Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Det var vel den konserten NRK sendte hele av ved en opptreden i Oslo mener jeg? I så fall tok jeg den opp i VHS og spilt den mange ganger.. Den var BEDRE enn den plata du viser til, men beklageligvis holdt ikke mitt opptak noe brukbar kvalitet. Jeg har ønsket meg mange ganger at konserten NRK sendte skulle komme på plate, men det er jo urealistisk grunnet rettigheter vil jeg tro..  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gravitass skrev (11 minutter siden):

Kan absolutt anbefale Hans Zimmer! Jeg var på livekonsert med "The World of Hans Zimmer" i dag i Genève, det er det råeste jeg noen gang har vært på! ?

Ellers, jeg ser at dere skriver om Arendal og andre rå anlegg, men for en som vil prøve å putte en tå i vannet og kanskje en hel fot i løpet av det neste året, er det innenfor med Klipsch? Skal nok flytte til enebolig til neste år og tenker å sette opp noe fresht, men jeg er ikke helt på Arendal-nivå (enda).

Tenkte da på noe slikt: https://www.komplett.no/product/1105633/tv-lyd-bilde/hoeyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-280f-prem-surroundpakke-sub

Ja knall, tør anbefale at du kjører de med Denon eller Yamaha...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Ja knall, tør anbefale at du kjører de med Denon eller Yamaha...

Takk ? jeg skal se hva jeg finner. Har hatt Onkyo tidligere og vært svært fornøyd, men har grublet litt på enten Denon eller Marantz. Hvordan er det med brukervennligheten på Denon for tiden? En venn av meg kjøpte Denon for noen år siden og GUIet var helt forferdelig og uintuitivt (men lyden var bra).

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Det var vel den konserten NRK sendte hele av ved en opptreden i Oslo mener jeg? I så fall tok jeg den opp i VHS og spilt den mange ganger.. Den var BEDRE enn den plata du viser til, men beklageligvis holdt ikke mitt opptak noe brukbar kvalitet. Jeg har ønsket meg mange ganger at konserten NRK sendte skulle komme på plate, men det er jo urealistisk grunnet rettigheter vil jeg tro..  

Kjenner ikke til noe som er sendt på nrk. Men dvden har pal kvalitet og dolby digital 5.1 i en uspesifisert høy kvalitet. Men SD altså og lossy lyd. Men milevis bedre enn noe nrk sendte på den tiden. Brukbar surround mix med diskret lyd fra bakhøytalerene. Jeg er veldig glad i damekoringen (Sam Brown) og elsker Sorrrow fra denne dvden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (21 minutter siden):

Takk ? jeg skal se hva jeg finner. Har hatt Onkyo tidligere og vært svært fornøyd, men har grublet litt på enten Denon eller Marantz. Hvordan er det med brukervennligheten på Denon for tiden? En venn av meg kjøpte Denon for noen år siden og GUIet var helt forferdelig og uintuitivt (men lyden var bra).

Klipsch pakken er veldig bra til prisen. Brukervennligheten på Denon (og alle andre) er veldig bra for tiden. Denon i Norge er låst til en forhandler og er lite utsatt for konkurranse. Til Klipsch vil jeg heller se på Yamaha, og da modeller som er på tilbud. Kanskje eventuelt Pioneer & Sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg sitter med Sbs/Supra og tramper tær på Spotify/very high Tool-Pneuma fra mobiltelefonen....

Da kommer jeg litt inn på noe som er kompromiss, komprimering/Streaming Spotify og Bluetooth.

Hva synes folk? Enkelte får spader av å høre musikk på Youtube, blåtann hodetelefoner, propper, og høyttalere.

noen nekter tilogmed å spille musikk fra mobil/nettbrett i anlegget i det hele tatt.

Jeg er ja takk begge deler, synes det er praktisk å streame litt... Dere som er allergiske mot sånt? Hva har dere prøvd?

og liker mulighetene, og angående kompromisset, jeg har gitt blaffen i å satse på lydkoder, alt som teller er element, lydbrikker og prosessering og hvordan det er tilpasset kode og operativsystem.... Dette gjør forskjellen synes jeg..

