Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Men hvorfor sier Dts at det kun går i 2?

 

Er det Yamaha som sliter da.

 

Irritasjon, selvom jeg sjelden bruker det, og det går i 6.1 24-96.

 

PCM går da

 

Kanskje Yamaha receiveren ikke er så glad i det. Kan hende det er utenfor spec også, slik som du nevner.

 

Pcm er vel greit. Min gamle Pioneer DV600 som jeg bruker som sacd spiller via hdmi - må gjøre om til pcm - men det låter fantastisk allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat bestilt en nye regionfri blu ray spiller. Det holdt på å bli en Sony UBP-X800M2 - du har vel en slik?

 

Men jeg besinnet meg - og så meg fornøyd med den mye enklere og rimeligere Sony BDP-S6700 :D

 

Skal bare se 3D blu rays på den.

Nei jeg har Sony UHP-H1 er vel den de bygget de andre uhd på.

Veldig fornøyd, selvom jeg fikk en ny på garanti.

 

Yamaha rxv 1900 spiller jeg til.

 

Den var vel ny når Dts HD master audio var nytt.

 

Sånn sett liker jeg Xtz bra kundeservice, kan bare ringe å spørre.

 

Prøv det med Sony og Yamaha. Sony svarte men dama ble irritert fordi hvis det ikke stod i manualen så viste ikke hun!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fikk melding fra Yamaha idag, den skulle klare det bitstream.

At Sony ikke klarer det tror jeg ikke mtp Spock sin Sony.

Men jeg kan prøve med Denon spilleren for å være sikker.

 

Begynner å bli gammel den Yamaha også, men det prosjektet må vente litt.

Er omtrent ingen innspilling som har dette med unntak av 2L bd audio.

 

Er Denon Avr Jeg har mest lyst på.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hjemme igjen, og fikk ordnet siste bit av hjemmekinoen (minus Vero4K+ boks, som enda ikke har kommet).  :)

 

qkNNkGE.jpg

 

xAsSOxD.jpg

 

GabfV8d.jpg

 

Kinesisk veggfeste var det som skulle til. Kjempefornøyd med løsningen.  :w00t: Så Alita: Battle Angel i kveld. Ganske rå filmopplevelse i HDR. Er såpass fornøyd med XTZ 12.17 Edge, at jeg ikke gidder å pakke ut SVS PB12-NSD for å sammenligne. Den havner nok ut på Finn igjen.  :tease:

 

Så nå er det bare å glede seg til Vero4K+ boks kommer, og jeg faktisk får brukt Atmos-lydsporet for alt det er verdt. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer. GU8. Virker å være av veldig god kvalitet. Brukte ikke medfølgende gipsskruer, da jeg skrudde inn i sponplater med støttebjelke bak. Sitter som støpt nå.  :) Jeg klarte å dunke inn diskanten på den ene B&W 686 høyttaleren, men det var ikke festet sin feil, men egen uforsiktighet. Har uansett ikke merket noe forskjell på lyden. 

 

Har skrudd subben på klokka 9 (gain), crossover i AVR på 80 hz for alle høyttalerne, og markert dem som små. Tatt ut venstre plugg. Ikke rørt fase. Autokalibrert via receiver. Synes i grunn den sparker uforskammet bra i fra seg. Om noe kunne den gjerne roet litt ned på LFE, da det er noen scener der jeg føler at bassen akkurat ikke burde riste rommet, men der den likevel gjør det en smule. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

En kan gjøre det, men da får en vel ikke samme slagkraft på scenene der jeg faktisk VIL ha en del dypbass? For det er greia. Jeg kan få dypbass nå på en slossescene der noen sparker en karakter i et stoff som gjerne gir en litt dyp klang. Hadde vært flott om mellombassen tok dette, men helst ikke at rommet vibrerte på en måte, fordi det virker urealistisk. Derimot når det er store mekaniske roboter som tramper gjennom gatene, er det veldig kult at hvert skritt blir som et lite jordskjelv i rommet. Så det jeg altså ønsker, er å beholde effektene der det er realistisk, og tone ned der det ikke er det. Hvordan gjør en eventuelt det? 

