Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må sikkert ha en tvinge eller to eller tre. Men som du sier så er det bare et verkstedbord i en kjeller. Trenger det egentlig å ose finesmekkerarbeid, så lenge bordet er funksjonabelt?

Neida, trenger så absolutt ikke å ose av kvalitet på sluttresultatet. Er stort sett bare jeg som er der. Samtidig så vil man jo få det så bra som mulig med den kunnskapen man har. Jeg vil jo ikke slurve unødig. 

 

Når det er sagt så tror jeg at jeg velger å skru bordplankene sammen med skruer (hvis jeg kjøper lekter på (48x48) i steden. Disse er rettere og har ikke runde kanter. Da slipper jeg også å høvle alle bordene. 3-4 skruer pr. bord vil vel holde vil jeg tro, med en lite dash lim i mellom dem. 

 

Så stiver jeg dem samtidig opp med en plankebit på tvers under bordplaten, før jeg fester hele platen med noen få skruer i selve bordrammen. 

 

Da blir det lett og evt. bytte ut bordplaten senere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, trenger så absolutt ikke å ose av kvalitet på sluttresultatet. Er stort sett bare jeg som er der. Samtidig så vil man jo få det så bra som mulig med den kunnskapen man har. Jeg vil jo ikke slurve unødig. 

 

Når det er sagt så tror jeg at jeg velger å skru bordplankene sammen med skruer (hvis jeg kjøper lekter på (48x48) i steden. Disse er rettere og har ikke runde kanter. Da slipper jeg også å høvle alle bordene. 3-4 skruer pr. bord vil vel holde vil jeg tro, med en lite dash lim i mellom dem. 

 

Så stiver jeg dem samtidig opp med en plankebit på tvers under bordplaten, før jeg fester hele platen med noen få skruer i selve bordrammen. 

 

Da blir det lett og evt. bytte ut bordplaten senere :)

Høres greit ut. Kan være greit å forborre skruehullene og ha en dæsj lim der også før du skruer inn skruen.

Lenke til kommentar

I dag skal jeg forøvrig hente pakke hos min lokale pakkepusher. Husker jeg rett, så inneholder pakken to flasker med  Titebond III Ultimate trelimet. 

 

Titebond er vel kanskje verdens beste og kanskje mest solgte trelim og så langt har jeg ikke funnet noe negativt om det limet. Jeg har fra før testet Titebond II Premium og selv om ikke det vanlige Casco trelimet vi har er hjemme er dårlig, så synes jeg Titebond er mye bedre. 

 

Mest grunnet at det er litt tykkere, samt at det også tåler fuktige omgivelser. Titebond III skal også tåle direkte vann. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Mente ikke å være hissig ^^ Bare tenkte at siden avrundede hjørner var et stort problem, så var justerte produkter et bedre alternativ.

 

Jaja, du finner nok ut av det :) Har du to-fir liggende ville jeg vurdert å bruke dem, koster jo penger dette her også.

Ja, jeg må jo ha ca. 20 lengder. Hvis jeg er heldig og kun finner lengder på 2.70m (som vistnok er de korteste) så blir det fort 600 kroner. I tillegg til at jeg må huke på hengern og hente det. 

 

Men vi får se hva jeg finner på :)

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en bordsag faktisk, slik at jeg kan bruke bordene jeg har og heller skjære til disse. Er veldig kjekke disse bordsagene. Problemet er at jeg ikke helt vet om jeg finner noen fornuftig plass i kjelleren til denne. Den er jo flyttbar selvsagt og jeg trenger ikke bordsag til å skjøre store plater for min del. Blir mest småprosjekter uansett. Så denne kan vel egentlig stå hvorsom helst sånn sett. Gjærsagen derimot sager man jo ofte lengre ting på (vertfall jeg) så denne trenger litt plass i lengden (eller bredden...). 

 

Dessuten så får man ved å kjøpe en bordsag følelsen av å ha laget en større del av bordet selv. Man lærer jo ikke noe av å kjøpe ferdig materiale. Ett sted må man begynne... 

Lenke til kommentar

Som arbeidsbenk blir vel vanlig trelast av gran/furu veldig mykt treverk blir det ikke?

Jo, i utgangspunktet blir det det. Men jeg har tenkt å legge på en syrefast 2mm plate midt på bordet der jeg holder på mest. 

 

Slik jeg har tenkt å lage denne bordplaten nå så blir den uansett lett og bytte ut igjen hvis behovet kommer. En bordplate laget med 2x4 koster vel rundt 500 kroner og det kan jeg leve med. Tislavrende bordplate i samme størrelse er dyre hvis man skal ha noe som er hardere og dem fåes ikke i slik størrelse jeg trenger og må enten spesialbestilles eller kappes til etc. 

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en bordsag faktisk, slik at jeg kan bruke bordene jeg har og heller skjære til disse. Er veldig kjekke disse bordsagene. Problemet er at jeg ikke helt vet om jeg finner noen fornuftig plass i kjelleren til denne. Den er jo flyttbar selvsagt og jeg trenger ikke bordsag til å skjøre store plater for min del. Blir mest småprosjekter uansett. Så denne kan vel egentlig stå hvorsom helst sånn sett. Gjærsagen derimot sager man jo ofte lengre ting på (vertfall jeg) så denne trenger litt plass i lengden (eller bredden...). 

