Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er selve bordplaten ferdig  :)

 

Jobben med å rette ujevnheter med elektrisk høvel ble ikek vellykket. Det ble for mye knot og der jeg fjernet en ujevnhet dukket det en annen opp. Så denne bla raskt lagt bort. 

 

Jeg kjøpte meg en billig båndsliper på Clasern av merke Cocraft med 40 papir og denne gjorde virkelig vei i vellinga! Kjøpte maskinen på kanontilbud til 369 kroner. Det er den absolutt verdt! Hele bordet ble så og si planert på under 10 minutter. Måtte også kjøpe meg en ny eksentersliper for finslipingen, da båndsliperen med 40 papir reiv godt i bordplata!

 

Nå er hele bordet pusset og neste på agendaen blir og lime på stålplatene dere ser på bildet. Disse er bare lagt oppå for å vise hvordan det blir. 

 

post-30214-0-89227500-1567574229_thumb.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte meg en billig båndsliper på Clasern av merke Cocraft med 40 papir og denne gjorde virkelig vei i vellinga! Kjøpte maskinen på kanontilbud til 369 kroner. Det er den absolutt verdt! Hele bordet ble så og si planert på under 10 minutter. Måtte også kjøpe meg en ny eksentersliper for finslipingen, da båndsliperen med 40 papir reiv godt i bordplata!

 

Måtte og måtte fru blom, du kunne da bare kjøpt et 240k papir til båndsliperen  :tease:  

Endret av toth
Lenke til kommentar

Måtte og måtte fru blom, du kunne da bare kjøpt et 240k papir til båndsliperen  :tease:  

Joda... men en eksentersliper en veldig god allrounder og det hadde jeg ikke fra før av. Det vil si, jeg hadde, men bakplata var utslitt og papiret datt av hele tiden. Den var også sikkert 13 år gammel, så den var moden for utskifting. Makitaen kostet kun 1.100 kroner, så det var ikke det helt voldsomme innhugget i lommeboka heller, så det gikk greit :) 

Lenke til kommentar

Kan jo skru fast stålplata også. Blir lettere å fjerne når du skal gjøre vedlikehold av arbeidsbenken. Fres ut noen hull i hjørner og skru fast.

Joda, har vert inne på tanken, og har ikke heeelt slipt den ennå heller, men da får jeg hull i bordplaten. Med lim kan man evt. bare skære de gamle av med å dra en hyssing under for så og pusse ned. 

 

Men klart vil det nok kanskje se penere ut med skruer kanskje... Eller "røffere" kan man vel heller si kanskje?

 

Jeg vet ikke hvordan det er på andre merker men på flere av Bosch sine pussemaskiner kan man bytte ut festeplaten hvor sandpapiret festet.

Stemmer nok det, men å koste på noe som helst på en ca. 14 år gammel maskin sitter langt inne skal jeg innrømme. Uansett hvor mye denne platen hadde kostet. Den nye kostet kun 1.100 spenn, som nevnt og det tror jeg ikke er et beløp som skakkjører økonomien helt. :) 

Lenke til kommentar

Blir sikkert fort bedt om å skille ut spørsmålet i egen tråd - men kan jeg spørre trådstarter om hvorfor du gikk for blå bosch istedenfor PTS 10T, altså den grønne? Er det egentlig store forskjeller dersom man skal bruke den til hobby bruk? Så PTS 10T var satt ned til .. 2600,- ellerno på coop`en forrige uke, og det var nesten så jeg raska den med meg. 

Lenke til kommentar

Joda... men en eksentersliper en veldig god allrounder og det hadde jeg ikke fra før av. Det vil si, jeg hadde, men bakplata var utslitt og papiret datt av hele tiden. Den var også sikkert 13 år gammel, så den var moden for utskifting. Makitaen kostet kun 1.100 kroner, så det var ikke det helt voldsomme innhugget i lommeboka heller, så det gikk greit :)

..men nå må du jo kjøpe overfres, så du kan lage en forsenking i benken og få metallplata planlimt - det blir snadder det.

Lenke til kommentar

Blir sikkert fort bedt om å skille ut spørsmålet i egen tråd - men kan jeg spørre trådstarter om hvorfor du gikk for blå bosch istedenfor PTS 10T, altså den grønne? Er det egentlig store forskjeller dersom man skal bruke den til hobby bruk? Så PTS 10T var satt ned til .. 2600,- ellerno på coop`en forrige uke, og det var nesten så jeg raska den med meg. 

Egentlig ingen god grunn til det, men jeg fikk proffmodellen inkludert bord til 4.590,- og da syntes jeg det var greit. Forskjellene på disse to vet jeg egentlig ikke, bortsett fra at den blå nok muligens holder lenger... Men sikkert overkill for mitt bruk ja... 

 

 

..men nå må du jo kjøpe overfres, så du kan lage en forsenking i benken og få metallplata planlimt - det blir snadder det.

Nå synes jeg du skal ti still  :rofl:  :ninja:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...