Lenke til kommentar

Problemet som gjerne oppstår med å ha for mye LFE er at den forstyrrer helheten. Når du har frekvens-sveip som går fra surround/stereo og ned til LFE hører det ut som det er ute av sync i overgangen fordi LFE ikke er synkronisert volum-messig. En får ute-av-sync bumps i volum som lett kan forstyrre rytmen for mye og bli irriterende. En kan også være heldig med lydspor der frekvensbildet over og under 70-80 hertz er rimelig separert, men jeg ville ikke satset høyt på det da 80 hertz er en temmelig høy frekvens som også er i båndet som begynner å bli mindre retningsbestemt. Logitech Z-560 f.eks oppfører seg sånn default levert fra fabrikk (ganske "bass og diskant" med midbass-hull), og det fungerer faktisk rimelig bra p.g.a. THX-sertifisering, men en tjener på å justere det litt inn om man er nøye på det. Husker f.eks Paycheck-filmen hadde en fin sub-bruk som funket bra med litt hypet sub. Stappet litt tekstiler inn i suben for å utjevne den litt.

Lenke til kommentar

En kan gjøre det, men da får en vel ikke samme slagkraft på scenene der jeg faktisk VIL ha en del dypbass? For det er greia. Jeg kan få dypbass nå på en slossescene der noen sparker en karakter i et stoff som gjerne gir en litt dyp klang. Hadde vært flott om mellombassen tok dette, men helst ikke at rommet vibrerte på en måte, fordi det virker urealistisk. Derimot når det er store mekaniske roboter som tramper gjennom gatene, er det veldig kult at hvert skritt blir som et lite jordskjelv i rommet. Så det jeg altså ønsker, er å beholde effektene der det er realistisk, og tone ned der det ikke er det. Hvordan gjør en eventuelt det? 

 

Det er en veldig stor forskjell mellom filmer når det gjelder punch i lfe sporet. Tror du nesten bare må se endel filmer og se hvor du "havner". Justere deg inn etter det.

 

Noen subber har fjernkontroll med mulighet for enkelt å stille level. Noen receivere har mulighet for å switche mellom forskjellige setups med en knapp - f.eks. forskjellig level på sub. Min Yamaha har det.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvor trinnløst en kan justere det digitalt og om det blir bra nok i forhold til hva man vi ha, men ser poenget ditt.

Personlig er jeg så trent lydmessig at det må være temmelig spot-on.

 

For egen del er anlegget stilt inn etter de veldig få filmene som har fett lfe spor. Det er så mye dårlig bass i filmer at det ikke hjelper å justere sub. Finnes noen tråder på avsforum som tar opp dette og gir anbefalinger om justering av lave frekvenser.

 

Blant annet:

 

https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2995212-bass-eq-filtered-movies.html

 

Mye folk som har lydplanker - derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan gjøre det, men da får en vel ikke samme slagkraft på scenene der jeg faktisk VIL ha en del dypbass? For det er greia. Jeg kan få dypbass nå på en slossescene der noen sparker en karakter i et stoff som gjerne gir en litt dyp klang. Hadde vært flott om mellombassen tok dette, men helst ikke at rommet vibrerte på en måte, fordi det virker urealistisk. Derimot når det er store mekaniske roboter som tramper gjennom gatene, er det veldig kult at hvert skritt blir som et lite jordskjelv i rommet. Så det jeg altså ønsker, er å beholde effektene der det er realistisk, og tone ned der det ikke er det. Hvordan gjør en eventuelt det?

 

Jeg anbefaler at du kjører begge plugget refleksjons port.

 

Lukket gir mye mindre rumlebass..

 

Det neste gjetter jeg bare, Xtz er knallsterk mens Bw kanskje trenger litt mer watt. Kanskje justere nivå litt opp på fronter. Litt ned på sub.

 

Men det er bare gjetting

 

 

 

Jeg ser sub står veldig inn til vegg, jeg ser ikke så bra men prøv på andre siden også der det ser ut som du har mer plass, bare for å se...

 

Jeg vet ikke hvor mye plass du har men alle høytalere ville tjent på "litt" mer avstand fra vegg. Mine manualer fra Xtz sier minst 30cm fra vegg.

 

Når du har subb helt inntil vegg så får du bass boost. 30 cm er fronter, sub har godt av iallefall 20cm....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hele benken litt ut, og litt mer rom til sub om du får det til.

 

Siden du allerede har fronter på benk, så er det "enklere" å plassere flytte litt.

 

Litt ut fra vegg og litt mer til høyre litt plass rundt sub. Og begge porter plugget.

 

Nå ser jo ikke jeg om det er en dør eller noe der da, men i teorien.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mottok den nye regionfrie Sony 3D blu ray spilleren - ble litt overrasket over at den også spiller sacd discer  :)  Hadde ikke lest manualen særlig nøye før kjøp. Dermed kan jeg pakke sammen den gamle Pioneer spilleren igjen.

 

Den nye Sonyen kjører også DSD rett i receiver - ikke som pcm som den gamle Pioneeren.

 

Moro  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...