Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatte systemnøkkel-system?


Ajeey

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp flyttet ut fra et kollektiv jeg har bodd i 1 år. Jeg var uheldig å mistet nøkkelen min for ca. 1 uke siden. Dette var en systemnøkkel som tydeligvis fungerer på mange dører i hele bygget, da utleieenheten er en del av næringseiendom. Det er 3 dører med lås for å komme inn til rommet jeg leier.

 

Da jeg ga melding til utleier om tapt nøkkel fikk jeg beskjed om at han skulle ringe låsesmed og alle låsesylindre og nøkler måtte byttes ut. Han mener da at jeg skal dekke utgifter for nye nøkler, samt nye låser. Dette er noe som kommer til å koste mange tusen! I tillegg til dette vil utleier at jeg skal fortsette å betale leie (etter jeg har flyttet ut) frem til nye nøkler og låser er på plass.

 

Kontrakten sier ingen ting om erstatning ved tap av nøkler. Kontrakten sier heller ingen ting om at dette er systemnøkler og at alle låser må byttes ut ved tap. Jeg har sagt at jeg skal dekke kostnadene for å lage ny nøkkel.

 

Har han rett til å kreve at jeg skal dekke bytting av alle låser? Jeg synes det er urimelig å måtte betale mange tusen for tap av en nøkkel! Dette er jo noe som bør påberegnes av utleier i et kollektiv med 6 studenter.

 

Takker for all hjelp jeg kan få..

 

Hilsen frustrert student!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentleg så urimeleg? Det er ikkje urimeleg å anta at 7000 kr er det det kostar å bytte systemlås. Ein systemlås kostar fort 1000-2000 kr for ein låsesylinder med tre nøklar.

Konsekvensen av at nøkkelen er på avvege er at uvedkommande har tilgang til fellesareala i bygget samt heilt inn til den hybelen du leigde.

Så sjølv om ein velger å gå vekk frå systemlås på sjølve hybelen, så må låsen på ytterdøra skiftast. Og dei som i framtida leiger hybel må då ha to nøklar, der den eine er til hybelen og den andre er ein systemnøkkel som gjer at ein kan låse opp ytterdøra. Så ein kjem uansett ikkje unna at alle som leiger hybel eller næringslokale må ha minst ein systemnøkkel som ein kan miste.

Dersom ein ettermonterer anna lås en systemlås så betyr også at det ikkje finnes ein universalnøkkel, som ofte er ei forutsetning for effektiv bygningsforvaltning.

 

 

Det du kan og bør gjere er å sjølv sjekke opp pris for bytte av systemlås for å vurdere om summen du har fått beskjed om å betale er rimeleg eller ikkje.

Sjekk også opp alderen til systemlåsesystemet. Du kan ha eit argument på at det er urimeleg at du skal være med å betale for at heile låsesystemet skal byttast ut og oppgraderast med fersk lisens. Mange systemlås er berre beskytta mot nøkkelkopiering i f.eks. 10 år om gongen, så gamle systemlås er ikkje nødvendigvis underlagt kopisperre, så ved å bytte til heilt nye låsar så vil bygget få ein fersk nøkkellisens som sikrar mot nøkkelkopiering for nye f.eks. 10 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husleietvistutvalget gir utleier konsekvent medhold i saker som dette. Det blir veldig dyrt når det er låsen som må skiftes og ikke bare nøkkelen. 

 

"Vanlige" nøkler med en vanlig låssyllinder kan kopieres av enhver som har nøkkelen. I slike saker får ikke utleier medhold i å skifte låssyllinder fordi selv om riktig antall nøkler blir tilbakelevert, så kan det alltids ha vært kopiert opp en ekstra nøkkel. Dette blir da en slags akseptert sikkerhetsrisiko.

 

Man kan ikke fritt kopiere systemnøkler. Utleier vet dermed at når riktig antall nøkler er tilbakelevert, så er det ingen mulighet for at uvedkommende har adgang. Valg av systemnøkkel er altså gjort av sikkerhetsmessige grunner fra utleier. De samme sikkerhetsmessige grunnene gjør at låsene må byttes om når det mangler en systemnøkkel siden det betyr at uvedkommende kan ha adgang.

