Gå til innhold

Gratis skolemat, diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig for god, sunn, interessant og variert varm lunsj på alle skoler i landet. Fra og med barneskole til og med VGS. Lurt om man også involverer barna så mye som mulig, og utvider lunsjpausen til en time. Det sosiale aspektet her er like viktig som næringen, og når man ser hvor på jordet veldig mange er mtp matlaging er det enda en god grunn til å gå for en slik ordning. Se til Frankrike!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som begge foreldre praktisk talt må være i jobb for å fø en familie (i motsetning til før i tida) så bør også skoledagen legges opp til at begge foreldre kan jobbe full jobb. Altså tilbud om gratis SFO for barn i alle trinn

 

SFO har også forbedringspotensiale fra å være "oppbevaringsplass" for ungene, uten at man trenger å lage noen kinesisk 8-timers skoledag for ungene. Et eksempel kan være å inkludere forballtrening og andre aktiviteter i SFO-opplegget. Altså mer organisert og gjennomtenkte aktiviteter enn bare frilek.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyheter/gratis-skolemat---dette-sier-elevene-selv/3423832204.html

 

https://www.facebook.com/nettavisen.no/posts/10157593444471940?comment_id=10157593474301940&notif_id=1566310869194162&notif_t=feedback_reaction_generic

 

Jeg lurer på hva dere synes? Er skolemat virkelig en så stor last på økonomien at vi ikke har råd til å sikre vanskeligstilte barns fundamentale behov for mat en gang? Og man får jo igjen for investeringen i økt folkehelse og bedre psykisk helse i voksen alder?

 

 

Er jo litt interessant at i 1932 - da finansene for både Ola Nordmann og de norske kommuner var dårligere enn i dag - hadde Oslo kommune råd til innføre den såkalte Oslo-frokosten (1/3 liter melk, 1 kavring (tørket rundstykke) med brunost, 1 grov brødskive med leverpostei, 1 skive kålrot og 1 skje tran) ved alle byens skoler Poenget var klart nok, sikre at alle som inntok skolepulten hadde næringsrik mat i magen og derfor de beste forutsetninger for å ha utbytte av undervisningen. Raskt kom kommune etter kommune med i ordningen, så sant man kunne skrape sammen penger nok i en tid hvor ansatte sørget for å bruke kommunalt kladdepapir til siste bit før det ble kastet. Selv er jeg gammel nok til å ha nytt godt av lokale utgaven (som blant annet inkluderte torskerogn og makrellmos), ikke fordi jeg trengte det, men fordi dette var innarbeidet del av hverdagen og noe absolutt ingen stilte spørsmål ved om var vel anvendte penger. Nå i 2019 er plutselig noe tilsvarende blitt problematisk... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan jo le, men ta fram kalkulatoren da..

 

- På skolen kan 1 kokk lage god, sunn og variert mat til 200 elever i løpet av ca 3 timer, inkludert innkjøp, servering og opprydding

- Foreldrene bruker kanskje 5 minutter for å smøre en kjedelig matpakke til et barn, eks tiden til innkjøp, vask av matboks, masing om hvilket pålegg gullungen skal ha etc. 200 elever * 5 minutter = 1000 minutter, eller 16,7 timer.

 

Jeg vet ikke om du har erfaring med innleie av vikarer (kokker eller andre fagfolk), men det er definitivt billigere å ha fast ansatte enn innleide til arbeidsoppgaver med et konstant daglig behov. Ledere i bedrifter som leier ut arbeidskraft gjør det ikke gratis. De skal også lønne hele det adminstriative apparatet og selvsagt bidra med utbytte til eierne, for de investerer jo heller ikke pengene sine uten å forvente noe tilbake. Dersom skolen ansetter en kokk selv så blir det 0 kostnader i form av utbytte eller ekstra administrasjon. Det lille ekstraarbeidet med å føre opp en ekstra person på lønningslista kan fint legges til den eksisterende administrasjonens oppgaver.

