Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drogin skrev (2 minutter siden):

Litt av en man-cave du har laga deg ?

Hehe, artig og ha et sted man kan flykte til samt lage diverse ting. Jeg har vertfall erfart at det er mye lettere og sette i gang med prosjekter når man har alt utstyret tilgjengelig. Det er derfor jeg har kjøpt inn en del ting. 

Jeg ser for meg prosjekter jeg kommer til å begynne med på sikt og kjøper inn utstyr tidlig etc. Er ikke alltid disse prosjektene blir noe av dog, og da blir man jo sittende der med utstyret, men uansett kjekt og ha :) 

Lenke til kommentar

Nå som vinteren nærmer seg og det blir mye innetid samt noen feriedager i romjulen, så tenkte jeg å bevege meg inn i elektronikkens verden, og gikk derfor litt amok på Aliexpress. Elektronikk koster jo ingenting der og mye av dette er også veldig bra og noe av det selges også fra norske butikker til 10 ganger prisen. 
 

har drevet en god del research rundt dette og sett en del videoer på youtube samt snakket med meget dyktige folk rundt dette. Uansett... det jeg har bestillt som jeg skal leke meg litt med med mens juleribba ligger til tining og snøen laver ned, er.

  • AC/DC 30v/10amp justerbar strømforsyner/forsterker.
  • AC/DC 3-24v Adapter
  • 4 stk. "Bread Board" (søk på Google) for testing og lek av led pærer og ellers det andre jeg har kjøpt. 
  • poer supply modul til Bread Boardet over.
  • 28 delers sett til multimeteret jeg kjøpte med bedre prober etc.
  • Arsuino Uno R3 starter kit med sensorer etc. Som gir litt julestemning... 
  • En eske med diverse transistorer
  • 5 stk. Snap adaptere til 9v batterier. 
  • 5 stk DC Jack plugger
  • 100 stk diverse led diodepærer
  • En pakke med 1500 stk. Assorterte resistorer.
  • 10 stk. Justerbare LM2596 Buck Step down convertere med led display.
  • 300 stk. Jump Wire kabler hovedsaklig til Bread Boardet nevnt lenger opp.

Alt dette havnet på latterlige 1.589 norske kroner, inkludert frakt. Til opplysning så koster strømforsyneren jeg nevnte først i listen 2.500 kroner i Norge. 

Så nå blir det også snart et aldri så lite elektronikk studio i kjelleren. Problemet blir alt støvet som er der til tider når jeg holder på med andre ting, men det er jo bare å kjøpe en plastboks og forsegle denne med tanke på de elektroniske duppedittene. 

Det skal sies at jeg har litt grunnleggende erfaring rundt arbeid med elektronikk fra før da jeg jobbet ett sted i 7 år som hovedsaklig laget batteriladere, strømforsynere etc. Nokia var store på den tiden og vi var eneleverandør av ladere til Nokia mobiltelefoner. 

jeg har også kjørt en hel SMD linje alene som er maskiner som setter komponenter på kretskort etc. jobben var å "passe på" bedrive vedlikehold og programere om maskinene til forskjellige ordre og produkttyper etc. 

Forståelsen av elektronikk og hvordan ting henger sammen er ikke veldig bra, men jeg har såpass last i bagasjen at jeg ikke er helt på jordet. Det å koble strøm med tanke på resistorer etc er ikke min sterke side. Jeg vet sånn noenlunde hva komponentene gjør, men det skal jo også plasseres i system og DER er jeg helt noob. 
 

Men artig å lære nye ting :) 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...