Gå til innhold

Finnes ikke utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag


Anbefalte innlegg

Blir man ikke henvist til å kjøre bare fra marina til marina, eller steder hvor det et ladeuttak,...en "boks" i fjæra,

altså mellom boksene?

 

Vinden er den eldste og foreløpig den

den suverent "lengste" rekkeviddeforlenger.

Og den virker også utenfor "boksen".

Svært mange mindre båter, fra daycruiser og nedover brukes kun fra sin faste brygge og ut på en rundtur, kanskje med nåen timer stopp ved en holme uti skjærgården. De tilbringer så og si alle netter på sin faste båtplass, og faktisk de fleste dager også. Samme gjelder også for mange litt større båter også, mange cabincruiser størrelse går bare dagsturer og kanskje en uke eller to på "langtur".

 

De fleste mindre båter ville klart seg bra med batteridrift hvis det var lagt opp til lading på båtplassen, og mange av de større kunne redusert drivstoffbruken kraftig om man hadde en plugin-hybrid løsning med rekkeviddeforlenger til langturbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Veldig bra og dette er ting man har brukt i mange år allerede for å effektivisere energibruken i transport og småbåter.Russerne var veldig tidlig ute med bruk av hydrofoil.

 

 

 

Annet moro:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

 

"Det finnes ikke batteriteknologi eller annen utslippsfri energi som tillater praktisk bruk av planende båter i dag. Sannsynligvis ikke på ganske lang tid ennå."

 

Jeg anbefaler artikkelforfatteren å sjekke ut denne linken:

 

https://candelaspeedboat.com/

 

30 knops toppfart, rekkevidde på 50 nautiske mil i 20 knop. Alt dette fra en 55kW motor og et 40kWh batteri. Så det lar seg gjøre for de som tenker litt utenfor boksen ;)

 

Dette er vel mer en jolle sammenlignet med eksemplene i artikkelen...

Det virker selv om det skaleres opp.

Her snakkes det om jolle på 25 fot!

Nå forstår jeg at jeg lever i fortiden. Jolle på 25 fot?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Intet av dette er utslippsfri energi.

Du bommer jo totalt...!

OK, om en skal være pirkete. Det jeg mente var at bruk av slikt gir ingen ekstra utslipp og er miljøvennlig. En helt utslippsfri energi uten miljøkonsekvenser finnes, om en skal være helt presis, ikke. Energi kommet alltid fra en kilde, en bestemt bruk krever ressurser, medfører miljøkonsekvenser og utslipp. Sånn er det bare. Noen alternativ er midlertidig bedre enn andre. Endret av TorEEE_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, om en skal være pirkete. Det jeg mente var at bruk av slikt gir ingen ekstra utslipp og er miljøvennlig. En helt utslippsfri energi uten miljøkonsekvenser finnes, om en skal være helt presis, ikke. Energi kommet alltid fra en kilde, en bestemt bruk krever ressurser, medfører miljøkonsekvenser og utslipp. Sånn er det bare. Noen alternativ er midlertidig bedre enn andre.

Fint at det vart sagt.

Langt betre enn vissvass i artikkeloverskrift

Lenke til kommentar

OK, om en skal være pirkete. Det jeg mente var at bruk av slikt gir ingen ekstra utslipp og er miljøvennlig. En helt utslippsfri energi uten miljøkonsekvenser finnes, om en skal være helt presis, ikke. Energi kommet alltid fra en kilde, en bestemt bruk krever ressurser, medfører miljøkonsekvenser og utslipp. Sånn er det bare. Noen alternativ er midlertidig bedre enn andre.

 

Det var nok ikke snakk om å være pirkete, men å oppklare en misforståelse, biodiesel og biogass gir så og si de samme utslippene som fossil diesel og naturgass. Samme eksosen med samme NOx og annet skit. Forskjellen ligger bare i at biodiesel og biogass ikke er fossil og at man dermed i noen sammenhenger kan avskrive CO2 utslippet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var nok ikke snakk om å være pirkete, men å oppklare en misforståelse, biodiesel og biogass gir så og si de samme utslippene som fossil diesel og naturgass. Samme eksosen med samme NOx og annet skit. Forskjellen ligger bare i at biodiesel og biogass ikke er fossil og at man dermed i noen sammenhenger kan avskrive CO2 utslippet.

 

Joda, men slapp unna veibruksavgiften

CO2 avgift er en langt mindre størrelse.

 

Om man nu ser på kostnader, Vår olje utvinning, fra $ 80 til $ 28 pr fat økt effektivitet på bare 2 år

Samstundes som faktura på leteaktivitet eksploderte, og ja kuliminerte i samme tidsperiode.

Fantastisk, eigentlig

 

Blir nesten som å fakturere 3,6 timer av et verkstad her eg bur for skifte av et fjørlager.

Gjør det på 2 timer med en hånd, på eigen bil og dårlig vertøy.

 

Går ikke mot China slikt

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Her snakkes det om jolle på 25 fot!

Det som er fantastisk med denne båten er energiforbruket. Å kjøre en 25fots båt i 25knop i 3 timer med 40kwh betyr at det kun trengs ca 17kw for å drive båten. Det betyr at om båten hadde hatt en 25hp påhenger ville den klart samme fart.

 

Påhengeren ville brukt ca 22liter på samme båt og strekning. Det ville ha vert 0,3 liter PR nautisk mil.

 

Hydrofoil prinsippet har vert kjent siden 50 tallet. Problemet er det praktiske. Vanskelig å komme i land pga stor dyptgående.

 

Vanskelig å frakte på land. Svært vekt følsom. Kostbart å komme borti bunn. Egenskaper i lange bølger er også et problem.

 

Pga at vannet i bølger har skiftende hastighet blir det ofte risting i krapp sjø.

 

Enig, og med det samme vi er der.

Kjører du uforvarende oppi

noe av den søppla som flyter like under havoverflaten og som ikke er opprensket på mange år enda. Da er

foylene fulle av plast og trålposer og neppe til mye nytte lengre.

Da bør du kanskje avbryte turen for å få levert fra deg rasket i steden.

Lenke til kommentar

Det var nok ikke snakk om å være pirkete, men å oppklare en misforståelse, biodiesel og biogass gir så og si de samme utslippene som fossil diesel og naturgass. Samme eksosen med samme NOx og annet skit. Forskjellen ligger bare i at biodiesel og biogass ikke er fossil og at man dermed i noen sammenhenger kan avskrive CO2 utslippet.

 

Nox er ikke noe problem for fritidsbåt flåten. Det blir svært lite. En slik motor slipper ut 6 gram PR kWh og i forhold til en urenset båt som går langs kysten er det forsvinnende lite. Partikkelutslipp er også lavt og det forsvinner raskt.

 

Gass er enda bedre på dette men for all del. Start med de store kildene. Det er mye billigere å montere katalysator på ett skip enn å bygge om hele fritidsbåt flåten med katalysatorer.

 

Når det er sagt så er det ikke ubetydelige mengder diesel som skal til for å drive dagens 40 oftere rundt i 30 knop.

 

Poenget er at disse må virkelig betale for moroa. Det koster mye penger og dette begrenser bruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, om en skal være pirkete. Det jeg mente var at bruk av slikt gir ingen ekstra utslipp og er miljøvennlig. En helt utslippsfri energi uten miljøkonsekvenser finnes, om en skal være helt presis, ikke. Energi kommet alltid fra en kilde, en bestemt bruk krever ressurser, medfører miljøkonsekvenser og utslipp. Sånn er det bare. Noen alternativ er midlertidig bedre enn andre.

Det gjelder da også alt man produserer av materialer mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...