Gå til innhold

Gratis skolemat, diskusjon


Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/nyheter/gratis-skolemat---dette-sier-elevene-selv/3423832204.html

 

https://www.facebook.com/nettavisen.no/posts/10157593444471940?comment_id=10157593474301940&notif_id=1566310869194162&notif_t=feedback_reaction_generic

 

Jeg lurer på hva dere synes? Er skolemat virkelig en så stor last på økonomien at vi ikke har råd til å sikre vanskeligstilte barns fundamentale behov for mat en gang? Og man får jo igjen for investeringen i økt folkehelse og bedre psykisk helse i voksen alder?

 

Jeg synes kommentarfeltet avdekker en stor mangel på empati hos folk flest, det må være mange som aldri har hatt problemer i livet sitt. Rett og slett meget trist å lese så mange voksne som aktivt motarbeider en så viktig del av barns liv.

 

Og angående å koble inn barnevernet, er det flere her som virkelig mener det er første og siste løsning? Skal vi virkelig ikke undersøke og utforske hva problemene er først, før vi river familier opp med rota?

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

https://www.nettavisen.no/nyheter/gratis-skolemat---dette-sier-elevene-selv/3423832204.html

 

https://www.facebook.com/nettavisen.no/posts/10157593444471940?comment_id=10157593474301940&notif_id=1566310869194162&notif_t=feedback_reaction_generic

 

Jeg lurer på hva dere synes? Er skolemat virkelig en så stor last på økonomien at vi ikke har råd til å sikre vanskeligstilte barns fundamentale behov for mat en gang? Og man får jo igjen for investeringen i økt folkehelse og bedre psykisk helse i voksen alder?

 

Jeg synes kommentarfeltet avdekker en stor mangel på empati hos folk flest, det må være mange som aldri har hatt problemer i livet sitt. Rett og slett meget trist å lese.

 

Og angående å koble inn barnevernet, er det flere her som virkelig mener det er første og siste løsning? Skal vi virkelig ikke undersøke og utforske hva problemene er først, før vi river familier opp med rota?

 

Nei, jeg synes absolutt vi skal satse på dette. Man har penger til dette, men spørsmålet er bare hvor man henter det. Når det kommer til fruktordningen så tror jeg det hives mer enn det spises. Det bør heller bli gratis skolemat. Dett er viktig at maten de får har mye næring. 

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes absolutt vi skal satse på dette. Man har penger til dette, men spørsmålet er bare hvor man henter det. Når det kommer til fruktordningen så tror jeg det hives mer enn det spises. Det bør heller bli gratis skolemat. Dett er viktig at maten de får har mye næring. 

 

Jeg behøver vel ikke begynne å grave etter korrupte fond og bortkastede regnskog-millioner (eller milliarder?) som vi kan kutte i for å sikre barns behov for mat. Her i Norge utdanner folk seg for å gjøre en god innsats i verden, som gir positive ringvirkninger. Ved å gi milliarder til korrupte regimer, øker man bare de negative ringvirkningene. Jeg er helt sikker på at man kan ta noen prosenter uten at det gjør en døyt forskjell, og for å sikre at man hindrer så mye lidelse som matmangel bærer med seg, i verdens beste land å bo i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

300 mil er ikke spesielt mye.. Til sammenligning kunne vi gitt skolemat i 210 år fremover for pengene vi bruker på F-35 flyene vi kjøper av USA.

 

På den andre siden så gir både Sverige og USA ut skolemat og har gjort det i en rekke tiår. Jeg vet ikke i hvor stor grad tiltaket bedrer folkehelsen eller psyken til landets befolkning for den sak skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye tull man kan ta penger fra.

 

Slutte å gi penger til Kina og Brasil for eksempel, to av de største økonomiene i verden. 

Disse 4.1 millionene som ble brukt til ubrukelig tull som ellers ville blitt kalt for forsøpling. 

Disse 6 millionene kunne blitt brukt til skolemat men ble isteden brukt til ubrukelig tull. 

Man får mye skolemat for de 500+ millionene som NRK bruker på underholdning hvert år. 

