Gå til innhold

Fresco Motors løfter på sløret: Slik skal superbilen fra Trøndelag bli


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Tesla, de kan "ligne på" andre biler hvis design er mye eldre?

Men andre merker, de "kopierer" Tesla, hvis de blir for like?

Ja, har ikke du skjønt det før nå? Alle kopierer Tesla, men Tesla kopierer ingen.

 

Hele verden er en kopi av Tesla. Og snart står verden også i en fyr og flamme som ingen kan slukke... Sukk..

 

Forresten må jeg innrømme at jeg synes detaljer på Mazdan gjorde den til en vinner av de to. Håper det er akseptabelt og den gjorde seg yderst godt i djevel-rødt ;)

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til den grad noen kopierer noen andre så bør det sees på som et kompliment.

Men riktig terminologi er viktig, ikke sant?

I linux heter det "kernel panic".

I windows heter det "blue screen of death"

Det ene høres mye værre ut enn det andre, men prinsipielt er det samme greie.

 

Her driver du med samme greie, pynter på ordet når Tesla kopierer, men kaller en spade for en spade når Tesla blir kopiert.

Eller?

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men riktig terminologi er riktig, ikke sant?

I linux heter det "kernel panic".

I windows heter det "blue screen of death"

Det ene høres mye værre ut enn det andre, men prinsipielt er det samme greie.

 

Her driver du med samme greie, pynter på ordet når Tesla kopierer, men kaller en spade for en spade når Tesla blir kopiert.

Eller?

Jeg har ingenting i mot at Fresco kopierer. Spesielt siden det aldri vil bli noe av bilen.

 

(Man må bare forvente at grillen foran vil forsvinne på de fleste biler over tid. Dette er mer aerodynamisk.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot at Fresco kopierer. Spesielt siden det aldri vil bli noe av bilen.

 

(Man må bare forvente at grillen foran vil forsvinne på de fleste biler over tid. Dette er mer aerodynamisk.)

Men nå var ikke poenget om hvorvidt det var greit å kopiere eller ikke.

Poenget var hvorfor du bruker penere ord for å beskrive kopiering, når det er Tesla som gjør det?

For meg ser det ut som din bias kom til uttrykk.

Har du en bias, for Tesla?

 

(Vi alle har biaser så det er greit, men det er uryddig å ikke være ærlig om det. For meg virker det som du prøver å selge deg selv som nøytral, men rent tilfeldigvis så er alltid din omtale av Tesla, mye snillere enn omtale av andre merker.)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå var ikke poenget om hvorvidt det var greit å kopiere eller ikke.

Poenget var hvorfor du bruker penere ord for å beskrive kopiering, når det er Tesla som gjør det?

For meg ser det ut som din bias kom til uttrykk.

Har du en bias, for Tesla?

 

(Vi alle har biaser så det er greit, men det er uryddig å ikke være ærlig om det. For meg virker det som du prøver å selge deg selv som nøytral, men rent tilfeldigvis så er alltid din omtale av Tesla, mye snillere enn omtale av andre merker.)

Jeg sa ikke at noen kopierte, men siden du insisterte på å bruke ordet gikk jeg over til det. Jeg har sikkert bias, men det kom ikke til uttrykk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at dette garantert ikke lykkes i Norge, er at norske ingeniører gidder ikke jobbe for slavelønn under en respektløs og pretensiøs sjef. Som tar ut bedriftens usaklig høye ambisjoner, direkte på bekostning av de ansatte.

 

I USA er arbeidsmarkedet slik at halvdyktige ingeniører som meg selv ikke har noe annet valg.

Her hjemme er arbeidsmarkedet slik at jeg har aldri søkt på en eneste stilling som ingeniør.

Jeg sitter nu hær med ingeniørjobb likevel, og gidder faen i helvete ikke å jobbe under Teslaforhold, for den neste stormannsgale tullingen som skal bevise for bilindustrien at "her kommer jeg".

 

Kort oppsummert: utviklingen blir alt for dyr her i Norge.

Ingeniørtimer x timelønn = for dyrt.

Er ikke ingeniørlønn lavere i Norge enn i USA, i motsetning til for ukvalifiserte?

Kan dyktige ingeniører lage bedre biler enn halvdyktige?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at noen kopierte, men siden du insisterte på å bruke ordet gikk jeg over til det. Jeg har sikkert bias, men det kom ikke til uttrykk.

Du har i tidligere debatter poengtert at andre "kopierer" Tesla, derfor syns jeg det var påfallende at du sa "ligner på" når det var Tesla som kopierte andre.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Du har i tidligere debatter poengtert at andre "kopierer" Tesla, derfor syns jeg det var påfallende at du sa "ligner på" når det var Tesla som kopierte andre.