 

Så det er billigere å ansette lokker, enn å la foreldrene gjøre jobben gratis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Gratis her, gratis der, alle skal få"

 

Gratis, ingenting er gratis.. 

 

Hvis foreldre/foresatte er ute av stand til å fø barna sine, send barnevernet, ikke "gratis" mat.

 

Hvor mange puter skal man sy under arma på folk før de er fornøyd? Absolutt ingen VIL ta ansvar for eget liv, helse, lykke, younameit. Hva faen for samfunn er det vi lever i?

Lenke til kommentar

Amor: Hvem har påstått at gratis skolemat er reelt gratis? Alle skjønner vel at man betaler for det i form av skatter og avgifter. Hele poenget er at man betaler mindre i skatter og avgifter til skolemat enn man ville betalt ved å kjøpe den samme maten selv. I tillegg er det tidsbesparende for de som ofte sitter hardest i tidsklemma, barnefamilier, og bedre for ungene (sosialt og næringsmessig).

 

Det er jo rene kinderegget, så hva er det egentlig du kritiserer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

så hva er det egentlig du kritiserer?

 

Mennesker som ikke klarer å ta vare på sine avkom.

 

Væpnet ran for å gi barn mat (i Norge skal det være nær praktisk umulig å ikke være i stand til å fø unga sine (så lenge man prøver, så klart)).

 

Mennesker som ikke er i stand til å ta ansvar over eget liv/avkoms liv.

 

Hvis du tror det blir billigere for medianfamilien i Norge, at barna får mat på skolen istedenfor matpakke, så vet jeg ikke hva jeg skal svare på det. Annet enn, NEI så klart det ikke blir billigere.

 

Men jeg er enig i at kanskje det hadde vært mer sosialt at alle barna spiste i en kantine sammen.

 

Edit: Oppsummert, kommunister.

Endret av amor patriae
Lenke til kommentar

Ser gjerne at det gjennomføres, men foreløpig er det lite gjennomtenkt. 

 

Hvem er det egentlig som skal lage denne maten? Skal lærerne gjøre det eller skal man ansette kokker på alle skoler i landet? Man kan ikke bare forvente at lærere skal lage mat til elevene. Hvor skal maten lages? De aller fleste skoler i norge mangler gode nok fasiliteter til å lage mat for hele skolen.

 

Skal man ansette kokker, utbedre kantinene og kjøpe inn mat så sprekker budsjettet fort. 

Lenke til kommentar

Så det er billigere å ansette lokker, enn å la foreldrene gjøre jobben gratis?

 

Ja, med tanke på å sikre -alle- barns fremtid og oppvekstvilkår med tanke på mat, næring, psykologisk trygghet og hygge, så mener jeg det lønner seg. Det er ikke bare penger det dreier seg om. I mange hjem sliter mange med stress og andre problemer. Og å bare koble inn barnevernet skal jeg svare på under her.

 

 

 

"Gratis her, gratis der, alle skal få"

 

Gratis, ingenting er gratis.. 

 

Hvis foreldre/foresatte er ute av stand til å fø barna sine, send barnevernet, ikke "gratis" mat.

 

Hvor mange puter skal man sy under arma på folk før de er fornøyd? Absolutt ingen VIL ta ansvar for eget liv, helse, lykke, younameit. Hva faen for samfunn er det vi lever i?

 

Når det kommer til psykologiske funksjoner, så er det jaggu ikke bare så lett som å bryte opp i familier og fjerne barn fra foreldre. Dette vil bare øke risiko for at barnet faller utenfor samfunnet i voksen alder! Tenk dét, bare ved å ha gratis mat i skolen, så kan det faktisk hende man redder tusenvis av familier fra dypere tragedier, fordi de i det minste hadde det lille lyspunktet å holde fast i. Sånn er det faktisk for mange.

 

Joda, i noen tilfeller -er- barnevernet riktig instans. Men da skal jo det grundig etterforskes først. Jeg mener kun ved vold, voldtekt, psykisk og fysisk tortur, grov forsømmelse og slike tilstander, da kan man fjerne barn fra foreldre.

