Gå til innhold

8,4 mill passeringer i fjor: Svinesund blir trolig bompengefri neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er blandt de sterkeste motstanderne av bompenger man kan finne, men akkurat bommen på Svinesundbroen har jeg ikke noe problem med at den ikke bare forblir, men at den øker i sats.

Man passerer ikke denne broen med noe annet formål enn å flytte penger ut av landet via varehandel i Sverige.

 

Nå Vestlendingene må betale 220kr for å passere Hardangerbrua burde Østlendingene tolerert mer enn 20kr for å kunne ha utvalget og prisene i Sverige i bakgården sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ingen andre enn norske politikere som har lagt opp til svenskehandel. En ingen som vil snakke om at man hadde økt salget av øl for eksempel om man hadde satt ned prisen med 30-40%. 

 

Er ikke bra om man skal ha igjen noen kr etter at alle faste utgifter er betalt i dette grådige landet. 

Lenke til kommentar

Syns derimot at det er lite gjennomtenkt (gjerne direkte urettferdig) at en husholdning på østlandet vil spare 10-20-30.000kr i året over en lik famile på vestlandet, fordi vestlendingene ikke har tilgang til svenskehandel. 

Jeg synes vestledningen skal betale 500 kr kiloen for fisk siden de har mulighet for 100% fersk fisk, det har ikke vi her på Østlandet :)

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å vite hvor mye låneopptak fordyrer slike prosjekt.

 

For alle landets bompengeprosjekter totalt ser det slik ut for 2018:

Bompengeinntekter: 11 milliarder

Driftskostnader: 780 millioner (ca 7%)

Finanskostnader (snitt effektiv rente 2,68%): ca 1,5 milliarder (ca 13%)

Nedbetaling: ca 8,7 milliarder (ca 80%)

 

Skulle staten tatt regningen tipper jeg finanskostnadene kunne vært mellom 1 og 1,5 prosentpoeng lavere. Men, dette er veldig avhengig av hvilken kalkulasjonsrente som legges til grunn (en sammenligning av hvilken "avkastning" staten får ved å bruke disse pengene på andre formål, alternativt la være å bruke dem).

Lenke til kommentar

Jeg synes vestledningen skal betale 500 kr kiloen for fisk siden de har mulighet for 100% fersk fisk, det har ikke vi her på Østlandet :)

Beundringsverdig dårlig stråargument. 

 

Men jeg hadde gladelig akseptert å miste det de kaller fersk fisk for å tredoble utvalget og halvere prisen på... alt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man passerer ikke denne broen med noe annet formål enn å flytte penger ut av landet via varehandel i Sverige.

 

Hva med de som arbeider slik at de må krysse grensen, og alle de som skal videre inn i Sverige i andre ærend osv.

 

Ikke alle skal på Svinesund å handle fläsk, jeg ville tro at 90% av trafikken over Svinesund er annen trafikk enn harryhandling, men vet ikke de eksakte tallene.

 

31% av eksporterte varer fra Norge transporteres med lastebil, mesteparten over Svinesund, dersom du kjører der noen gang vil du oppleve enorme mengder lastebiler på den svenske tollstasjonen, noen ganger så mange at køen med lastebiler står langt inn i Norge.

 

Det samme gjelder selvfølgelig andre veien, importerte varer til Norge transporteres inn med lastebil fra EU, det meste over Svinesund.

 

At Norges rikeste mann eier en haug med kjøpesenter langs svenskegrensen, som selger norske varer til halv pris, kan ikke bilistene noe for, det er det norske regjeringer som må ta skylden for, som har gjort grensehandelen lukrativ ved å innføre skyhøye avgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det rimer med et opphør av en slik bompengeordning når vegarbeidet er nedbetalt. Husk å legge opp en liten vedlikeholdsbuffer, slik at man slipper trøbbel med dette i framtiden. Pengene kan settes inn i et spareprodukt med kjent avkastning og vil dermed vokse om de står ubrukt.

 

At en veistump som er et samarbeid mellom to nasjoner finansiert via bompenger gjør bare at det er mer naturlig at det opphører, da det er to nasjoner involvert. Man kan sikkert takke svenskene for at bompengeordningen ikke forblir evigvarende.

Lenke til kommentar

At jeg flytter gjør det vel ikke mer rettferdig for vestlendingene?

