Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Da er jeg Svindlet ferdig (heretter min benevning på finn.no`s tjeneste fiks ferdig).

Jeg er mildt sagt sjokkert over at det er mulig å være så useriøs og ha en så feilinnstilt autopilot løsning som finn.no har og viser her.

Hendelsesforløpet:

1. Kjøper varen med fiks ferdig. Betaler ekstra for forsikring mot skjulte feil og mangler (14 dager).

2. Selger sender varen i rimelig tid.

3. Posten roter med pakken og sender den til feil utleveringssted (Extra Nesoddtangen) som er ca 5 mil unna der jeg bor.

4. Bestiller hjemlevering og betaler 109,- for det til posten. Har ikke sett at pakken er på feil sted (jeg er svaksynt).

5. Venter på levering som ikke kommer kveld 1.

6. Sjekker appen nærmere og ser at den ligger på feil sted.

7. Da posten sin servicetelefon er stengt tar jeg kontakt med Extra Nesoddtangen. De finner pakken, med riktig adresse og postnummer til meg (1473). Får hjelp av han på post i butikk og pakken blir registrert som levert til feil sted. Skal returneres til sortering og sendes til riktig sted.

8. Sjekker noen dager senere opp i appen. Pakken har ikke beveget seg videre etter avvik - sendes videre. Tar kontakt med posten kundeservice som forteller meg at pakken trolig ikke har gått gjennom sorteringsmaskiner enda men trolig vil bli levert på kvelden den ettermiddagen. Setter meg ned å venter på melding om at de skal levere. Venter altså på levering (kveld 2). Ingen levering kommer og selger har nå begynt å bli utolmodig for å få ut pengene sine. Jeg forklarer hvorfor jeg ikke har fått hentet ut pakken og han virker omtrent like oppgitt over postens håndtering av denne pakken som jeg er.

9. Får melding dagen etter pnkt. 8 om at posten skal komme med en pakke til meg på kvelden. Blir oppgitt ett forventet tidsrom. Jeg er tilgjengelig hele kvelden.

10. Kl. 18.19 får jeg melding om at jeg er neste leveranse. Så jeg skrur ned volum på musikken og følger med på om ringeklokka ringer. Har sjekket tideligere på dagen at det er brøytet og strødd, noe det er. Faren min er postbud så jeg har fått dette terpet inn... Ringeklokken er også godt markert med navn. Posten har også mitt telefonnummer.

Ingenting skjer. Det kommer ingen pakke. Sjekker appen hvor det står:

kl. 18.19 Pakken er Forsøkt levert. Mottaker nektet å ta imot pakken. Returneres til avsender.

På dette tidspunktet tenker jeg jaja da får jeg finne meg noe andre htt da. Jeg regner jo med at pengene til selger ikke blir frigitt all den tid han får varen sin tilbake. Vel....

11. Finn viser hvorfor "Fiks Ferdig" bedre betegnes som "Svindlet ferdig" da de frigjør pengene til selger. Og jeg har ikke krav på noe som helst da jeg har nektet å ta imot varen. Noe som er renspikka løgn fra postbudet som ville hjem før føret ble for ille eller noe sånt og på magisk vis var både på vei til meg kl. 18.19 og hadde forsøkt levert til meg kl. 18.19....

svindletferdig.thumb.jpg.8e57b9cc7b03e650d2faa76fa9fda3f7.jpg

Jeg har nå brukt mye tid på å prøve å finne en løsning på dette. Men finn.no har ikke svart på mine henvendelser. Og selger er bare avvisende da han påstår at han ikke har en pakke på vei (noe som er at sporingsnummeret forblir det samme som da den ble sendt til meg. Så jeg kan følge pakken på dens vei tilbake til han). Men finn.no ffs.

Jeg gir meg ikke på å få tilbake de 1000,- fra selger. Men finn.no pengene er tapt. Altså de pengene jeg brukte for å sikre å ikke bli lurt. Posten refunderte i går hjemkjøringsbeløpet på 109,- og har startet en undersøkelse på budet og hans forklaring som tross alt er løgnen som har ført til problemet for meg.

 

På den positive siden har jeg nå fått meg atmos htt. i form av ett Bose Acoustimass 10 series 3. Som da også har en seperat LFE kanal jeg kan bruke på en av de 4 LFE kanalene på marantzn.

Og jeg har kjøpt Dirac Live full. Og venter mic i dag.

