Gå til innhold

Ny rapport foreslår å fjerne bompenger, fergebilletter og bilavgifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå i høsten 2019 er 91% av bilene på veiene eksosbiler. Drivstoffavgifter er altså ikke stadig mindre aktuelt. Det er heller ingen automatikk i at avgiftssystemet bør jevnes ut mellom elbil og eksosbiler. Skillet bør bestå til "evig tid" slik at vi ikke gir incentiver til økt eksosbilisme.

 

Ser vi på drivstoffavgifter som fiskalavgifter (generell inntektskilde for staten, ikke øremerket til vei) så vil denne inntektskilden antagelig halveres innen 2030 og forsvinne nesten helt innen 2050. Det betyr ikke at den må erstattes av noe annet. Drivstoffavgifter er avgifter for de plager drivstoffet påfører samfunnet. Disse plagene forsvinner og trenger altså ikke avgiftsbelegges lengre. Elbiler sparer samfunnet for milliarder i helseutgifter (astmatikere etc) så dette går omtrent opp i opp.

 

Merk at jeg ikke nevner veiavgifter eller fergebilletter her, for det er en helt annen sak. De kan erstattes av en slik veiprisingsbrikke.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Full overvåking altså, politikerene sin våte drøm!

Se:

Hvis takstene blir lastet ned til «boksen i bilen» slik at den kan regne ut prisen på egen hånd og kun sende tilbake prisen man skal betale så synes jeg dette er en bedre og langt mer personvernsikker løsning enn bompenger.

Helt enig! Her er det veldig lett å enten gå veldig i baret eller løse det elegant uten personverninngrep.

 

Utrolig viktig å holde tunga rett i munnen og kreve en løsning som ikke raserer personvernet. Dette må følges tett opp i alle ledd, så ingen leverandører tar noen "snarveier".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dårlig idè. Er bare en måte for bompengeselskapene og beholde sitt marked på og gjøre det mindre irriterende for oss.

 

Lukter lobbisme lang vei. Lurer på og mye dem betalte dem for og vurdere denne løsningen.. 

 

Helt frem til vi får den første regninga.

 

Gjør det enkelt. Gjør som resten av verden, ta det på inntektsskatt..

 

Som regel ikke det beste og finne opp krutt når noen har allerede funnet det opp.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Dårlig idè. Er bare en måte for bompengeselskapene og beholde sitt marked på og gjøre det mindre irriterende for oss.

 

Lukter lobbisme lang vei. Lurer på og mye dem betalte dem for og vurdere denne løsningen..

Jeg ser det helt motsatt. Disse brikkene må utstedes av SVV, akkurat som kjennemerke og kommunisere via 4G. Dette betyr døden for bompengeselskapene og det applauderer jeg!

 

Bompengeselskapene representerer en hel yrkesgruppe av telefonsupport, inkassobehandlere, montører og ikke minst ledere og eiere som sitter på toppen og skummer fløten av de pengene som egentlig burde gått til bygging og vedlikehold av vei. Bompengeselskapene sysselsetter kanskje 1000 stillinger nå, derav noen veldig godt betate. Utdeling av veiprisingsbrikker krever så lite ekstra i forhold til utlevering av kjennemerker at det kan inkluderes i de eksisterende stillingsbeskrivelsene hos SVV. Legg på kanskje 10 moderat lønnede stillinger på landsbasis for design, tekniske utfordringer, avtaler med mobilleverandører, informasjon etc så har vi redusert lønnsutgiftene med mer enn 99%. Disse 99% er penger vi i dag ikke ser noen praktisk nytte av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å skje i vår levetid at de totale bilavgifts inntektene til stat/kommune går ned (men at de kun dreies).

Noe sa «Den som tar livet av gullhøna er en modig politiker».

 

Det har ikke vært kroner som er øremerket hverken helse/sykehus, SVV eller annet. Det gjenstår å se om bypakkene/bom øremerkes utbygging/vedlikehold av kollektivtransport og dens infrastruktur.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg ser det helt motsatt. Disse brikkene må utstedes av SVV, akkurat som kjennemerke og kommunisere via 4G. Dette betyr døden for bompengeselskapene og det applauderer jeg!

 

Bompengeselskapene representerer en hel yrkesgruppe av telefonsupport, inkassobehandlere, montører og ikke minst ledere og eiere som sitter på toppen og skummer fløten av de pengene som egentlig burde gått til bygging og vedlikehold av vei. Bompengeselskapene sysselsetter kanskje 1000 stillinger nå, derav noen veldig godt betate. Utdeling av veiprisingsbrikker krever så lite ekstra i forhold til utlevering av kjennemerker at det kan inkluderes i de eksisterende stillingsbeskrivelsene hos SVV. Legg på kanskje 10 moderat lønnede stillinger på landsbasis for design, tekniske utfordringer, avtaler med mobilleverandører, informasjon etc så har vi redusert lønnsutgiftene med mer enn 99%. Disse 99% er penger vi i dag ikke ser noen praktisk nytte av.

Blårussen ser da ut til og ville ha alt privat så ser for meg de gir fra seg ansvaret til et bompenge selskap. Da de "byr" mindre enn det SSV klarer og gjøre det for.

 

Men jeg er imot hele systemet der alle skal betale like mye, gir ingen mening for meg at det skal koste Kjell med 40 millioner på bok like mye og kjøre som Olga som er på fattigdomsgrensen.

