Gå til innhold

Religion er en privatsak, ergo religiøse helligdager bør avskaffes


Avskaffe ALLE hellidgaer knyttet til religion?  

33 stemmer

  1. 1. Avskaffe ALLE hellidgaer knyttet til religion?



Anbefalte innlegg

Man sier jo at religion er en privatsak. 

Nå er samfunnet så multikulturelt (ikke noe galt i og for seg) og man har alle ulike religioner representert her i landet. 

 

Hva med å rett og slett gå videre her i verden. Tenke framover... og avskaffe disse helligdagene knyttet til religion. 

 

Om du som kristen føler sterk tilknytting til Skjærtorsdag eller 2. pinse dag, vel... da må du søke om fri på lik linje som du skulle ha ferie. 

 

Er jo ganske teit at f.eks en muslimsk bedriftseier må betale ansatte 100% / betale for å ikke jobbe siden det visstnok i henhold til et eventyr visstnok skal ha skjedd en ting for 2000 år siden..... Er noe som skurrer når vi er år 2019. 

 

Folk må få tro, men ikke la storsamfunnet "lide". 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser da vitterligen ikke ut som storsamfunnet lider der mange benytter disse fridagene til fritidsaktiviteter, reiser hytta osv.

Uten fridager ville hyttemarkedet stupe, markedet for feriereiser under disse lengere høytidene ville stupe og og høyfjellshoteller og skisentre ville mistet all inntekt på for eksempel påsketuristene.

Ikke ville fagbevegelsen sett med blide øyne på at betalte fridager forsvinner.

Dessuten er høytiden rundt midtvinter og påsken høytider med røtter lenge før Norge blei kristnet og sånnsett var de kristne høytidene bare en erstatning for eldre tradisjoner.

 

Alternativet hadde vært å fjerne alle helligdagene og erstattet dem med ekstra feriedager folk kunne ta slik man tar vanlige feriedager, det ville ikke fått den samme motstanden i samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forslaget om å kutte fri på helligdagane og erstatte det med ei ekstra ferieveke med rett til å ta fri på slike dagar dukkar opp støtt og stadig.

 

Utfordringa ligg i at det er mange fordelar med at fleirtalet har faste rutiner. Sjølv om det begynner å bli mange som jobbar skift, så er det slik at søndagar og i jula er tider der folk flest ikkje er på jobb.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gjenoppta skikken med å feire midtvinterfesten ved vintersolverv, like langt natt som dag ved vårjevndøgn, midtsommerfesten ved sommersolverv og like lang natt som dag ved høstjevndøgn? Da vil de også ble bedre spredd utover året og ikke som nå når 2. pinsedag er over, så er det ingen fridager/helligdager før til jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med å jobbe?..... og ta fri når man ønsker (forutsatt at det passer for arbeidsgiver/arbeidsplass)

4-5 uker i året med den ferie-ordningen vi har er vel greit nok det. Vil du ha mer fri, ja da må du ta konsekvensen av et i form av mindre lønn. .... 

 

Syntes bare det blir feil med de kristne dagene... min oppfatning bare. 

Endret av Habazut
Lenke til kommentar

Det kan bli litt sånn ensformig og traust med å jobbe så lenge som man må med kun den ferien 4-5 ukers ferien man har i løpet av et år.

Har jobbe uten å ta sommerferie et år og det frister ikke med gjenntakelse for å si det sånn med fullt arbeid 5 dager i uka fra påske til jul, men det er vel greit for noen.

Lenke til kommentar

Man sier jo at religion er en privatsak. 

 

Hva med å rett og slett gå videre her i verden. Tenke framover... og avskaffe disse helligdagene knyttet til religion.

 

Det er staten som innførte disse offentlige helligdagene (eller fridagene om man vil) i sin tid, og det bunner nok i den posisjonen kristendom har hatt i Grunnloven.

 

Tatt i betraktning at det nå til dags kun er et mindretall som anser seg som personlige kristne, skulle man tro det ville være enkelt politisk å avskaffe disse dagene (som generelle fridager) men det er det ikke. Folk har vendt seg til dem og regner de som et ekstra gode, så ville ikke veddet på at de forsvinner med det første.

Lenke til kommentar

btw, bare av nysgjerrighet, vil du avskaffe søndagen også?

 Ja... egentlig. 

 

Man har 5 dagers arbeidsuke som nå, men feksible fridager. Man vil trenge flere folk = mindre arbeidsledige. Man vil kunne løse dette på vis tenker jeg. 

 

Om man på liv pg død skal ha offentlige fridager.... kan man ha 8 mai (fri fra Tyskland) 7 juni (fri fra Sverige)

Lenke til kommentar

Det er staten som innførte disse offentlige helligdagene (eller fridagene om man vil) i sin tid, og det bunner nok i den posisjonen kristendom har hatt i Grunnloven.

 

Tatt i betraktning at det nå til dags kun er et mindretall som anser seg som personlige kristne, skulle man tro det ville være enkelt politisk å avskaffe disse dagene (som generelle fridager) men det er det ikke. Folk har vendt seg til dem og regner de som et ekstra gode, så ville ikke veddet på at de forsvinner med det første.

 

Folk aner ikke hvorfor den og den dagen er hellig.... og går aldri i kirken.... men fri skal man ha..... dobbeltmoral.... 

Jeg innfinner meg sånn som ting er, men hadde løpt til stemmeurnene med JA-seddel om det hadde vært folkeavstemning for å avskaffe. 

Lenke til kommentar

De religiøse høytidene vi har er stort sett knyttet til kristne dager, som igjen er tilpasset norrøn tro. Disse passer jo perfekt inn i det samfunnet vi har i dag. Så vi beholder disse og rett og slett ignorerer alle andre. Eneste fornuftige løsningen.

