Gå til innhold

Hvem har vikeplikt her?


borato

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi kjørte forbi denne veien, og diskuterte hvem som hadde vikeplikt. Vi ble aldri enig..

 

Vei: https://goo.gl/maps/zAwUxAuosvUpQjK19

 

kart: https://goo.gl/maps/ZHUQjjrh9iaBk1869

 

Vi kjører fra Instituttveien og skal rett fram, på høyre side er Milaveien. Der er det både parkeringsplasser og vei.
 
Hva er riktig? Vi stoppet og lot dem kjøre, men er usikker på om vi skulle bare ha kjørt videre eller om vi gjorde riktig.
Endret av borato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var litt å ta i spør du meg. Ja det er en vei, men langt fra tydelig ved første øyekast.

 

Er ikke engang skiltet med Milavegen.

Øye som ser antar jeg. Ikke uvant at det er parkering langs veiene her jeg bor. Men de som ikke er vandt til det så kan det oppfattes anderledes antar jeg.

 

Better safe than sorry om du ferdes på ukjente veier, bedre og vike for en parkeringsplass en gang for mye en og vike for en vei en gang for lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her har du IKKE vikeplikt.

Milaveien er en privat vei og man har da ikke vikeplikt.

Men, helt enig... Vanskelig å vite og se. Så bedre og være trygg.. :)

 

 

fant dette på nett: https://www.dinside.no/motor/statens-vegvesen-vil-ha-flere-vikepliktsskilt/61478660

 

 

Et av problemområdene er kryss der offentlig veg møter privat. Ofte er det vanskelig for bil på offentlig veg å se forskjell på private veger og private avkjørsler, men skillet er viktig for å avgjøre hvem som skal vike. Kommer bilen fra høyre fra en privat avkjørsel har den vikeplikt, mens den har forkjørsrett om den kommer fra en privat veg. Det foreslås derfor som strakstiltak å innføre skilting og fysisk merking av alle kryss der offentlig møter privat veg, og der det kan være tvil om hvem som skal vike.

 

 

 

Så hvis jeg tolker det riktig, så har jeg vikeplikt siden det er privat vei og ikke privat avkjørsel? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tolker det som at en ikke har vikeplikt, men jeg hadde nok vært svært observant (eller hensynsfull, aktpågivende og varsom som det heter i veitrafikkloven) både om jeg kjørte forbi den eller ut av den. Trafikkreglene burde sitte i ryggmargen og gå på automatikk så alt som kan feiltolkes bør bedres med f.eks åpenbar skilting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du IKKE vikeplikt.

Milaveien er en privat vei og man har da ikke vikeplikt.

Men, helt enig... Vanskelig å vite og se. Så bedre og være trygg.. :)

 

Frå trafikkreglane:

 

 

§ 7.Vikeplikt 4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Min utheving, om vegen er privat eller offentleg speler inga rolle, spørsmålet  er om det er ein veg som er open for alminneleg ferdsel eller ikkje. (Ein leigetakar i kommunal bustad må også vike når han skal køyre ut på vegen, sjølv om heile tomta og utkjørselen per definisjon er kommunal og dermed offentleg).

 

 

 

I denne situasjonen har trådstarter vikeplikt.

Beviset for det er at kartet viser heilt tydeleg at Milaveien er ei eiga gate som er open for alminneleg ferdsel, fordi den knytar saman fleire eigedommar.

Det som indikerer for køyrande at Milaveien er ein veg som er open for alminneleg ferdsel og som den som køyrer i Instituttveien har vikeplikt for er:

Kantsteinen på fortauet er avrunda innover mot Milaveien. Det er vanlegvis berre opne vegar og gater som er utforma på denne måten. Reine utkøyringar frå eigedommar eller parkeringsplassar vil normalt berre ha nedsenka kantstein som fortsetter rett fram langs Instituttveien.

Dersom du snur streetview'en 180 grader rundt så ser du eksempel på slik nedsenka kantstein på innkjørslane til dei to einebustadane (Slettheimveien 1 og Instituttveien 51).

Normalt burde det også være eit gateskilt som viser at vegen til høgre er ein navngitt veg. I staden er det berre eit skilt som viser at nummer 18-26 ligg langs den vegen.

 

 

 

Edit:

Eg ser no når eg sjekkar opp det meir offisielle kartet norgeskart at vegen til høgre faktisk er Instituttveien og ikkje Millaveien som google påstår: https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=17&lat=6655109.41&lon=279494.48&sok=Instituttveien%2026&markerLat=6655140.788205293&markerLon=279479.7635249407&panel=searchOptionsPanel

Dette endrar ikkje så mykje i praksis, det er fortsatt ein veg som er open for alminneleg ferdsel (tilknytningsveg til Millaveien), så konklusjonen om at trådstarter hadde vikeplikt består.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Frå trafikkreglane:

 

Min utheving, om vegen er privat eller offentleg speler inga rolle, spørsmålet  er om det er ein veg som er open for alminneleg ferdsel eller ikkje. (Ein leigetakar i kommunal bustad må også vike når han skal køyre ut på vegen, sjølv om heile tomta og utkjørselen per definisjon er kommunal og dermed offentleg).

 

 

 

I denne situasjonen har trådstarter vikeplikt.

Beviset for det er at kartet viser heilt tydeleg at Milaveien er ei eiga gate som er open for alminneleg ferdsel, fordi den knytar saman fleire eigedommar.

Det som indikerer for køyrande at Milaveien er ein veg som er open for alminneleg ferdsel og som den som køyrer i Instituttveien har vikeplikt for er:

Kantsteinen på fortauet er avrunda innover mot Milaveien. Det er vanlegvis berre opne vegar og gater som er utforma på denne måten. Reine utkøyringar frå eigedommar eller parkeringsplassar vil normalt berre ha nedsenka kantstein som fortsetter rett fram langs Instituttveien.

Dersom du snur streetview'en 180 grader rundt så ser du eksempel på slik nedsenka kantstein på innkjørslane til dei to einebustadane (Slettheimveien 1 og Instituttveien 51).

Normalt burde det også være eit gateskilt som viser at vegen til høgre er ein navngitt veg. I staden er det berre eit skilt som viser at nummer 18-26 ligg langs den vegen.

 

 

 

Edit:

Eg ser no når eg sjekkar opp det meir offisielle kartet norgeskart at vegen til høgre faktisk er Instituttveien og ikkje Millaveien som google påstår: https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=17&lat=6655109.41&lon=279494.48&sok=Instituttveien%2026&markerLat=6655140.788205293&markerLon=279479.7635249407&panel=searchOptionsPanel

Dette endrar ikkje så mykje i praksis, det er fortsatt ein veg som er open for alminneleg ferdsel (tilknytningsveg til Millaveien), så konklusjonen om at trådstarter hadde vikeplikt består.

Når veien inn til høyre ikke er en egen vei, men har samme navn som den veien TS kommer kjørende på, er den en utkjøring.

For utkjøringer har man ikke vikeplikt.

 

Dine betraktninger om avrundinger av kantsteiner o.l. er iofs. ikke feil i den forstand at det vanligvis er slik.

Men ikke alltid. Og ikke påvirker det vikeplikten heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...