Gå til innhold

Fresco Motors løfter på sløret: Slik skal superbilen fra Trøndelag bli


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Har aldri skjønt hvorfor biler skal gå 0-100 på 2 sekunder. Det betyr bare at man får en hau med ulykker. Det med hurtighet er gått ut på dato og det ramses bare opp fordi alle de andre ramser det opp. Det er tegn på sauementalitet. Det viktigste er KVALITETEN.

Stort batteri + elmotor = Masse effekt.

Og skal man ha rekkevidde må man ha stort batteri.

Så hvorfor ikke benytte det? Trenger ikke gi full gass om du ikke vil. Fleste elbiler biler i dag har vel "Chill mode" som sløver ned bilen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har ingenting i mot at Fresco kopierer. Spesielt siden det aldri vil bli noe av bilen.

 

(Man må bare forvente at grillen foran vil forsvinne på de fleste biler over tid. Dette er mer aerodynamisk.)

Men nå var ikke poenget om hvorvidt det var greit å kopiere eller ikke.

Poenget var hvorfor du bruker penere ord for å beskrive kopiering, når det er Tesla som gjør det?

For meg ser det ut som din bias kom til uttrykk.

Har du en bias, for Tesla?

 

(Vi alle har biaser så det er greit, men det er uryddig å ikke være ærlig om det. For meg virker det som du prøver å selge deg selv som nøytral, men rent tilfeldigvis så er alltid din omtale av Tesla, mye snillere enn omtale av andre merker.)

Hvis det er meningen man skal flagge egne bias, så ville det vel ha vært mest ryddig om du skrev "PS! Jeg hater Tesla" under hvert innlegg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor biler skal gå 0-100 på 2 sekunder. Det betyr bare at man får en hau med ulykker. Det med hurtighet er gått ut på dato og det ramses bare opp fordi alle de andre ramser det opp. Det er tegn på sauementalitet. Det viktigste er KVALITETEN.

 

Imponerende specs gir høyere salgstall og mer penger. Der det er penger er det villige investorer og så er eventyret i gang. Det er lite ulykker med disse bilene pga rask 0-100. De fleste gidder ikke å benytte seg av potensialet da det er veldig slitsomt med bilen full av greier som flyr rundt, unger og hunder som blir bilsyke, gigantiske dekk regninger og masse bøter. Min erfaring er at hver gang man tråkker ned gassen i en bil med rask akselereasjon så må man bruke 5-20 min på å finne igjen telefon eller nøkler som uten unntak hopper ned mellom setter og midtkonsoll før de tar turen videre til de umuligste steder å få de ut. På Tesla så forsvinner i tillegg bankkortene inn i en sprekk forran på midtkonsollen så man må demontere masse greier i tillegg. Derfor kvier de fleste seg for å tråkke til på gassen tror jeg. Bla Land Rover og Tesla har klart seg fint med episk elendig kvalitet så det er nok mindre viktig.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fagmiljø for å utvikle bil i Norge, så hva er poenget? Bilproduksjon er noe av det dummeste man kan starte med ut fra et økonomisk perspektiv. Utviklingskostnadene er ekstremt høye, man trenger et høyt antal spesialister i en rekke fagområder som ikke finnes i Norge, fortjenesten på bilsalg er forholdsvis elendig og bransjen er preget av ekstrem konkuranse. I England dukker det opp flere dusin ulike bilprosjekter i året. Selv de som klarer å bygge en prototype ser man sjeldent noe mer til, og det landet har verdens mest høyteknologiske bilmiljø, så lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurt som Tesla :) 10 years later, nothing has changed.

Den vesentlige forskjellen er at Tesla/Elon alltid har vært produktorientert, mens dette er et BI prosjekt ergo markedsorientert. Det er ganske få reelle innovatører, men veldig mye blåruss i verden. Blårussens visjon er å tjene penger, Elons er å forandre verden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Janteloven sitter ganske i ryggmargsrefleksen på det norske folk. Det virker "noe" ambisiøst men jeg vil heller ønske de lykke til og ikke si så mye mer før jeg ser hvordan dette utvikler seg. Handling (og regnskap, milepæler osv) sier mer enn 1000 ord.

 

Støtter denne!

 

Men samtidig skal jeg være åpen og klar på at jeg ikke ville satt mine egne sparepenger på dette prosjektet. Til det er fellestrekkene med tidligere ballonger for mange.

Lenke til kommentar

 

Det virker kanskje usannsynlig ambisiøst, men det er det som må til for å lykkes. Det er mange hindre man skal passere, men det er ingen grunn til at man ikke kan lykkes med dette i Norge. Lykke til!

I og med at importerte biler er hardt avgiftbelagt her i Norge vil det by på problemer med bilproduksjon her på berget siden det skal være likeverdige konkurransevilkår, så enten må staten fjerne engangsavgiften på importbiler eller avgiftsbelegge norskproduserte biler.

Så lenge det er snakk om el-bil er vel avgiftstrykket nærmest fraværende her i Norge uavhengig av om bilen er importert eller ei.

Lenke til kommentar

Støtter denne!

