Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, tur hjemom igjen nå. Før jeg tenker å koble opp Vero 4k boksen, skulle jeg svært gjerne fått fikset audio delay problemene mine. Basically så kommer lyden for sent. Både i receiver og selve TVen har en mulighet til å forsinke lyden, men ikke motsatt. Hva kan en gjøre da? :) HDMI ARC fra TV og receiver, alt lyd inn i receiver med vanlig lydkabel i 5.1.2 konfigurasjon. 

 

Edit: Kan oppdatere med at Vero 4K+ funker. Dolby Atmos og HDR endelig via ekstern lagring. Den har også audio delay frem og bak, så tok seg til og med av sync-problemene.  :dribble:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hmm, tur hjemom igjen nå. Før jeg tenker å koble opp Vero 4k boksen, skulle jeg svært gjerne fått fikset audio delay problemene mine. Basically så kommer lyden for sent. Både i receiver og selve TVen har en mulighet til å forsinke lyden, men ikke motsatt. Hva kan en gjøre da? :) HDMI ARC fra TV og receiver, alt lyd inn i receiver med vanlig lydkabel i 5.1.2 konfigurasjon.

 

Edit: Kan oppdatere med at Vero 4K+ funker. Dolby Atmos og HDR endelig via ekstern lagring. Den har også audio delay frem og bak, så tok seg til og med av sync-problemene. :dribble:

Har du ikke noe lipsync funksjon i avspiller eller Receiver? Edit du løste det ja. :) Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har fått meg nye kabler. Bruktkjøp og gratis fra Hifiklubben.se

 

Den jeg fikk gratis er en budgett Optisk Forest fra Audioquest. Veldig bra, min første optiske men mye bedre enn de andre både dyrere og rimeligere Coax. Iallefall siden jeg fikk denne 1.5m gratis.

 

Den røde er Audioquest Red river 1m rca.

Kjøpte den brukt på Re-Hifi.se

 

Grunnen til at jeg kjøpte denne, er fordi jeg ville ha bedre på Blu-ray spiller, så da arvet den, Audioquest Golden Gate fra Nad Cd.

 

post-137047-0-17681600-1572355756_thumb.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har du ikke noe lipsync funksjon i avspiller eller Receiver? Edit du løste det ja. :)

Jo, men den har kun funksjon for å sette lyden senere, ikke tidligere. Det er et problem, når lyden kommer for sent.  :ninja:

 

Har også lagt merke til at Vero-boksen er litt ustabil. Ofte at den får blue screen under avspilling eller bytte av HDR-filer. Kan hende det er fordi jeg kjører harddisken rett i boksen, i stedet for å ha egen strøm til harddisken slik det anbefales. Angrer kanskje litt på at jeg kjøpte nå som jeg det ser at det har kommet ut ny nVIDIA Shield med full format-støtte. :p 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jo, men den har kun funksjon for å sette lyden senere, ikke tidligere. Det er et problem, når lyden kommer for sent. :ninja:

 

Har også lagt merke til at Vero-boksen er litt ustabil. Ofte at den får blue screen under avspilling eller bytte av HDR-filer. Kan hende det er fordi jeg kjører harddisken rett i boksen, i stedet for å ha egen strøm til harddisken slik det anbefales. Angrer kanskje litt på at jeg kjøpte nå som jeg det ser at det har kommet ut ny nVIDIA Shield med full format-støtte. :p

nVIDEA er jo kvalitet Streamer.

 

Jeg har bare en billig Streamer boks selv. Mxq pro+ 4k. 299kr eller noe sånt.

 

Får bare stereo Pcm ut, på Streaming av Hbo.. kjører det med pro Logic 5.1 en Dolby oppmikser nødløsning.

 

På rippede DVD er har jeg derimot fått til Dolby Digital.

 

Den kjører Android og Kodi Leia..

Foretrekker egentlig mest Android.

 

Jeg har litt tror jeg gratis/frikanaler som er godkjent, og noen Streaming kanaler som er lovlige med gamle filmer og kult filmer som slipper/ikke har copyright.

Tror det heter Popcornflix, og filmarkivet.

 

Var mye piratsider men det slettet jeg, og installerte litt ting som er godkjent av Kodi.

 

Har NRK da, og popcornflix, og noen nyhetskanaler, en Svensk filmarkiv. Osv

 

 

Har kikket litt på det, men ikke interessert.

 

Av og til jeg ser på gamle rippede filmer som jeg har lagret.

 

Men hovedårsaken til at jeg kjøpte den var Hbo/Game of Thrones...

 

Har lastet ned litt store spill og Tidal også, og Amazon Prime,

 

Men Tidal og Amazon er ikke aktivert ennå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her går det helst i 4K plater (filmer) for tiden.. Fikk 3 plater senest i dag og har nå 478 titler på formatet. Irriterer meg litt at det er så lite materiell som er laget med 7.1.4 lyd.. Ser at mye av det som merkes Atmos kun er 7.1 lyd..  

