Gå til innhold

SAMLETEST: Aircondition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulighet for å få bilder / film om hvordan disse vindus skinne festes / monteres?

 

Disse fungere ikke for de fleste norske hjemmene ... problemet er nemlig at vi ikke har vinduer som amerikaneren har .. som man sklir opp eller ned

 

for at de slange festene skall fungere må du har sånne vinduer https://image.shutterstock.com/image-vector/wooden-rectangular-black-lifting-sliding-260nw-1120326839.jpg

 

ellers må du har bare vinduet åpent .. det kommer seff med sitt eget problem nemlig at man sterk redusere kjøle kapasitet .. fordi air conditioner suge ut kald luft self ( via slangen ) og i tillegg så lekker det varmt luft in fra åpent vinduet ...

 

Jeg syns det er veldig rart faktisk at tek ikke nevne disse problemene og at de egentlig fungere dårlig for norske hjem..

 

Men ikke fortvil ... vis du er flink til og bygge så kan du lage din egen vindu del som passer .. må bare passe på du har stort nok hull for slangen .. er klemmer du den og minske hvor mye luft den kan presse ut ( og dem er veldig følsomt for diameter og form ) så går du fare for at den overopphetet seg og skru seg av alle 5 minutter ..

 

det er iallefall sån jeg har løst dette

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har varmepumpe, men om den kjøres på kjøling nede så er det nice, mens oppe så blir det superklamt, skjønner ikke helt hvorfor og det selv etter at AC har stått på lenge og når man prøver å lufte ut fuktigheten også(noe som sikkert gjør vondt verre).

 

Det er så enkelt som at varm luft stiger og kald luft synker. Den kalde lufta fra varmepumpa i 1. etg vil med andre ord synke og i svært liten grad nå 2. etg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, men man skulle jo tro at det blei miksa etterhvert, men kanskje man må vente uendelig lenge på at det skal skje.

 

Det er vel omtrent umulig at et vanlig hus på flere etasjer skal ha god termisk likevekt mellom etasjene. Jeg har varmepumpe på kjøling i 2.etg. første og andre etasje er helt greie, men det blir ofte veldig varmt i 3.etg. hos meg også. Jeg har en bordvifte oppe for å få litt sirkulasjon, og lufter om kvelden når temperaturen har roet seg litt ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Varmepumpa er nemlig langt mer effektiv enn disse små flyttbare klimaanleggene. Og hvis du har den fra før er det jo også en innkjøpskostnad å spare."

 

Hva slag teknologi benytter disse "flyttbare klimaanleggene" dersom de ikke er varmepumper?

En må lage varme, for å kjøle ned, og med disse all-in-one enhetene, så er varmeelementet inne og derfor må man ha en slange, for å blåse ut varmen

På varmepumper så er elementet ute

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Varmepumpa er nemlig langt mer effektiv enn disse små flyttbare klimaanleggene. Og hvis du har den fra før er det jo også en innkjøpskostnad å spare."

 

Hva slag teknologi benytter disse "flyttbare klimaanleggene" dersom de ikke er varmepumper?

En må lage varme, for å kjøle ned, og med disse all-in-one enhetene, så er varmeelementet inne og derfor må man ha en slange, for å blåse ut varmen

På varmepumper så er elementet ute

Vent litt, så det betyr at en bruker luften i rommet (som en allerede har brukt energi på å kjøle ned) til å kjøle ned varmeelementet, også kaster en luften ut vinduet, som skaper undertrykk i rommet?

 

Høres ikke særlig effektivt ut...

 

De burde hatt en todelt slange, slik at den kunne sugd luft utenfra, sendt den forbi varmeelementet, og blåst den videre ut igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent litt, så det betyr at en bruker luften i rommet (som en allerede har brukt energi på å kjøle ned) til å kjøle ned varmeelementet, også kaster en luften ut vinduet, som skaper undertrykk i rommet?

 

Høres ikke særlig effektivt ut...

 

De burde hatt en todelt slange, slik at den kunne sugd luft utenfra, sendt den forbi varmeelementet, og blåst den videre ut igjen.

Jeg prøvde å ha min ute med en slange inn for kaldluft, men hadde problemer med luftfuktighet som gjorde at den frøs til. Kan jo tenkes at det samme ville ha skjedd med en todelt slange. Nå vet jeg ikke om de dyrere modellene har avriming, så muligens ikke et problem da.

