Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjelleren begynner sagte men sikkert å ta form nå. Nå er jeg også helt fersig med hyllen helt til venstre og det gjorde at jeg fikk ryddet litt midlertidig, før jeg fortsetter på den andre hyllen som dere ser oppå bordet.

 

post-30214-0-00525100-1568462371_thumb.jpeg

 

Videre planer etter dette, blir å lage en hylle på en av sidene under bordet. Bordsaga skal også få et eget bord som jeg skal bygge selv med hjul, som er litt lavere, slik at den kan trilles under bordet når jeg ikke bruker den.

 

Så skal jeg avrette en ca. 50cm. Betongforhøyning i kjelleren (som ikke synes på bildet) og denne er ca. 1 meter dyp og 2.5 meter bred. Etter avretting vil denne bli ca. 60 cm. Høy og da kan jeg fjerne gjærsagen fra det store bordet som fulgte med den og plassere den rett på denne forhøyningen.

 

Så skal jeg kjøpe meg en elektrisk tykkelseshøvel som skal stå ved siden av denne igjen.

 

Først når dette er gjort kan jeg begynne å se meg såpass ferdig at jeg kan begynne og ha det litt mer gøy i furtebua :)

 

Men jeg kommer nok hele tiden til å finne nye prosjekter i kjelleren, men da er vertfall det groveste gjort. :)

Lenke til kommentar

Gjennom hele tråden har jeg tenkt «hva med når treverket krymper og utvider seg?» På en så bred plate er vel forskjellen ganske mange millimeter mellom en tørr vinter og en fuktig sommer. Det kan bli et problem når plankene er skrudd fast uten rom for å bevege seg sideveis. F.eks. er det vanlig å feste en kjøkkenbenkeplate i heltre med slike (som har sideveis plass til at benkeplaten kan vokse og krympe):102720_grande.png?v=1377099377

Har samme usikkerhet når det gjelder å skru eller lime fast metallplaten. Med lim tror jeg den vil løsne når treet beveger seg, og med skruer kan rare ting skje.

 

Hvis man bruker kryssfiner forsvinner denne problematikken, men med vanlig plank er det noe man bør ta høyde for i designet. Men er ikke ekspert, så sier ikke at dette garantert blir et problem!

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

F.eks. er det vanlig å feste en kjøkkenbenkeplate i heltre med slike (som har sideveis plass til at benkeplaten kan vokse og krympe):102720_grande.png?v=1377099377

Den hullutformingen er ikke sånn fordi at benkeplater skal ha rom til å krympe og utvide seg. De er der for at man skal ha slingringsmonn ved montasje. Tuppen på bor har en tendens til å flytte sentreringen akkurat i det den griper an. Denne vinkelen passer selv om hullene ikke står nøyaktig ovenfor hverandre. Når skruene først er teitet til så sitter de der. De skal ikke skli langs sporene.

Lenke til kommentar

Det er viktig å ikke peke ut feilene man har gjort, men heller være fornøyd med det som ble bra.

 

Ser jo ut til å være en solid arbeidsbenk du sikkert ikke trenger å bytte ut før neste verdenskrig.

Hehe, du har et poeng, men jeg synes nå det er helt innafor å inrømme feilene man har gjort underveis. Ingen store feil, men jeg testet ut Tec7 som lim mellom et par planker på bordplaten. Det var ikke smart. Glippen ble litt for stor. 

 

En del feilkapp ble det også. Merkelig nok ikke på selve bordet, men på hyllene jeg laget. 

 

Bordplaten ble ikke like plan som jeg håpet, men etter noen runder med båndsliper og grovt pussepapir ble det bedre enn forventet ut fra situasjonen allikevel. Det er nok ingen som ser dette. Jeg legger bare merke til det selv. 

 

Bordsagen skulle egentlig passe under bordet, men den ble for høy. Derfor må jeg bygge eget bord til bordsagen som er lavere. Med hjul. 

