Gå til innhold

Tesla iverksetter ekstreme sparetiltak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde jo vært trist siden Tesla lager verdens beste biler. Overlegen på teknologi, rekkevidde, lading, kjøreegenskaper og brukeropplevelse.

 

Tesla lager ikke verdens beste biler, de har ikke verdens beste kjøreegenskaper, de er ikke overlegen på teknologi. Model S har lånt masse fra Mercedes-Benz E-klasse i både chassis og interiør. Det er forsåvidt bra, men byggekvaliteten er ikke noe lik Mercedes-Benz. Kjøreegenskapene er bra, ikke best. Sittekomfort er middels. Interiørkvalitet er ikke engang på høyde med folkebilene. Opel og Ford er bedre på interiør og seter. Det er masse interiørknirk i Tesla, alle modeller. Støynivå er ikke best. Serviceapparatet har stort forbedringspotensiale. Den iPad-lignende skjermen tar opp for mye plass. I stedet bør grensesnittet fordeles over flere skjermer. Da Tesla kom med Model S var riktignok skjermen revolusjonerende. Nå er den ikke så genial lenger, det er heller ikke brukeropplevelsen. I Model 3 er opplevelsen aller dårligst. Andre produsenter har finere løsninger. Model 3 er en katastrofe av en hastverksjobb. Enda dårligere lakk og grunningsarbeid enn på Model S og Model X. Ettersom den ikke har aluminiumskarosseri vil den sette rustrekord. Den leveres uten støydemping, eierne må selv støydempe bilene. Kjøregenskapene er veldig bra, fra et sportslig perspektiv. Komfortmessig er den for hard, man kjenner alle ujevnheter i veien på halebeinet. Tesla er best på markedsføring. De er best på dragstripa de første femti meterne. De er best på trofaste fans.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

Får si det igjen da; Tesla er ikke levedyktig og er borte vekk, evt kjøpt opp innen 2 år.

Elendig service, leveringer holder ikke mål, bilene taper snart (pris) konkurransen mot Hyundai, KIA og Škoda.

Kan sammenlignes med Hooters Air, for de som kjenner den historien.

Det hadde jo vært trist siden Tesla lager verdens beste biler. Overlegen på teknologi, rekkevidde, lading, kjøreegenskaper og brukeropplevelse.

Du kan takke Mercedes for de gode kjøreegenskapene. Teknologimessig har de ikke noe annet som de andre merkene ikke hadde fra før, annet enn autonomisk kjøring som strekker seg lenger enn lane assist og ACC.

Hvorfor skal vi takke Mercedes? Hadde Mercedes ferdige deler tilpasset to tonn tunge biler med lavt tyngdepunkt, tilpasset til størrelsene Tesla bruker? Selv om de har levert diverse deler betyr det ikke automatisk gode kjøreegenskaper. Hadde Mercedes hatt en finger i spillet i denne omgang hadde Tesla mest sannsynlig ikke passert elg-testen engang (ref. https://www.youtube.com/watch?v=NbpWpFj4JY4).

 

Hadde Tesla Model 3 prestert som C350 hybrid ovenfor hadde både agurk-mediaen (ITavisen, Tek og VG her til lands) tatt fullstendig av. Kommentarfeltet hadde rent over av spådommer at Tesla går konkurs innen tre kvarter etc etc.

Luftfjæring og oppheng er hyllevare fra Mercedes-Benz, tilhørende flere generasjoner gammel Mercedes-Benz E-klasse. Mercedes har alltid vært best på komfort, så dette er ikke noe som Tesla-eiere bør skamme seg over. Det er bare latterlig at du skal gå helt i hysterisk fanboy-modus og vise til den gamle og kjente elgtesten av første A-klasse. Det er helt uinteressant. Sedanmodellene fra Benz på samme tid var ikke berørt av dette. Heller ikke senere. Så hvor er relevansen? Tesla fikk flere hyllevarer av Mercedes-Benz. Hendler, brytere, viskerarmer, ++. Mercedes-Benz fikk elmotor av tesla. Det var et fint samarbeid. Ikke vær bitter, vær glad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du? Tesla har da samme funksjonalitet.

  

Tja, den videoen viser jo bare et filbytte. Vil gjerne se litt mer enn det før jeg sier at de har en autopilot på lik linje med tesla sin.

