Gå til innhold

Professor sa opp jobben for å kapre norske passasjerer med 19-seters elfly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moro å poengtere at slikt krever politikk og derfor har bedre forutsetninger i Norden enn «mulighetenes land» USA.

 

Å tørre og satse grønt og få på plass helheten av infrastruktur med mer som trengs for det, er noe enkeltselskap uavhengig av hvor store, vanskelig kan få til eller er økonomisk motivert til å gjennomføre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Håper at energitettheten på batteria er forbedra vesentlig innan flydesignet er ferdig.

Mtp kortbanenettet i Norge: Når en flyg IFR så er der krav til "tilleggstid" for loiter/diversion to alternate samt at en må ta høgde for heftig motvind i høgda. Ikkje uvanlig med motvind på langt over 50 knop.

Dvs. ein kort flytur på 200nm kan pga vær i realiteten kreve rekkevidda til ein tur på 400nm når en må sirkle for opphold i snøbyger samt at en også er uheldig med høgdevinden underveis.

Lenke til kommentar

Dette er et av feltene oljefondet burde satse på, ikke på kull...

 

Oljefondet har et bredt mandat og er ikke det riktige stedet å gjøre slike knøttsmå investeringer som dette.

Derfor er Nysnø blitt opprettet. Dette er jo midt i blinken for et selskap som Nysnø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tittelen på denne tråden er at han var professor, men artikkelen nevner kun at han var (senior)forsker, som ikke nødvendigvis er det samme. Var han professor ved Chalmers, eller bare forsker?

Lenke til kommentar

Ja men kommer den med hengerfeste? /joke

Stramt skjema der gitt, og ambisiøse mål. Men han har jo rett, det handler ikke primært om tid men om antall ingeniørtimer.

Uvanlig uttalelse rundt politikk og günderklima men vi er jo langt fremme i norden på det grønne skiftet og sålenge han får formidlet budskapet også til investorer så er det jo økonomisk grunnlag for prosjektet. Flott at noen ser at det er muligheter også utenfor gründermekkaet silicon valley. 

 

Så avhenger nok suksessen i stor grad på hva de klarer å levere og hva annet som evt. kan leveres på samme tid. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde de fått til dette (elektrifisering av fly) hadde det vært et meget stort teknologisk steg for menneskeheten.

 

Elektrisk energi er tross alt moderne energi og har uendelig potensiale. Forbrenningsenergi er gammeldags og bør erstattes på så mange områder som mulig. Moderne teknologi vil gjøre det mulig å erstatte forbrenning på svært mange områder hvor elektrisk energi per idag er relativt primitivt og/eller vanskelig.

 

Forbrenning vil nok være en del av samfunnet gjennom hele moderniseringsprosessen, men vil nok mer og mer bli endret fra forbruk til produksjon (av elektrisk energi). En svært viktig del av dette arbeidet er energilagring (av elektrisk energi), hvis løsning vil frigjøre hele moderniseringsprosessen.

 

Slik Tyskland gjorde grovarbeidet da de satset på ren energiproduksjon og gjorde f.eks solkraft utbredt og billig, har jeg hørt at Tyskland nå vil gjøre det samme arbeidet i forhold til energilagring og at dette er et viktig fokus i Tyskland (et slags nasjonalt prioritetsprosjekt). Så vi kan håpe at Tyskland lykkes i dette arbeidet og at energilagring de neste 20 årene vil bli langt mer effektivt og langt billigere. Det er en nøkkel for å løse en rekke problemer og tilrettelegge for fremtidige løsninger.

 

Jeg har personlig ingen tro på Lithium batterier som annet enn en midlertidig løsning og eventuelt en liten del av en fremtidig miks. De er tunge, lite effektive, begrenset resurs med begrenset potensiale og levetid.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

"Jeg har personlig ingen tro på Lithium batterier som annet enn en midlertidig løsning og eventuelt en liten del av en fremtidig miks. De er tunge, lite effektive, begrenset resurs med begrenset potensiale og levetid".

 

 

Det store problemet med disse batteriene i dag er prisen. Om prisen var en tredjedel, hadde de feiet alle fossilbiler av banen på kort tid. Kort sagt vekten er i dag ikke et problem og effektiviteten er fremragende (inklusive levetid).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tittelen på denne tråden er at han var professor, men artikkelen nevner kun at han var (senior)forsker, som ikke nødvendigvis er det samme. Var han professor ved Chalmers, eller bare forsker?

 

På forskningsinstitusjoner som ikke underviser (institutter) er det ikke vanlig å bruke tittel professor, men man har forskere med professorkompetanse (i Norge ofte kalt "forsker I").

Lenke til kommentar

 

Dvs. ein kort flytur på 200nm kan pga vær i realiteten kreve rekkevidda til ein tur på 400nm når en må sirkle for opphold i snøbyger samt at en også er uheldig med høgdevinden underveis.

Ja, de kommer til å ha en rekkeviddeforlenger ombord pga slike forhold.

Helt enig med deg. I første omgang bør en ha en rekkeviddeforlenger om bord (se e-Fan X) inntil batteriene gir to timers flytid. Ser for meg at svensken kjøper et brukt Dash 8-100 fly og elektrifiserer det. Teknologien er rimelig godt kjent, men en trenger mye praktisk erfaring og da blir tid den største utfordringen.