 

Men jeg mener nå også at det burde være psykolog og terapeut i skolen, som kan snakke med foreldre som sliter, for å gi råd og veiledning. Mange foreldre føles skam fordi de ikke når opp, og dette utvikler seg jo. Dette kan mat i skolen være med på å avlaste.

 

Det er så mange fordeler (som Simen1 har nevnt i tidligere poster, takk for det Simen1!) ved å gi familier den avlastningen, at det er galskap å ikke innføre det.

 

"Penger, penger", man får igjen for investeringen ved at mange flere får psykologisk overskudd til å tåle stress og stå i jobb når de er voksne! Mat er en helt grunnleggende fundamental del av livet! Man bygger tillit til systemet, og man lærer hvor viktig mat er, når man får det gratis hver dag, og plutselig finner ut at "jøss, jeg savner å få den goden"! Da jobber man for å få det til selv. Men når man bare har sultet hele livet, og spist dårlig mat, da blir hele opplevelsen av livet og tilværelsen bare dårlig og vanskelig.

 

 

Mennesker som ikke klarer å ta vare på sine avkom.

 

Væpnet ran for å gi barn mat (i Norge skal det være nær praktisk umulig å ikke være i stand til å fø unga sine (så lenge man prøver, så klart)).

 

Mennesker som ikke er i stand til å ta ansvar over eget liv/avkoms liv.

 

Hvis du tror det blir billigere for medianfamilien i Norge, at barna får mat på skolen istedenfor matpakke, så vet jeg ikke hva jeg skal svare på det. Annet enn, NEI så klart det ikke blir billigere.

 

Men jeg er enig i at kanskje det hadde vært mer sosialt at alle barna spiste i en kantine sammen.

 

Edit: Oppsummert, kommunister.

 

Du vil heller ha "alle hver for seg"-mentalitet? Hvis naboen sulter ihjel, så angår ikke det deg? Er det en sånn verden du vil leve i? Husker ikke hvor jeg leste det, men en professor i etikk skrev i en artikkel en gang: "Et samfunns verdi måles ikke i brutto nasjonalprodukt, men i hvordan det tar vare på de svakeste." Og barn som lever i undertrykkelse har absolutt ingen stemme i det hele tatt! Da må gratis mat være et solid holdepunkt i deres liv. Foreldrene kan ikke nekte barna å spise på skolen. De kan nok prøve, men da vil det bli et veldig tydelig signal for samfunnet, når barn engang ikke tør å spise gratis mat på skolen.

 

 

Ser gjerne at det gjennomføres, men foreløpig er det lite gjennomtenkt. 

 

Hvem er det egentlig som skal lage denne maten? Skal lærerne gjøre det eller skal man ansette kokker på alle skoler i landet? Man kan ikke bare forvente at lærere skal lage mat til elevene. Hvor skal maten lages? De aller fleste skoler i norge mangler gode nok fasiliteter til å lage mat for hele skolen.

 

Skal man ansette kokker, utbedre kantinene og kjøpe inn mat så sprekker budsjettet fort. 

 

Da får man bare -investere-! Som nevnt i førstepost, hvor mange milliarder har vi ikke sendt til korrupte regimer og meningsløse tiltak, uten å få noe bevis for noe bærekraftig skapt tilbake? Det ville ikke kostet -så- forbasket mye penger.

 

Jeg mener det ville vært en god investering, hvis man så på individers livsløp. Man må ta den psykologiske faktoren med i bildet. Et menneske som faller utenfor, kan hende hadde klart seg bedre, tenkt litt klarere, hvis det hadde fått mat i skolen gjennom oppveksten. I mange familier er det dårlige kår. Det ville vært en billig sikkerhet, også med tanke på at det ikke er psykologer nok til å hjelpe alle som sliter.

 

Mat er en så fundamental del av alles liv, at jeg ikke skjønner at det ikke er gratis i skolen enda.

