Gå til innhold

Gratis skolemat, diskusjon


Anbefalte innlegg

AP's forslag omhandler kaldmat, og at dette skal bæres opp og spises i klasserommet. Deres forslag innebærer liten grad av økning av bemanning for å få til dette. Så i praksis vil dette føre til meroppgaver til lærerne og andre ansatte på skolen. Det er en utopi å tro at dette er oppgaver elevene kan gjøre alene.

 

Når man først snakker om Sverige. Hvorfor scorer de fortsatt dårligere på PISA enn Norge, selv med varmmat i skolen? Feilprioritering av ressurser?

 

Aha, da er jeg enig med deg. Et slikt forslag skal ikke fungere på den måten, synes jeg. Dere skal egentlig ikke ha noe med mat å gjøre i det hele tatt - derimot kan elevene hjelpe til med dette på rundgang.

 

Slik jeg ser det, skal det bygges ut nytt areal til egen kantine.

 

Sveriges fall på Pisa tviler jeg har noe med varmmaten å gjøre. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det gitt at det vil være resultatet? 97 % av elevene har allerede med mat hjemmefra. Mange skoler selger også mat billig i kantina (omtrent samme prisen som det er beregnet at hvert måltid vil koste når alle får gratis).

 

Jeg mener at det mye man ellers kan bruke flere titalls millarder kroner på i skolen, som vil gi langt bedre læringsutbytte.

 

Det kan jeg selvsagt ikke si sikkert. Jeg hatet alltid skole i barndommen, ungdommen og på videregående og har aldri jobbet i skole. Dog har jeg jobbet i SFO. Jeg baserer det på hva jeg har lest og hørt om forskning på at de som spiser godt og trives på skolen mestrer bedre samt mine egne erfaringer fra skoledagene og hva jeg selv ville ha likt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jeg selvsagt ikke si sikkert. Jeg hatet alltid skole i barndommen, ungdommen og på videregående og har aldri jobbet i skole. Dog har jeg jobbet i SFO. Jeg baserer det på hva jeg har lest og hørt om forskning på at de som spiser godt og trives på skolen mestrer bedre samt mine egne erfaringer fra skoledagene og hva jeg selv ville ha likt bedre.

 

Det selvfølgelig absolutt en sammenheng. I en perfekt verden, der vi har råd til alt, kunne jeg gjerne også sett at varmmat på skolene. Likevel synes jeg ikke prisen forsvarer dette. Jeg er i tvil om hvor stort læringsutbytte elevene vil ha av denne enorme investeringen. Hvor pengene skal hentes fra, er også et spørsmål jeg stiller meg. Jeg antar at denne betydlige økningen av kostnader vil ramme utdanningssektoren et eller annet sted på veien uansett, og vil trenere et fremtidig løft for skolene, da det stadig blir dyrere. Spesielt med tanke på de tøffe kravene vil stiller til nyutdannede og fremtidige lærere i form av karakterkrav og mastergrad. Når etter hvert alle våre nåværende lærere er byttet ut med lektorer, vil skolebudsjettene øke dramatisk i lønnskostnader. Samtidig som vi trolig vil få en lærermangel.

Lenke til kommentar

Aha, da er jeg enig med deg. Et slikt forslag skal ikke fungere på den måten, synes jeg. Dere skal egentlig ikke ha noe med mat å gjøre i det hele tatt - derimot kan elevene hjelpe til med dette på rundgang.

 

Slik jeg ser det, skal det bygges ut nytt areal til egen kantine.

 

Sveriges fall på Pisa tviler jeg har noe med varmmaten å gjøre. 

 

Selv nåværende kantiner er for små. Vår kantine har sitteplasser til ca. en tredjedel av elevene på skolen, og ingen mulighet til utbygging.

 

En billigere løsning som kunne løst noe av problematikken ville for eksempel vært å gi alle klasser et kjøleskap, hvor elevene kan legge matpakkene sine og drikken sin.

 

Deres fall på PISA har neppe noe med varmmat å gjøre, men ut i fra logikken om at varmmat skal løse så mye, sliter jeg med å se argumentet for å bruke enorme ressurser på dette, da Norge slår mange land på PISA allerede uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg mener at investeringen ikke er verdt det? At det er andre ting man kan bruke penger på i skolen, som gir bedre valuta for pengene i form av læring.

 

Og tro meg, det er ikke fordi vi som lærere nødvendigvis er late, og derfor ønsker mer arbeid. Det er fordi døgnet kun har 24 timer, og elevene er på skolen i knappe seks av disse. Da vil jeg gjerne bruke tiden min på dem, og deres læring, ikke som en blanding av kokk, kantineorganisator og ryddehjelp.

