Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?


Anbefalte innlegg

Okay. Ser uansett at et vanlig sagblad til denne Boschen jeg har koster 249 kroner. Det er ganske hinsides. De som fulgte med når jeg kjøpte den tålte vertfal ikke all verden. Det finnes nok situasjoner hvor en slik kan redde deg, men jeg har til gode og oppleve det så langt. 

 

Jeg kjøpte alle blåboschene mine i en pakke, og fikk dem billig så derfor jeg har den. Men den jeg aldri har brukt er vinkelskrutrekkeren til Bosch. Den er nesten enda mer ubrukelig. Men kanskje en vakker dag...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt et halvmåneblad beregnet for universalbruk (tre/metall). Jeg brukte dne når jeg skulle fjerne et terassebord på verandaen hvor jeg skulle kappe skruene. Jeg kappet vel ca. 7 skruer og da var bladet allerede sløvt. Så jeg synes ikke det er verdt prisen overhodet. Hadde bladene kostet en femtilapp (maks) så hadde jeg kanskje tatt den mer i bruk... 

Lenke til kommentar

Må ikke alltid kjøpe Bosch sine. De bruker vel Starlock som de andre..?

Det vet jeg ikke noe om. Men min far kjøpte noen på Clasern som ikke var av merket Bosch og disse passet ikke til hullene på min multisag. Uansett, så skal jeg være ganske avhengig av denne maskinen før jeg brenner av 200 spenn eller der omkring på et sagblad eller to :) 

Lenke til kommentar

Hehe, jaja, det kan jo hende ^^ Men jeg har sett folk i dress komme inn der og bare peke på hele arkivskap i treverk og masse annet, så kommer det tre bærefolk inn og lemper det ut i en lastebil ^^ Så ikke vær sjenert du heller. De har jo lager hvor ting blir stående i måneds/årevis, sikkert bare glade for å bli kvitt ting også. Men joda, det er riktig å tenke på de ressurssvake.

 

Ja, 2"4" kan du lage mye fint av! Lim godt, tving dem sammen, sandpuss, og kanskje smør inn med noe lakk for å låse fuktighet, så får du i hvert fall noe skikkelig durabelt. En morsom idé! Et par-tre lekter skrudd i på tvers av dem på undersiden med passende skruer burde gi enda mer soliditet.

 

Sér du har planen klar i post #41 ja ^^ Det blir bra! Post gjerne bilde ferdig resultat!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hehe, jaja, det kan jo hende ^^ Men jeg har sett folk i dress komme inn der og bare peke på hele arkivskap i treverk og masse annet, så kommer det tre bærefolk inn og lemper det ut i en lastebil ^^ Så ikke vær sjenert du heller. De har jo lager hvor ting blir stående i måneds/årevis, sikkert bare glade for å bli kvitt ting også. Men joda, det er riktig å tenke på de ressurssvake.

 

Ja, 2"4" kan du lage mye fint av! Lim godt, tving dem sammen, sandpuss, og kanskje smør inn med noe lakk for å låse fuktighet, så får du i hvert fall noe skikkelig durabelt. En morsom idé! Et par-tre lekter skrudd i på tvers av dem på undersiden med passende skruer burde gi enda mer soliditet.

 

Sér du har planen klar i post #41 ja ^^ Det blir bra! Post gjerne bilde ferdig resultat!

Skal innrømme at jeg begynner å få litt kalde føtter angående bordplaten nå altså...

 

Mulig jeg har tatt meg litt vann over hodet vedrørende å få disse 2"4 plankene sammen på en fin måte. Hjørnene er jo litt avrundet fra før så dette må høvles bort UTEN ujevnheter. (Har elektrisk høvel) men jeg har ikke limpresse (tvinger) som er lange nok til å ta hele bordplaten i en jafs, så denne må festes på fortløpende...

 

Jeg er også usikker på om jeg skal skru fra oversiden eller undersiden. Undersiden blir selvsagt penest, men fra oversiden blir det et litt røffere preg, som jeg også liker. Har kjøpt meg skrueforsenker,

 

Jeg trodde nesten det verste var å få opp selve "reisverket" siden veggene og gulvet er skjevt og ujevnt. Har blitt mye tilpassinger og utbygginger etc for å få det rett. Men jeg tror den bordplaten blir en større nøtt og knekke enn jeg først trodde.