Snart kommer også nye Aptx Adaptive... 

 

For egen del betyr det veldig lite hvor musikken kommer fra - det som betyr noe for meg er hvordan den er innspilt.

DR!!!!!!!! Level, komprimering og brickwalling - The Loudness War.

Dette betyr uendelig mye mer enn hvor musikken kommer fra. Jeg foretrekker uten tvil en innspilling med god DR fra en elendig mp3 fil på under 100 kbit/s fremfor lossless med DR langt under 10.

Gamle drittinnspillinger på Youtube med god DR kan jeg vri skikkelig på med her på anlegget - men den nyeste til  Coldplay høres ut som søppel.

Det er egentlig ganske sykt at populær musikk etter 1995 stort sett låter dritt på grunn av elendig mastering. Det finnes band som ikke har et eneste album som låter bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 minutter siden):

Isola har vel grei lyd? Viste ikke at Hagnesta hadde dårlig DR.

Synes de to Kent skivene er de med best lyd, samt at jeg ikke var så fan av Synth-perioden.. Med noen få unntak..

Verken Isola eller Hagnestad Hill låter bra. Med mange sanger rundt DR 7. Beste skiva er "En plats i solen" med en DR på 9 - dette albumet er også det som er lavest mastret. I tillegg er det mye synth - som ikke krever så høy DR for å låte bra.

Ren rock med trommer, bass og mye gitarer krever høy DR for å låte spenstig og rent.

Jeg liker alle skivene til Kent, det er et av få band med en ganske stor katalog, som jeg aldri har hørt en dårlig låt av.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Pop skrev (1 minutt siden):

Lyden.

Det skjer noe spennende i en slik ADH-konstruksjon. 

For egen del er forsterkere slikt sett ganske uinteressante, jeg hører veldig, veldig lite forskjell mellom gode forsterkere. 

Men jeg leser jo at Devialet forsterkeren har slik "compensation filter" for en del høytalertyper - veldig interessant. Opplever du at dette funker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mr_Spock said:

For egen del er forsterkere slikt sett ganske uinteressante, jeg hører veldig, veldig lite forskjell mellom gode forsterkere. 

Men jeg leser jo at Devialet forsterkeren har slik "compensation filter" for en del høytalertyper - veldig interessant. Opplever du at dette funker?

Du benevner jo forsterkere med eventuelt "gode", så noe forskjell må du oppleve. Siden jeg da antar du også vil kalle noen dårlige. :)

Ja, Devialet har det de kaller SAM (Speaker Active Matching).  (https://help.devialet.com/hc/en-us/articles/203402741-What-is-SAM-). Dette skal sørge for at høyttaleren skal yte sitt optimale, f.eks flyttes mine høyttaleres laveste frekvenser fra rundt 35Hz til 21Hz (uten det samme fallet i lydstyrke, db). I tillegg skal det sørge for en bedre frekvenskurve, f.eks en høyttaler som har svakheter på enkelte steder på frekvenskurven vil få disse punktene utjevnet (ikke på bekostning av dynamikk). 

Den har ingen korreksjon i forhold til rom med mic, så man må fortsatt jobbe med høyttalernes plassering og reflekterende flater m.m.

For min del er det stor forskjell på noen typer musikk, på andre typer eller kanskje innspillinger har jeg ikke kunnet høre forskjeller. I tillegg kan man justere SAMs påvirkning, i prosent. Nå om dagen er jeg ekstra glad i den dype bunnen, og kjører på 100% SAM. I starten lå den mest på rundt 80%. Om jeg mot formodning hører symfoniorkester, er det best med SAM av. Den gir det mest inntrykk av en loudness-knapp og det blir istedet slitsomt over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (4 minutter siden):

Du benevner jo forsterkere med eventuelt "gode", så noe forskjell må du oppleve. Siden jeg da antar du også vil kalle noen dårlige. :)

Ja, Devialet har det de kaller SAM (Speaker Active Matching).  (https://help.devialet.com/hc/en-us/articles/203402741-What-is-SAM-). Dette skal sørge for at høyttaleren skal yte sitt optimale, f.eks flyttes mine høyttaleres laveste frekvenser fra rundt 35Hz til 21Hz (uten det samme fallet i lydstyrke, db). I tillegg skal det sørge for en bedre frekvenskurve, f.eks en høyttaler som har svakheter på enkelte steder på frekvenskurven vil få disse punktene utjevnet (ikke på bekostning av dynamikk). 

