Gå til innhold

Ønsker å spare til bolig - hva ville dere ha gjort?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er nå i en posisjon hvor jeg kan spare en god del av lønna til kjøp av min første bolig. 

 

La oss si at jeg har 0 konto, 50k i BSU(ikke maksa ut for 2019), og ca 8k i faste utgifter(ingen lån, men leie/mobil/div abo).

 

årsinntekt på 550k, litt i overkant av 30k utbetalt(rundt 32/33).

 

Jeg tror jeg klarer å spare 20k i måned hvis jeg går inn for det, men jeg er usikker på hva jeg burde gjøre. Planen er følgende.

 

1. Makse ut BSU for 2019

2. bygge opp ett buffer på rundt 30k(trenger ikke mer tror jeg, kan ikke se for meg noen store uforutsigbare kostnader)

3. enten BSU 2 eller sette pengene i en sparekonto, noe ala bank norwegian

 

Spm er da om jeg heller burde sette pengene i fond eller aksjer. Dette er ikke noe jeg kan eller har lest meg opp på, så da må jeg undersøke og lese meg opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor langt fram i tid ser du for det at du kjem til å bruka pengane? Om det er under 5 år ville eg ikkje gått inn i aksjar og aksjefond pga. risikoen for at verdien går ned rett før du har bruk for dei.

 

Prioriter BSU og BSU2/Plus/Start pga. den gode renta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kor langt fram i tid ser du for det at du kjem til å bruka pengane? Om det er under 5 år ville eg ikkje gått inn i aksjar og aksjefond pga. risikoen for at verdien går ned rett før du har bruk for dei.

 

Prioriter BSU og BSU2/Plus/Start pga. den gode renta.

 

rundt 2 år var planen. Ja, det du sier er nok det jeg lener mest på. Takk for svar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg ville gjort i din situasjon?

 

Tar utgangspunkt i 32k utbetalt.

 

Sett hvordan jeg kan få ned utgiftene.

Familieabonnomenter feks kan være en god greie å se på? Hvorfor skal du, foreldre,brødre, kolleger/venner osv betale så altfor mye mer når dere kan smelle sammen alt i en klump og spare på det.

 

Ikke mye spart der, men du skjønner greia

 

Få ned mat til 2k i mnd. Samt div kostnader for å leve ned til 2k.

 

Da har du 28k igjen.

 

3k kan gå til forbruk hver mnd..Tur på byen, spill, klær, mikkmakk, dingsebomser.

Skal du ha ny telefon? Bare å spare de 1000 lappene du har til rådighet hver mnd.

 

 

Sparer du altså 25k+ ( 25-28k ) Hver mnd..Ja da gjør du butikk av pengene dine.

Da har du fort 600k ila 2 år.  Det er EK for 4 mill.  Pga inntekt stopper det dessverre på rundt 2.8M

men er dere 2 så har mye gjort.

 

 

Man kan se at " jamen jeg vil leve også"   Jeg er et godt eksempel på at du kan være med på så å si alt uten å måtte bruke hele lønninga på det.  Jeg har aldri sagt nei til en tur med gutta e.l   Det handler bare om å prioritere riktig bruk og å spare det man kan spare.



Anonymous poster hash: d61b4...d8b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ettersom du snart skal kjøpe bustad så er det smartaste å passe på at du utnytter BSU kontoen maksimalt.

 

Resten ville eg putta på sparekonto. BSU 2 kan være eit alternativ, men her bør du sjekke kva dei forskjellige bankane kan tilby før du bestemmer deg. Det er nok ikkje allverden med renteinntekter du får, men alt hjelper.

Dei fleste sparekontoane vil også kunne gjere nytta som buffer for uforutsette utgifter sidan du får ein del kostnadsfrie uttak kvart år. Så dersom du plutseleg treng 20 000 kr så kan du ta det av sparekontoen utan anna kostnad, du treng ikkje å ha bufferen på brukskontoen din.