 

Dessuten så får man ved å kjøpe en bordsag følelsen av å ha laget en større del av bordet selv. Man lærer jo ikke noe av å kjøpe ferdig materiale. Ett sted må man begynne... 

Du kan også løse problemet med en sirkelsag. Kan du ikke låne verktøy hos noen naboer? Hvis du skal ha bordsag så kan jeg anbefale heller en kombisag som obs bygg bruker å ha på kampanje. Disse er både kapp og gjærsag og bordsag. Jeg er en dewalt kar og kjøpte min på obs kampanje, men hvis du vil ha bosch så har de det også.

 

sirkelsag (finnes også med batteridrevet):

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/elektrisk-verktoy/kapp--og-gjarsager-fa4029bc/bosch-sirkelsag-pks-40-cc?variantCode=283720

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig bygget slik at jeg ikke ønsker å låne av naboer og bekjente. Jeg liker egentlig ikke å låne bort ting selv heller. Dessuten ønsker jeg nok å være mest mulig selvhjulpen, så for min del handler det om å evt. kjøpe en bordsag hvis jeg trenger en. 

 

Jeg ser Dewalt har en slik kombisag som du nevner, men det som ofte skjer når man får flere egenskaper i samme maskin er at det går på bekostning av egenskapene. Jeg ser feks. at denne kombisagen ikke klarer mer en 32mm kutt i 45 grader. Det blir litt snayt hvis man skal skråskjære 2x4 feks. Dessuten koster den nesten 7.000 kroner. 

 

Jeg har jo en gjærsag fra før som klarer denne brasen og en ny bordsag med respekt for seg selv som også klarer å kappe en 2x4 i 45 grader koster 4.600 kroner. (Bosch 635-216 proff). Man får også rimeligere sag som klarer samme brasen, men når jeg først kjøper så pleier jeg å se hva jeg trenger for så og ta neste steg opp. Da har jeg litt og "vokse" på. :) 

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig bygget slik at jeg ikke ønsker å låne av naboer og bekjente. Jeg liker egentlig ikke å låne bort ting selv heller. Dessuten ønsker jeg nok å være mest mulig selvhjulpen, så for min del handler det om å evt. kjøpe en bordsag hvis jeg trenger en. 

 

Jeg ser Dewalt har en slik kombisag som du nevner, men det som ofte skjer når man får flere egenskaper i samme maskin er at det går på bekostning av egenskapene. Jeg ser feks. at denne kombisagen ikke klarer mer en 32mm kutt i 45 grader. Det blir litt snayt hvis man skal skråskjære 2x4 feks. Dessuten koster den nesten 7.000 kroner. 

 

Jeg har jo en gjærsag fra før som klarer denne brasen og en ny bordsag med respekt for seg selv som også klarer å kappe en 2x4 i 45 grader koster 4.600 kroner. (Bosch 635-216 proff). Man får også rimeligere sag som klarer samme brasen, men når jeg først kjøper så pleier jeg å se hva jeg trenger for så og ta neste steg opp. Da har jeg litt og "vokse" på. :)

OK fair enough, men til ettertanke hvor ofte skråkutter slike dimensjoner  :hmm:

 

Sirkelsag da? billigere sag for prosjektet ditt nå..

Endret av #Wengerout
Lenke til kommentar

OK fair enough, men til ettertanke hvor ofte skråkutter slike dimensjoner  :hmm:

Tja... når man først bygger noe slikt som jeg gjør nå (bord etc) så skråkutter man jo hjørnene på bordrammen. Det blir mye penere enn når man bare klinker plankene sammen. I tillegg skal jeg skråkutte beina under bordet som går på skrå fra veggen og opp til denne rammen, på begge sider. 

 

Så på mitt lille prosjekt har jeg skråkuttet ganske mye egentlig...

Lenke til kommentar

Tja... når man først bygger noe slikt som jeg gjør nå (bord etc) så skråkutter man jo hjørnene på bordrammen. Det blir mye penere enn når man bare klinker plankene sammen. I tillegg skal jeg skråkutte beina under bordet som går på skrå fra veggen og opp til denne rammen, på begge sider. 

 

Så på mitt lille prosjekt har jeg skråkuttet ganske mye egentlig...

Ok, men om det trengs er en annen sak. om få måneder har du sølt flekker og bordet har fått både skrap- og slagmerker at du ikke tenker over slike ting.

Lenke til kommentar

Ok, men om det trengs er en annen sak. om få måneder har du sølt flekker og bordet har fått både skrap- og slagmerker at du ikke tenker over slike ting.

Det er nok sant... men man kjøper jo ikke et skrap av en bil fordi den uansett ikke ser like fin ut om tre år?

 

Man gjør det jo så bra man kan ut fra de kunnskapene man har. Bordet er på ingen måte perfekt, og det blir jo ekstra vanskelig når både gulv og vegger er skjeve. Da har man lite å gå ut i fra og må stole på en linjelaser stort sett.

 

Men nå er jeg vertfall ferdig med selve rammen. Det ble faktisk veldig bra. Ikke 100% i vinkel, men jeg vil si 98%. Å det er bra nok tror jeg.

 

post-30214-0-44536500-1566581000_thumb.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...