Gå til innhold

Innbytteselskap: iPhone-lojaliteten synker raskt


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt LG, Samsung og Sony. Har IPhone 7 nu. Det jeg har merket er at operativsystemet og apper er mye mere stabil på iPhone enn Android.

 

Android telefonene mine måtte jeg restarte mobil ganske ofte da de låste seg helt, på min IPhone nu er slike problemer ikke eksisterene.

Hva som gjør dette, vet jeg ikke.

 

NB. Jeg er ikke Apple fans boy.

Endret av jendor1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel plattformen som menes med bytte. En annen ting er at iPhone brukere legger igjen mer penger etter telefonen er kjøpt også. Musikk. Apps, filmer, med mer. Der kjenner jeg meg igjen, for jeg eier titalls filmer som spilles av på Apple tv hjemme, mens på google film har jeg ingen. Jeg har kjøpt ringetoner hos Apple, det har jeg aldri trengt med Android. Jeg har kjøpt lagringsplass i iCloud, det har jeg ikke gjort i Google disk før nå. Jeg har kjøpt endel apps med iphone, mens på mine Android enheter har jeg kun brukt penger på 2 apper. Ene var iboobs i 2011, og andre fra AirDroid som en tjeneste for 2 år siden.

 

Totalen var at jeg egentlig søkte etter en iPhone da forrige døde, men fikk mareritt om natta da jeg så prisene på dagens generasjon..

 

Nå har jeg dog alltid brukt google til synkronisering, så noe plattformbytte for meg har aldri vært en utfordring.

Ja og naturligvis byttes det mindre fra Android til iOS enn iOS til Android. Hele low-mid end segmentet vil jo ha enorm lojalitet hos Android da iOS ikke har alternativ der. Og i øvre sjiktet så bytter folk litt frem og tilbake så der er det ca likt. Så har jo iOS andel i % gått ned da, så det sier seg selv at flere bytter over til Android enn motsatt. Spesielt når salgstall av iPhone faller.

 

 

Og ja folk setter helt klart igjen mer penger på iOS, spesielt i snitt. Men også sannsynligvis for kun toppmodeller. Noe av det kom jo av ting som at du måtte kjøpe app for å ha lommelykt. Alt slikt er bare alltid gratis på Android. Derimot har det lite å si. Apple prøver å tjene mer på tjenester, men de tjener uendelig mye mer på iPhone salg. Så de sliter nå med nedadgående salgstrend. Selv om salg av tjeneste er opp mye sliter de med å dekke inn. Google derimot har så mye tjenester at de klarer helt fint å tjene gode penger, også på iOS brukere.

Lenke til kommentar

 

Tiden da Iphone var et godt produkt er forbi. Android hopper bukk over iOS, iOS fremstår som det var omtrent i 2008

 

Det er jeg absolutt ikke enig i. IOS er lang mer brukervennlig og stabilt enn Android. iPhone gir deg også en veldig god totalpakke, alle faktorene sett under ett. Den er kanskje ikke best på noe, men ofte veldig bra på alt.

 

Selv bruker jeg en S10 med Android, men sliter mye mer med ustabilitet, battery drain og småbugs enn jeg gjorde med iPhone.

Så der er min erfaring stikk motsatt av din.

iOs er langt, ja tom. milevis, mindre brukervennlig en Android i 2019. Får enkle prosesser som å koble til et Wifi nettverk tar fem flere trykk en på en Android enhet - dette var en prosess, alle andre tar minst eller omtrent like mye lengre til på iOs i 2019 en på Android.

iOs er ikke mer stabilt i 2019, du må tilbake til 2016 for at dette skal være en realitet, faktisk har iOs siden 2017 vært mer ustabilt og hatt flere bugs en Android.

"Battery drain" kan du helt selv bestemme på en Android enhet, iOs er god på dette men samtidig langt bak Android i 2019 - det hjelper selvsagt ikke at Apple leverer telefoner med små batterier.