 

Fond medfører litt risiko, særleg når du er avhengig av å kunne ta ut pengane igjen i løpet av kort tid.

På sikt vil det stort sett lønne seg mykje med fond, men det er avhengig av at du kan velge å selge deg ut på eit gunstig tidspunkt.

 

 

Dersom du er villig til å ta risiko, så kan du vurdere å plassere litt av sparepengane i høgrisikofond.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Fyll BSU1

2) Bygg buffer til hva du føler du trenger. Om du ikke har bil holder 30k i massevis - kanskje klarer du deg med 15 hvis du bor sentralt og tar kollektivt. Hvis ingen bil, er det du trenger evt buffer til hvis vaskemaskin og komfyr ryker og blir ødelagt samtidig. Da holder likevel 30k i massevis, fremdeles.

3) Fyr inn på Nordea boligsparekonto (her kan du sette inn inntil 300k i ett jafs og får samme rente som på BSU-kontoer).

4) Evt resterende, kan du fylle inn på f eks bsu start (2.0) i dnb - her er det ikke krav om at du har bsu hos dnb. Denne funker på samme måte som BSU, med unntak av at du ikke får skattefradraget (innskuddsgrense per år etc). Så du kan bytte om på 3) og 4), hvis du vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Fyll BSU1

2) Bygg buffer til hva du føler du trenger. Om du ikke har bil holder 30k i massevis - kanskje klarer du deg med 15 hvis du bor sentralt og tar kollektivt. Hvis ingen bil, er det du trenger evt buffer til hvis vaskemaskin og komfyr ryker og blir ødelagt samtidig. Da holder likevel 30k i massevis, fremdeles.

3) Fyr inn på Nordea boligsparekonto (her kan du sette inn inntil 300k i ett jafs og får samme rente som på BSU-kontoer).

4) Evt resterende, kan du fylle inn på f eks bsu start (2.0) i dnb - her er det ikke krav om at du har bsu hos dnb. Denne funker på samme måte som BSU, med unntak av at du ikke får skattefradraget (innskuddsgrense per år etc). Så du kan bytte om på 3) og 4), hvis du vil.

 

Forstår jeg den Nordea boligsparekontoen rett? 

 

Unntak: ingen uttaksgebyr ved oppgjør av konto i forbindelse med bankbytte.

 

Mao så kan jeg sette inn 200k der, ha en rente på 3.6%, og når jeg bestemme meg for å ta ut pengene kan jeg da bytte bank og få alt over uten noen som helst gebyrer? Må jo være en hake.

Endret av DeStrOyer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det stemmer. Ved renteoppgang eller -nedgang, så kan du avslutte kontoen (alt innestående blir da utbetalt). Og det er 300k. Det jeg skal gjøre er å la den stå til jeg blir 34, og så sprette hele greien til nedbetaling av boliglånet. Bankbytte, som du nevner, er også en mulighet, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si at å kjøpe bolig med én gang er det lureste. Man får liksom ikkje kjøpt bolig tidelig nok. Leie er helt elendig investering.

Kommer litt an på hvor billig leie man kan få, leier hos familie hvor jeg betaler omtrent det kommunale avgifter koster

Men å leie hos fremmede er bortkastet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å leie er ikke alltid dumt. Man er meget mobil i et leieforhold. Er man ung har man store forandringer foran seg. Man kan få kjæreste som ender opp som samboer, man kan få barn, og man kan få lyst til å flytte på seg. Med en leieavtale kan man stort sett si opp den ganske enkelt, og flytte når oppsigelsestiden er over. 

Har man kjøpt en bolig har man (som regel) betalt dokumentavgift, som fort blir 50'000-80'000kr litt avhengig av kostnad på bolig. Og når man selger skal de fleste selge via megler, og da forsvinner fort 70'000++ i honorar til den personen. Pluss dokumentavgift på den nye boligen. 

