Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg du bør la en økonom svare på. At hele samfunnet kollapser tror jeg vi allerede var kommet oss forbi.

hvorfor det?

Hvilken mekanismer mener du vil forhindre at en vesentlig del av økonomien i samfunnet blir borte og hvordan skal du forhindre en kollaps som følge av dette?

 

Kanskje det blir litt dårligere økonomi. Så det å holde noen flere folk i arbeid og sørge for at ikke noen butikker legges ned, det er hvert å drepe en nordmann hver tredje dag for?

 

Jeg tror ikke du ærlig mener det.

Jo jeg mener det for å la en nordmann dø hver 3 dag med bilisme er bedre en en det du ønsker der det dør en nordmann hver dag som statistikken tilsier.

 

Kanskje du skulle latt ekspertene ta en titt på fordeler vs. ulemper med automatvåpen bland menigmann en å fantasere opp situasjoner der du mener det vil hjelpe og tar avgjørelsen basert kun på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stemmer også for at vi får det. Skal vi skrive inn til SSB sammen og be om at de gjør dette tilgjengelig for oss?

Politiet har gjennomført en omfattende statistikk.

 

Bruk av skytevåpen til trusler og vold er på solid vei nedover til 2018.

 

0,6 prosent er med skytevåpen i 2018, (link side 30) i 2003 og 2006 var vi på 0,8 prosent, vi kan gjette at det er pga politikk og strengere våpenlover og våpenamnesti.

 

Omtrent all vold skjer enten i familien hjemmet, eller i det kriminelle miljøet, en ca kvart del er bybråk i fylla.

 

 

Dersom vi går inn for maskingevær for alle kan vi gjette at økningen i vold med våpen skjer i -Vold i hjemmet med familien, vold i det kriminelle miljøet og vold i fylla, byen.

 

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/rapporter/kriminalitet-i-oslo/anmeldt-vold-i-storbyomradet.pdf

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Se det. Hoppet over alle tilsvar du fikk. Da mistenker jeg at de samme tingene kommer tilbake som ubestridte påstander innen slutten av denne siden slik det har vært nå i endel sider allerede.

 

What, trapper er luksus? Det er heiser som er luksus som man stort sett kan klare seg uten. Fedme ville gått kraftig ned hvis alle som kunne ta trappene ble tvunget til å gå trapper istedenfor å ta heisen.

Ja, for det er at folk ikke tar trappen som gjør dem overvektige. Det har ingenting med livsstil og diett å gjøre. Du som er treningsfantast burde vite bedre. Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er du morsom? Hvis man er en person som skal utøve vold så driter man langt i loven som sier man ikke kan ha våpen på offentlig sted.

 

Så hvis man tillater å ha våpen på offentlig sted såååå kan BEGGE ha det lovlig. Alle kan gå rundt med en kniv eller pistol eller lignende. Ser for meg at overskriftene blir skutt på åpen gate langt oftere enn idag.

Lenke til kommentar

Dette er ikke bare i Norge, altså våpenlover. I det meste av utviklede Europa er det samme trender..

 

Eneste våpen liberale ekstreme i vesten er USA..

 

De rangerer sammen med diktator stater, midtøsten og Asia i drap og skytevåpen trusler. I levekår så rangeres de også med 3 verden land, og konfliktland.

 

Setter du skytevåpen til alle og dårlige levekår sammen så har du en bombe av overfall og drap.

 

Nordmenn er ille til å klage, amerikanere ser på Norge som en Utopi, et lykkeland..

 

Det er en grunn til dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Se det. Hoppet over alle tilsvar du fikk. Da mistenker jeg at de samme tingene kommer tilbake som ubestridte påstander innen slutten av denne siden slik det har vært nå i endel sider allerede.

 

Ja, for det er at folk ikke tar trappen som gjør dem overvektige. Det har ingenting med livsstil og diett å gjøre. Du som er treningsfantast burde vite bedre.

Om du tar trapper eller tar heisen er en del av livsstilen din som kan motvirke fedme. 

 

Hvilke tilsvar hoppet jeg over?

Lenke til kommentar

Så hvis man tillater å ha våpen på offentlig sted såååå kan BEGGE ha det lovlig. Alle kan gå rundt med en kniv eller pistol eller lignende. Ser for meg at overskriftene blir skutt på åpen gate langt oftere enn idag.