Joda, det kommer mer. Det kommer on ramp off ramp, det kommer ikke NoA-lignende ting i denne omgang. Poenget er at der teslaianerne lever i den tro at Tesla er lysår fremfor alle andre så er konkurrentene rett bak, rett ved siden av og litt foran. Alt etter hvem og hva en snakker om. Og etter hvert som tiden går så står Tesla (Musk) sin manglende evne, vilje og forståelse for kvalitet igjen som gapende sår i Tesla sine løsninger. Dette blir som sist. Amerikansk (bil)industri blir utkonkurrert av noen som jobber mer metodisk og langsiktig og som har betydelig høyere faglig integritet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla lager ikke verdens beste biler, de har ikke verdens beste kjøreegenskaper, de er ikke overlegen på teknologi. Model S har lånt masse fra Mercedes-Benz E-klasse i både chassis og interiør. Det er forsåvidt bra, men byggekvaliteten er ikke noe lik Mercedes-Benz. Kjøreegenskapene er bra, ikke best. Sittekomfort er middels. Interiørkvalitet er ikke engang på høyde med folkebilene. Opel og Ford er bedre på interiør og seter. Det er masse interiørknirk i Tesla, alle modeller. Støynivå er ikke best. Serviceapparatet har stort forbedringspotensiale. Den iPad-lignende skjermen tar opp for mye plass. I stedet bør grensesnittet fordeles over flere skjermer. Da Tesla kom med Model S var riktignok skjermen revolusjonerende. Nå er den ikke så genial lenger, det er heller ikke brukeropplevelsen. I Model 3 er opplevelsen aller dårligst. Andre produsenter har finere løsninger. Model 3 er en katastrofe av en hastverksjobb. Enda dårligere lakk og grunningsarbeid enn på Model S og Model X. Ettersom den ikke har aluminiumskarosseri vil den sette rustrekord. Den leveres uten støydemping, eierne må selv støydempe bilene. Kjøregenskapene er veldig bra, fra et sportslig perspektiv. Komfortmessig er den for hard, man kjenner alle ujevnheter i veien på halebeinet. Tesla er best på markedsføring. De er best på dragstripa de første femti meterne. De er best på trofaste fans.

 

Bortsett fra at Tesla ikke bruker penger på markedesføring?

Lenke til kommentar

Ikke sant... Nissan kom med nyheter i dag:

 

 

Så det ser ut som om det angivelige forspranget til tesla ikke finnes.

 

Nissan viser en video av en enkel forbikjøring på motorvei med hele én lastebil foran seg. Game over Tesla?

 

Tesla demonstrerte selvkjøring allerede tilbake i 2016. Bilen kjørte fra punkt A til B uten assistanse fra sjåføren. Nissan leder helt klart an her. Bare å legge ned folkens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan viser en video av en enkel forbikjøring på motorvei med hele én lastebil foran seg. Game over Tesla?

Tesla demonstrerte selvkjøring allerede tilbake i 2016. Bilen kjørte fra punkt A til B uten assistanse fra sjåføren. Nissan leder helt klart an her. Bare å legge ned folkens.

Du har aldri fått med deg hvor mange opptak Tesla trengte? For ikke å snakke om de 200+ turne telsa trengte for å lære bilen akkurat den ruten før de fikk det til?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har aldri fått med deg hvor mange opptak Tesla trengte? For ikke å snakke om de 200+ turne telsa trengte for å lære bilen akkurat den ruten før de fikk det til?

 

Forstår du hvordan et nevralt nettverk fungerer? Det er jo hele poenget med Tesla sitt FSD. At nettverket må lære å kjøre bil. Slik at den lærer seg å takle enhver situasjon i trafikkbildet.

Lenke til kommentar

Jøss. Hva går alle de millionene under marketing i tesla sine finansrapporter til da?

Nettside, events, tesla-stæsj, skilt til butikker osv osv. Det marbles mener er at de ikke bruker penger på tradisjonell reklame per i dag, altså ingen TV-reklamer eller annonser.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Luftfjæring og oppheng er hyllevare fra Mercedes-Benz, tilhørende flere generasjoner gammel Mercedes-Benz E-klasse. Mercedes har alltid vært best på komfort, så dette er ikke noe som Tesla-eiere bør skamme seg over. Det er bare latterlig at du skal gå helt i hysterisk fanboy-modus og vise til den gamle og kjente elgtesten av første A-klasse. Det er helt uinteressant. Sedanmodellene fra Benz på samme tid var ikke berørt av dette. Heller ikke senere. Så hvor er relevansen? Tesla fikk flere hyllevarer av Mercedes-Benz. Hendler, brytere, viskerarmer, ++. Mercedes-Benz fikk elmotor av tesla. Det var et fint samarbeid. Ikke vær bitter, vær glad.

 

Rettelse: Forventet A-klasse-testen. Ser at det er en C-klasse av nyere dato. Uansett så velter den ikke. Den ser bare kjøreglad ut. Samma det, det er uansett et faktum at fjæringen kommer fra Mercedes.

 

 

Det er greit å sjekke materialet før man fyrer på alle fem, spesielt når du drar inn barnslige 'fanboy' kommentarer. Skal dog nevnes jeg har vært Mercedes 'fanboy' i alle år. 

