Gå til innhold

Måling: Bare halvparten av de på bygda tror klimaendringene er skapt av mennesker


Anbefalte innlegg

Pensjonister i byene har tid til sånt. En kårkall jobber fortsatt langt utover pensjonsalder om han har helse til det. De fleste bygdepensjonister jeg kjenner til har det alt for travelt til å fordype seg i dette og hint.

 

Mange av de har ikke den luksusen det er å kunne bruke tid på globale spørsmål. De bruker all sin tid på gård/nærmiljø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamlinger er mer satt i sine meninger, de tror de vet alt som trenger å vites og at ungdommen bare finner på tull. Det er ikke de eldste som gjør nye oppdagelser, men de yngre. Og ofte må den eldre garde dø ut for at de nye idéene skal få slippe til, de gamle gubbene nekter plent å innse at de kan ha tatt feil. Heldigvis så løser dette seg selv på sikt.

Så gamlinger skal vi ikke høre på!

 

https://miro.medium.com/max/1400/1*BlhRemRRKtcRjgeLSbLpYg.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Pensjonister i byene har tid til sånt. En kårkall jobber fortsatt langt utover pensjonsalder om han har helse til det. De fleste bygdepensjonister jeg kjenner til har det alt for travelt til å fordype seg i dette og hint.

 

Mange av de har ikke den luksusen det er å kunne bruke tid på globale spørsmål. De bruker all sin tid på gård/nærmiljø.

Tror du at klima ikke er viktig for en bonde? Hva tror du de driver med?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bra. Oppløftende tall. Da er kanskje ikke det norske folk hjernevasket og indoktrinert til å tro på den nye klimareligionen i så stor grad som jeg tidligere har trodd.

 

Helt utrolig hvor naive mange er som tror på denne idiotiske dommedagsprofetien. At barn blir hjernevasket på skolene og av media er nå en ting. Men at voksne så enkelt følger eliten og blir påvirket av media i så stor grad er skremmende.

 

Det er ikke noe uvanlig eller dramatisk ved at temperaturen har gått opp 0,8-1 grad de siste 150 årene. Det er innenfor normalen. Og havet stiger ikke. Det er fortsatt landheving etter siste istid. Konsekvensene av mildere klima kan like gjerne være positive som negative.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror jeg ikke det? Jeg VET hva de driver med.

Poenget er at klima er svært viktig for en bonde. Sår han for tidlig, mister han avlingen. Tele gjør det vanskelig å lage åkere.

 

Sol og nedbør er viktige faktorer for hvor stor avling han får.

 

Mange gårdsbruk har gårdsbøker der klima relaterte fakta er registrert flere hundre år tilbake. De følger med på klima og ser trender. Poenget er vel at de vet at klimaendringer har vert registrert i disse lenge før menneskeskapter CO2 utslipp var sagt å ha årsak.

 

De finner også varmekjære trær røtter når de graver opp nytt jordbruksland, og finner spor etter skapninger som lever i havet langt over havnivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bra. Oppløftende tall. Da er kanskje ikke det norske folk hjernevasket og indoktrinert til å tro på den nye klimareligionen i så stor grad som jeg tidligere har trodd.

 

Helt utrolig hvor naive mange er som tror på denne idiotiske dommedagsprofetien. At barn blir hjernevasket på skolene og av media er nå en ting. Men at voksne så enkelt følger eliten og blir påvirket av media i så stor grad er skremmende.

 

Det er ikke noe uvanlig eller dramatisk ved at temperaturen har gått opp 0,8-1 grad de siste 150 årene. Det er innenfor normalen. Og havet stiger ikke. Det er fortsatt landheving etter siste istid. Konsekvensene av mildere klima kan like gjerne være positive som negative.

Si det til alle artene som dør ut rundt om i verden.

 

Hmm, kanskje vi bør vurdere stemmerett bare om du har en viss IQ i fremtiden nå som vi er blitt populister pga sosiale medier.

 

Jeg er da ingen klimaforsker, men jeg har lært og forske på andre ting.

Og når konsensus er så høy, er det ganske arrogant av meg og tro at jeg vet bedre enn folk som har viet livet sitt til og forstå dette.

