Gå til innhold

Finner ikke jobbannonsen igjen


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nyutdannet og jeg søker derfor en del jobber. I går fikk jeg et jobbintervju, men nå kan jeg ikke finne igjen jobbannonsen. For uten om at den er rettet mot min utdannelse og hva jeg kan forstå utifra stillingstittelen, så husker jeg ikke hva jobben gikk ut på. Når jeg går både på nav.no (hvor jeg fant annonsen), og på nettsidene til firmaet, så er ikke jobbannonsen der. 

 

Noen som har noen formening om det virker dumt eller ikke å sende en forespørsel om de kan sende en kopi av den jobbannonsen de hadde ute?
Selv tenker jeg at det kan virke som jeg vil være forberedt til jobben, men samtidig tenker jeg at de plutselig kan tenke at jeg ikke husker hva jeg har søkt på, og at det bare er en søknad jeg sendte inn, og ikke er virkelig interessert i.

 

Noen tanker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva de ville tenkt om det, men selv hadde jeg kanskje latt være å spørre om annonsen og heller forberedt meg best mulig med det jeg har tilgjengelig. I det minste kan du gjøre deg kjent med hva firmaet driver med på nettsidene deres og se på hvilke styrker og erfaringer du spilte på i søknaden din.

 

Stillinger blir gjerne lyst ut flere steder, så kanskje du er heldig og annonsen fortsatt er å finne igjen andre steder, som på Finn eller Linkedin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Positivt er det garantert ikke, de vil ikke være 1 jobb i en stor bunke, selv om det selvsagt ofte er slik - særlig på lite spesialiserte jobber.

Motivasjon og hvorfor man vil jobbe nettopp for de er spørsmål du med høy sannsynlighet vil bli spurt.

 

Samtidig kan du brenne deg på at de spør "hva var det i utlysningen som gjorde deg interessert?" Og så har du ingen peiling, burde dog fint gå an å finne på noe der og da om du har god kunnskap om bedriften og hva de gjør.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan bare svare for meg selv som leder for en liten (eller ettter hvert mellomstor) bedrift. 

 

Fikk jeg et slikt spørsmål ville mine aller første tanker være at denne ansatte må sjekkes grundig, både med tanke på o vedkommede faktisk husker hvilken bedrift og faktisk arbeid saken gjaldt og om vedkommende generelt har elendig hukommelse eller om dette er et stygt unntak, men dog et unntak. Uansettt hadde ikke noen kopi blitt sendt, og en av grunnene var at jeg NETTOPP hadde gfått grunn til noen ekstra tesster pga den samtalen. 

 

Jeg forventer (og har med ytterst få unntak opplevd) at en søker har med både et avtrykk av stillingsannonsen, en kopi av salgsbrev (=søknad)/CV sendt inn.og to velordnede sett vitnemål/attester (gjerne original + kopi, men dette er ikke vesentlig til første samtale, poenget da er “en til deg og en til meg” så vi kan snakke over bordet uten å sende papirer frem og tilbake) helt tilbake til ungdomsskole og aller første fritidsstilling. Forutsetningen er da selvfølgelig at jeg ikke alt har fått ett sett “til meg” sammen med søknaden, noe jeg for øvrig helst opplever “lett masete” fra en søker som ennå ikke vet om noen som helst samtale er relevant. Så lenge ikke selve salgsbrevet eller andre omstendigheter jeg alt vet om/måtte falle over på min vei gir grunn til noe annet, tror jeg enhver søker på hans/hennes CV-ord inntil vi har snakket nærmere sammen i første samtale og jeg fakttisk har bruk for papirene, ETTERPÅ er det nemlig grundig faktasjekk om jeg da seriøst har tenkt å gå videre til runde to sammen med vedkommende tilbyder.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er nyutdannet og jeg søker derfor en del jobber. I går fikk jeg et jobbintervju, men nå kan jeg ikke finne igjen jobbannonsen. For uten om at den er rettet mot min utdannelse og hva jeg kan forstå utifra stillingstittelen, så husker jeg ikke hva jobben gikk ut på. Når jeg går både på nav.no (hvor jeg fant annonsen), og på nettsidene til firmaet, så er ikke jobbannonsen der. 

 

Noen som har noen formening om det virker dumt eller ikke å sende en forespørsel om de kan sende en kopi av den jobbannonsen de hadde ute?

Selv tenker jeg at det kan virke som jeg vil være forberedt til jobben, men samtidig tenker jeg at de plutselig kan tenke at jeg ikke husker hva jeg har søkt på, og at det bare er en søknad jeg sendte inn, og ikke er virkelig interessert i.

 

Noen tanker?

Du kan kontakte NAV og høre om de har arkiv med jobber som har gått ut på dato, og ikke spør firmaet om å få kopi av den utlyste stillingen, det kan bare lage latter og liten sjanse for å få jobb der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske vanleg at bedrifter fjerner stillingsannonsene etter søknadsfristen, det å bokmerke siden vil ofte ikkje være nok for å finne den igjen til seinare.

 

Sjølv om ein ikkje sender eit godt fyrsteinntrykk med å be om å få tilsendt kopi av stillingsutlysninga, så er det tross alt betre enn å stille uforberedt til jobbintervjuet.

 

Det er også relativt vanleg at du får ein kopi av stillingsutlysninga på sjølve jobbintervjuet, men det er litt risikabelt å gamble på det.

 

 

Ein framgangsmåte for å be om kopi av stillingsutlysninga er å også be om meir informasjon om stillinga eller bedrifta generelt. Då snur du forespørselen tilbake til noke som er positivt.

Dersom stillinga som du har søkt er innanfor det offentlege så kan du på bakgrunn av offentlegheitslova få innsyn i søkarlista. Som minimum skal du få vite kor mange som har søkt på stillinga og kva kjønn dei har, og stort sett så har du som søkar også rett til å få utvida søkarliste med navn og utdanning på kandidatane. Formålet med dette er at du skal kunne vurdere dei andre søkarane opp mot kompetansekrava i utlysninga for å finne ut om du eventuelt har blitt forbigått.

I private virksomheiter så er det ikkje krav om å utlevere slike opplysningar, men dei fleste vil oppgi om det var mange søkarar eller kor mange som har blitt kalt inn til intervju.

Så i den forbindelse kan det også være rom for å snike inn eit spørsmål om stillingsutlysninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...