Gå til innhold

Elon Musk: – Snart bikker vi 650 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

- Merkelig avrunding på gang her...

Først er 370 miles rundet ned med 0,457280000 km til 595 km, ikke så galt.

Men så blir 400 miles rundet opp med 6,262400000 km til 650 km, den var litt drøy.

 

Det blir dog ikke særlig bedre andre veien, ikke det at det blir nevnt i artikkelen...

Først er 595 km rundet opp med 0,28414061878628807762666030382566 miles til 370 miles, ikke så galt.

Men så blir 650 km rundet ned med 3,8912749542670802513322198361568 miles til 400 miles, den var litt drøy.

 

Appellerer virkelig tall som ender på 5 og/eller 0 så passe mye at det er verdt å se slikt mellom fingrene?

 

 

 

 

Kan det være at de operer med forskjellige måleenheter for rekkevidde?

EPA i USA og WLTP i Europa.

Pr i dag, så er Model S Long Range 610km WLTP.

EPA rekkevidden derimot, er 600km (i følge Tesla selv). 

 

Eller har tek regnet ut selv?

 

Edit: Altså, når nye batteripakken kommer senere i år, så vil den være på 650km.

De er jo veldig nære allerede.

 

 

 

- Ja, det høyst sannsynlig at det er tilfellet.

Stor sansynlighet for at EPA er basert på Imperial, og at WLTP er basert på Metrisk.

Da blir resultatet forskjellig, ja...

 

Men der finnes også andre faktorer som kan spille inn og i så måte påvirke resultatet.

F.eks. Syntetiske tester gir som kjent forskjellig resultat sammenlignet med Real World testing.

Andre ting som kan føre til ulike resultater er, med og uten henger, med og uten takboks og sesong/vær baserte tester.

 

Om den ene bilen i artikkelen er testet under EPA...

Mens den andre er testet under WLTP så bør det bli nevnt i artikkelen, noe som er delvis gjort her...

 

Men uansett så var det konverteringen jeg reagerte på...

370 (Land-)Miles = 595457280000 mikrometer (595,457280000 km --> 595 km)

400 (Land-)Miles = 643737600000 mikrometer (643,737600000 km --> 644 km)

 

Den først nevnte stemmer vel og bra, men det kan ikke sies om sist nevnte som i artikkelen er 650 km.

 

Fra Metrisk til Imperial...

595 km = 369,71585938121371192237333969617 (Land-)Miles --> 370 (Land-)Miles

650 km = 403,89127495426708025133221983616 (Land-)Miles --> 404 (Land-)Miles

 

Jeg tok med konverteringen i motsatt rettning selv om det er lite sansynlig at test resultatet var Metrisk og at de valgte å gjøre det om til Imperial for publisering.

I så tilfellet har de rundet av grovt, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Går vel hardt utover pengeboka når du "lader" dog.

 

Tja, hvor hardt det går utover pengeboka kommer vel an på inntekten man har. Men helt klart, staten tar sitt og mer til i dette avgiftskåte landet. Merkelig nok er elbiler avgiftsfrie, men det er klart prisen på de bilene må ned ellers er det ingen som kjøper dem. Ingen med vettet i behold hadde kjøpt elbil hvis prisene var de samme, både i innkjøp og ved bruk. Skulle gjerne møtt den tullingen som hadde betalt 400K for en Leaf. 

Lenke til kommentar

Tja, hvor hardt det går utover pengeboka kommer vel an på inntekten man har. Men helt klart, staten tar sitt og mer til i dette avgiftskåte landet. Merkelig nok er elbiler avgiftsfrie, men det er klart prisen på de bilene må ned ellers er det ingen som kjøper dem. Ingen med vettet i behold hadde kjøpt elbil hvis prisene var de samme, både i innkjøp og ved bruk. Skulle gjerne møtt den tullingen som hadde betalt 400K for en Leaf.

Tja, sverige er vel bra eksempel? Elbil er vel ikke spesielt populært der da de ikke er like avgiftsfrie, men finnes enda noen av dem.

Men istede for å klage - hvorfor ikke benytte deg av godene? At man kan få en 400-700 hesters "Dragster" som går på "gratis" drivstoff for en god pris i norge burde man jo juble for og ikke klage.