Høytalerene jeg skal bruke som surround (Audiophysic Spark) er også på vei. Er på terminalen i Oslo atm så jeg får vel de ila noen dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (5 timer siden):

Da er jeg Svindlet ferdig (heretter min benevning på finn.no`s tjeneste fiks ferdig).

Jeg er mildt sagt sjokkert over at det er mulig å være så useriøs og ha en så feilinnstilt autopilot løsning som finn.no har og viser her.

Hendelsesforløpet:

1. Kjøper varen med fiks ferdig. Betaler ekstra for forsikring mot skjulte feil og mangler (14 dager).

2. Selger sender varen i rimelig tid.

3. Posten roter med pakken og sender den til feil utleveringssted (Extra Nesoddtangen) som er ca 5 mil unna der jeg bor.

4. Bestiller hjemlevering og betaler 109,- for det til posten. Har ikke sett at pakken er på feil sted (jeg er svaksynt).

5. Venter på levering som ikke kommer kveld 1.

6. Sjekker appen nærmere og ser at den ligger på feil sted.

7. Da posten sin servicetelefon er stengt tar jeg kontakt med Extra Nesoddtangen. De finner pakken, med riktig adresse og postnummer til meg (1473). Får hjelp av han på post i butikk og pakken blir registrert som levert til feil sted. Skal returneres til sortering og sendes til riktig sted.

8. Sjekker noen dager senere opp i appen. Pakken har ikke beveget seg videre etter avvik - sendes videre. Tar kontakt med posten kundeservice som forteller meg at pakken trolig ikke har gått gjennom sorteringsmaskiner enda men trolig vil bli levert på kvelden den ettermiddagen. Setter meg ned å venter på melding om at de skal levere. Venter altså på levering (kveld 2). Ingen levering kommer og selger har nå begynt å bli utolmodig for å få ut pengene sine. Jeg forklarer hvorfor jeg ikke har fått hentet ut pakken og han virker omtrent like oppgitt over postens håndtering av denne pakken som jeg er.

9. Får melding dagen etter pnkt. 8 om at posten skal komme med en pakke til meg på kvelden. Blir oppgitt ett forventet tidsrom. Jeg er tilgjengelig hele kvelden.

10. Kl. 18.19 får jeg melding om at jeg er neste leveranse. Så jeg skrur ned volum på musikken og følger med på om ringeklokka ringer. Har sjekket tideligere på dagen at det er brøytet og strødd, noe det er. Faren min er postbud så jeg har fått dette terpet inn... Ringeklokken er også godt markert med navn. Posten har også mitt telefonnummer.

Ingenting skjer. Det kommer ingen pakke. Sjekker appen hvor det står:

kl. 18.19 Pakken er Forsøkt levert. Mottaker nektet å ta imot pakken. Returneres til avsender.

På dette tidspunktet tenker jeg jaja da får jeg finne meg noe andre htt da. Jeg regner jo med at pengene til selger ikke blir frigitt all den tid han får varen sin tilbake. Vel....

11. Finn viser hvorfor "Fiks Ferdig" bedre betegnes som "Svindlet ferdig" da de frigjør pengene til selger. Og jeg har ikke krav på noe som helst da jeg har nektet å ta imot varen. Noe som er renspikka løgn fra postbudet som ville hjem før føret ble for ille eller noe sånt og på magisk vis var både på vei til meg kl. 18.19 og hadde forsøkt levert til meg kl. 18.19....

svindletferdig.thumb.jpg.8e57b9cc7b03e650d2faa76fa9fda3f7.jpg

Jeg har nå brukt mye tid på å prøve å finne en løsning på dette. Men finn.no har ikke svart på mine henvendelser. Og selger er bare avvisende da han påstår at han ikke har en pakke på vei (noe som er at sporingsnummeret forblir det samme som da den ble sendt til meg. Så jeg kan følge pakken på dens vei tilbake til han). Men finn.no ffs.

Jeg gir meg ikke på å få tilbake de 1000,- fra selger. Men finn.no pengene er tapt. Altså de pengene jeg brukte for å sikre å ikke bli lurt. Posten refunderte i går hjemkjøringsbeløpet på 109,- og har startet en undersøkelse på budet og hans forklaring som tross alt er løgnen som har ført til problemet for meg.

 

På den positive siden har jeg nå fått meg atmos htt. i form av ett Bose Acoustimass 10 series 3. Som da også har en seperat LFE kanal jeg kan bruke på en av de 4 LFE kanalene på marantzn.

Og jeg har kjøpt Dirac Live full. Og venter mic i dag.