 

Men samtidig skal jeg være åpen og klar på at jeg ikke ville satt mine egne sparepenger på dette prosjektet. Til det er fellestrekkene med tidligere ballonger for mange.

Skremmende mange bruker (litt) sparepenger på Lotto. Det er sannsynligvis mer konstruktivt å sette en hundrelapp på Fresco motors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sneisen bil, og "all hell og lykke følge den" dersom den settes i produksjon, men: - Toppfart 300kmt er jo litt "nisjeaktig", når det nordmenn egentlig er på jakt etter er en "Volvo 240 stasjonsvogn med slepekrok", og mye kan tyde på at en SUVaktig Tesla model 3 blir akkurat den folkebilen som gir nødvenig salgsvolum til å gjøre en elbilprodusent økonomisk lykkelig!

Lenke til kommentar

Spennende dette, men det er mange som har prøvd seg men sluppet opp for penger. Det er høyst nødvendig å få med seg sterke investorer på dette.

Man kunne jo se for seg at det var mulig å patentere softweare som medførte at man betalte 100,- for å lade opp over 80% og tilsvarendes for å gå under 20%, for således kompangsere for batteri slitasje.

 

Det ville vært en mer slik “BI” grei.

 

Blir litt som når man gir gass med en noe oppspritet bil, Du gjør ikke det 1000 ganger med en modifisert gearkasse til 200 lapper.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe fagmiljø for å utvikle bil i Norge, så hva er poenget? Bilproduksjon er noe av det dummeste man kan starte med ut fra et økonomisk perspektiv. Utviklingskostnadene er ekstremt høye, man trenger et høyt antal spesialister i en rekke fagområder som ikke finnes i Norge, fortjenesten på bilsalg er forholdsvis elendig og bransjen er preget av ekstrem konkuranse. I England dukker det opp flere dusin ulike bilprosjekter i året. Selv de som klarer å bygge en prototype ser man sjeldent noe mer til, og det landet har verdens mest høyteknologiske bilmiljø, så lykke til :-)

 

Hva vi burde ha satset på her på berget, er ENKEL ombygning av eksisterende fosilbiler til elektrisk drift! Vi har et par millioner fosilbiler som relativt enkelt kunne vært bygd om til elbiler med moderat kjørelengde for en relativt billig penge, men det har våre myndigheter satt en effektiv stopper for!!

Lenke til kommentar

Hva vi burde ha satset på her på berget, er ENKEL ombygning av eksisterende fosilbiler til elektrisk drift! Vi har et par millioner fosilbiler som relativt enkelt kunne vært bygd om til elbiler med moderat kjørelengde for en relativt billig penge, men det har våre myndigheter satt en effektiv stopper for!!

Enkel ombygging? Greit Bobla er ganske enkel å bygge om til elektrisk siden motoren er bak, og den ikke har moderne ting som servo, AC, bremsekraftforsterker osv.

 

Men moderne biler er nok dyrere å bygge om en å bygge på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkel ombygging? Greit Bobla er ganske enkel å bygge om til elektrisk siden motoren er bak, og den ikke har moderne ting som servo, AC, bremsekraftforsterker osv.

Men moderne biler er nok dyrere å bygge om en å bygge på nytt.

Det at det er “Dyrere” er det som gjør det miljøvenlig, man bruker forholdsvis mykje av manuelle ressursen ved å bygge om. For boliger er det vel 2,5 gangeren, ressurser Du ikke kan bruke på energiintensive produkter. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det at det er “Dyrere” er det som gjør det miljøvenlig, man bruker forholdsvis mykje av manuelle ressursen ved å bygge om. For boliger er det vel 2,5 gangeren, ressurser Du ikke kan bruke på energiintensive produkter.

Må da være mye enklere å bygge om motorer til å gå direkte på hydrogen om man skal være miljøvennlig.

 

Kansje litt vanskelig å bygge om dieseler grunnet høy kompresjon men bensimotorer burde kunne bygges om ganske enkelt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må da være mye enklere å bygge om motorer til å gå direkte på hydrogen om man skal være miljøvennlig.

Kansje litt vanskelig å bygge om dieseler grunnet høy kompresjon men bensimotorer burde kunne bygges om ganske enkelt.

Vi har da propan, metangass ol som kan brukes, og brukes i dag. Hvorfor komplisere ombygging når hydrogenen blir brukt til andre ting med grei effektivitet.

 

Ser noen snakker om norsk-strøm-mix, men for poker all Norsk strøm blir jo brukt for å redusere utslipp alle reie. Dær er ingen ting til overs.

Det er bare korupt semantikk

 

Se her, China et land med energi og transport problemer som MÅ handle

https://www.tu.no/artikler/full-pinne-i-elbusslopet-europeerne-kan-ta-igjen-kineserne-i-norden/472915

 

Om vi seier China har 300 000 batteribusser og er 300 ganger så mange mennesker som Vi de aller fremste på miljø:

=> 1 000 batteribusser må vi da ha

 

Tror US ligg 10 år bak China i utviklingen av autonome biler, årsak er Kultur.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...