 

Men tatt i betrakning at dette er første gangen jeg bygger noe slikt selv, så må jeg si at jeg har overgått meg selv litt. Så ja, i bunn og grunn er jeg ganske fornøyd over egeninnsatsen :) Så langt vertfall :) 

Lenke til kommentar

Det går som tidligere nevnt sagte men sikkert fremover i kjelleren, men har stått litt på stedet hvil med tanke på byggingen den siste uken.

 

I dag måtte jeg kjøpe meg ny skrustikke, da den gamle ikke passet til det nye bordet med tanke på skruehullene som ble for nærme bordkanten. Det ble en Biltema skrustikke til 369 spenn. Den gamle til 199 fra samme butikk har holdt koken i 7 år og det har ikke vert noe galt med den, så jeg tipper en Biltema modell gjør nytten for min del denne gangen også.

 

Bordsliperen er også festet skikkelig til bordet og metallplatene sitter som støpt med kun dobbeltsidig teip på den oljede bordflaten. Mange hadde motforestillinger til dette, men etter litt testing selv samt tro på egen magefølelse så funket faktisk dette veldig bra og platene kan dermed lett byttes ut uten å ødelegge noe som helst.

 

I morgen skal jeg legge opp litt provisorisk strøm til bordet ved å montere en kontaktfordeler ett eller annet sted rundt bordet jeg ikke har bestemt ennå. Tenker jeg limer den på ett eller annet sted med X-Tech. Den gamle limte jeg opp på veggen for 7 år siden med samme middel og jeg tror nesten jeg må rive veggen før denne løsner. Sitter som fjell!

 

Etter overnevnte så blir det starten på og rette opp den forhøyde murkanten i kjelleren (se bilder under), slik at bordsag og gjærsag samt en kommende tykkelseshøvel får plass oppe denne kanten. Tipper jeg må bygge den opp ca. 15cm. Planen er å bruke 2x4 som fundament og vanlige planker (terassebord) som "gulv".

post-30214-0-77848600-1569075274_thumb.jpeg

post-30214-0-76245900-1569075292_thumb.jpeg

post-30214-0-77791500-1569075305_thumb.jpeg

post-30214-0-01946700-1569075318_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Da var plattingen straks på plass og det er tykkelseshøvelen også. I dag skal bordene skrus fast og skjæres til. Tykkelseshøvelen krevde noen justeringer før den klarte og kutte rett, men til 2.890,- på Clasern som også gir 5 års garanti tror jeg dette er et godt kjøp. 

 

Sidebordene på høvelen må justeres (gjøres enkelt med en 10mm pipe og en skrujern) og de rullene som er helt på enden av sidebordene kan man bare fjerne med det samme da disse løfter emnet i maskinen. 

 

Hvis denne maskinen varer i fem år til den prisen, blir jeg direkte imponert.

 

post-30214-0-67376500-1569302696_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Veit ikke om jeg husker feil fra tråden eller hva det er, men jeg føler meg ført bak lyset. Innbiller meg at trådstarter var en hjelpeløs sjel som nesten ikke visste foran og bak på en drill, og vi har endt opp med et prakteksemplar av en arbeidsbenk, drømmeutvalg av verktøy og meget pent utført arbeid...

Eller husker jeg feil av tråden?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Veit ikke om jeg husker feil fra tråden eller hva det er, men jeg føler meg ført bak lyset. Innbiller meg at trådstarter var en hjelpeløs sjel som nesten ikke visste foran og bak på en drill, og vi har endt opp med et prakteksemplar av en arbeidsbenk, drømmeutvalg av verktøy og meget pent utført arbeid...

Eller husker jeg feil av tråden?

 

Jeg fikk også inntrykk av at vedkommende var en hjelpeløs n00b  ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, jeg har aldri gjort noe slikt tidligere, men det skal sies at jeg har hatt tid til å lese meg opp litt samt søke informasjon før hvert prosjekt. Det holder med å bygge EN gang. :)

 

Så lærer man litt underveis. Husk at jeg har brukt lang tid på dette. All jobben jeg har gjort kunne sikkert en snekker gjort på en dag. Men saken er at jeg koser meg med dette. Jeg går å pusler litt for meg selv i snikkerbua :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...