Høytalerene jeg skal bruke som surround (Audiophysic Spark) er også på vei. Er på terminalen i Oslo atm så jeg får vel de ila noen dager.

dette høre mere ut som et problem med poste og ikke med finn. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, AveMORphine said:

kl. 18.19 Pakken er Forsøkt levert. Mottaker nektet å ta imot pakken. Returneres til avsender.

Dette virker noe merkelig. Det er jo normalt at navnet sjekkes mot personen som det forsøkes levert til, så sannsynligheten for at sjåføren har tatt en spansk en her er vel temmelig stor.

Har vært borti før at posten sier noe er forsøkt levert ut når jeg har vært hjemme hele dagen og fulgt godt med, men da leveres det normalt til postkontoret/Post i Butikk. Det sendes ikke i retur, noe som er direkte koblet til at pakken ble markert med nektet tatt imot.

Kan jo selvfølgelig være at sjåføren er såpass dårlig at vedkommende ikke sjekker at mottakernavnet og personen en forøker å levere til stemmer overens. Uansett virker dette merkelig uansett.

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (1 minutt siden):

Jada han har tjent 1000,- på posten sine feil og Finn sitt autopilot regelrytteri

Jeg derimot blir stående som den som enten taper pengene eller må bruke masse tid

Må bruke Paypal på sånt, og holde beløpet til du har mottatt varene.

Fort gjort selvsagt har blitt lurt en gang jeg også, men det var på salg.. ca halve beløpet tror jeg.

Lenke til kommentar

Fikk alt opp å gå i går kveld. Kjørte Audessy og hørte på litt musikk.

Opplever at det har noe for seg, men er ikke natt og dag.

Så i dag tidlig kom Umik 1 og jeg fikk kjørt Dirac live full.

DET var natt og dag og de best brukte pengene jeg noensinne har brukt på hifi. Jeeeeez så mye bedre alt ble nå som jeg kjører med Dirac. ANBEFALES på det STERKESTE.

Edit: da skal jeg på posten å hente bakhøytalerene mine; AP Spark.

071_418807036.thumb.jpg.b8481d36dacf1af98793c942a9a334f2.jpg

Endret av AveMORphine
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, AveMORphine said:

Fikk alt opp å gå i går kveld. Kjørte Audessy og hørte på litt musikk.

Opplever at det har noe for seg, men er ikke natt og dag.

Så i dag tidlig kom Umik 1 og jeg fikk kjørt Dirac live full.

DET var natt og dag og de best brukte pengene jeg noensinne har brukt på hifi. Jeeeeez så mye bedre alt ble nå som jeg kjører med Dirac. ANBEFALES på det STERKESTE.

Har du sammenlignet Audyssey med justert target-kurve eller bare standard? Igrunn alt for flat og unaturlig den standard-kurven. 

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (5 timer siden):

Koblet opp høyttalerene for å sikre at de funker. De er helt i orden og spiller som de skal. 
IMG_0046.thumb.jpeg.f5eabc7542367748b7db3a3490b5cc1f.jpeg

har så flyttet de til bakhøytalerposisjon og har begynt å trekke kabler under det tykke teppet.

IMG_0049.thumb.jpeg.d7ed7c26a24f38a9751cbe17ae473cce.jpeg

Ser bra ut, hvor mange plasser i Sweetspot? En eller?

Lenke til kommentar
On 9.2.2024 at 4:27 PM, Smule8o said:

Har du sammenlignet Audyssey med justert target-kurve eller bare standard? Igrunn alt for flat og unaturlig den standard-kurven. 

Jeg kjørte kun standard kurven. Men vet fra før at den har som mål en "overdrevet nøytral" kurve. Har også aldri fått til en 100% vellykket kurve før med Audyssey. Selv med justert target-kurve som er brukt mye tid på å tilpasse. Langt flere timer enn en Dirac Lisens koster, med mindre en har elendig timebetaling (jeg har en god timebetaling så jeg tjener pengene fortere på jobb enn jeg eventuelt sparer ved å bruke tid sjøl (tid jeg kunne ha jobbet)). DIY er vel og bra men time is money så det er ikke alltid det lønner seg for å si det slik (svært ofte for svært mange lønner det seg ikke da de hadde hatt mer igjen om de hadde brukt tiden på jobb heller enn å fikle med diy).

22 hours ago, Gouldfan said:

Ser bra ut, hvor mange plasser i Sweetspot? En eller?