 

Trøsten får være at disse plankene ikke koster all verden. Dem kan alltids brukes til andre ting hvis jeg skulle slenge inn årene og kjøpe meg en svindyr benkeplate på mål. Benkeplaten må nemlig være 2.6m x 90cm. Er ikke flust av plater med disse målene og velge mellom. Faktisk ingen. Da må det i så fall spesialbestilles....

Lenke til kommentar

Faen, kan du ikke heller bare kjøpe 48 x 48 lekt da? ^^ De er ikke avrundede i hjørnene: https://www.byggmax.no/48x48-lekt-p08148048

 

Eller 36 x 48: https://www.byggmax.no/36x48-lekt-p08136048

 

Så slipper du å kåle med å høvle og sandpusse.

 

 

Hvis du er innstilt på å bruke 48 x 96, så kan du vurdere å skjære av 1 cm eller noe på høykant med gjerdesag hvis de har det på trelasten der da. Men det blir litt av en jobb.

 

2,6 m x 90 cm, da trenger du 10 plank da, må skjære alle sammen, og den tiende kan du skjære på langs på 3.6 cm. Ellers ville jeg bare godtatt at den ble 96 mm x 10 = 96 cm. Men er det et spesifikt tilfelle så er det nå det.

 

Men da får du en slett og pen overflate som bare må pusses slett. Jeg ville lakkért for å låse inn fuktighet.

 

 

Det går jo an å låne en bedre kvalitets høvelmaskin eller belte-sandpussemaskin, mange bygghandler leier ut sånt nå, mener jeg å ha fått med meg. Skal ikke koste all verden heller.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Faen, kan du ikke heller bare kjøpe 48 x 48 lekt da? ^^ De er ikke avrundede i hjørnene: https://www.byggmax.no/48x48-lekt-p08148048

 

Eller 36 x 48: https://www.byggmax.no/36x48-lekt-p08136048

 

Så slipper du å kåle med å høvle og sandpusse.

 

 

Hvis du er innstilt på å bruke 48 x 96, så kan du vurdere å skjære av 1 cm eller noe på høykant med gjerdesag hvis de har det på trelasten der da. Men det blir litt av en jobb.

 

2,6 m x 90 cm, da trenger du 10 plank da, må skjære alle sammen, og den tiende kan du skjære på langs på 3.6 cm. Ellers ville jeg bare godtatt at den ble 96 mm x 10 = 96 cm. Men er det et spesifikt tilfelle så er det nå det.

 

Men da får du en slett og pen overflate som bare må pusses slett. Jeg ville lakkért for å låse inn fuktighet.

 

 

Det går jo an å låne en bedre kvalitets høvelmaskin eller belte-sandpussemaskin, mange bygghandler leier ut sånt nå, mener jeg å ha fått med meg. Skal ikke koste all verden heller.

Joda, ikke noe problem å kjøpe 48x48 uten avrundede hjørner, men jeg skal tross alt ha et sted og oppbevare alle materialene også. Jeg har jo 40 meter 2"4 liggende også. Kan ikke se for meg at jeg får brukt disse. 

 

Hvis noen her har bruk for 2"4 (ca. 10 lengder x 3-4 meter) Trolig mere også. Så pip ut. 

 

Når det er sagt, så virker det som om du er litt i overkant hissig i måten du skriver på. Dette er et kjellerbord og ikke noen luksusvilla jeg holder på og sette opp. Jeg tar dette med knusende ro og det er så absolutt ingen hast. I mellomtiden så lufter jeg noen tanker her inne rundt hva som skjer. Jeg koser meg når jeg står i kjellern og pusler med dette. 

 

Det er som sagt mye jeg kunne kjøpt. Benkeplater i heltre (og skjøtet disse), OSB plater, Behandlet kryssfiner, and you name it. Men jeg har ikke tenkt til å brenne av så alt for mye penger på dette bordet. Det frister heller ikke å lempe plankene jeg har på hengeren og stille meg på et hjørne å selge disse.