Lenke til kommentar

I Soviet Unionen jobbet de 6 dager i uka uten helligdager av noen slag.

Kanskje det er det vi skal tilbake til?

 

Liksom-kristne Frp er nok villige til å ofre både helligdager og søndager, hvis det indirekte kan svi for muslingene. Dvs. redusert vern for religion som sådan.

 

AP på sin side, er hyklerske på den måten, at de vil bevare helligdagene, på ordre fra LO. Der i gården regnes helligdagene som ekstra, betalte fridager.

 

Med andre ord, det er ingen grunn til å forvente at en evt. debatt om dette på Stortinget har noe som helst med tro eller ei å gjøre. Alt koker ned til partipolitikk.

Lenke til kommentar

Folk aner ikke hvorfor den og den dagen er hellig.... og går aldri i kirken.... men fri skal man ha..... dobbeltmoral....

Jeg innfinner meg sånn som ting er, men hadde løpt til stemmeurnene med JA-seddel om det hadde vært folkeavstemning for å avskaffe.

 

Er vel ikke så mye kunnskapsløshet som det er at folk driter i det, så lenge det er unnskyldning for fri. Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Så lenge du kan få 5 uker ferie med lønn og ha 5 dagers uke..... er vel ikke det så veldig ille syntes jeg.

Jeg vet ikke hva du jobber med men i min jobb er disse spredte fridagene absolutt noe å ta vare på, det bryter opp i monotinien med å jobbe 5 dager i uka måned etter måned.

Mange sliter gjerne sågar etter å ha brukt opp sommerferien og det er 4-5 måner til neste ferie som da gjerne er jul.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du jobber med men i min jobb er disse spredte fridagene absolutt noe å ta vare på, det bryter opp i monotinien med å jobbe 5 dager i uka måned etter måned.

Mange sliter gjerne sågar etter å ha brukt opp sommerferien og det er 4-5 måner til neste ferie som da gjerne er jul.

Jeg har rutinepreget, ufaglært, lavtlønnet 8-16 jobb. (og, ikke at det relevant her.. digger det)

 

Kan jo si at jeg heller ikke har tatt så mye ferier... og jeg fordeler det utover året. Har aldri hatt mer en uke om gangen, og aldri tatt ut all feire.... litt fordi det er så mange andre fridager i.l.a året

Endret av Habazut
Lenke til kommentar

Det er ikke betalte fridager. Dette er noe vi jobber inn resten av året. Hvis helligdagene forsvinner, går lønna opp. Dette er i prinsipp det samme som skattefrie feriepenger og halv skatt i desember. Ingen av delene er riktig, du betaler skatten for disse månedene i de andre månedene. På samme måte tjener bedriften inn dine fridager resten av året.

 

Bortsett fra St.Hans og Pinse, så er egentlig ikke disse helligdagene religiøse. Påsken ble feiret fordi det var vår, fruktbarhet. Det er derfor vi har påskeharer og egg som pynt. Jul ble feiret pga vintersolverv.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer fra de samme ateistene som elsker å påpeke at kristendommen liksom tok over andre helligdager som kulturen hadde feiret lenge før den ekte religionen kom. Hvor er disse ateistene når disse fridagene, som dem mener overhode ikke kommer i fra kristendommen, skal fjernes fordi det blir for religiøst. Nei, da er feriedagene så kristne at dem må fjernes til fordel for bedriftseiere.

 

Det finnes ikke ryggrad i det moderne ateistiske samfunnet, det går i oppløsning. Fridagene er bare begynnelsen, tipper at deres "end game" er å fjerne likhet for loven, fordi det stammer i fra en religiøs overtro på at Gud sender sol og regn likt på alle mennesker. Eller forby kritikk av autoriteter fordi Jesus kritiserte de skriftlære i sin samtid. Det er den glade vannvid.

 

Jeg vet ikke med resten av dere, men når jeg hører slike forslag så er det noe inne i meg som advarer meg om at dette er en felle. Det er ikke noe dem gjør som er til fordel for menigmannen, men for den mektige bedriftseieren.

 

La meg fortelle om noe som skjedde i hjembygda mi da jeg var 15. Jeg skulle jobbe på arbeidsuke, jeg spurte om å jobbe på en litt kul plass, ute på et stort anlegg hvor det bygdes renseanlegg for CO2. Dem ville ikke ha meg der, jeg forsto at jeg sto i veien og sånt. Men det fant ikke det religiøse miljøet i bygda seg i. De tvingte sjefene i kne, dem fikk ikke handlet i fred på butikken, de fikk deres eldre døende foreldre til å skjelle dem ut, de utstøtte dem. Til slutt var dem nødt til å versegod ha meg der.
 

Poenget mitt er dette: Dem bryr seg ikke om dere. Ikke noe dem gjør er til din fordel. Familien din, vennene dine, fellesskapene dine, religiøse fellesskap, dem bryr seg om deg. De vil at du skal ha familie og alt som hører med. Disse bedriftseierne og globalistene vil aldri løfte en finger for deg. Lar du dem få holde på så kommer dem til å ta og ta til du bare en liten dritt, men jeg vet at de fleste her inne er så dum og hjernevasket at selv når jeg forteller dere dette med veldig enkle ord, kort og brutalt, så er du så dum at det kommer ikke til å forandre måten du ser verden på. Du kommer ikke til å skjønne det før du er ensom, gammel, alene og bor inne i en boks i oslo som er så liten at å ha katt der er dyreplageri, uten en eneste rettighet, samtidig som disse bedriftseierne ler og gnir hendene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...