Velkommen til 2019

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

iOs er langt, ja tom. milevis, mindre brukervennlig en Android i 2019. Får enkle prosesser som å koble til et Wifi nettverk tar fem flere trykk en på en Android enhet - dette var en prosess, alle andre tar minst eller omtrent like mye lengre til på iOs i 2019 en på Android.

iOs er ikke mer stabilt i 2019, du må tilbake til 2016 for at dette skal være en realitet, faktisk har iOs siden 2017 vært mer ustabilt og hatt flere bugs en Android.

"Battery drain" kan du helt selv bestemme på en Android enhet, iOs er god på dette men samtidig langt bak Android i 2019 - det hjelper selvsagt ikke at Apple leverer telefoner med små batterier.

Velkommen til 2019

 

Stort sett alt du skrev er bare tøys, men deg om det. Ha en fin dag! Jeg skal på langtur med bilen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Får enkle prosesser som å koble til et Wifi nettverk tar fem flere trykk en på en Android enhet...

Merkelig, nå har jeg prøvd dette på flere (eldre) mobiler/nettbrett.

iOS, Android, Sailfish, Blackberry.

Alle, bortsett fra en eldre mobil, trenger kun 3 sveip/trykk for å koble til et på forhånd oppsatt WiFi nettverk.

Unntaket er en eldre Android, der måtte jeg til med 2 sveip og to trykk.

Fra en opplåst hjemskjerm.

Første gangs oppsett med passord og hele pakka resulterte heller ikke i nevneverdige forskjeller.

 

Kan du beskrive helt nøyaktig, trinn for trinn hvordan du kommer fram til "fem flere trykk"?

Bruk kalkulator for sikkerhets skyld, har en mistanke om at matteferdighetene dine ikke helt holder mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har byttet mye mellom Android og iOs de siste 10+ årene, begynte med å kjøpe den første iPhonen (2G) på Ebay i 2008 før jeg gikk over til HTC Magic i 2009. Var også innom både Windows Mobile og Symbian i touch-utgave innimellom iOs og Android-mobilene.

 

Har holdt meg mest til Android-mobiler i tidsrommet med Samsung Note III som den mobilen jeg har eid lengst. Likevel er mobilen jeg har best minne fra når det gjelder opplevd kvalitet og bruk en iPhone 7 Plus uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Jeg brukte Samsung Note 9 i ca 6 måneder før jeg gikk over til iPhone XS Max. Har også en OnePlus 3 liggende som er mer for å leke litt med rooting etter gammelt. Jeg syntes begge operativsystemene har sine styrker og svakheter.

 

iOs opplever jeg som mer stabilt for min bruk og da særlig i ting som å motta notifikasjoner fra alle apper på sekundet, ikke behov for å starte mobilen på nytt veldig ofte for å sikre stabil drift, generelt høyere (opplevd) kvalitet på en del av appene jeg bruker som Snapchat, Infuse o.l., og at jeg har mye bedre kontroll på hva som skjer i bakgrunnen på mobilen. Jeg kan detaljstyre bruk av lokaliseringstjenester alá GPS til å kun være aktiv når enkelte av appene kjører, hvem som får holde mobilen min våken og lignende. På Android så får appene veldig stor frihet til å gjøre som de vil i bakgrunnen, enten jeg vil eller ei og det irriterer meg å se at for eksempel et spill startet opp en tjeneste av seg selv som ligger som aktiv prosess i bakgrunnen selv om jeg ikke har brukt spillet på månedsvis. Og jeg irriterer meg litt over at Google sporer hvor jeg er hele tiden, enten jeg vil eller ikke, mens dette er lettere å ha kontroll på hos iOs.

 

Da jeg kjørte Note 9 og iPhone XS Max parallelt i en måned så var det interessant å se notifikasjoner i samme appene komme på sekundet på iPhonen og på det tregeste opptil 30 minutter senere på Samsungen. Da har jeg slått av alt av batterisparing, både på enhets- og appnivå. OnePlus 3´en får derimot notifikasjonene ganske så kjapt og ikke langt bak iPhonen, men det er kanskje opptil noen minutters forsinkelse på denne også.