 

Nå satt Norges Bank opp styringsrenta igår, og med økte lånekostnader er det ikke sikkert boligmarkedet stiger fremover, så det er ikke sikkert at man vil tjene penger på verdistigning. Hvis det bryter ut full handelskrig mellom USA og Kina, med tilhørende resesjon i verdensøkonomien, og en potensiell krig i Iran kan boligmarkedet plutselig falle. Da sitter man fast i den boligen man kjøpte. 

 

Så leie er ikke alltid ugunstig. Det er enkelte momenter rundt som har mye å si

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Er nå i en posisjon hvor jeg kan spare en god del av lønna til kjøp av min første bolig. 

 

La oss si at jeg har 0 konto, 50k i BSU(ikke maksa ut for 2019), og ca 8k i faste utgifter(ingen lån, men leie/mobil/div abo).

 

årsinntekt på 550k, litt i overkant av 30k utbetalt(rundt 32/33).

 

Jeg tror jeg klarer å spare 20k i måned hvis jeg går inn for det, men jeg er usikker på hva jeg burde gjøre. Planen er følgende.

 

1. Makse ut BSU for 2019

2. bygge opp ett buffer på rundt 30k(trenger ikke mer tror jeg, kan ikke se for meg noen store uforutsigbare kostnader)

3. enten BSU 2 eller sette pengene i en sparekonto, noe ala bank norwegian

 

Spm er da om jeg heller burde sette pengene i fond eller aksjer. Dette er ikke noe jeg kan eller har lest meg opp på, så da må jeg undersøke og lese meg opp.

 

 

1. Max ut BSU

 

2. Bygg buffer på 30k som du har på sparekonto i en svensk jallabank som gir bra rente (avida eller nordax har 2,3% innskuddsrente). Sjekk banker på https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/  Pass på at du ikke har mer enn 100k euro i verdier i svenske banker, siden de følger EU sine regler om forsikret kapital i banken. I norske banker kan du ha opptil 2 mill sikret i banken.

 

3. Siden du vil kjøpe bolig snart (innen et par år) vil jeg anbefale en BSU2. Selv brukte jeg OBOS Banken sin BSU2. Der kan du sette inn så mye du vil, max 300 000, og du kan ta ut så mye du vil av kontoen så lenge det er penger du har satt inn i samme år. Ved årsskifte blir pengene låst til boligformål. Så langt jeg vet er dette den eneste BSU2 som er så fleksibel.

 

Når det kommer til aksjer og fond.. Hvis du har en kort sparehorisont, og du skal bruke pengene du evt. ville investert til bolig, er det mye bedre å velge en BSU2 med garantert 3,4%+ rente, istedenfor et fond hvor du i verste fall kan gå mange % i minus på kort tid. 

 

Et gratis tips på tampen: 

 

Hvis du har en lokalbank, og spesielt hvis den er med i EIKA alliansen, ville jeg sett meg rundt for en annen bank. Disse bankene har generelt sett helt forferdelige vilkår, og eneste grunn til å være kunde i en av dem vil være hvis familien din er god kunde der, og kunderådgiveren din der vil være unormalt fleksibel når det kommer til lån grunnet at hen kjenner familien din og vet du er en god kar.

 

Enda et godt tips er å ta kontakt med banken din å få en time med kunderådgiver (les: selger). Vedkommende vil gi gode tips og råd, men husk på at de er en selger ansatt for å lure deg til å investere i sin egen bank. Du vil også bygge tillit med banken hvis du viser ambisjoner om å spare, og gjennomfører det på en bra måte. Da hiver de lån etter deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt, hvis du ikke vet noe om hva du skal investére i, så er det best å la være. Tenk selv, alltid tenk selv. Hvis du ikke er tilnærmet 100% sikker på å mangedoble innsatsen, er det best å la være. Da overtar barna dine verdiene og alt går i arv. Du gambler ikke med det.

 

Min onkel som er Tvilling sa en gang: Gambling er den raskeste vei til rikdom og den sikreste vei til ruin. Kan ikke motsi han på den da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...