Den har ingen korreksjon i forhold til rom med mic, så man må fortsatt jobbe med høyttalernes plassering og reflekterende flater m.m.

For min del er det stor forskjell på noen typer musikk, på andre typer eller kanskje innspillinger har jeg ikke kunnet høre forskjeller. I tillegg kan man justere SAMs påvirkning, i prosent. Nå om dagen er jeg ekstra glad i den dype bunnen, og kjører på 100% SAM. I starten lå den mest på rundt 80%. Om jeg mot formodning hører symfoniorkester, er det best med SAM av. Den gir det mest inntrykk av en loudness-knapp og det blir istedet slitsomt over tid. 

Prøver å heve nivået mitt her inne i tråden, med å legge vekt på gode. Men sannheten er at jeg har problemer med å skille rimelige forsterkere fra veldig dyre varianter i blindtest ved normale lyttenivåer ?  

Det SAM profil opplegget virker jo genialt. 

Lenke til kommentar
Just now, Mr_Spock said:

Prøver å heve nivået mitt her inne i tråden, med å legge vekt på gode. Men sannheten er at jeg har problemer med å skille rimelige forsterkere fra veldig dyre varianter i blindtest ved normale lyttenivåer ?  

Det SAM profil opplegget virker jo genialt. 

Ja, i utgangspunktet er det i praksis svært vanskelig. Særlig siden det er så sjelden man får to eller forsterkere stilt opp i samme rom, med samme utstyr for øvrig. Å høre en forsterker en dag med en høyttaler og dagen etterpå høre en annen forsterker med andre høyttalere og et annet rom osv, er jo komplett meningsløst for sammenligning. Og likevel virker det å være sammenligningen nordmenn ofte havner i. Da snakker vi vanskelig, helst umulig, beslutning.

Det kjekkeste med SAM, utenom den åpenbare frekvensgevinsten, er nok hvor bra det gjør lyden på lavere volum. 

I tillegg kan man nå oftere og oftere finne forsterkerne til under halve prisen brukt. Dette var jo forsterkere til rundt 50k for innstegsmodellen. Har sett dem ned i ca 20k for 120W-modellen.

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 minutt siden):

Ja, i utgangspunktet er det i praksis svært vanskelig. Særlig siden det er så sjelden man får to eller forsterkere stilt opp i samme rom, med samme utstyr for øvrig. Å høre en forsterker en dag med en høyttaler og dagen etterpå høre en annen forsterker med andre høyttalere og et annet rom osv, er jo komplett meningsløst for sammenligning. Og likevel virker det å være sammenligningen nordmenn ofte havner i. Da snakker vi vanskelig, helst umulig, beslutning.

Det kjekkeste med SAM, utenom den åpenbare frekvensgevinsten, er nok hvor bra det gjør lyden på lavere volum. 

I tillegg kan man nå oftere og oftere finne forsterkerne til under halve prisen brukt. Dette var jo forsterkere til rundt 50k for innstegsmodellen. Har sett dem ned i ca 20k for 120W-modellen.

Det du beskriver om SAM og bass er ganske syke greier - når jeg ser på tallene, 35Hz ->21Hz. Er jo nesten en oktav lavere - og egentlig forbi gulvstående fronter og over i subwoofer-land. Skjønner godt at du så noen lange tryner ved demo.

Lenke til kommentar

Har vel ennå til gode å få reelt testet de 21Hz, kan ikke komme på noe i musikk som har info i det området. Men kanskje albumet til Billie Eilish kan overraske, er i hvertfall noen hinsides basspartier der. Ikke har jeg måleutstyr som kan validere heller, min Samsung s8 med spectrum analyzer er ikke helt i nærheten...  ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...