 

Det jeg liker godt med Android er at jeg kan være på hytten, laste ned en serie og streame den kjapt over til tv´en eller kopiere den over på NAS´en hjemme og så streame via Plex. På iPhone har man ikke slike muligheter til å lett kunne hente ned en torrent eller ren fil av typen video eller musikk med mindre det er et format mobilen støtter, eller du finner en app som støtter dette hvor Apple for eksempel ikke tillatter torrentklienter i butikken sin.

 

Det kjedelige med Apple er jo at du ikke har så mye utvalg når du skal kjøpe ny mobil, jeg har lyst på mobil med vidvinkel-kamera nå og da må jeg vente på iPhone 11 eller hva en blir hetende før dette kanskje blir en realitet om jeg vil ha iOs. Med Android bugner det jo av mobiler med både to, tre og opptil fem kamera. Jeg liker også muligheten for bilde-i-bilde på Android, noe jeg må over til iPad for å få på iOs og muligheter for å ha kunne svare en melding på Facebook Messenger uten å forlate appen jeg er i.

 

Prismessig så får du mer for pengene med Android, det er jo ganske åpenbart. Jeg ser på min svoger sin Huawei Mate 20 Pro og min mor sin Samsung 10e og at begge for godt under 10k gir mer for pengene enn en iPhone XS/XS Max. iPhone XS Max 512 GB som jeg bruker er ikke verdt nærmere 17k og iPhone XR´en til min samboer burde hatt en bedre skjerm for prisen. Men likevel er vi begge fornøyd med mobilene våre og de gjør det som vi opplever som viktigst; holde kontakt med omverdenen, ta bra bilder og lett underholdning via lyd eller bilde når man har en ledig stund her og der i hverdagen.

 

Om Samsung Galaxy Fold lanseres på nytt med bedre kvalitet på innerskjermen så er jeg redd det blir overgang til Android igjen fordi det er noe med den muligheten å kunne brette ut mobilen til en mini-tablet på farten som pirrer interessen min. Jeg var klar til å forhåndsbestille den før Samsung trakk lanseringen og da skal jeg heller tåle at Google sporer meg litt ekstra og at apper kan gå «rouge» i bakgrunnen og spise mer av batteriet enn nødvendig mot en multimedia-opplevelse ingen annen mobil kan gi i lommeformat per nå. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

iOs er langt, ja tom. milevis, mindre brukervennlig en Android i 2019. Får enkle prosesser som å koble til et Wifi nettverk tar fem flere trykk en på en Android enhet - dette var en prosess, alle andre tar minst eller omtrent like mye lengre til på iOs i 2019 en på Android.

iOs er ikke mer stabilt i 2019, du må tilbake til 2016 for at dette skal være en realitet, faktisk har iOs siden 2017 vært mer ustabilt og hatt flere bugs en Android.

"Battery drain" kan du helt selv bestemme på en Android enhet, iOs er god på dette men samtidig langt bak Android i 2019 - det hjelper selvsagt ikke at Apple leverer telefoner med små batterier.

Velkommen til 2019

Vet ik hvordan iOS du har brukt.. men på min er kun å velge hvilke og trykke passordet. Alt på hjemskjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jeg absolutt ikke enig i. IOS er lang mer brukervennlig og stabilt enn Android. iPhone gir deg også en veldig god totalpakke, alle faktorene sett under ett. Den er kanskje ikke best på noe, men ofte veldig bra på alt.

 

Selv bruker jeg en S10 med Android, men sliter mye mer med ustabilitet, battery drain og småbugs enn jeg gjorde med iPhone.

Så der er min erfaring stikk motsatt av din.

