Gå til innhold

Nordmenn drikker minst i Norden


Anbefalte innlegg

Ifølge en artikkel publisert av Dagbladet drikker Nordmenn minst i Norden..

https://www.dagbladet.no/mat/nordmenn-drikker-minst-i-norden/71535160

 

Artikkelen pressisere også at det inkluderer taxfree- og grensehandel..

Men gjør den det?

 

Grensehandel påvirker også tallene til Danmark og Sverige og solgte enheter der til nordmenn vil jo bli med i beregningene på deres forbruk og kanskje øke statestikken på forbruket de har i både Sverige og Danmark. Jeg tenker at man må også ta i betraktning at det er mye mørketall i henhold til hvor my vi nordmenn benytter oss av både smugler sprit og øl.. Og ikke minst hjemmebrent, hjemmeprodusert sider, vin og øl..

 

Og jeg lurer litt på hva andres formening om dette er.. Er vi virkelig ikke så øltørste som nabolandene våre?

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ønske Dagbladet faktisk kunne lenke til rapporten, hadde blitt enklere å se nærmere på den.

 

Kan godt tenke meg at vi drikker en god del mindre enn svenskene og danskene. Har kun bodd i Danmark i et halvt år og ikke bodd i Sverige, så det kan hende mine antagelser er på jordet, men.. nei, jeg er ganske overbevist om at spesielt danskene drikker mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alkoholprisen alene er nok ikke årsaken, men følgekostnadene som offentlig transport hjem fra puben (om det går noen), taxipriser osv. kan være med på forklaringen i tillegg til kulturelle forskjeller.

Lenke til kommentar

Ifølge en artikkel publisert av Dagbladet drikker Nordmenn minst i Norden..

https://www.dagbladet.no/mat/nordmenn-drikker-minst-i-norden/71535160

 

Artikkelen pressisere også at det inkluderer taxfree- og grensehandel..

Men gjør den det?

 

Grensehandel påvirker også tallene til Danmark og Sverige og solgte enheter der til nordmenn vil jo bli med i beregningene på deres forbruk og kanskje øke statestikken på forbruket de har i både Sverige og Danmark. Jeg tenker at man må også ta i betraktning at det er mye mørketall i henhold til hvor my vi nordmenn benytter oss av både smugler sprit og øl.. Og ikke minst hjemmebrent, hjemmeprodusert sider, vin og øl..

 

Og jeg lurer litt på hva andres formening om dette er.. Er vi virkelig ikke så øltørste som nabolandene våre?

 

Jeg vet ikke hvor Dagbladet hentet sine data, men jeg pleier å sjekke WHO sine tall. Her er resultatene fra 2015

Finland: 11.9

Danmark: 10.2

Sverige: 8.7

Norge: 7.0

 

Om vi drakk masse og det havnet i den svenske statistikken, så burde Sverige vært høyere. Jeg er ikke overasket, nordmenn drikker som oftest på fest og i selskaper, mens andre nasjoner ofte tar seg en øl eller et glass med vin til middagen.

 

Jeg forventer også at Norge kommer til å falle ytterligere, fordi nordmenn blir mer og mer asosiale på grunn av mobilavhengighet.

Lenke til kommentar

Sikkert mye mørketall her. Grensehandel, import (smugling), hjemmebrygging, taxfree, forbruk på ferier i syden etc.

 

Jeg drikker mye øl, men kjøper veldig sjelden øl i Norge. Skal det handles inn til fest, arrangementer, o.l samt til eget konsum, så er det import eller grensehandel som gjelder. For min del vil jeg ikke at avgifter og skatter skal regulere hvor mye jeg drikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor ikke DB regner om tallene til noe folk flest kan relatere til.

Det er ikke alle som vet ca. hvor mange øl eller flasker vin 6.8 liter ren alkohol tilsvarer. Journalistisk latskap. 

 

Dette tilsvarer 144.7 liter øl med 4.7% alkohol, eller ca. 289 halvlitere per år. 

Dette tilsvarer 17 liter med 40% drikke, eller målt i shotglass (40 mL) blir det 425 shots på et år.

 

 

Lurer også på, er det at ca 10 % av befolkningen er avholds tatt med i rapporten? For hvis ikke står jo 90% av befolkningen for dette forbruket, og gjennomsnitssforbruket blir høyere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet hele min familie kjøper stort sett øl og vinkartonger igjennom lokal polakken.

Samt samme gjør så si alt av venner og bekjente. De som handler på polet er fordi de ikke har nettverket til og få skaffet seg billig alkohol. Og ikke sjelden man hører "Vet du om noen som selger øl eller?"

 

 

Det som blir kjøpt på polet er cognac og litt mer ordentlige ting.

 

Bedre service er det og, du bare ringer og sier det du skal ha. 30min senere står en bil i oppkjørselen med alt du bestilte.

 

Så jeg  VET det er mye mørketall. 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å se at alkoholpolitikken fungerer selv en er uenig. Ville vært tragisk hvis vi hadde så høye priser og det ikke hadde noen effekt på antallet fylliker.

 

Lavest forbruk i Norden er ikke ensbetydende med at alkoholpolitikken fungerer. 

 

Alkoholisme er et stort problem i Norge.

 

Dobbelt så mange menn som kvinner er alkoholikere. Og 10-20 prosent av de som drikker alkohol, oppfattes som alkoholikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...