Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er bilkamera / daschcam lovlig?

brahma2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et spørsmål angående bilkamera/dasch cam osv. Er det lovlig å ha, installere eller bruke det i Norge? Har noen av dere kunnskap/erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk av dashcam når du er i bilen er lovlig. Du kan fritt filme, offentlig publisering KAN være underlagt visse restriksjoner, avhengig av innholdet på opptaket. Å la kameraet stå på når du ikke er i bilen er i gråsonen. 

• Liker 1
Skrevet

For lastebileiere ser det ut til å være flere som har det enn ikke har det om dagen. Filme for å ha bevis på skyldspørsmål ved en eventuell ulykke tipper jeg blir anbefalt fra forsikringsselskap om få år. 

Skrevet

Bruk av dashcam når du er i bilen er lovlig. Du kan fritt filme, offentlig publisering KAN være underlagt visse restriksjoner, avhengig av innholdet på opptaket. Å la kameraet stå på når du ikke er i bilen er i gråsonen.

Hva med de som tar opp når de oppdager at noen bumper i bilen, er de ulovlig?

Skrevet

Vill tro de om vi ser på saken om Tesla sin Sentry mode som Tek spurte datatilsynet om, så burde det være ok ja.

Her er hele forklaringen fra Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet: 

– Selv om opptak blir gjort kontinuerlig for å få med seg opptak i inntil 10 minutter før hendelsen, er det i hvert fall positivt at de faktisk begrenses til konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute. Det er her snakk om privatpersoners bruk av opptak og som skal brukes til klart private formål og det er dermed OK. Det er problematisk hvis opptak deles på nett uten at de som er avbildet har gitt tillatelse.

https://www.tek.no/artikler/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge/466616
Skrevet

Når du selv ikke er til stedet kan nok et aktivt dashcam defineres som overvåkning. Da skal det slik jeg tolker loven være lett synlig opplyst at området er overvåket.

• 6 år senere...
Skrevet

Det er avhengig av hvilket formål du har. Privatpersoner kan montere kamera i bilen sin for personlige formål for eksempel for å dokumentere trafikkuhell eller forsikringssaker. Reglene er strengere hvis du kjører taxi og kamera kan ta opp på innsiden av bil hvor andre personer kommer i bildet.  Der har Datatilsynet slått fast at kontinuerlig kameraovervåking av passasjerer ikke er tillatt. 

Skrevet

Takk for svaret 🙂 jeg var faktiskt litt overasket når jeg fikk svar på et spørsmål som jeg har skrevet for 7 år siden 😅 da kan jeg endelig montere min første Dashcam 😆 neida , jeg tuller nå. Jeg har ikke behov lenger å ha en sånn fast montert, men jeg bruker noen ganger på langkjøring i ferien. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg permanent montert dashcam. Nest etter sikkerhetsbelte og forsikring mener jeg at dashcam er noe av det viktigste JEG har i bilen. Tenk deg et trefikkuhell 5min hjemmefra der du får skylda, og du kunne bevist din uskyld med kameraet du ikke hadde montert opp...

Selv bruker jeg ikke sigarettenner-strøm, jeg bruker "hardwiret" strømforsyning. På mine biler er det praktisk å hente strøm fra hanskeromsbelysinga, da kommer kamera på når jeg låser opp eller åpner døra og står på 10min etter man har forlatt bilen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Abigor skrev (26 minutter siden):

Men tenk om du beviser din egen skyld da?

Da napper du ned kameraet og slenger det under gulvmatta...
image.png.2f26bb725dbca3fafca3552c973669d3.png

Endret av Leo_
  • Hjerte 1
Skrevet
Hollabaloo skrev (4 minutter siden):

Alternativt ta ansvar for sin feil og stå i det 💪

Det kan du helt fint gjøre uten å føre videobevis mot deg selv. 

Skrevet
brahma2 skrev (På 26.3.2026 den 0.21):

Jeg har ikke behov lenger å ha en sånn fast montert, men jeg bruker noen ganger på langkjøring i ferien. 

Bare pass på hvor du kjører i ferien, det er enkelt land hvor det er forbudt å bruke. I Portugal så er det ulovlig å eie og bruke. Østrike har høye bøtesatser for å bruke det, mens Tyskland, Frankrike, Sweits og Luxenburg så er det så å si forbudt av personhensyn.

Mener det også ikke er lov å dele video fra det her i Norge hvis det identifiserer andre som gjør noe galt. Da kommer datatilsynet med sin pekefinger og bøte bot. Har jo vært innbruddstyver som har sluppet unna siden det ikke var varslet at det var kamera på stedet eller noe slikt. Helt idiotisk.

Leo_ skrev (2 timer siden):

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg permanent montert dashcam. Nest etter sikkerhetsbelte og forsikring mener jeg at dashcam er noe av det viktigste JEG har i bilen. 

Kommer heldigvis flere og flere biler som har det innebygd, som gjør det enklere.

Skrevet
AndersT2 skrev (4 timer siden):

Bare pass på hvor du kjører i ferien, det er enkelt land hvor det er forbudt å bruke. I Portugal så er det ulovlig å eie og bruke. Østrike har høye bøtesatser for å bruke det, mens Tyskland, Frankrike, Sweits og Luxenburg så er det så å si forbudt av personhensyn.

Så det er altså forbudt med Tesla og mange andre biler. 

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det meg bekjent hovedsakelig forbudt å publisere opptak. Tipper det gjelder de fleste land.

I Tyskland er ett (av flere?) krav at man gjør oppmerksom når det gjøres opptak: Tesla blinker da med lysene og har noe på skjermen som kan sees fra utsiden. (I Tyskland er det også tilsvarende krav for viltkamera.)

Skrevet
Rudde skrev (På 17.9.2019 den 12.58):

Hva med de som tar opp når de oppdager at noen bumper i bilen, er de ulovlig?

Alt som kreves for å filme utenfor egen eiendom er at du skilter og sier ifra til Datatilsynet (ikke en søknad, du kan sette opp kamera og så gi beskjed uten å vente på noen form for tilbakemelding), men du skal egentlig prøve å maskere ut andre sin eiendom + offentlig eiendom så godt det lar seg gjøre, og selv da skal du ha ha klare grunner (typisk "preventasjon" og "reaksjonsmulighet" og klare tidshorisonter for sletting av dataene. Hjelper også om du har klare roller for hvem som har ansvaret for hva (men som privatperson blir det jo ofte du som er alle rollene). Uten dette er det strengt tatt ikke lov å kontinuerlig filme andre som beveger seg rundt om i samfunnet, men sjansen for å bli tatt dersom bilen din gjør dette? Det må du nesten tenke deg frem til selv..

Skrevet

Flere biler har dette integrert nå,ikke bare Tesla. F.eks xpeng har xguard som er lignende sentry mode. Også her har man overvåking og dashcam rund baut. Andre biler har ferdig opplegg for dashcam. Så dette blir mer og mer utbredt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...