 

Jeg er absolutt for at man kutter ned på ubrukelig tull og bruker pengene på skolemat isteden. 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er for. Kan trolig forbedre folkehelsen og læringsutbyttet betydelig med en slik ordning. Det avhenger da av at det finansieres skikkelig, så barna får god og sunn mat servert (antar at kokkekompetanse har mye å si i forhold til smak/sunnhet også).

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har i årevis ment at alle barnehager og skoler her i landet burde ha kantine med varmlunsj hver dag. Norge er neandertaler på dette!

 

Det kommer ikke til å bli varmlunsj her på berget. De fleste skoler her i Norge har ikke kantine eller andre fasiliteter som er nødvendig for å kunne lage og servere varm mat, slik som de har i Sverige.

Endret av ftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror nok kostnadene til utbygging og administrasjon blir for store. Det vil nok også trolig bli servert mat ungdommen ikke vil ha. Jeg synes foreldrene kan betale da jeg er lite villig til å betale maten til andres unger.

Dersom det er to-tre unger i hver klasse som ikke har mat eller penger til mat får man rett og slett oppsøke foreldrene og ta affære.

Lenke til kommentar

- glemte matpakker

- usunne matpakker

- mindre spennende matpakker enn andre i klassen

- lite variasjon

- klemte bananer og andre frukter

- mat som i beste fall har ligget romtemperert i flere timer, i verste fall i solsteika

- mindre kul matboks enn andre i klassen

- tidsklemma om morgenen

- pris (storinnkjøp av mat uten mva er nok vesentlig rimeligere enn småkjøpene til foreldrene

 

Det er nesten endeløst med grunner for å effektivisere samfunnet og fjerne grunner til skuffelser og mobbing ved å la skolen handle inn maten i stedet for foreldrene.

 

Når disse ungene vokser opp og blir skattebetalere så vil alle ha hatt nytte av investeringen de må betale for som skattebetaler. Da kan man ikke påstå at man ikke har nytte av det fordi man ikke har unger selv. Alle har vært unger en gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det vil nok også trolig bli servert mat ungdommen ikke vil ha.

Ungene/ungdommen må få ta del i matlaginga så de får et forhold til maten og det bør ikke være SFO-personale med null matkunnskap som settes til jobben, men skikkelige kokker.

 

Michael Moore hadde et innslag om mat i det franske skoleverket i filmen "Where to invade next" og jeg er redd mange norske elever er nærmere det amerikanske skrekkbildet enn det franske skoleverket.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er også for at skolen ordner mat. Gikk selv noen år på barneskolen i Sverige og det var et sjokk å så komme tilbake til Norge igjen.

 

Den matpakka altså, varm servelat på tilbudskneipp  :sick: 

 

Synes selv ikke noe om da jeg måtte sende egne barn på skolen med matpakke.  Selv hadde jeg da fri kantine på jobben med nylagede karbonade/reke osv smørbrød.

 

Jeg har også jobbet noen år i Sverige - der gikk alle ut og spiste lunsj på restauranter. Halve Gøteborg besto av egne lunsjrestauranter - mange av de hadde kun åpent i lunsjtiden. Via jobben fikk vi lunchkuponger - som vi kanskje ga kr 100,- for, men som var verdt kr 500,-. Lunsjen kostet kanskje 20 kroner i kuponger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- glemte matpakker

- usunne matpakker

- mindre spennende matpakker enn andre i klassen

- lite variasjon

- klemte bananer og andre frukter

- mat som i beste fall har ligget romtemperert i flere timer, i verste fall i solsteika

- mindre kul matboks enn andre i klassen

- tidsklemma om morgenen

- pris (storinnkjøp av mat uten mva er nok vesentlig rimeligere enn småkjøpene til foreldrene

 

Det er nesten endeløst med grunner for å effektivisere samfunnet og fjerne grunner til skuffelser og mobbing ved å la skolen handle inn maten i stedet for foreldrene.

 

Når disse ungene vokser opp og blir skattebetalere så vil alle ha hatt nytte av investeringen de må betale for som skattebetaler. Da kan man ikke påstå at man ikke har nytte av det fordi man ikke har unger selv. Alle har vært unger en gang.