Mer rettferdig? Er vi barnehagen her? Bor på østlandet, er aldri i Sverige.. Om jeg tar times betalt for tiden jeg bruker til Sverige og det jeg kan ha med meg hjem så er den tiden mye bedre brukt til og ta og jobbe litt overtid og kjøpe i dyre Norge i stede. Tjener mer penger på det. Det og dra til Svinesund tar fort nesten en arbeidsdag frem og tilbake med shopping og osv.

 

Gjorde det en gang i året før, men det var pga turen og tradisjon enn noe annet.

 

Drivstoff, slitasje på bil. Tiden brukt. Fort dyrt og dra til Sverige..

 

Hadde jeg smuglet enorme kvanta. Ja da kunne det lønnet seg, men for de usle kvotene vi har? Nei, ikke noe og spare.

 

10kg kjøtt.. Ehm.. om Du sparer 50 kr kilon. Så er det 500kr, dekker ikke drivstoff engang.. 

 

en 6pack med øl... En 6 pack.... Ja ikke mye og spare her eller.. 

 

Sparer MYE mer av og handle fra en lokal polakk. Der det er ingen "kvote", og ikke må du bruke mye tid på det.

 

Alkohol politikken i Norge er idiotisk.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg er blandt de sterkeste motstanderne av bompenger man kan finne, men akkurat bommen på Svinesundbroen har jeg ikke noe problem med at den ikke bare forblir, men at den øker i sats.

Man passerer ikke denne broen med noe annet formål enn å flytte penger ut av landet via varehandel i Sverige.

 

Nå Vestlendingene må betale 220kr for å passere Hardangerbrua burde Østlendingene tolerert mer enn 20kr for å kunne ha utvalget og prisene i Sverige i bakgården sin.

 

"Jeg er i mot bompenger, men ikke når de rammer andre". Intet nytt under solen, altså.

 

Passering over Hardangerbrua koster 150 kr. Hvis du synes det var bedre før, da man måtte vente på ferja (vet ikke hvor mye taksten var) så er du nok en av de få, de fleste synes det er en stor steg fram med ferjefri kryssning av fjorden. Forresten dekker bompengene 65% av kostnadene til Hardangerbrua.

 

Svinesundbrua er derimot 100% bompengefinansiert. Den brua er nedbetalt av brukerne og brukerne alene, og de skal ikke betale en krone mer.

Svinesundbrua kostet forresten også bare en tredjedel av det Hardangerbrua gjorde og har ådt som er 7 ganger større - harryhandlere er bare en liten del av denne trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i mot bompenger, men ikke motstander av å begrense handelslekkasje til Sverige. Om det kan løses på andre måter enn å kreve inn tapte satser ved passering over broen så har jeg ikke noe problem med å stenge bommen der i dag, slik som alle andre bomringer.

 

Jeg vet at Hardangerbrua koster 150kr, men jeg sier 220 fordi 15 min før du når broen har du betalt 70kr for å kjøre på veien/tunellen som leder opp til broen. I praksis er det ingen som passerer broen uten og også passere en ekstra bomring. En bro er selvsagt et bedre alternativ enn ferge.

Lenke til kommentar

Så det er ikke bommen du er for, men en måte for at folk som bor i nærheten/kjører over grensen skal betale mer, uavhengig om de drar over for å handle eller av andre grunner? Skal vi sette opp nye bommer på alle krysningspunkter oppover mot Sverige og? Eller skal vi gå etter postnummer? 

 

Er ikke det at det er en kvote nok? Hvis man medberegnet tid, og andre kostnader er det kun hvis man handler alkohol i store kvantum (smugler) og hinsides mye mat at det i det hele tatt lønner seg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer. Bommen i seg selv er vel bare den enkleste måten å kreve inn penger på (som gjerne er grunnen til at det er så hyppig brukt overalt). Jeg har ikke tenkt ut noen bedre alternativ for å hindre handelslekkasje (annet enn tiltak som å fjerne sukkeravgift, redusere alkoholavgift etc i Norge). 

 

Når man først handler i Sverige kjøper man gjerne mer enn bare alkohol også. Bekjente som bor under 2 timer fra grensen tar en storhandel i måneden hvor det handles inn klær, vaskepulver, kjøtt, frossenvarer, terrassemaling og brus. Gjerne mens de har levert bilen på storservice til halve prisen av hva de koster i Norge. Kvoten på alkohol hindrer ikke andre lukrative deals.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...