 

Hvis mat også er så viktig, er det viktig for læreren også. Med ansvar for skolemat vil det garantert bety at jeg som lærer ikke rekker å spise i løpet av dagen. Det er såvidt jeg rekker det nå.

Aha, så motstanden skyldes et skrekkscenarie av hvordan ordningen blir gjennomført i praksis?

 

- Som sagt tidligere i tråden bør ikke lærerne ha noe mat matlagingen å gjøre i det hele tatt.

 

- Hvis lærerne skal ha noe med det å gjøre så foreslår jeg at det begrenser seg til tilstedeværelse sammen med elevene i spisetimen. Altså lære bort manerer etc. samtidig som de spiser selv. De må gjerne kunne kjøpe seg inn i matordningen etter kostpris, som mange andre arbeidsplasser har. Hvis ikke så bør de ha frihet til å ta med seg sin egen mat.

 

Planlegging, bestilling, matlaging, dekking og rydding er oppgaver som bør deles mellom kokk, elever og SFO-personale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, så motstanden skyldes et skrekkscenarie av hvordan ordningen blir gjennomført i praksis?

 

- Som sagt tidligere i tråden bør ikke lærerne ha noe mat matlagingen å gjøre i det hele tatt.

 

- Hvis lærerne skal ha noe med det å gjøre så foreslår jeg at det begrenser seg til tilstedeværelse sammen med elevene i spisetimen. Altså lære bort manerer etc. samtidig som de spiser selv. De må gjerne kunne kjøpe seg inn i matordningen etter kostpris, som mange andre arbeidsplasser har. Hvis ikke så bør de ha frihet til å ta med seg sin egen mat.

 

Planlegging, bestilling, matlaging, dekking og rydding er oppgaver som bør deles mellom kokk, elever og SFO-personale.

 

Selvfølgelig er praksis viktig her, det er jo det som blir hverdagen. Nå jobber jeg ikke på noen barneskole, men ungdomsskole. Det vil si at vi ikke har SFO, men fortsatt så viser erfaringen at elevene må rettledes til mye som "elevene skal ta ansvar for". Det vil i praksis bety at læreren må være i klasserommet å påse at rydding skjer, eller at man bruker tid av neste time til dette. Samme gjelder henting av mat.

 

Du kan gjerne kalle det er "skrekkscenario", men de fleste lærere er smertelig klar over at ting som dette ender med å bli et læreransvar. En kan alltids late som det ikke blir det, men det gjør ingenting med realiteten. Vi godt hvem som får skylda hvis ting ikke går som det skal. Det er vårt ansvar at klasserommet ikke ser ut som en krigssti etter endt skoledag, selv om det klassene har ordenselever som skal ta ansvar for oppgaver. Hvem som lager lister, forteller elevene om dette, påminner elevene om dette daglig, er selvfølgelig også lærerne.

 

Dette er ikke et skrekkscenario, men en garantert realitet ved skolemat i klasserommet. I så måte, fra et lærerperspektiv, er varmmat i en stor kantine å foretrekke, men det vil neppe være fornuftig rent økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det selvfølgelig absolutt en sammenheng. I en perfekt verden, der vi har råd til alt, kunne jeg gjerne også sett at varmmat på skolene. Likevel synes jeg ikke prisen forsvarer dette. Jeg er i tvil om hvor stort læringsutbytte elevene vil ha av denne enorme investeringen. Hvor pengene skal hentes fra, er også et spørsmål jeg stiller meg. Jeg antar at denne betydlige økningen av kostnader vil ramme utdanningssektoren et eller annet sted på veien uansett, og vil trenere et fremtidig løft for skolene, da det stadig blir dyrere. Spesielt med tanke på de tøffe kravene vil stiller til nyutdannede og fremtidige lærere i form av karakterkrav og mastergrad. Når etter hvert alle våre nåværende lærere er byttet ut med lektorer, vil skolebudsjettene øke dramatisk i lønnskostnader. Samtidig som vi trolig vil få en lærermangel.

 

Staten kunne legalisert hasj og marihuana så pengene for salget gikk til staten istedenfor til kriminelle. Og det er bare et forslag.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort et lite elev-intervju her:

 

- Vil dere få varmmat på skolen i stedet for matpakke?

1. JA! 2. JA! 3. JA!

 

- Hva slags mat vil dere ha der?