 

 

 

Ett annet poeng, er at vi er nærmest tvunget til å gå på skolen. Hvordan skal man klare seg i samfunnet hvis man ikke går på skole for å lære å lese, regne og skrive? Man blir også utsatt for massivt sosialt stigmatiseringspress, man blir sett på som en outsider. Det er ikke mange som tør å gå mot hovedstrømmen, da skal de ha kjerneverdier forankret temmelig dypt i sitt livssett, og gjerne en økonomi som passer til det også.

 

Når vi så -tilnærmet- er tvunget til å gå på skole, da mener jeg det burde være humane forhold og det fundamentale bør være dekket der.

 

Det dreier seg ikke om å sy puter under armene, her dreier det seg rett og slett om ren overlevelse, og å ta vare på barna! Sy puter under armene ville vært å laget buffét som på cruiseskip, og kaste 50% av maten etterpå fordi det meste ikke ble spist. Dét hadde selv jeg synes var sløseri. Men en enkel buffét er helt på sin plass. Gjerne litt for mye enn litt for lite dog, for å fordre lidenskap og interesse for mat, noe som er fundamentalt viktig her i livet.

 

 

Kan bare nevne igjen at jeg har sjelden blitt så matt og satt ut av manglende empati i et kommentarfelt (på facebook) som jeg har lest der, det var bare utrolig trist å lese så mange voksne mennesker ønske livet av små barn. Jeg håper at flere av de kommentarene var troll, eller betalt for å skape debatt. Men realiteten er vel motsatt.

 

 

Veldig bra å lese at de fleste er enige her, det var positivt! Forsterker teorien om at mange kommentarer der var (betalte) troll. Men hvem vet.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Når det kommer til psykologiske funksjoner, så er det jaggu ikke bare så lett som å bryte opp i familier og fjerne barn fra foreldre. Dette vil bare øke risiko for at barnet faller utenfor samfunnet i voksen alder! Tenk dét, bare ved å ha gratis mat i skolen, så kan det faktisk hende man redder tusenvis av familier fra dypere tragedier, fordi de i det minste hadde det lille lyspunktet å holde fast i. Sånn er det faktisk for mange.

Så det er ikke en negativ greie om barn har ett eneste lyspunkt i livet, gratis mat på skolen?

Ingenting å glede seg til, ingenting å se frem til, bortsett fra neste dags "gratis" skolemat.

 

Er foreldrene da skikket når høydepunktet i barndommen er gratis skolemat og ikke f.eks turer/aktiviteter med foreldre og å være med venner eller drive med andre fritidsaktiviteter og hobbyer?

Barn fortjener så mye bedre barndom enn den du skisserer..

 

 

Ville du forresten betalt mer i skatt/få mindre penger for å dekke utgiftene?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Så det er ikke en negativ greie om barn har ett eneste lyspunkt i livet, gratis mat på skolen?

Ingenting å glede seg til, ingenting å se frem til, bortsett fra neste dags "gratis" skolemat.

 

Er foreldrene da skikket når høydepunktet i barndommen er gratis skolemat og ikke f.eks turer/aktiviteter med foreldre og å være med venner eller drive med andre fritidsaktiviteter og hobbyer?

Barn fortjener så mye bedre barndom enn den du skisserer..

 

Det kan hende, men er det realistisk? Barnehjem/fosterhjem er neppe i snitt noen dans på roser - tror heller ikke at det er umiddelbart mye ekstra kapasitet, tvert imot.

Lenke til kommentar

Det kan hende, men er det realistisk? Barnehjem/fosterhjem er neppe i snitt noen dans på roser - tror heller ikke at det er umiddelbart mye ekstra kapasitet, tvert imot.

 

Er nok ikke noe dans på roser vil jeg tro nei, men tanken om at barna har det bra nok når alt de får(både av mat, kjærlighet, oppmerksomhet, aktiviteter osv) er mat verdt 2,49kr en gang ila dagen på hverdager, med mindre de blir misshandlet kan jeg ikke si jeg er noe for..