 

Selv om ingenting står i kontrakten så kan utleier kreve erstatning for dette, se husleieloven §10-3

Endret av heheszki
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange sjapper som kopierer systemnøkler

Skal de garantere at ingen andre har dgang så må de ha lås med kode og kort

Det er en god grunn til at de fleste hoteller bruker kort

 

Men det er ikkje mange sjapper som piratkopierer systemnøklar over på orginalemne.

Det er stort sett lett å kopiere opp nøklar, du kan til og med file din eigen.

Men når ein skal levere tilbake nøklane etter endt leigeforhold så vil det vises at du har mista ein eller fleire av nøklane fordi du ikkje det er synleg at nøkkelen din er ein kopi.

 

Ja du kan sjølvsagt ha laga din eigen kopi som du beheld sjølv etter at leigeforholdet er over, men det er langt mindre problematisk at ein tidlegare leigetakar har ein nøkkel enn at ein vilkårleg person har ein ekstra nøkkel.

Dersom det blir innbrudd der det har vært brukt nøkkel så vil tidlegare leigetakarar stå på ei kort liste over potensielle mistenkte.

Utfordringa er når det er Kurt Kriminell som har funnet nøkkelen på gata og som ikkje har tilknyttning til bygninga frå før som står for innbruddet.

Lenke til kommentar

Dette er ulovlig for det tilfellet at nøkkelen har patent. 

 

Ser at det er lovlig å kopiere når patenten har gått ut. Ville trodd at praksis sørget for at det allikevel var ulovlig, men tydeligvis ikke. 

 

Seriøse aktører kopierer ikke systemnøkler uten tillatelse, men mer tvilsomme sjapper som "Harrys Nøkler & Noter" kopierer hva som helst så lenge du betaler...

Lenke til kommentar

Takk for link. Så om jeg skjønner denne saken riktig kan jeg bli pliktig å dekke utskift av alle låser opp til 7000 kr?

 

Dette virker jo litt for drøyt ved tap av 1 nøkkel?

Nei, det er ikkje det som står. I saka som vart lenka til, ser det ut til å vere fleire nøklar på avveg.

 

Her er utdrag frå saka, med mi utheving:

 

Utleier har fremlagt et tilbud fra Sikkerhet & Design AS på levering av nye sylindre og

systemnøkler til kr 25 531,-. Utvalget legger til grunn at beløpets størrelse ligger innenfor hva

det kan koste å skifte ut et helt systemnøkkel-system. Utleier har imidlertid ikke opplyst eller

godtgjort at utgiften er pådratt.

 

Det er for så vidt påregnelig for en leier at leieren kan miste nøkler og må erstatte disse.

Utvalget anser imidlertid at det for leieren er upåregnelig at tap av et knippe nøkler skulle

medføre en kostnad av denne størrelse. Det er heller ikke i leiekontrakten varslet om at huset

har systemnøkler hvor utskiftning av systemet kan medføre en slik betydelig kostnad. Tvert om

fremgår det av kontrakten at ”leieren blir ansvarlig for utskiftning av lås der nøkkel mangler”. Det

er for øvrig ikke opplagt at en eventuell klausul om full erstatning av en kostnad av en slik

størrelse i alle tilfelle ville anses å stå seg som rimelig. For en utleier må det derimot være helt

påregnelig at nøkler av og til vil gå tapt, og da vil han være nærmest til å bære ekstrakostnaden

som følger av at han har valgt et særlig dyrt systemnøkkel-system. Utleieren har dessuten en

annen mulighet enn leieren til å pulverisere et slikt tap gjennom husleien. Utvalget finner etter

dette at leieren blir erstatningsansvarlig for utskiftning av lås/nøkkel til vaskerom, hovednøkkel,

postnøkkel og sikkerhetsnøkkel.

 

Utleieren har ikke fremlagt dokumentasjon for påløpte utgifter, og utvalget må derfor fastsette

erstatningen skjønnsmessig. Utleieren har imidlertid anslått ny lås til hoveddøren til ca kr

2 500,-, postkassenøkkel til ca. kr 1 500,- samt bestilling av ny sikkerhetsnøkkel, + arbeid og

transport ca. kr 2 000,-. I tillegg kommer låsen til vaskerommet som utleieren har opplyst ville

koste kr 1 500,-. Utvalget anser at kostnadene til materialer og arbeid ikke nødvendigvis

overstiger det som kan være vanlig og påregnelig for slik utskiftning for dette antall låser, men

setter beløpet noe ned fordi kostnaden er udokumentert.