1. Ikke sånne usunne ting som hamburger og pølse, men kanskje lasagne, pannekaker, suppe og gryterett

2. Spagetti og kjøttboller, suppe, pølser, fiskepinner og pizza.

3. Pølser, hamburger, pannekaker og marsipan.

 

- Hvem skal bestemme hvilken mat som skal lages?

1. Elevene i klassen, hver sin tur

2. Enig

 

- Hvem skal lage det?

1. 6-klassen siden de har matlaging. 7-klasse dekker på og rydder opp.

2. To av de SFO-ansatte

3. SFO-lederen

 

- Hvor skal det spises?

1. På klasserommene, eventuelt ommøbelere datalabben siden den er større enn klasserommene. Med mange langbord trenger vi bare to puljer.

2. I SFO-lokalet

3. I SFO-lokalet

 

- Er SFO stort nok til at alle kan spise der?

2. Nei, men de kan spise etter tur. Hmm.. Nei, 1. sitt forslag om klasserommene var nok bedre

 

- Burde det bygges en egen kantine for mange millioner kroner eller burde de pengene brukes på andre ting?

Alle: Bygge!

 

- Hvem skal dekke på og rydde opp?

1. SFO-personalet

2. SFO-personalet

3. Rektor og SFO-personalet

 

- Hvem skal passe ungene når det spises?

1. Lærerne

2. Lærerne

3. Lærerne

 

- Hvem skal betale for maten?

1. Rektor siden vi allerede betaler for skolemelka sjøl. Da blir det rettferdig.

3. Rektor

 

- Skal han betale fra sine egne penger eller fra skolen sine?

1. Fra skolen sine. Nei vent, vi vil heller ha nytt klatrestativ for det gamle er så dårlig.

3. Rektor sine egne penger, eller kommunen sine hvis han ikke vil betale selv.

 

- Burde skolen få ekstra penger for å lage mat uten at de må bruke mindre penger på andre ting?

1. JA!

3. Tja

 

- Burde foreldrene betale de pengene eller burde kommunen brukt mindre penger på andre ting som idrett, sikre skoleveier, ungdomsklubber og sånt?

1. Vet ikke helt.

 

- Skal lærerne få mat de også, eller bare elevene?

Alle: Etter litt diskusjon seg i mellom landet de til slutt på at lærerne bør få maten gratis sammen med elevene siden de passer elevene i spisetida.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har drevet med det latterlige greiene utallige ganger før og gått inn for å ødelegge tråder med det evinnelige gnålet ditt om hvor urettferdig du har blitt behandlet så du har måttet flykte. Jeg er ikke interessert i å ta det opp en gang til!

 

Pengene for slikt salg kunne vært en inntektskilde siden det ble snakk om hvor mye bygging av kantiner og varmlunsj hver dag ville kostet.

Endret av After Dark
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Staten kunne legalisert hasj og marihuana så pengene for salget gikk til staten istedenfor til kriminelle. Og det er bare et forslag.

Det blir en helt annen diskusjon.

 

Vi snakker fortsatt om investeringer i klassen av flere titalls milliarder kroner + løpende kostnader for mat og personale (varm mat). For kald mat har vel Ap beregnet ut rundt 2,5 milliarder (om jeg husker riktig) i året, hvor de sannsynligvis undervurderer både kostnader og arbeidsmengde for de ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trengs ikke utdannede kokker for å lage varm lunsj. Så det kan strykes fra regnestykket.

Uenig i det. Kokk trengs for å sette sammen en god ernæringsmessig meny, f.eks månedlig. Videre så trenger kokker å befare skolene jevnlig for å kontrollere at ting blir gjort på en god måte og ikke truer matsikkerheten. Ingen ønsker at en hel skole kommer hjem med magasjau. SFO-personale kan nok drifte ordningen i det daglige, men ikke stryk kokk helt ut av bildet. Kokkestillinger med arbeidstid 8-16 er forsåvidt ettertraktet blant kokker. Restaurantkokker har jo gjerne veldig familiefiendtlige arbeidstider og er vanligst bland de uten barn. De færreste nyutdannede kokker har barn, men det kommer ofte senere og da er det mange som vil over til 8-16-stillinger, helst uten yrkesskifte. Når ungene flytter ut finner en del kokker veien tilbake til restaurantbransjen.

 

PS. Slutt nå å ødelegg debatten her med legaliserings-avsporingen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Takk for link. Han har noen poenger om storkjøkkenfasiliteter og spiselokaler, men dette er noe jeg mener man bør fase inn sakte. Først og fremst ved nybygging av skoler (som gjerne har en levetid på 50 år), men også å bygge ut ved de skolene som har enklest og rimeligst mulighet kombinert med lang gjenstående levetid. Altså sakte innfasing og litt "kreative" løsninger i mellomtida.