 

Så bare cool of... Har du høyt blodtrykk så er nok ikke en av mine tråder ett sted og oppholde seg  :)

Lenke til kommentar

Hvis du tar planke nr.1 og smører den inn med lim, skrur inn planke nr.2 inn i planke nr.1 (med cc30). Så smører du planke nr.2 inn med lim og skrur inn planke nr.2 (forskyv skruene noe slik at de ikke treffer hverandre). Og slik fortsetter du til alle 10 er limt og skrudd sammen

Vil det være mulig?

Ja, det var slett ingen dårlig ide dette tror jeg :) 

 

Ikke optimalt, men så absolutt en løsning som kan fungere :) 

Lenke til kommentar

Da slipper man understøttende lekter, synlige skruer og annet tull. I tillegg vil sannsynlighet for oppsprekking og glipper mellom planken reduseres til et minimum over tid. Vil jeg tro. 

Når man er ferdig har man en dønn stabil og solid limtreplate med masse skruer innvendig. Så er det bare å fyre opp en båndsliper eller høvel og frese av topplaget så det blir rett og pent. 

Hvor tørt er materialet forresten? Har det stått innendørs en måned eller to? Kjedelig hvis det krymper 5-6%... Men igjen, da er det bare å fylle eventuelle sprekker mellom bordene med trefyll (husker aldri hva det heter, men det er klissete masse av trefiber og limaktig stoff)

Lenke til kommentar

Da slipper man understøttende lekter, synlige skruer og annet tull. I tillegg vil sannsynlighet for oppsprekking og glipper mellom planken reduseres til et minimum over tid. Vil jeg tro. 

Når man er ferdig har man en dønn stabil og solid limtreplate med masse skruer innvendig. Så er det bare å fyre opp en båndsliper eller høvel og frese av topplaget så det blir rett og pent. 

Hvor tørt er materialet forresten? Har det stått innendørs en måned eller to? Kjedelig hvis det krymper 5-6%... Men igjen, da er det bare å fylle eventuelle sprekker mellom bordene med trefyll (husker aldri hva det heter, men det er klissete masse av trefiber og limaktig stoff)

Ja, det høres ut som en god ide dette. Hvor tørt materialet er vet jeg ikke, hvis det er prosent du tenker på. Men materialet var tørt når jeg hentet det (lå innendørs under tak på Monter, og har ligget i kjelleren min en god uke i ca. 20 grader. Dem virker vertfall veldig tørre. 

 

Men nå kan det jo hende jeg kjøper meg nye materialer (48x48) og bruker som bordplate i steden... Hadde dog vert deilig å blitt kvitt de 2"4 jeg har liggende. Ca. 10 lengder med rundt 3-4 meter pr. lengde. 

 

Kan selge det jeg har igjen for 10 kroner meteren hvis noen kommer å henter det. Bor i Fredrikstad.

Lenke til kommentar

Om du er villig til å ta to kjøreturer kan du komme opp til Spydeberg og låne limtretvinger av meg. Google Maps sier 55 minutter kjøring. Har 5 stykk tror jeg. Kan sjekke spennvidden på de om det er interessant :-)

Jeg takker for tilbudet, men orker nok ikke kjører så langt for å låne noen tvinger. Må jo leveres tilbake igjen også... :) 

 

Men er dem bra, så kan det hende jeg kjøper dme av deg i steden... hvis jeg får dem billig :) 

 

Ellers så har dem jo slike tvinger på Jula som er 1.2 meter lange til 199,- for stykket. Sikkert ikke den beste kvaliteten, men dem duger nok til de få gengene jeg bruker dem. 

 

Men egentlig har jeg mest lyst på disse:

https://www.verktoyas.no/BESSEY_REVO_LIMPRESS_1000_95_224950

 

Men dem koster jo 759,- for stykket og jeg må nok minst har 4 stk. Det blir litt for dyrt med tanke på at dem nok kun blir brukt noen ytterst få ganger i året... 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...