 

Gratis skolemat er ingen erstattning for god omsorg etter min mening, men noen tenker kanskje brødskiver og vann er alt barn trenger for å ha en god oppvekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 633 029 grunnskole elever i Norge.

Det er 2 848 grunnskoler i Norge.

Det er 190 skoledager i et år.

 

Mat budsjettet er lagt til 300.000.000 kr i året. (om det er linken til TS vi går etter)

Dette blir 2 kr og 49 øre fordelt til hver elev hver skoledag.

 

Dette skal da dekke innkjøp av råvarer.

Frakt av råvarer/mat til landets 2848 skoler.

Arbeidere som lager maten på enten sentrale kjøkken hvor det kjøres ut til skolene eventuelt arbeidere på hver enkelt skole som daglig lager maten til elevene.

 

Budsjettet virker en smule tight?

Det kan nesten virke som de røde ikke har gjort matematikken som vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, i noen tilfeller -er- barnevernet riktig instans. Men da skal jo det grundig etterforskes først. Jeg mener kun ved vold, voldtekt, psykisk og fysisk tortur, grov forsømmelse og slike tilstander, da kan man fjerne barn fra foreldre.

 

Å ikke fø unga sine er per definisjon "grov forsømmelse", så ja, send barnevernet på disse foreldrene.

 

 

Jeg mener det ville vært en god investering, hvis man så på individers livsløp. Man må ta den psykologiske faktoren med i bildet. Et menneske som faller utenfor, kan hende hadde klart seg bedre, tenkt litt klarere, hvis det hadde fått mat i skolen gjennom oppveksten. I mange familier er det dårlige kår. Det ville vært en billig sikkerhet, også med tanke på at det ikke er psykologer nok til å hjelpe alle som sliter.

 

Subjektivt for svake familier er jo "gratis" ting selvfølgelig det beste alternativ. Det blir jo ikke dem som skal betale for alle disse "gratis" tjenestene uansett.

 

 

Du vil heller ha "alle hver for seg"-mentalitet? Hvis naboen sulter ihjel, så angår ikke det deg? Er det en sånn verden du vil leve i?

 

Det er alt den verden vi lever i. Barnearbeid, slaveri, sult, fordervelse og faenskap. Hvis naboen min sliter, og han er min venn, så klart jeg vil hjelpe vedkommende. Men ofte er det litt vanskelig å hjelpe folk etter at staten tar 85%(? vet ærlig talt ikke hvor mye jeg skatter, og det er vel litt av poenget for staten også, kamuflere graden av ran.) av verdiene jeg skaper gjennom arbeid.

 

 

Det dreier seg ikke om å sy puter under armene, her dreier det seg rett og slett om ren overlevelse, og å ta vare på barna!

 

Som i hovedsak er foreldrenes oppgave, ikke statens. Hvis foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barna, send staten (barnevernet, politi) på døra.

 

 

Husker ikke hvor jeg leste det, men en professor i etikk skrev i en artikkel en gang: "Et samfunns verdi måles ikke i brutto nasjonalprodukt, men i hvordan det tar vare på de svakeste."

 

Sikker på at du ikke forveksler Karl Marx, eller annen kommunist propaganda inn her?

Lenke til kommentar

Ser gjerne at det gjennomføres, men foreløpig er det lite gjennomtenkt. 

 

Hvem er det egentlig som skal lage denne maten? Skal lærerne gjøre det eller skal man ansette kokker på alle skoler i landet? Man kan ikke bare forvente at lærere skal lage mat til elevene. Hvor skal maten lages? De aller fleste skoler i norge mangler gode nok fasiliteter til å lage mat for hele skolen.

 

Skal man ansette kokker, utbedre kantinene og kjøpe inn mat så sprekker budsjettet fort. 

 

Ja, det krever jo at alle skoler (og barnehager om de tas med) får bygget kantine og det må ansettes noen som kun jobber med varmmat. Det vil koste, men da bruker jo landet penger på noe fornuftig for en eneste gangs skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ikke fø unga sine er per definisjon "grov forsømmelse", så ja, send barnevernet på disse foreldrene.