 

Dunning-Kruger i storskala pga sosiale medier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bra. Oppløftende tall. Da er kanskje ikke det norske folk hjernevasket og indoktrinert til å tro på den nye klimareligionen i så stor grad som jeg tidligere har trodd.

 

Det er absolutt ikke oppløftende tall for en som benekter menneskeskapte klimaendringer. Det viser at det er en sovende minoritet, og en døende minoritet. Jeg kunne sikkert kastet inn en vits om klimaendringsbenektere som ikke kan forstå tall, uansett så tyder de fleste tall på at dinosaurene er dødende, til stor glede for klimaet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Si det til alle artene som dør ut rundt om i verden.

 

Hmm, kanskje vi bør vurdere stemmerett bare om du har en viss IQ i fremtiden nå som vi er blitt populister pga sosiale medier.

 

Jeg er da ingen klimaforsker, men jeg har lært og forske på andre ting.

Og når konsensus er så høy, er det ganske arrogant av meg og tro at jeg vet bedre enn folk som har viet livet sitt til og forstå dette.

 

Dunning-Kruger i storskala pga sosiale medier.

 

Kva for nokre arter er det som dør ut?

Lenke til kommentar

Hjemmelekse: Google følgende temaer: "utrydning av dyrearter", "Den sjette masseutryddels", "innsektsdød". Dette for mer altomfattende / overordnet. Med informasjonen du finner knyttet til overnevnte temaer vil du finne lister over arter som er på vei til å bli utryddet takket være endringer i miljøet og klimaet (disse to henger ikke alltid helt sammen selv om de ofte er nært relatert)

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

???

Beviser stereotypien til gangs! De trodde sikkert ikke på TV da det kom. Har bodd på bygda, og kan bekrefte at det trengs bedre skoler og mindre heimbrent. Greit nok at man elsker biler de kan mekke på, og må mekke på hver helg. Det er en trussel mot livet på bygda om folket der får elbiler og ingen helgesyssel med mekking.

 

Fortsatt er det dumt å nekte å tro på noe, bare fordi det er ubehagelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke oppløftende tall for en som benekter menneskeskapte klimaendringer. Det viser at det er en sovende minoritet, og en døende minoritet. Jeg kunne sikkert kastet inn en vits om klimaendringsbenektere som ikke kan forstå tall, uansett så tyder de fleste tall på at dinosaurene er dødende, til stor glede for klimaet.

Du er optimist og det er bra. Nå er de fleste som var i 50-årene i 1990 over 80. Det skulle bety at om få år er det bare klimaalarmister tilbake som ikke ønsker seg flyreiser,eller kjøtt, nye klær, biler osv.

 

Bare unge mennesker som ikke reiser, ikke pendler til jobb, ikke kjøper nye klær, ikke spiser kjøtt, ikke trener, ikke bruker Internett . Bor bare i et kaldt hus og spiser grøt.

 

Noe jeg ikke har fått med meg? Når kommer disse unge menneskene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette med at den eldre garden er mer skeptisk kommer fra at de har levd lenger og har sett utviklingen med egne nye. Og ser at den ikke henger sammen med hva klimapanelet og svenske tenåringer påstår vil skje. Jo eldre du er jo mer har du blitt løyet til. Jo mer du har blitt løyet til jo mindre bullshitbingo gidder du å bli med på.

 

Utviklingen av bevegelsen startet på 80-tallet, så man trenger ikke å være gammel. Jeg tror heller ikke noen er gamle nok til å se effekten av klimaendringer, og om det så er tilfellet så er menneskelig hukommelse hos de gamle ikke akkurat noe som konkurrerer med vitenskap og empiri. :)

 

Årsaken ligger nok mer i at de har flere egosentriske årsaker til sitt standpunkt, slik som å bli tvunget til å slippe uvaner de har levd med hele livet og som aldri vil bli en konsekvens for dem selv uansett.

 

 

Ungdommen er beviselig mer naive og lar seg derfor enklere dras med i massesuggesjon.

 

Men nå snakker vi ikke bare om ungdom. Vi snakker om dem under 60.

Husker godt at det var snø om vinteren før. Jeg er 41 og bor i Bodø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra. Oppløftende tall. Da er kanskje ikke det norske folk hjernevasket og indoktrinert til å tro på den nye klimareligionen i så stor grad som jeg tidligere har trodd.