 

Jeg har aldri benektet hvem som leverte fjæringen, tvert imot. Jeg reagerte simpelthen på uttalelsen at "Tesla-eiere kan takke mercedes for gode kjøreegenskaper". Selv hyllevarer må tilpasser og andre komponenter må vise godt samspill før man oppnår et godt resultat. Meg bekjent bruker til eks. ikke Model 3 fjærer fra Mercedes, og nettopp denne bilen har fått usedvanlig gode tilbakemeldinger på kjøreegenskapene. Du etterspør relevansen til filmen ovenfor. Som nevnt, jeg har ikke benektet Tesla kjøpte deler fra Mercedes, det er velkjent og helt uinteressant for denne diskusjonen. Videoen, som viser en C350 Hybrid, viser hvor dårlig Mercedes har balansert denne bilen. Denne faller ikke på taket slik som A-klassen gjorde i sin tid, men den mister grepet som kan få fatale konsekvenser. Dette skyldes det faktum Mercedes tenkte det var en god idé å pakke batteriet i bagasjerommet. Hybrid-modellen er med andre ord farlig på norske veier. 

 

Forøvrig, det virker som det irriterer deg noe voldsomt at noen liker et annet bilmerke enn det du gjør. Det kan være en god idé å ikke oppsøke tråder som spesifikk omhandler bilprodusenter du misliker (basert på de andre innleggene dine her). Det er noe spesielt med dere "anti X og Y" folk, det bruker ufattelig mye tid på å fortelle omverden hva dere ikke liker.  

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår du hvordan et nevralt nettverk fungerer? Det er jo hele poenget med Tesla sitt FSD. At nettverket må lære å kjøre bil. Slik at den lærer seg å takle enhver situasjon i trafikkbildet.

 

Det er mye snakk om dette nevrale nettverket, men jeg har fremdeles ikke sett et fnugg av indikasjon på at det gjør noe konstruktivt bidrag. For det første så tviler jeg på at alle sensordata blir sendt til Tesla siden det er enorme datamengder. I tillegg så har det gjennom uttalelser kommet fram at sensordata ikke blir maskinelt behandlet, men at de blir analysert manuelt. Med andre ord så sitter det et menneske og ser på bilder og tagger "Dette er en brannbil, her har vi en veiskulder"

 

Og om dette nevrale nettverket eksisterer så må man konkludere med at læringskurven er rimelig paddeflat når man etter flere år ikke har lært seg å detektere selv de mest trivielle trafikkforhold. Stillestående semitrailere for eksempel.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mye snakk om dette nevrale nettverket, men jeg har fremdeles ikke sett et fnugg av indikasjon på at det gjør noe konstruktivt bidrag. For det første så tviler jeg på at alle sensordata blir sendt til Tesla siden det er enorme datamengder. I tillegg så har det gjennom uttalelser kommet fram at sensordata ikke blir maskinelt behandlet, men at de blir analysert manuelt. Med andre ord så sitter det et menneske og ser på bilder og tagger "Dette er en brannbil, her har vi en veiskulder"

 

Og om dette nevrale nettverket eksisterer så må man konkludere med at læringskurven er rimelig paddeflat når man etter flere år ikke har lært seg å detektere selv de mest trivielle trafikkforhold. Stillestående semitrailere for eksempel.

Tror du bør sette deg inn i nevrale nettverk. Det handler ikke om at bilene er koblet sammen. På nyeste autopilot kjøres et nevralt nett på en egenutviklet databrikke. På forrige utgave av autopilot ble det nevrale nettet kjørt på GPUer levert av Nvidia.

 

Det nevrale nettet læres opp ved å mate inn data, se på hva konklusjonen ble, og så justere parametere for å forbedre utfallet. Altså man kan f.eks mate inn et bilde av en lastebil, og så sier nettet at det er 80% sikkert at det er en lastebil. Så justerer man parameterne med det resultat at nettet sier at det er 85% sikkert en lastebil. Da bruker man de oppdaterte parameterne fremover. Ved å gjøre dette igjen og igjen, med store mengder data og datakraft, klarer man å ha nok parametere, og justere disse inn riktig nok, til at det nevrale nettet er svært nøyaktig.

 

Da kan man ta en kopi av parameterne, som så installeres som en oppdatert firmware på flåten av biler. Da blir plutselig disse bilene like smarte som det nevrale nettet man benyttet til læreprosessen. Altså - læringen foregår hos Teslas utviklingssenter. Det benyttes data samlet inn av bilene, men utover det trenger ikke bilene kommunisere.

 

Jeg som kjører Tesla til daglig opplever svært stor forbedring de seneste månedene. Med den nyeste grafiske fremstillingen av trafikkbildet har man ganske god kontroll på hva bilen faktisk ser. Det er fortsatt noen bugs - som f.eks at den kan tolke en vegg som en lastebil, om den er ved siden av bilen, men det fungerer overraskende bra.

 

Jeg har hardware fra Nvidia, så jeg forventer at over de neste månedene vil de bilene med brikken fra Tesla begynne å bli bedre enn min bil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...