 

-lærer seg at det blir konsekvenser når man slurver eller glemmer

-kan sende med sunnere alternativer enn brød med gulost eller skinke

-kan få sendt med mer spennende alternativer enn brødskiver med gulost og skinke

-stor variasjon, man er ikke låst til storsystemets bestemmelser men har en verden av muligheter

-bananboks som var i flere tiår til 10 kr på kiwi, eller en egen plast beholder til div frukt.

-mat holder seg i 3-4 timer, skole brødskivene kan ha ligget lengre enn dette

-har ikke engang en matboks, tvunget til å spise skolematen, bare de kule barna har med mat hjem ifra, de fattige må spise skolematen og blir mobbet for det

-tidsklemma er ikke et særlig problem om man uansett spiser frokost, eventuelt stå opp 10 minutter tidligere

-de fleste har brødmat og pålegg i hjemmet, 2-3 ekstra brødskiver som man skjærer opp når man lager frokost samt en frukt utgjør ikke store forskjellen i kostnad eller tid

 

Effektivisere en rutine som alt bær være implementert i alle hjem er smør på flesk. Et fåtall foreldre/familier er så late eller fattige eller dårlige foreldre at de ikke lager frokost eller sender med mat til barna sine.

 

Når disse vokser opp og potensielt må lage sine egne matpakker så kan det være greit at de har trent på dette i noen år istedenfor å ha blitt servert døgnets måltider som om alt kommer på et sølvfat, det er som å oppdra dem til at staten og i det voksne liv NAV order alt for deg.

 

Bare sånn for å prøve og argumentere for den andre siden.. er så ensidig diskusjon :shrug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, vi er alle kjente med hvor mye mer effektive det offentlige er i alt de gjør.

 

:rofl:

Du kan jo le, men ta fram kalkulatoren da..

 

- På skolen kan 1 kokk lage god, sunn og variert mat til 200 elever i løpet av ca 3 timer, inkludert innkjøp, servering og opprydding

- Foreldrene bruker kanskje 5 minutter for å smøre en kjedelig matpakke til et barn, eks tiden til innkjøp, vask av matboks, masing om hvilket pålegg gullungen skal ha etc. 200 elever * 5 minutter = 1000 minutter, eller 16,7 timer.

 

Jeg vet ikke om du har erfaring med innleie av vikarer (kokker eller andre fagfolk), men det er definitivt billigere å ha fast ansatte enn innleide til arbeidsoppgaver med et konstant daglig behov. Ledere i bedrifter som leier ut arbeidskraft gjør det ikke gratis. De skal også lønne hele det adminstriative apparatet og selvsagt bidra med utbytte til eierne, for de investerer jo heller ikke pengene sine uten å forvente noe tilbake. Dersom skolen ansetter en kokk selv så blir det 0 kostnader i form av utbytte eller ekstra administrasjon. Det lille ekstraarbeidet med å føre opp en ekstra person på lønningslista kan fint legges til den eksisterende administrasjonens oppgaver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har jeg alltid ment av vi bør ha, av mange av grunnene som nevnes overfor her.

 

Men også av det sosiale aspektet. Der man sitter sammen rundt bor og spiser, det er en viktig ting for skape nærmere bånd. I stede for at all sitte på hver sin pult og spiser. Noen går ut etc.

 

Så om man har et sted som kantine etc der det serveres mat så vil det være veldig positivt sosialt. Noe skolen trenger nå som man ser hvor mye psykisk sykdom det er blitt pga hvordan samfunnet har endret seg med press osv.

 

Så tror jeg ikke det er en dum ting og stimulere sosiale aspektet av en skole.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er 633 029 grunnskole elever i Norge.

Det er 2 848 grunnskoler i Norge.

Det er 190 skoledager i et år.

 

Mat budsjettet er lagt til 300.000.000 kr i året. (om det er linken til TS vi går etter)

Dette blir 2 kr og 49 øre fordelt til hver elev hver skoledag.

 

Dette skal da dekke innkjøp av råvarer. 

Frakt av råvarer/mat til landets 2848 skoler.

Arbeidere som lager maten på enten sentrale kjøkken hvor det kjøres ut til skolene eventuelt arbeidere på hver enkelt skole som daglig lager maten til elevene.

 

Budsjettet virker en smule tight?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...