 

 

 

Subjektivt for svake familier er jo "gratis" ting selvfølgelig det beste alternativ. Det blir jo ikke dem som skal betale for alle disse "gratis" tjenestene uansett.

 

 

 

Det er alt den verden vi lever i. Barnearbeid, slaveri, sult, fordervelse og faenskap. Hvis naboen min sliter, og han er min venn, så klart jeg vil hjelpe vedkommende. Men ofte er det litt vanskelig å hjelpe folk etter at staten tar 85%(? vet ærlig talt ikke hvor mye jeg skatter, og det er vel litt av poenget for staten også, kamuflere graden av ran.) av verdiene jeg skaper gjennom arbeid.

 

Som i hovedsak er foreldrenes oppgave, ikke statens. Hvis foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barna, send staten (barnevernet, politi) på døra.

 

.....

 

Jeg får umiddelbart her inntrykket av verdien “nestekjærlighet” aldri later til å ha festet seg hos deg. Til orientering er den en verdi vårt tradisjonelle Norge er bygget på og en arv fra dengang kristendommen betød noe for Ola og Kari. Den sier at du ikke skal hjelpe din nabo fordi han er din venn (det er faktisk islamsk tankegang, “elske sin venn og hate sin fiende”), men fordi han a) er et menneske som lever et liv på jorden, akkurat som du selv, og b) fordi han er din nabo og neste. Det er faktisk derfor vi har skatt også. Helt enig i at den skatten ikke alltid brukes fornuftig og at det her (ofte) er rom for forbedringer og grunn til arbeide for det, men skatt i seg selv er faktisk fornuftig. 
 
Er det DU som skaper verdiene gjennom arbeidet - eller har du fått noe hjelp av det samfunnet du vokste opp i som gav deg grunnlag for dette? Jeg nevner muligheter i fleng, fra en fødsel på et sykehus og ikke under en busk via foreldre som hadde både vilje og evne (fordi deres eget liv var lagt til rette?) til å gi deg en grei oppvekst, via skole hvor ikke foreldrene dine betalte for regningen, via vgs hovr du ikke selv betalte timepris for klasseværelser og lærer, via helseforsikring som gjorde det mulig for deg å få legebehandling og kanskje sykehusbehandling når du trengte det. 
 
Hvorfor skal man sende staten på døren dersom foreldrene ikke makter å ta vare på sine barn. Det har aldri falt deg inn at når du ser slikt har du sett en oppgave å gjøre for deg  i samfunnet? 
 
85 % av din inntekt til staten som skatt? Vel, da har du enten usedvanlig høy inntekt eller usedvanlig spesielt forbruk siden høyeste skatt som utlignes i Norge er 38,2 % (inntektsskatt 22 % + trinnskatt på 16,8 %) - og før du når den har du en million i inntekt. Det vil da si at du faktisk har 61,8 % av din inntekt over en million - altså en hel del mer enn de fleste - til eget forbruk, fratrukket tvungen helseforsikring og pensjonssparing via NAV. Trekker vi denne fra har du ca 54 % igjen og trekker vi også fra full MVA har du 43 % igjen - ikke 15 % som du prøver å gi inntrykk av. 
 
Nei, her skinner klart gjennom et ukjærlig sinnelag og egoistens bønn: “Først meg selv, og så meg selv og så meg selv igjen. min neste - om det blir til eget beste.”Vel, hadde Ola og Karis forfedre og -mødre levd etter den målestokken hadde det i dag ikke vært noen Ola og Kari - men kua glemmer så altfor lett at den også engang har vært kalv! 
 
Nei, som de gamle sa: Det skal sterk rygg til å bære gode tider for lenge. Så sant, så sant. 
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det krever jo at alle skoler (og barnehager om de tas med) får bygget kantine og det må ansettes noen som kun jobber med varmmat. Det vil koste, men da bruker jo landet penger på noe fornuftig for en eneste gangs skyld.

 

Ja er som sagt ikke motstander av det, men da må også politikerne forstå hva som ligger i forslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...