 

Tesla har noen vanvittig morsomme biler, og nå har de rekkevidde nok til det meste. Aldri prøvd leaf så kan ikke si mye om dem men selv billigbilen Hyundai Kona som "bare" har 200HK er en temmelig artig sak å kjøre.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, hvor hardt det går utover pengeboka kommer vel an på inntekten man har. Men helt klart, staten tar sitt og mer til i dette avgiftskåte landet. Merkelig nok er elbiler avgiftsfrie, men det er klart prisen på de bilene må ned ellers er det ingen som kjøper dem. Ingen med vettet i behold hadde kjøpt elbil hvis prisene var de samme, både i innkjøp og ved bruk. Skulle gjerne møtt den tullingen som hadde betalt 400K for en Leaf. 

 

Håpet er jo at batteriprisen går ned ettersom at etterspørsel øker. Hadde fint kunnet kjøpe en Model Y LR AWD med mva. Men, med en engangsavgift som tok med kreftene i elmotoren? Nope, sannsynligvis ikke. For å si det sånn, hadde aldri kjøpt MS75D jeg har i dag om den hadde både mva og engangsavgift.

Lenke til kommentar

Og elbiler vart oppfunnet før fossil biler kom, smarting. Så det er jo e-biler som er utdatert i dag i følge deg.

 

Altså, uten å gå inn på innholdet i det dere diskuterer: Utdatert betyr ikke eldre - Utdatert betyr avleggs eller umoderne. Altså kan godt noe rimelig nytt være utdatert selv om noe gammelt ikke er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, uten å gå inn på innholdet i det dere diskuterer: Utdatert betyr ikke eldre - Utdatert betyr avleggs eller umoderne. Altså kan godt noe rimelig nytt være utdatert selv om noe gammelt ikke er det. 

 

Utdatert har ikkje samme betydning som di orda det er synonymt med, så som avleggs og umoderne. Utdatert betyr at noko er forelda, gammaldags og kan vise til at noko har gått ut på dato(matvarer). Utdatert om teknologi viser da som oftast til at noko nytt kan være forelda pga utvikling samtidig som noko gammalt stort sett er forelda pga utvikling. Noko gammalt treng ikkje være utdatert(forelda) men da gjerne pga at det ikkje har skjedd ei vidareutvikling av den gamle teknologien. EL-biler hadde ikkje vore eit alternativ til persontransport i dag viss ikkje den utdaterte EL-bilen hadde blitt vidareutvikla til det den er i dag. Innholdet i det som blir diskutert betyr alt for å tolke di ord som blir brukt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser du skriver hele tiden "har vært".. hvordan står det til i 2019? Mye barnearbeid hos f.eks BMW eller Toyota om dagen, eller kriger? Tesla har jeg ikke nevnt med ett ord, kun elbiler generelt.

 

"Giftbilen".. really? Sist jeg hørte noe sånt var fra en femåring i barnehagen.

I 2019 står fossilindustrien fortsatt for enorme lidelser ja.

 

Barnearbeid hos BMW eller Toyota? Hva i alle dager er det du snakker om? Jeg snakker om fossilindustrien og hvordan oljen har medført enorme menneskelige lidelser, ekstreme miljøkatastrofer (også den dag i dag), og utallige kriger.

 

Ja, fossilbiler er giftbiler. De slipper ut giftige stoffer. De forgifter oss.

Lenke til kommentar

Du si det samme til de som opplever forurensninger der de utvinner mineraler til batteriene.

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/05/12/195576768/rapport-advarer-mot-miljoskader-av-fornybarsatsing

 

Og elbiler vart oppfunnet før fossil biler kom, smarting. Så det er jo e-biler som er utdatert i dag i følge deg.

Tulleartikkel. Tesla er for eksempel på vei til å fjerne kobolt helt fra batteriene sine. Og forurensning forbundet med utvinning av aktuelle mineraler er ekstremt lav sammenlignet med fossilkatastrofen.

 

Nei, elbiler er ikke utdatert. De elbilene vi har i dag er noe helt annet enn de som var tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...