Her er resultatet av at lovlydige ikke får ha våpen til å forsvare seg:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1Vlb4/kvinne-i-60-aarene-doed-etter-angrep-paa-gravlund-mann-i-40-aarene-siktet-for-drap

Lenke til kommentar

Ja, for det er at folk ikke tar trappen som gjør dem overvektige. Det har ingenting med livsstil og diett å gjøre. Du som er treningsfantast burde vite bedre.

Folk som jobber med samfunnshelse er enig med meg. 

 

 

 

The desparation is spreading. In Turkey a ban on using the elevator is now introduced to curb the obesity epidemic in the population:

 

So far the ban only applies to public buildings in a province in Turkey – and if you want to go beyond the third floor this is apparently ok. There are also exemptions for nursing homes and people who for health reasons can’t climb stairs.

https://www.dietdoctor.com/elevator-ban-in-fight-against-the-obesity-epidemic-seriously

Lenke til kommentar

Eldre damer ville normalt sett uansett ikke bært skytevåpen, spesielt ikke på kirkegårdsbesøk.

 

Jeg husker saken, men denne og Manshau saken er de eneste jeg husker fra året...

 

Det har sikkert vært noen flere?

Lenke til kommentar

Hva vet du om denne kvinnen ville bært skytevåpen? Kanskje hun fra før av hadde fått trusler fra en eks som politiet hadde henlagt?

Hvorfor skulle ikke hun ha muligheten til å forsvare seg hvis hun ville?

Kanskje hun hadde osteoperose.

Å avfyre et skytevåpen eller enda værre et automatvåpen ville gjort skjelettet i hånden hun holdt våpenet med til pulver.

Lenke til kommentar

Poenget er at vi ikke vet, derfor er det en mulighet at hun ville vslgt å være bevæpnet hvis tillatt.

Akkurat som helse alarm finnes det noe som heter volds alarm, men jeg forstår at dette er mest relevant for sentrale strøk...

 

Jeg er faktisk enig med deg at jenter, folk med kjent trusselbilde, kan ha spesiell bæretillatelse til spray og pistol.

 

 

Men dette er et unntak. Men, ja jeg synes det hadde vært ok, siden politi utrykning kan drøye og besøksforbud ikke alltid holdes.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det kan ikke evt tyver eller voldsmenn heller. Forøvrig er antikke våpen unntatt våpenloven. Så de kan du erverve og drive med hva du vil. I lovens øyne er de like mye som en kjøkkenkniv.

Du er veldig naiv og bør tenke gjennom hva du sier før du skriver det.

 

Jo, tyver og voldmenn kan dette. Tyver og voldmenn kalles kriminelle. Kriminelle følger ikke loven av definisjon. Forstår du det? En kriminell er en person som bryter loven. En slik person kan også bryte loven om våpen.

Lenke til kommentar

Nei du er ute på tur...

 

For å eie et skytevåpen idag, så må du bli medlem av en skyteklubb.

 

Det er en bra ting, for da lærer du våpen kultur og respekt for våpen. (Noe jeg antar du ikke har) Også må du eie våpenskap.

 

Da kan du ha våpen hjemme...

 

Scenariet der du kan bruke våpen til selvforsvar er derimot snevert.

 

Men om noe i samfunnet endrer seg, feks maskingevær til alle så er det jo kanskje mulig.

 

Skyteklubb og jaktprøver er et sett å holde både kontroll, lister og også utdanning om våpen og kultur..

 

Bla lærer du først at du aldri skal sikte på mennesker, dette utelukker å veive med gevær, sikte på folk uten grunn osv.

 

Nødverge rett er der, men gjelder ikke ved Stand your ground. I USA gjør det det, der kan du skyte svigersønn i hekk osv.

 

I Norge har folk blitt dømt for å skyte innbruddstyv.

Derimot er det formildende i en truende situasjon.

 

Jeg er ute på tur? Du leser ikke engang hva jeg skriver, eller er du ikke i stand til å forstå hva jeg skriver?

 

Du kan ikke eie et våpen til selvforsvar. Du kan eie et våpen til konkurranseskyting eller jakt. Det er noe annet. Hvis du har en plan om å anskaffe deg skytevåpen til selvforsvar må du skrive det på søknaden. Du kan ikke trikse dette til ved å tenke "hihi, jeg skriver konkurranseskyting, selv om jeg egentlig bryr meg om selvforsvar!". Det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...