Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboens tre skjermer for solen.


Gorcin87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å ta en prat med naboen og legge frem ditt syn, mye som kan løses på denne måten istedenfor å komme drassende med lover og regler. Var i sammen situasjon med en utbygger som hadde kjøpt nabotomta, men det tok årevis før det skjedde noe og det grodde igjen. En høflig mail løste det hele.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Treet var der først, men dette skal ikke ha noe å si da nabolovens § 2 fastslår at ”ingen må ha, gjera, eller setja iverk noko som urimeleg eller uturvande (unødvendig) er til skade eller ulempe på granneeigedom”.

Disse trærne mener jeg går under å være unødvendig ulempe.

 

Eller tar jeg totalt feil her?

 

Jeg undersøker saken, da jeg ikke har tatt opp dette med naboen enda, og vil vite hvordan loven stiller seg dersom denne personen slår seg vrang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg undersøker saken, da jeg ikke har tatt opp dette med naboen enda, og vil vite hvordan loven stiller seg dersom denne personen slår seg vrang.

 

Hva med først å inngå dialog og så undersøke dersom vedkommende slår seg vrang? Det er ingen vits å begynne i den andre enden. 

Lenke til kommentar

Det er lov å ha trær! Står det på din eiendom er det du som bestemmer, står det på annen manns eiendom er det han som bestemmer.

Vokser det slik at det skygger urimelig mye, går det an å snakke med naboen, og til og med saksøke, men utfallet vil være basert på skjønn. les: hvor sympatisk du oppfører deg. Spesielt hvis treet sto der før du kjøpte nabohuset.

 

Inviter naboen på en hagefest! Vine & Dine ham, og når han er passelig mottakelig, og solen har forsvunnet bak treet hans, så skjenker du mer vin og nevner i forbifarten at en beskjæring av treet (helst ved roten), hadde vært i begges interesse  :fun:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge treet var der før deg så står du svakt.

Treets høyde og inngrep kan vurderes, men så lenge det er snakk om et modent tre som sto der før du flyttet inn er dette noe du burde ha tatt hensyn til om dette er en faktor av betydning for deg. Det er stor sannsynlighet for at du starter en krig du ikke kan vinne om du tar rettslige skritt.

 

Ditt smarteste trekk vil være å inngå en vennlig dialog og kanskje tilby en form for kompensasjon dersom naboen mener at treet har estetisk eller affeksjonsverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naboloven_ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15


§ 3_utsnitt:


Er det ikkje nemnande om å gjera for eigaren eller for naturmangfaldet på staden, må eigaren ikkje ha tre som er til skade eller særleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om målingsmåten.


Om ikke samtaler fører frem, skriv er brev med svarfrist, fører ikke det frem er vel forliksrådet neste instans.


Jeg kjenner noen som har trukket det til forliksrådet, og deretter fått medhold slik at trærnes eier ble pålagt felling, med tidsfrist. Trærne var til fare for skade på både mennesker og eiendom. Trær ble etterhvert felt.


- Har naboen et 15 meter høyt tre stående tre meter fra hagen din, kan det altså tenkes at man kan ha krav på felling eller kapping av dette. Også andre bestemmelser i naboloven kan tilsi at man har krav på felling eller beskjæring, men de er mer skjønns-messige.


  • Liker 1
Lenke til kommentar

Urovekkende mye negativitet mot trådstarter her føler eg.

Er dere sure fordi dere måtte kappe trær eller?

 

Klart det er irriterende om en har hatt sol, også plutselig er den vekke pga naboen ikkje greide å holde buskaset nede

 

Hei, mitt svar over viser vel at jeg forsøker å gi TS et tips.

 

Hadde jeg vært TS  ville jeg i første omgang forsøkt dialog, om ikke dialog førte frem ville jeg ha skrevet et brev skriftlig, med bakgrunn i Nabolovens § 3. 

om ikke et skriftlig brev førte frem, ville jeg ha trukket saken til forliksrådet, (uten advokat), med sikte på at naboen får en dom om å felle tre, trær/trær. 

Lenke til kommentar

Urovekkende mye negativitet mot trådstarter her føler eg.

Er dere sure fordi dere måtte kappe trær eller?

 

Klart det er irriterende om en har hatt sol, også plutselig er den vekke pga naboen ikkje greide å holde buskaset nede

Holde buskaset nede? det er snakk om et stort tre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Treet var der først, men dette skal ikke ha noe å si da nabolovens § 2 fastslår at ”ingen må ha, gjera, eller setja iverk noko som urimeleg eller uturvande (unødvendig) er til skade eller ulempe på granneeigedom”.

Disse trærne mener jeg går under å være unødvendig ulempe.

Utfordringa er at det ikkje er ein ny ulempe for deg. At du ikkje får sola som du aldri har hatt på din eigendom blir ei tøff sak å selge inn.

 

 

 

Naboloven_ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15

§ 3_utsnitt:

Er det ikkje nemnande om å gjera for eigaren eller for naturmangfaldet på staden, må eigaren ikkje ha tre som er til skade eller særleg ulempe for grannen, nærare hus, hage, tun eller dyrka jord på granneeigedomen enn tredjeparten av trehøgda. Kongen kan gjeva nærare føresegner om målingsmåten.

Om ikke samtaler fører frem, skriv er brev med svarfrist, fører ikke det frem er vel forliksrådet neste instans.

Jeg kjenner noen som har trukket det til forliksrådet, og deretter fått medhold slik at trærnes eier ble pålagt felling, med tidsfrist. Trærne var til fare for skade på både mennesker og eiendom. Trær ble etterhvert felt.

- Har naboen et 15 meter høyt tre stående tre meter fra hagen din, kan det altså tenkes at man kan ha krav på felling eller kapping av dette. Også andre bestemmelser i naboloven kan tilsi at man har krav på felling eller beskjæring, men de er mer skjønns-messige.

Ofte blir krav om felling kontra med at treet har verdi for naboen (naturleg levegg, skjermer for innsyn, osv).

Men dersom treet er meir enn tre gongar så høgt som avstanden frå tomtegrensa, så er dette vegen å gå om ein ikkje blir enig med naboen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...