Helt uenig. Ios var et bedre os for mange år siden. Men android kom fort og suste forbi uten at apple skjønte hva som skjedde. Android i dag er en drøm sammenlignet med ios. Og ja, jeg har erfaring med begge.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ik hvordan iOS du har brukt.. men på min er kun å velge hvilke og trykke passordet. Alt på hjemskjermen.

Han må ha prøvd en veeldig gammel versjon for det har vært så enkelt som du beskriver lenge.. :)

Og med iOS 11 kom funksjonen med delingen av wi-fi passord.

Nå nettopp var yngstemann (9 år) den første til å kople seg til wi-fi nettet i en leid hotel-leilighet, og på ett øyeblikk hadde delt oppsettet med de tre andre iPhonene i familien.

 

Hvorfor Android gjengen til stadig prøver å innbille andre hvor dårlig iOS fungere er en av livets store gåter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg absolutt ikke enig i. IOS er lang mer brukervennlig og stabilt enn Android. iPhone gir deg også en veldig god totalpakke, alle faktorene sett under ett. Den er kanskje ikke best på noe, men ofte veldig bra på alt.

 

Selv bruker jeg en S10 med Android, men sliter mye mer med ustabilitet, battery drain og småbugs enn jeg gjorde med iPhone.

Så der er min erfaring stikk motsatt av din.

hva ustabilitet har du da? Og hvilke bugs?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt LG, Samsung og Sony. Har IPhone 7 nu. Det jeg har merket er at operativsystemet og apper er mye mere stabil på iPhone enn Android.

 

Android telefonene mine måtte jeg restarte mobil ganske ofte da de låste seg helt, på min IPhone nu er slike problemer ikke eksisterene.

Hva som gjør dette, vet jeg ikke.

 

NB. Jeg er ikke Apple fans boy.

 

IOS bør være mye mer stabilt siden det er designet rundt noen få telefoner Apple produsere ikke den skogen av android telefoner der fokus er å kutte kostnader over alt annet.

 

Men trenger du mer ytelse? Mobil spill :( ja det finnes kvalitets spill men de er få. Ja jeg ønsker merking slik som på røykpakker på spill som krever uendelig med penger, demo-> full versjon eller oppgraderinger er greit

Lenke til kommentar

Jeg har hatt LG, Samsung og Sony. Har IPhone 7 nu. Det jeg har merket er at operativsystemet og apper er mye mere stabil på iPhone enn Android.

Android telefonene mine måtte jeg restarte mobil ganske ofte da de låste seg helt, på min IPhone nu er slike problemer ikke eksisterene.

Hva som gjør dette, vet jeg ikke.

NB. Jeg er ikke Apple fans boy.

Det er så himla teit å lese dette.

 

Tror du seriøst at mannen i gata må gå rundt å restarte tlf "ganske ofte" pga appene ofte låste seg?

 

Er så overdrevet at det ikkje kan bli tatt seriøst engang.

 

PS: eg tror absolutt at du er en sånn " Apple fans boy" som du kaller det

  • Liker 3
Lenke til kommentar

IOS bør være mye mer stabilt siden det er designet rundt noen få telefoner Apple produsere ikke den skogen av android telefoner der fokus er å kutte kostnader over alt annet.

Men trenger du mer ytelse? Mobil spill :( ja det finnes kvalitets spill men de er få. Ja jeg ønsker merking slik som på røykpakker på spill som krever uendelig med penger, demo-> full versjon eller oppgraderinger er greit

Teksten din gir jo ingen mening?

Lenke til kommentar

Er Face ID så mye sikrere enn fingeravtrykk? Jeg ser ikke helt problemet med fingeravtrykk. For min del syntes jeg knapp på siden av mobil passer perfekt. Jeg holder mobil i høyre hånd og da er tommel på den siden av mobilen der sensor er. Fingeravtrykk sensor bak eller nede foran syntes jeg er litt rar plassering av sensor. Da det krever litt rar fingergym på telefon.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...