Savner faktisk materiell hvor du virkelig kan høre at tak-kanalene virker individuelt.
Men siden jeg jo har en brukbar sub ELSKER jeg å høre på Roger Waters: The Wall (2014), plata har faktisk oppholdt en av mine 4 spillere i to år nå! :-) ELSKER det Atmos-sporet på denne!

@Gouldfan: "er på Roger Waters nyeste nå og den funker perfekt på Nad." Hvilken Roger Waters er det du tenker på her?

Lenke til kommentar

Problemet er vel at det er en enorm kostnad å lage teknisk brilliante filmer som utgjør en liten del av hele markedet, så det er vanskelig å få noen til å ta risikoen. Det er vel ikke mange nok som har et godt Atmos oppsett til at det prioriteres. En legger heller pengene i bilde og satser på god nok lyd. Er du heldig får du et godt DTS spor, men de fleste velger mer dynamisk komprimerte DD.

Lenke til kommentar

Her går det helst i 4K plater (filmer) for tiden.. Fikk 3 plater senest i dag og har nå 478 titler på formatet. Irriterer meg litt at det er så lite materiell som er laget med 7.1.4 lyd.. Ser at mye av det som merkes Atmos kun er 7.1 lyd..  

 

Savner faktisk materiell hvor du virkelig kan høre at tak-kanalene virker individuelt.

Men siden jeg jo har en brukbar sub ELSKER jeg å høre på Roger Waters: The Wall (2014), plata har faktisk oppholdt en av mine 4 spillere i to år nå! :-) ELSKER det Atmos-sporet på denne!

 

 

Er dessverre ganske enig med deg - Atmos lydspor på filmer er veldig sjelden spektakulære. Ofte er det bare "ambience" - bare at man løfter lyden i høytalerene i horisontalplanet til taket. Dette gjøres like godt med Neural:X Dolby surround som er innebygget i receiveren.

 

Noen ganger er Atmos lydsporet så dårlig optimert - at å heller velge et 5.1/7.1 lydsporet og la receveren mixe opp lydsporet internt - høres bedre ut  :hm:

 

Tror rett og slett at man ennå ikke har lært seg å mixe Atmos i Hollywood enda. Litt spesielt er at en del Netflix produksjoner er noe av det bedre Atmos messig sammenlignet med storfilmer fra Hollywood.

 

Du har brukbar sub og liker Atmos - da skaffer du deg Hans Zimmer: Live in Prague blu rayen. Kraftwerk: The Catalogue er også obligatorisk.

 

Og selvsagt The Beatles: Abbey Road - den er syk i Atmos.

 

Imagine Dragons: Smoke & Mirrors er også bra i Atmos.

 

Hvis du vil høre takkanalene er Kraftwerk blu rayen bra, det samme gjelder for Lichtmond blu rayene. Så har du denne artige saken:

 

https://www.amazon.com/Traveler-Blu-ray-Kenny-Wayne-Shepherd/dp/B07VTYDZ5R

 

Kul blues/country/rock - med blant annet gitarsoloer svevende rundt i taket  :D

 

Edit: Vet ikke hva slags høytalere du har i taket eller hvordan du har montert de. Men det kan være en fordel å ikke la de "stråle" rett ned - men i stedet rette alle 4 direkte mot sweetspot.

 

Det er også slik at jo flere høytalere du har - jo mindre blir sweetspot, for et 7.1.4 anlegg finnes det bare rom for en skikkelig god lytteposisjon - og det er der du sitter! Ego er det!

 

Du kan også øke lyden på de - ikke bare være fornøyd med det receiver får til under autokjøringen.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Vet ikke hva slags høytalere du har i taket eller hvordan du har montert de. Men det kan være en fordel å ikke la de "stråle" rett ned - men i stedet rette alle 4 direkte mot sweetspot.

 

Det er også slik at jo flere høytalere du har - jo mindre blir sweetspot, for et 7.1.4 anlegg finnes det bare rom for en skikkelig god lytteposisjon - og det er der du sitter! Ego er det!

 

Du kan også øke lyden på de - ikke bare være fornøyd med det receiver får til under autokjøringen.

Tusen takk for bra svar!  Jeg har (selvsagt) rettet mine 8 surround-høyttalere mot min herlige dedikerte kinostol ja. Jeg har 8 stk PSB Imagine XB som står for kring-omkring-lyden!  :) Og front samt senter er Arendal 1723 som jeg ikke kan lovprise nok!

Hadde jeg hatt bedre plass i hula så hadde det vært Arendal på kring-omkring-lyden også..

Sub er som tidligere nevnt SVS PB16 ULTRA som absolutt rister rommet skikkelig!

Beklageligvis har jeg ingenting som dekoder Netflix i Atmos (enda) men er jo godt fornøyd med at de har så mye i Dolby Vision.. Har beklageligvis litt for gammel tv sånn at den ikke takler Atmos (LG OLED65E6V), var nok litt for tidlig ute der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...