Gå til innhold

Førerkortbeslag, feilskilting?


ChrEM9

Anbefalte innlegg

Hei
Fikk førerkortet mitt beslaglagt for snart 3 uker siden, samtykket ikke da jeg er uenig i beslaget.

Har forøvrig ikke hørt noe fra politiet enda.

 

Det som skjedde, var at jeg kommer kjørende inn i en nedsatt fartsgrense 50(gule skilter) kjører rolig igjenom  området her. Observerer heller ikke veiarbeid. kjører videre, så er det et nytt 50 (gult skilt). Litt etter dette skiltet kommer jeg til et veikryss hvor jeg enten kan kjøre mot søfteland eller lysekloster. (Har vikeplikt for de som kommer fra søfteland) Kommer ingen biler fra søfteland, så jeg trenger ikke vike, forsetter så mot lysekloster, akselerer endel her ved krysset. Ser etterhvert at det står en mann(politi) i andre enden av strekket. Sjekket då speedometeret  og ser at det står på rundt 90kmt. Tenker egt at dette går fint siden jeg er sikker på at det er 80kmt som gjelder her. 

 

Blir vinket inn av politiet og blir fortalt at de har målt meg i 86kmt hvor fartsgrensen er 50. De sier også at førerkortet blir beslaglagt.... 

 

Ettersom at det ikke er skiltet etter veikrysset mener jeg at vi då står igjen med vurderingen om hva som var den generelle fartsgrensen i området, 50 eller 80 km/t. Slik jeg kjenner området er det klart at det er 80 km/t. Her er det ikke tettbebygd så da vil det si 80km/t som det alltid har vært her.

 

Har selv kjørt mange ganger fra søfteland, for å så svingt mot lysekloster. Fra søfeland er det 80 hele veien ned til krysset, så når man svinger ut på den veien jeg ble målt, er det ingen skilting. og då skal man jo forholde seg til de generelle fartsgrensen som blir 80kmt her. Det er skiltet etter krysset i motsatt retning forøvrig.

 

Det som også er litt pussig er at like etter dette strekket hvor jeg ble målt, er det nedsatt til 50 igjen, med to skilt, et på hver side av veien(vanlige hvite skilt). Som betyr at her er det ny fartsgrense såvidt meg bekjent. Som vil si at det er 80 på den strekningern eg ble målt...

 

Føler selv eg har en sterk sak då, men vet jo aldri. 

Noen som har noen formeninger? Trenger ikke moralpreik om at det hadde vært lurt å holde 50 uansett osv...

 

 

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kryss og rundkjøringer opphever ikke fartsgrensa, det er kun i tilfelle du svinger inn på en ny vei fra en sidevei at du kan forholde deg til de generelle fartsgrensene (50/80) frem til det er skiltet med fartsgrense (med skilt på den ene eller begge sider av veien).

Endret av mobile999
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sant nok. Men skiltnormalen som er utarbeidet forteller oss at ved strekningsskilting blir fartsgrensen skiltet bare på den veg den gjelder. Reguleringen oppheves ikke av vegkryss, men skal likevel gjentas etter vegkryss slik at de som svinger inn på strekningen, får beskjed om fartsgrensen på denne. Samtidig er gjentagelsesskiltingen en påminnelse om fartsgrensen for dem som befinner seg på strekningen.

 

Skal = Krav.

Lenke til kommentar

Fra Søfteland ser det da ut til å være 50 helt til rett før krysset. Ikke at det skulle ha noe å si for din situasjon, men det stemmer ikke med slik jeg tolker beskrivelsen din. Ellers kan jeg ikke se at det skal være 50 på strekningen hvor du ble stoppet med mindre du hadde passert dette punktet, eller at det var nedsatt på grunn av veiarbeid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Midlertidlig nedsatt fartsgrense endrer ikke den ordinære fartsgrensen. Er fullt mulig å krangle på dette. Hvis det ikke var noe aktivitet i vegarbeidet så ser jeg heller ingen grunn til at du skal kjøre 50.

I trøndelag ble det beslaglagt førerkort og skrevet bøter i en ny 70-sone. Problemet var at strekningen var fortsatt registrert som 80-sone i systemene, så de måtte levere tilbake førerkort å redusere/slette bøter siden de hadde hatt kontroll med feil fartsgrense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Midlertidig nedsatt fartsgrense endrer ikke den ordinære fartsgrensen.

 

Det spørs korleis det er gjort.

Fartsgrenser er satt som forskrift, så enten sett ein berre opp midlertidige skilt som er ei oppfordring til bilistane om å redusere farta. Eller så vedtek ein ny (midlertidig-)forskrift som fastsett at den nye fartsgrensa skal være gjeldande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs korleis det er gjort.

Fartsgrenser er satt som forskrift, så enten sett ein berre opp midlertidige skilt som er ei oppfordring til bilistane om å redusere farta. Eller så vedtek ein ny (midlertidig-)forskrift som fastsett at den nye fartsgrensa skal være gjeldande.

Å bare sette opp skilter som viser annen fartsgrense uten vedtak er vel ikke lov etter hva jeg har forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke var pågående vegarbeid, så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være 50-sone.

Jeg lurer også på hvor lang strekke du kjørte på når du ble stoppet.

Etter kryss skal fartsgrense være synlig etter 100m når det svinges inn på vegen.

I hastigheter fra 70 og nedover skal fartsgrenseskilt gjentas vær 500 meter.

Jeg hadde gått på med alt jeg hadde av middler på denne saken om det hadde vært meg.

Lenke til kommentar

TS må vel ha fått svar på om beslaget blir oppretthalde no, sidan han ikkje samtykka?

 

Om du ikkje har blitt ferdig med saka i mellomtida, er det ein «skiltplan» du skal be om å få sjå. Entreprenøren som driv med arbeid på vegen skal ha søkt og fått godkjent skiltplan frå vegmyndigheiten (kommunen for kommunal veg, Statens Vegvesen for fylkes- og riksveg) som viser kva skilt som skal stå kor. Det må foreligga ein skiltplan for at t.d. Nedsatt fartsgrense skal kunna handhevast av politiet. Om skiltplanen ikkje er fulgt har du ein god sak. Korleis jussen blir dersom vegmyndigheita har godkjent ein plan som ikkje er ihht. Til normalane er eg usikker på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har et spm. det er noe relatert til tråden til TS..

hvis man har blitt tatt for å kjørt for fort og de vil beslaglegge førerkortet,

så har jeg hørt noen si at man trenger ikke gi det fra seg, (selvom politiet såklart kommer til å bli hissig)

man kan kjøre ihvertfall helt til man får brev eller no sånt mente jeg å ha lest.. kan noen bekrefte?

kan man vise i vindu at man har førerkortet men at de ikke får tatt det til saken er avgjort elns?

For jeg vet ikke om det går an men har hørt no om det.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Politiet har myndighet til å beslaglegge førerkortet på stedet, og selv om du skulle fysisk holde igjen eller ikke overlevere førerkortet vil du fortsatt være fratatt førerretten. Dersom du ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag har politiet tre uker på å oversende en begjæring om midlertidig førerkortbeslag til retten. Tingretten vil da kalle deg inn til et rettsmøte om midlertidig førerkortbeslag, der du kan argumentere hvorfor du mener du burde beholde førerkortet under etterforskning. Hvis politiet ikke overholder treukersfristen får du tilbake førerkortet mens saken etterforskes. 

 

Når saken er ferdig etterforsket vil du få et forelegg i posten eller bli innkalt til tilståelsespådømmelse/hovedforhandling. Her avgjøres selve "saken" din. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...