Gå til innhold

Investere - i hva?


Datata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Halvparten kan være risikokapital og siden jeg er pensjonist er det ikke sååå viktig med god avkastning, det som er viktigst er å ha noe å trøye tida med.

 

Tja, er du pensjonist og vil ha noe å bruke tiden på er vel daytrading noe å se nærmere på.

Men selv med slike betingelser hadde jeg heller satset på indeksfond og satset på fjellturer og meningsfullt arbeid (ideelle organisasjoner eller noe slikt?). Økonomisk vil nok fondet være fullt på høyde med egne investeringer i enkeltaksjer.

Lenke til kommentar

Ja, hvor sikkert er det at cannabis blir legalisert?

Det er jo alltid vanskelig å vite, men ut fra hvordan politikken går her i landet, mange nye unge, og MDG får stadig større gehør, så regner jeg med en 70% sjans i et ti års perspektiv.

 

Finnes mange artikler å google fram

 

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2018/10/cannabis-aksje-debuterer-paa-boersen-stiger-240-prosent

 

Edit: F**ns h***etes autokorrekt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis du har sansen for høy risiko kan du prøve deg på kryptovaluta, det er gode muligheter for å mangedoble pengene sine der.

Ingen bør investere penger i kryptovaluta og forvente å mangedoble pengene sine, så jeg vil råde trådstarter å holde seg langt unna med størstedelen av verdiene sine. Om man likevel ønsker å satse litt kan man for all del sette inn et lite beløp, men det bør ikke være noe annet enn litt "krydder" på toppen av porteføljen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Ingen bør investere penger i kryptovaluta og forvente å mangedoble pengene sine, så jeg vil råde trådstarter å holde seg langt unna med størstedelen av verdiene sine. Om man likevel ønsker å satse litt kan man for all del sette inn et lite beløp, men det bør ikke være noe annet enn litt "krydder" på toppen av porteføljen.

Sa ingenting om forventninger. Det er gode muligheter for å mangedoble pengene sine, det er ikke derimot sagt at man kan forvente å mangedoble pengene sine.

Om man har risikokapital tilgjengelig er det ikke noe i veien for å legge 5-25% i kryptovaluta. Man må jo selvsagt sette seg inn i markedet før man gjør dette, som med alle andre investeringer man gjør.

Lenke til kommentar

Mulig det ikke lenger er slik, men jeg leste en gang at vin er noe som kan gi eksepsjonell avkastning.

Du trenger ikke en gang å lagre det noe særlig. Det handler vel mest om å være tilstede på rett tidspunkt et sted der det slippes vin for salg. Kjøpe en kasse, og siden selge den dyrt et annet sted i verden for den doble prisen.
 

Lenke til kommentar

Aksjer gir historisk høyest avkastning over tid. Jeg ville i satset litt i Eam Solar og en stor del i SaltX, Maha, og i Fingerprint Cards. SaltX er kanskje den sterkeste, gått opp nærmere 140% den siste uka. Teknologien er akkurat bekreftet fungerende fra Vattenfall i Tyskland. Dette er et pilotprosjekt, og Vattenfall er muligens en kommende kunde. Legger de inn en bestilling vil denne kursen mest sannsynlig gå til himmels. Sjekk SaltX gruppa på Facebook. 

Lenke til kommentar

Invester i en god hobby. En som får deg ut av huset, få nye venner og i aktivitet.

 

En god idé, hadde det ikke vært for at det har jeg alt gjort: Jeg har etablert en 10 mål stor hage der ca 20% er til framdriving av planter og busker, grønnsaker og krydder. Så om sommeren er jeg veldig beskjeftiget.

Men så var det vinteren da, risikerer å bli sittende uvirksom. :(

Lenke til kommentar

En god idé, hadde det ikke vært for at det har jeg alt gjort: Jeg har etablert en 10 mål stor hage der ca 20% er til framdriving av planter og busker, grønnsaker og krydder. Så om sommeren er jeg veldig beskjeftiget.

Men så var det vinteren da, risikerer å bli sittende uvirksom. :(

Hva med en leilighet i Spania? Leie den ut om sommeren og så bruker du den på vinteren. 

 

Personlig ville jeg aldri satset på Bitcoin, enkeltaskjer osv. Er bare stressende og sannsynligheten for å tape penger er nesten garantert når man ikke vet hva man driver på med. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Invester i en god hobby. En som får deg ut av huset, få nye venner og i aktivitet. 

 

Alltid glemt at det er dette jeg har prøvd å holde en tråd med, og rådgi andre til. For det er det beste å gjøre for samfunnet, bli en pådriver, forstå forretninger, selv om det bare er ett felt i finansverdenen. Da har man noe håndfast og solid å lære videre til andre, pengene får en nyttefunksjon. De gjør muligens også det når man kjøper aksjer, men da har man ingen kontroll selv. Man kan ikke styre andres avgjørelser 100%. Man kan gi ungdom jobb og gjøre en forskjell i folks liv.

 

Takk for at du minte meg på min egen livsfilosofi ^^ Noen ganger trenger man en påminnelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med en leilighet i Spania? Leie den ut om sommeren og så bruker du den på vinteren. 

 

Personlig ville jeg aldri satset på Bitcoin, enkeltaskjer osv. Er bare stressende og sannsynligheten for å tape penger er nesten garantert når man ikke vet hva man driver på med. 

 

Delvis uenig.

 

Man kan satse på noen solide selskaper som har jevn ordreinngang. Selvsagt så vil de herjes med av spekulanter, og man vil se de dykke ned og gå opp igjen om en annen. Men om du parkerer noen få prosenter i hver slik aksje og har is i magen så vil det over noen måneder, eller også over år stige som regel. Det er alltid et og annet selskap det kommer noe negativt med, så det er viktig å spre litt på forskjellige selskaper framfor kun et selskap. Selvsagt så har dette noen risiko, men det vil gjerne helst dra oppover på sikt. Og bedre enn indeksfond om du satser på riktige aksjer.

 

Også bør du ikke kun satse på aksjer, men også på andre ting som kan gi en koselig avkastning.

 

Om du går for Aksjesparekonto (ASK) på depoet du velger deg, så slipper du å olle med selvangivelsen inntil du realiserer hele kontoen din.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...