Gå til innhold

PlayStation legger debatten død: – Det er et kryss, ikke en X


Anbefalte innlegg

Mye gode teorier her men det enkleste er ofte det beste.

Sony er et japanske firma og har nok tenkt i japanske baner ved design av den første ps kontrolleren.

I Japan har man ikke bokstavene X og O derimot er blått X(Kryss) og rød O(runding eller mer korrekt sirkel) mye brukt.

Blått kryss (batsu) betyr nei, feil, negativt, dårlig osv mens rød sirkel (Maru) betyr da ja, korrekt, positivt, bra osv. Brukes ofte ved ja/nei spørsmål, quiz osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye gode teorier her men det enkleste er ofte det beste.

Sony er et japanske firma og har nok tenkt i japanske baner ved design av den første ps kontrolleren.

I Japan har man ikke bokstavene X og O derimot er blått X(Kryss) og rød O(runding eller mer korrekt sirkel) mye brukt.

Blått kryss (batsu) betyr nei, feil, negativt, dårlig osv mens rød sirkel (Maru) betyr da ja, korrekt, positivt, bra osv. Brukes ofte ved ja/nei spørsmål, quiz osv.

 

Men hvorfor har Nintendo da ABXY? Hvis X bokstaven ikke finnes i Japan? Eller sier du at Nintendo bruker A B Kryss Y?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye gode teorier her men det enkleste er ofte det beste.

Sony er et japanske firma og har nok tenkt i japanske baner ved design av den første ps kontrolleren.

I Japan har man ikke bokstavene X og O derimot er blått X(Kryss) og rød O(runding eller mer korrekt sirkel) mye brukt.

Blått kryss (batsu) betyr nei, feil, negativt, dårlig osv mens rød sirkel (Maru) betyr da ja, korrekt, positivt, bra osv. Brukes ofte ved ja/nei spørsmål, quiz osv.

Da tror jeg japanerne bommet kraftig på plasseringen av de to knappene. Sirkel bruker man så å si uten unntak på nei/avbryt/kanseller i playstation-sfæren... 

Jeg har trykket MYE feil på PS4-kontrolleren min etter noen måneder med Switch-spilling... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mye gode teorier her men det enkleste er ofte det beste.

Sony er et japanske firma og har nok tenkt i japanske baner ved design av den første ps kontrolleren.

I Japan har man ikke bokstavene X og O derimot er blått X(Kryss) og rød O(runding eller mer korrekt sirkel) mye brukt.

Blått kryss (batsu) betyr nei, feil, negativt, dårlig osv mens rød sirkel (Maru) betyr da ja, korrekt, positivt, bra osv. Brukes ofte ved ja/nei spørsmål, quiz osv.

Da tror jeg japanerne bommet kraftig på plasseringen av de to knappene. Sirkel bruker man så å si uten unntak på nei/avbryt/kanseller i playstation-sfæren... 

Jeg har trykket MYE feil på PS4-kontrolleren min etter noen måneder med Switch-spilling... 

Running brukes kun til ja i samtlige japanske spill.

Mens i vesten bruker man krysset til ja.

Lenke til kommentar

Dette leste jeg i Official PSX magazine på 90 tallet at målet med knappene var at det skulle guide i spillene. X , når du krysser hendene, tolkes som Nei i Japan, og O altså når du lager en O med pekefinger og tommel er JA. O og X skulle være ja og nei, som når man velger ja eller nei i menyer, og det fulgte som oftest japansklagde spill. Firkant skulle være kart, eller info, siden det er en blank boks, og trekant skulle være perspektiv, altså bytte kamera. Start er forma som en Play knapp på cd spiller, og Select er forma som en stopp knapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss!!!!! Så O er en sirkel og ikke en stor o? Firkant er firkant? Trekanten?

 

Jeg skal fortelle hemligheten:

Trekanten er en gammel rune. Du skjønte iallefall nesten o'en, men det er ett sykkelhjul faktisk. "Firkanten" er enda en feiltolkning, og er egentlig ett hus sett ovenfra, og x er selvfølgelig symbolet for multiplikasjon.. folk ass, skjønner de ikke ren logikk lengre..

Lenke til kommentar

Heter kanskje kryss/cross men er lettere å si "trykk/press x"

Hadde jeg fått beskjed av et spill om å trykke på "cross" så ville jeg lett rundt etter ett kors i spillverdenen...

 

Det har heller egentlig aldri vært en debatt ettersom Sony har brukt symboler og ikke bokstaver hele veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...