 

Det er urettferdig rett og slett. Da får veiprisingen også ta for seg betalingsevne om det skal bli rettferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blårussen ser da ut til og ville ha alt privat så ser for meg de gir fra seg ansvaret til et bompenge selskap. Da de "byr" mindre enn det SSV klarer og gjøre det for.

Hvorfor tror du det?

 

Et privat selskap skal ha egen administrasjon (kan ikke bruke SVV sin eksisterende), team av selgere/lobbyister (noe SVV ikke trenger), profitt til eierne (noe SVV ikke trenger), må ansette egne folk til de nye arbeidsoppgavene med utlevering (noe SVV føyer inn i eksisterende stillingsbeskrivelser uten kotnad), lønnsnivået er antagelig mer moderat i SVV enn i et privat selskap. Det er altså lite som tyder på at private selskaper skal kunne klare å konkurrere på pris med SVV i denne saken.

Lenke til kommentar

Bare det trekkes direkte fra konto og ikke noe regning -> inkasso -> namsmann.

Har ofte fått regninger per bompassering. Får sikkert regning per kjøretur hvis de skal lage noe imkompetent løsning. 70 regninger i posten = umulig å holde kontroll med mindre man er en skikkelig neatfreak.

 

Hvorfor har du ikke autopass?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det?

 

Et privat selskap skal ha egen administrasjon (kan ikke bruke SVV sin eksisterende), team av selgere/lobbyister (noe SVV ikke trenger), profitt til eierne (noe SVV ikke trenger), må ansette egne folk til de nye arbeidsoppgavene med utlevering (noe SVV føyer inn i eksisterende stillingsbeskrivelser uten kotnad), lønnsnivået er antagelig mer moderat i SVV enn i et privat selskap. Det er altså lite som tyder på at private selskaper skal kunne klare å konkurrere på pris med SVV i denne saken.

Jeg bare antar ut i fra hvordan staten har handlet med dette styret.

 

"Vi skal bygge opp vannkraft til folket, så folket kan få billig energi"

 

Dette styre tok og kastet det ut på markedet for og tjene penger uten og garantere for folket.

 

Avvikling av AAP. Og generell nedtrapping på sosiale ytelser, man får feks ikke tilbakebetalt dagpenger lengre.

Virker som de har mål om og fjerne hele det sosiale nettet vi har.

Samt utbetalingene holder langt fra følge med lønnsvekst og prisvekst.

 

New Public Management - samle betegnelse for en rekke styringsprinsipper fra privat sektor som brukes til og effektivisere offentlig sektor. Har virkelig tatt av med dette styret. Hjemmetjenesten har måtte bruke stoppeklokke for og passe på at de ikke bruker for mye tid per pasient/bruker.

 

Her skal det effektiviseres..

 

Legg til vår total renovering av militæret så si, alt blir kjøpt nytt nå. Og ut i fra våpen valg, ser det ut til av vi fokuserer mer på angrip enn forsvar.

 

Jeg ser USA tendenser her til lands siden høyre kom til makten.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Helt enig! Her er det veldig lett å enten gå veldig i baret eller løse det elegant uten personverninngrep.

 

Utrolig viktig å holde tunga rett i munnen og kreve en løsning som ikke raserer personvernet. Dette må følges tett opp i alle ledd, så ingen leverandører tar noen "snarveier".

Neste spørsmål blir hvordan man får fordelt pengene til de strekningene/kommunene hvor veiene blir belastet uten å hente informasjonen fra bilene. Må man plassere ut «bil-tellere» langs veien?

Lenke til kommentar

Bare det trekkes direkte fra konto og ikke noe regning -> inkasso -> namsmann.

Har ofte fått regninger per bompassering. Får sikkert regning per kjøretur hvis de skal lage noe imkompetent løsning. 70 regninger i posten = umulig å holde kontroll med mindre man er en skikkelig neatfreak.

IOTA (og sikkert flere) jobber med en kryptoløsning som vil kunne sikre kommunikasjon og kontinuerlig overføringer mellom bil og motpart (og hus, kjøleskap osv..) IOTA kan gjerne kalles for Internet of Things Apocalypse. IOTA samarbeider med Jaguar/LandRover, Entra, EU-initiativet Smart City (/CityxChange) og flere andre. Koble sammen "tingene" slik at de kan kommunisere med hverandre.

 

https://www.youtube.com/watch?v=erKiOoSiUBM

Lenke til kommentar

Neste spørsmål blir hvordan man får fordelt pengene til de strekningene/kommunene hvor veiene blir belastet uten å hente informasjonen fra bilene. Må man plassere ut «bil-tellere» langs veien?

Kø-målinger har vi allerede tilgang på gjennom populære navigasjonssystemer. Ellers så er det veikvalitet som bør være styrende for behovet for vedlikehold og utbedringer, ikke antall biler. Veikvalitet har vært målt med målebiler i mange år. Disse bilene måler blant annet jevnhet, asfalttykkelse (m radar tror jeg), veibredde og mange andre ting. Det er liten sjans for at vanlige personbiler får slike måleinstrumenter så det er uansett ikke aktuelt å måle via veiprisings-brikke. I tillegg har vi ulykkesstatistikker og risikoanalyser (f.eks mot ras) som også er en input til hvor vi trenger oppgraderinger. Dette kan heller ikke veiprisings-brikke gjøre noe med.

 

Veiprisingsbrikkene skal altså kun være et faktureringsapparat, ikke et måleapparat for oppgraderingsbehov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...