Pr i dag er det kun 1 sitteplass i sweet spot. Har så langt ikke brukt hjemmekino til film med mer enn 1 gjest og det skal jeg nok få til her også. Blir en flere enn 2 blir det beste kino anyways (imo).

52 minutes ago, Sydvest said:

Hot damn 🤑 Blir det kokt vann og knekkebrød en stund fremover nå?

Ja hot damn er korrekt uttrykk da disse j!"#%%& blir varme. Trenger ikke ovner her med det første for å si det slik. Men nei jeg har ikke kjøpt disse. Jeg har ved en tideligere anledning lånt vekk htt til en venn av meg som hadde de i 2 år mens jeg solgte ett hus. Nå pusser han opp huset sitt for salg, og skal selge disse. Så jeg (som bor langt mer sentralt) har sagt meg villig til å ha de stående og demonstrere for potensielle kjøpere (jobbet tross alt det meste av 20 årene mine som selger av hifi og high end). Og jeg har en forsterker i deler som kan bygges på to forskjellige måter. En med Klasse A bias og en med Klasse AB. Bruker da disse Parasound JC1 monoblokkene til å finne ut hvordan htt mine responderer på Klasse A vs Klasse AB drift. Om de sprudler når de kjøres i klasse A så blir det Klasse A på Holton ampen jeg har i deler. Om det har lite for seg, vel da vet jeg det og kan trygt sette opp Holton ampen til Klasse AB og ikke ha det gnagende spørsmålet i bakhodet.

På JC1 endres bias med en vippebryter på baksiden. Holton ampen må bygges om og komponenter på printene må byttes. Så kjekt å få testet det ut uten å benytte loddebolten...

Skal også ha disse liggende ute for salg på finn da eier har andre steder i sitt system han heller vil bruke pengene. Uten at det betyr at han selger disse til "må selge pris". Han har god tid. Og jeg kan i mellomtiden kose meg med disse varmeovnene med stålkontroll på mine htt. Vinn vinn :)

Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (48 minutter siden):

da disse j!"#%%& blir varme

Har du vurdert vifter som kan kjøle de ned? 
I mitt fantastisk vel-oppstablede utstyr så er det to stk Noctua NF-A20 FLX 200mm Vifte som står for kjølingen her..
Disse er koblet til en 12V eliminator som i tillegg er styrt via en wi-fi kontakt sånn at de kan slås av / på med tidsytring og av når jeg spiller utrolig lavt.. 🙂 (Noe som nesten aldri er tilfelle da.)
De to ligger flatt oppå forsterkeren (grei plass til begge).

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ren klasse A er vel litt i overkant i det fleste situasjoner. De fleste merker veldig lite forskjell på A og AB ved godt high-end design, så mange ender opp med AB til slutt, om ikke annet for å få ned temperaturen og å stagge strømregningen hvis den er unødvendig høy.

Ville heller lagt penger i optimal rombehandling, selv om digital behandling er kommet ganske langt. Steg nr. 2 er bedre høyttalere.

Fikk en demo for en del år siden på et par premium bokhylle-høyttalere i et optimalt lytterom koblet opp mot et beist av en amp fra Elektrocompagniet.

Makan til uanstrengt klokkeklar og luftig lyd (kvinnelig vokal) har jeg sjelden hørt siden.

En god del av æren for dette tilhører nok ampen og romdesignet, men høyttalerne gjorde definitivt sin del også.

Endret av vidor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AveMORphine said:

Jeg kjørte kun standard kurven. Men vet fra før at den har som mål en "overdrevet nøytral" kurve. Har også aldri fått til en 100% vellykket kurve før med Audyssey. Selv med justert target-kurve som er brukt mye tid på å tilpasse. Langt flere timer enn en Dirac Lisens koster, med mindre en har elendig timebetaling (jeg har en god timebetaling så jeg tjener pengene fortere på jobb enn jeg eventuelt sparer ved å bruke tid sjøl (tid jeg kunne ha jobbet)). DIY er vel og bra men time is money så det er ikke alltid det lønner seg for å si det slik (svært ofte for svært mange lønner det seg ikke da de hadde hatt mer igjen om de hadde brukt tiden på jobb heller enn å fikle med diy).

Ser den. Dirac er vel "berømt" for å treffe bra med default kurv. Det jeg egentlig lurer på er hvor stor forskjell det er på Dirac og Audyssey med samme kurve. Igrunn aldri sett noen gjøre en skikkelig sammenligning. 

Men også der vil det nok være mange variabler. Rom, høyttalere osv 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...