Lenke til kommentar

En må lage varme, for å kjøle ned, og med disse all-in-one enhetene, så er varmeelementet inne og derfor må man ha en slange, for å blåse ut varmen

På varmepumper så er elementet ute

Poenget mitt er at begge deler er like fult varmepumper. Man burde kunne forvente bedre av en side som tek.no. Jeg vet forøvrig utmerket godt hvordan en varmepumpe fungerer. Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Dere kunne ha fortalt litt mer om testforutsetningene. Hvor i landet, hvilken sommermnd. evt. Spesiellt hva utetemperaturen var på hver måling.

 

Hva innetemperaturen var før kjøleenhetene ble startet.

 

Om målingen ble gjort på samme sommerdag med samme utetemperatur. Om dere rakk å måle alle klimaanleggene på samme dag?

 

Om der nyttet kunstig tilbakeoppvarmingskilde for å kunne teste neste og hvilken innetemperatur dere varmet opp til, for så hvor lenge dere lot det stabilisere seg med ny innendørs varme så de kalde veggoverflatene også fikk seg en lunk.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Mulighet for å få bilder / film om hvordan disse vindus skinne festes / monteres?

 

Disse fungere ikke for de fleste norske hjemmene ... problemet er nemlig at vi ikke har vinduer som amerikaneren har .. som man sklir opp eller ned

 

for at de slange festene skall fungere må du har sånne vinduer https://image.shutterstock.com/image-vector/wooden-rectangular-black-lifting-sliding-260nw-1120326839.jpg

 

ellers må du har bare vinduet åpent .. det kommer seff med sitt eget problem nemlig at man sterk redusere kjøle kapasitet .. fordi air conditioner suge ut kald luft self ( via slangen ) og i tillegg så lekker det varmt luft in fra åpent vinduet ...

 

Jeg syns det er veldig rart faktisk at tek ikke nevne disse problemene og at de egentlig fungere dårlig for norske hjem..

 

Men ikke fortvil ... vis du er flink til og bygge så kan du lage din egen vindu del som passer .. må bare passe på du har stort nok hull for slangen .. er klemmer du den og minske hvor mye luft den kan presse ut ( og dem er veldig følsomt for diameter og form ) så går du fare for at den overopphetet seg og skru seg av alle 5 minutter ..

 

det er iallefall sån jeg har løst dette

This. Jeg løste det ikke, men returnerte bråkebøtta..

Lenke til kommentar

Disse fungere ikke for de fleste norske hjemmene ... problemet er nemlig at vi ikke har vinduer som amerikaneren har .. som man sklir opp eller ned

 

for at de slange festene skall fungere må du har sånne vinduer https://image.shutterstock.com/image-vector/wooden-rectangular-black-lifting-sliding-260nw-1120326839.jpg

 

ellers må du har bare vinduet åpent .. det kommer seff med sitt eget problem nemlig at man sterk redusere kjøle kapasitet .. fordi air conditioner suge ut kald luft self ( via slangen ) og i tillegg så lekker det varmt luft in fra åpent vinduet ...

 

Jeg syns det er veldig rart faktisk at tek ikke nevne disse problemene og at de egentlig fungere dårlig for norske hjem..

 

Men ikke fortvil ... vis du er flink til og bygge så kan du lage din egen vindu del som passer .. må bare passe på du har stort nok hull for slangen .. er klemmer du den og minske hvor mye luft den kan presse ut ( og dem er veldig følsomt for diameter og form ) så går du fare for at den overopphetet seg og skru seg av alle 5 minutter ..

 

det er iallefall sån jeg har løst dette

 

Du kan kjøpe en duk ala dette, du får den i forskjellige størrelser.

https://www.ebay.co.uk/itm/253993036680

 

Har selv en slik på gjesterommet, der går vinduet utover i nedkant, noe dritt å montere i, men det funker.

På Soverommet går vinduet innover, her var det betraktelig enklere å montere, her brukte jeg den medfølgende plata som kom med maskina + litt improvisering med papp. Det viktigste er at det blir helt tett, hvis ikke suger AC maskina varmlufta inn igjen i rommet.

 

Når det kommer til maskiner så har jeg en Electrolux EXP26U758CW på soverommet (2.6Kw) og en EXP35U538CW (3.5Kw) på gjesterommet. I fjor da det stekte som værst gikk vi fra 30c til under 20c på soverommet, og fra opptil 33-34c til under 20c på gjesterommet.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...