 

Men det med kokkebehovet på i snitt 3 kokker per skole (ganger 3000 skoler), mener jeg er helt på bærtur. Jeg vil at SFO-personale skal lage maten, mens kokkene bare planlegger menyene og kvalitetssikrer matlagingen nå og da. En kokk kan fint betjene 5-10 skoler. Da blir behovet et helt annet enn det han forestiller seg.

Lenke til kommentar

 

Jepp, gode poeng. Dog tror jeg fortsatt det er mulig. Dog interesserer det meg mindre da jeg er ferdig med skole, ikke har barn og aldri skal få noen, men jeg mener fortsatt det er en god ide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig i det. Kokk trengs for å sette sammen en god ernæringsmessig meny, f.eks månedlig. Videre så trenger kokker å befare skolene jevnlig for å kontrollere at ting blir gjort på en god måte og ikke truer matsikkerheten. Ingen ønsker at en hel skole kommer hjem med magasjau. SFO-personale kan nok drifte ordningen i det daglige, men ikke stryk kokk helt ut av bildet. Kokkestillinger med arbeidstid 8-16 er forsåvidt ettertraktet blant kokker. Restaurantkokker har jo gjerne veldig familiefiendtlige arbeidstider og er vanligst bland de uten barn. De færreste nyutdannede kokker har barn, men det kommer ofte senere og da er det mange som vil over til 8-16-stillinger, helst uten yrkesskifte. Når ungene flytter ut finner en del kokker veien tilbake til restaurantbransjen.

 

PS. Slutt nå å ødelegg debatten her med legaliserings-avsporingen.

 

Vel, nå har jeg vært på mange forskjellige steder hvor folk fint klarer å lage gode, varme måltider til flere folk uten at de er utdannede kokker. Dette maset om utdannede kokker anser jeg bare som et argument for å lage en problemstilling som ikke er der.

 

Det er ingen avsporing. Jeg nevnte legalisering som en inntektskilde da økonomi ble trukket fram som et eksempel. Med din gamle tråd om bønner og statlig sponsing er vel statlig sponsing et tema du er interessert i...

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg vært på mange forskjellige steder hvor folk fint klarer å lage gode, varme måltider til flere folk uten at de er utdannede kokker. Dette maset om utdannede kokker anser jeg bare som et argument for å lage en problemstilling som ikke er der.

 

Hadde aldri sett for meg det skulle skje, men i det siterte er jeg helt enig med After Dark, bortsett da fra behovet for varme måltider i det hele tatt på skolen. Kunne bare utdannede kokker lage en god ernæringsmessig månedsmeny så det dårlig ut på kjøkkenet i de tusen hjem! Verken ektefellen eller jeg har kokkeutdannelse, men vi har ingen problemer med verken ernæringen eller månedsmenyen av den grunn - og det gjelder både våre egne gutter og de fleste andre her i bygden også. Så absolutt enig med After Dark her - mas om utdannede kokker er å lage en pseudo-problemstilling. 

Lenke til kommentar

Takk for link. Han har noen poenger om storkjøkkenfasiliteter og spiselokaler, men dette er noe jeg mener man bør fase inn sakte. Først og fremst ved nybygging av skoler (som gjerne har en levetid på 50 år), men også å bygge ut ved de skolene som har enklest og rimeligst mulighet kombinert med lang gjenstående levetid. Altså sakte innfasing og litt "kreative" løsninger i mellomtida.

 

Men det med kokkebehovet på i snitt 3 kokker per skole (ganger 3000 skoler), mener jeg er helt på bærtur. Jeg vil at SFO-personale skal lage maten, mens kokkene bare planlegger menyene og kvalitetssikrer matlagingen nå og da. En kokk kan fint betjene 5-10 skoler. Da blir behovet et helt annet enn det han forestiller seg.

Uansett hvem som lager maten, må noen gjøre jobben med å lage maten. Det vil koste uavhengig om det er kokker eller assistenter som lager den.

 

Samtidig ser jeg i hvert fall ikke behovet med varm mat, dersom det skal lages og planlegges av ufaglærte. Det vil jo også bli stilt strenge krav til hygiene, oppbevaring og sikkerhet.

 

Det er ikke gitt at folk som jobber på SFO har mulighet til å lage varm mat til mange hundre elever. Det er mildt sagt noe annet enn deres nåværende stillingsbeskrivelse tilsier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...