Lenke til kommentar

Litt kjedelig at folk er så skeptiske til autonomi at førerløse fly antakelig ikke er aktuelt. Med førerløse fly ville det vært økonomisk rasjonelt å bruke mindre fly, som er enklere å utvikle, har lenger rekkevide og passer svært godt på det lavt trafikerte norske kortbanenettet.

Lenke til kommentar

"Jeg har personlig ingen tro på Lithium batterier som annet enn en midlertidig løsning og eventuelt en liten del av en fremtidig miks. De er tunge, lite effektive, begrenset resurs med begrenset potensiale og levetid".

 

 

Det store problemet med disse batteriene i dag er prisen. Om prisen var en tredjedel, hadde de feiet alle fossilbiler av banen på kort tid. Kort sagt vekten er i dag ikke et problem og effektiviteten er fremragende (inklusive levetid).

Vekten er et stort problem for og gjøre dette mulig innen fly industri og, jo lettere batterier jo større fly kan man lage. Da man i dag med dagens energitetthet ikke kan lage veldig store fly før vekten av batteriene blir for mye.

 

Musk trenger vel dobbelt av dagens energitetthet for og gjøre sitt 180 seters fly en mulighet.

 

Men på bakken, spiller vekten mindre rolle ja.

Lenke til kommentar

Litt kjedelig at folk er så skeptiske til autonomi at førerløse fly antakelig ikke er aktuelt. Med førerløse fly ville det vært økonomisk rasjonelt å bruke mindre fly, som er enklere å utvikle, har lenger rekkevide og passer svært godt på det lavt trafikerte norske kortbanenettet.

Fly med opp til 19 seter er det lov å fly med ein pilot og privatflysertifikat (PPL-A). Det spørs om dei får lov til det i kommersiell passasjertrafikk, men dersom dei får lov er det mange pengar å spare. Ein treng heller ikkje kabinpersonale i eit fly med opp til 19 seter, men det spørs om dei får lov til å fly utan nokon ombord (pilot eller kabinpersonale) til å rettleie passasjerane i ein naudsituasjon.

Lenke til kommentar

Hadde de fått til dette (elektrifisering av fly) hadde det vært et meget stort teknologisk steg for menneskeheten.

Utfordringen med rekkevidde er jo løst på enkleste mulige måte her: Unngå lange flyvninger. Genialt! Jeg tviler ikke på at de får det til.

 

Så går vel årene og ny teknologi tillater litt lengre flyvninger osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fly med opp til 19 seter er det lov å fly med ein pilot og privatflysertifikat (PPL-A). Det spørs om dei får lov til det i kommersiell passasjertrafikk, men dersom dei får lov er det mange pengar å spare. Ein treng heller ikkje kabinpersonale i eit fly med opp til 19 seter, men det spørs om dei får lov til å fly utan nokon ombord (pilot eller kabinpersonale) til å rettleie passasjerane i ein naudsituasjon.

Hjelper ikke hvor mange seter det er når man må ha kommersielt sertifikat for å fly passasjerer for betaling. Det kommer ikke til å endres. Å la en pilot med privatflygersertifikat fly passasjerer ville vært et stort steg tilbake i flysikkerhet.

 

Litt kjedelig at folk er så skeptiske til autonomi at førerløse fly antakelig ikke er aktuelt. Med førerløse fly ville det vært økonomisk rasjonelt å bruke mindre fly, som er enklere å utvikle, har lenger rekkevide og passer svært godt på det lavt trafikerte norske kortbanenettet.

Folk er skeptiske med god grunn. Det er ikke bevist at det er trygt nok riktig enda. Folk vil nok venne seg til det når det etterhvert kommer, men pr dags dato ville det vært galskap å plutselig innføre et fly uten piloter i rutetrafikk. Det har mange år med testing igjen før man gradvis kommer til det punktet.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fly med opp til 19 seter er det lov å fly med ein pilot og privatflysertifikat (PPL-A). Det spørs om dei får lov til det i kommersiell passasjertrafikk, men dersom dei får lov er det mange pengar å spare. Ein treng heller ikkje kabinpersonale i eit fly med opp til 19 seter, men det spørs om dei får lov til å fly utan nokon ombord (pilot eller kabinpersonale) til å rettleie passasjerane i ein naudsituasjon.

Hjelper ikke hvor mange seter det er når man må ha kommersielt sertifikat for å fly passasjerer for betaling. Det kommer ikke til å endres. Å la en pilot med privatflygersertifikat fly passasjerer ville vært et stort steg tilbake i flysikkerhet.
No er du nesten so langt frå poenget mitt som det er mogeleg å komme, men eg ser det er mogeleg å misforstå.

 

Sjølvsagt får ikkje ein privatflytar lov til å fly kommersielt, men det bør heller ikkje vere noko i vegen for at ein kan fly kommersielt med eit slikt fly med ein pilot. Uansett sparer ein kabinpersonalet. Det er ingen krav om kabinpersonale i eit fly med under 20 seter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...