 

Husleietvistutvalget gir utleieren medhold i erstatning med skjønnsmessig fastsatt kr 7 000,-.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for link. Så om jeg skjønner denne saken riktig kan jeg bli pliktig å dekke utskift av alle låser opp til 7000 kr?

 

Dette virker jo litt for drøyt ved tap av 1 nøkkel?

Det er jo ikke selve nøkkelen du må bære erstatningskostnadene for. Det er systemet du har gjort mindre sikkert, mindre trygt og mer tilgjengelig for uvedkommende du må dekke gjenoppbygging av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde saken vært annerledes om man hadde sagt at man var på båttur og fisket, og en større bølge fikk nøkkelmister til å miste balansen, falle i vannet og miste nøkkel i vannet?

Da har man sannsynliggjort at sannsynlighet for fremtidig innbrudd er lav ved at uvedkomne låser seg inn i bygget.. 

Lenke til kommentar

Men det forutsetter at man vet at personen snakker sant, jeg tviler på at noen ønsker å gamble på det. Når systemnøkkelen er på avveie så er det kun en ting å gjøre, å bytte låsene.

 

Jeg fant f.eks bankkortet til en nabo ca. 100 meter unna boligen, midt i Oslo, ingenting tydet på at noen hadde sett bankkortet før meg, men det vil være veldig smart å kassere kortet uansett. Det er ikke verdt risikoen, men det er klart at det er et helt annet kostnadsbilde i det eksempelet, et nytt kort koster lite. Bare litt hassle for brukeren.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hadde saken vært annerledes om man hadde sagt at man var på båttur og fisket, og en større bølge fikk nøkkelmister til å miste balansen, falle i vannet og miste nøkkel i vannet?

Da har man sannsynliggjort at sannsynlighet for fremtidig innbrudd er lav ved at uvedkomne låser seg inn i bygget.. 

 

Eg meiner det ja.

Dersom nøkkelen er destruert eller varig utilgjengeleg så er det ikkje lenger grunnlag for å bytte alle låsane.

Då begrenser erstatningsplikta seg til å få kopiert opp ny erstatningsnøkkel sidan sikkerheita til dei andre i bygget ikkje er svekka i særleg grad.

 

Det vil alltid være ein viss sannsynlegheit for at nøklar kan kome på avvege, f.eks. kan ein leigetaker ha mista ein nøkkel utan å seie ifrå før leigeforholdet er avslutta og nøklane skal overleverast.

Skal ein ha full adgangskontroll i bygget så må det gjerast på ein litt anna måte ved å ha personlege koder eller biometriske lås, eller ved å ha komplett nøkkelopptelling med faste mellomrom.

Lenke til kommentar

(...) tap av en nøkkel! Dette er jo noe som bør påberegnes av utleier i et kollektiv med 6 studenter.

Burde påregnes, virkelig? Kanskje utleier ikke burde bli overrasket, nei, men jeg er helt uenig i at det burde _påregnes_ at noen (uansett om det er studenter eller andre) kommer til å miste en nøkkel! Med en sånn uttalelse gir du «vann på mølla» om at studenter ikke bryr seg; at de fremdeles er uansvarlige «barn».

At det er fort gjort å miste en nøkkel benekter jeg ikke, men jeg er uenig i tankegangen og holdningen du viser, og at du prøver å bruke det som en unnskyldning.

-

Jeg har ikke så mange kommentarer til det juridiske, utover at jeg prinsipielt synes det høres riktig ut at den som mister eller ødelegger annens eiendom burde erstatte det, og til den grad det kreves (i dette tilfellet mtp sikkerhet).

Lenke til kommentar

Dersom tap av nøkkel slal påreknast så betyr det også at ein meiner at leigeprisen bør være høgare.

Dersom det kostar 7000 kr å bytte lås, og studentar bur vanlegvis på hybelen i tre år, så betyr det at alle hybelbuarane må betale betale minst 200 kr ekstra i måneden for å dekke eit låseskifte per hybelbuar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...