 

Oppløftande for byane, men på bygda er det framleis mange som set overtru framfor vitskap. Heldigvis er det eit fleirtal som har meir tru på vitskapen enn klimareligionen på bygdene òg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjemmelekse: Google følgende temaer: "utrydning av dyrearter", "Den sjette masseutryddels", "innsektsdød". Dette for mer altomfattende / overordnet. Med informasjonen du finner knyttet til overnevnte temaer vil du finne lister over arter som er på vei til å bli utryddet takket være endringer i miljøet.

 

Eg spurte om "Kva for nokre arter er det som dør ut?" og da synast du det er riktig å blande inn "arter som er på vei til å bli utryddet"? Blir ikkje mykje optimistisk av å sjå såpass manglande kunnskaper blant di unge. Meir skulegang og mindre streiking er kanskje på sin plass.

 

Den som påstår at nokre arter dør ut har bevisbyrda. Husk dog på at evolusjonen medfører at nokre arter dør ut og nye kjem til, noko som er heilt naturlig og i tråd med alt liv på planeten vår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er forbausende hvor høyt skoggrensen har vert når man ser slike røtter. Opptil 400m over dagens skoggrense. Det betyr at klima har vert ca 2grader varmere enn i dag. Det må jo ha gitt massedød på alt, unntatt trær da.

Gå ein annan stad med eventyra dine. No er jorda nærast sola om vinteren og lengst frå sola om sommaren. Det gjev våte vintrar og tørre somrar her i landet. For få tusen år sidan var det motsett. Det ga varme og våte somrar og tørre, kalde vintrar. Gjennomsnittstemperaturen var nokon lunde den same, men med varme og våte somrar og tørre vintrar gjekk tregrensa mykje høgare enn i dag. Heile Hardangervidda var skogkledd for 5000 år sidan, når sola var nærast jorda midt på sommaren og lengst vekke mist på vinteren.

Lenke til kommentar

Påstanden om at klimaendringane er menneskeskapt kan dessverre ikkje vise til vitenskaplig forskning som understøtter dette. Slik sett er det meir sannsynlig at vi ser naturlige klimavariasjoner som menneska ikkje er i stand til å påvirke.

Det vi kan seie sikkert og vise med vitenskaplig forskning er at menneska forureiner planeten både lokalt og globalt. Denne forureininga står i direkte forhold til antal mennesker på jorda, men svært få politikere er villige til å innsjå løysinga. Noko av forureininga har man redusert med betre teknologi samtidig som menneskeveksten har auka så mykje at det forsatt er auke i forureininga. Mange av di giftstoffa vi påfører planeten vår vil være vanskelige å rette opp i og kan medføre eit tap av artsmangfald. Dessverre er det ikkje fokus på forureining av giftstoff.

Tipper at ein undersøkelse som legger til grunn vitenskaplig forskning og ikkje baserer seg på klimareligionens svada ville gitt eit meir riktig bilde. Men slikt passer dog ikkje inn i agendaen og vil neppe bli gjort med det første.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hjemmelekse: Google følgende temaer: "utrydning av dyrearter", "Den sjette masseutryddels", "innsektsdød". Dette for mer altomfattende / overordnet. Med informasjonen du finner knyttet til overnevnte temaer vil du finne lister over arter som er på vei til å bli utryddet takket være endringer i miljøet.

 

Eg spurte om "Kva for nokre arter er det som dør ut?" og da synast du det er riktig å blande inn "arter som er på vei til å bli utryddet"?

Kva er skilnaden mellom at artar døyr ut og at dei er i ferd med å verte utrydda?

 

Du kan forresten lese mykje om utryddingane her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_extinction

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå ein annan stad med eventyra dine. No er jorda nærast sola om vinteren og lengst frå sola om sommaren. Det gjev våte vintrar og tørre somrar her i landet. For få tusen år sidan var det motsett. Det ga varme og våte somrar og tørre, kalde vintrar. Gjennomsnittstemperaturen var nokon lunde den same, men med varme og våte somrar og tørre vintrar gjekk tregrensa mykje høgare enn i dag. Heile Hardangervidda var skogkledd for 5000 år sidan, når sola var nærast jorda midt på sommaren og lengst vekke mist på vinteren.

 

Er naturlig klimavariasjon eventyr for deg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...