Jeg kan ikke huske at jeg har sagt det. Men det kan jeg ikke utelukke. Har uansett ikke ment det som en negativ kommentar når det gjelder de andre. Jeg mener bare at Tesla har gjort en del rett, som er verdt å kopiere. Og andre har gjort en del rett, som er verdt for Tesla å kopiere.

 

(Egentlig er det slik at de som *ikke* kopierer Tesla som har problemer. F.eks Toyota. Galskap hvordan de håndterer elbilrevolusjonen.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke hos Tesla.

Hos Tesla er regimet "The car ain't finished yet. Work harder! Sleep under the desk when you are tired!"

 

-Elon Mollusk-

Ingeniørene får gjerne bedre betalt hos Tesla enn hos konkurrentene, utifra erfaring. Men Tesla har større innslag av yngre og mindre erfarne ingeniører, slik at snittlønnen er lavere. Og så får de delvis betalt i aksjer.

Lenke til kommentar

Elise er kanskje gammel, men MX5 er veteranbil. Sånn, helt alvorlig og ikke på tull. 30 år, 1989. Mazda MX5.

 

Time to feel old?

Ja, jo, godt poeng. Ikke at dagens MX5 er teknisk veldig lik 1989 MX5. Dagens må nok også endres en god del for å gjøre den elektrisk.

 

Eller egentlig, jeg skulle gjerne hatt den elektriske Jaguar E-type, men den er jo ikke akkurat oppdatert på moderne sikkerhet eller i mitt prissjikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingeniørene får gjerne bedre betalt hos Tesla enn hos konkurrentene, utifra erfaring. Men Tesla har større innslag av yngre og mindre erfarne ingeniører, slik at snittlønnen er lavere. Og så får de delvis betalt i aksjer.

Du får ikke C i snitt på elkraft, av å jobbe til du sovner under pulten, det kan jeg love deg ^^

Så denslags gidder vi ikke, and thats an end of that!

Bedre lønn enn her i Norge har Teslaingeniørene ihvertfall ikke, regnet mot antall arbeidstimer, manglende overtidskompensasjon og mangel av sjefen-er-kuk tillegg.

Jeg jobber for sjefen hvis jeg vil og føler for å møte opp. Hvis ikke gidder jeg ikke ringe inn egenmelding og møter ikke opp.

Som regel møter jeg opp fordi jeg trives på jobb. Det hadde jeg ikke gjort under Teslas arbeidsforhold.

 

Med slike slubberter som meg, så kan du ikke konkurrere mot Tesla, fra Norge.

Men slubberter som meg er det beste du får. Jeg søker aldri på en jobb, men hvis du kommer inn døra mi med et tilbud, så lover jeg å lytte til deg.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Er ikke ingeniørlønn lavere i Norge enn i USA, i motsetning til for ukvalifiserte?

Kan dyktige ingeniører lage bedre biler enn halvdyktige?

I tilfellet vanlig gatebil, så tror jeg at det er mer erfaringsbasert enn kunnskapsbasert.

Dvs,jeg har mer tro på en platearbeider fra GM med 30 års erfaring, enn en nyklekt M.Sc. silicon-valley keyboardwarrior.

Og det vises på kvaliteten på bilene Tesla ruller ut også. Verdens mest kompliserte datamaskin på hjul, men racket den står i er prehistorisk.

 

 

I motsat fall, når fat-fred fra kentucky bygger corvette, så er det en teknisk simpel bil. Men shit works, and shit lasts. Det har jeg tro på.

 

Så spørsmålet er ikke dyktig vs halvdyktig ingeniør.

Spørsmålet er Bill Gates vs Carol Shelby.

Carol Shelby wins.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at importerte biler er hardt avgiftbelagt her i Norge vil det by på problemer med bilproduksjon her på berget siden det skal være likeverdige konkurransevilkår, så enten må staten fjerne engangsavgiften på importbiler eller avgiftsbelegge norskproduserte biler.

 

Kan importere så mange biler du vil, uten importavgift. Kun moms. Det er om du vil ha skilter på bilen du må ut med engangsavgift, og det er likt, uansett hvor den produseres...
Lenke til kommentar

Heh. Var en tur i Danmark for litt siden. Tittet og såg om jeg kunne se noen elbiler for å se hva som var den danske trenden. Den  var fraværende, stort sett. Men dra meg langsomt inn om det ikke var en rødmalt tesla-djevel som stod henslengt for seg selv borte på en parkeringsplass. Var ett stykke bort, ikke så lett å se, måtte bort og se om det var danske skilter og ikke de sedvanlige norske....

 

Øøøø. Hmm, det var visst en Mazda, gett. Men fy faderen som Teslaen lignet på den Mazdaen på litt avstand.

 

Så jo, hva design angår, Hr. Sølvberg, så er jeg så hjertens enig. Intet nytt under solen hverken fra Tesla, Mazda eller en haug andre biler de siste X tiår. 

Ikke så rart da Tesla designeren kom fra jobb som sjefsdesigner i Mazda ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...