Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkere bil med rattet helt til høyre/venstre posisjon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Nå kommer et litt tåpelig spørsmål. Min far påstår at om bilen blir parkert med hjulene i høyre/venstre posisjon så vil dette slite på delene i bilen. Stemmer dette?

Parkerer nemlig bilen i en L-form og rygger inn i denne med rattet i posisjon så jeg bare kan kjøre den ut, uten at jeg må ratte noe som helst neste dag.

 

Takk for svar ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo legge litt press på bærekula, endeledd og foringer. Hva dette har å si i lengden, det vet jeg ikke.

Jeg pleier stort sett å sette rattet rett før jeg parkerer.

Skrevet

Mansjettene vil og stå parkert utstekt noe som ikke nødvendigvis er det beste. Spesielt ikke om dem er gammel og slitt. Står og ellers mye spenn på ting inni der med fult rattutslag.

  • Liker 1
Skrevet

Det står som regel i brukermanualen at rattet aldri skal være i ende-posisjonen mer enn et par sekunder helst. Servopumper ryker fort når rattet står slikt. Regner egentlig med at pumpen jobber hardt både før bilen er av og når den starter igjen da.

Skrevet (endret)

Det står som regel i brukermanualen at rattet aldri skal være i ende-posisjonen mer enn et par sekunder helst. Servopumper ryker fort når rattet står slikt. Regner egentlig med at pumpen jobber hardt både før bilen er av og når den starter igjen da.

Dette gjelder vel mest når det svinges normalt. De fleste snurrer rattet helt til det mekanisk stopper. Da hører man at pumpa sliter. Når man endestykket burde man ta rattet bittelitt tilbake uansett situasjon.

 

Gjelder selvfølgelig ikke elektrisk servo som de fleste nyere biler har i dag.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Da hører man at pumpa sliter.

 

Dette er nok overtrykksventilene i servosystemet, som så vidt jeg vet alle biler med hydraulisk servosystem har.

Det er ikke noe nevneverdig større slitasje ved å vri rattet helt til en side, hverken når bilen er i gang eller er parkert.

 

Som nevnt kan det være noe større belastning på enkelte ledd i forstillingen, mansjetter dersom bilen har trekk på forhjulene osv, men ingenting av noe særlig betydning.

 

Jeg ville ikke vært spesielt bekymret for å parkere slik, det å svinge på hjulene mens bilen står stille fører sannsynligvis til noe slitasje også, både på dekk, underlag og forstillingsdeler, men det er også så lite at jeg ville neppe vært særlig bekymret for å rette opp hjulene ved hver parkering heller, same same but diffelent !

Endret av 0laf
  • Liker 1
Skrevet

Det sliter mer på styring, hjuloppheng og dekk å vri en ekstra gang frem og tilbake med stillestående hjul for å rette opp og å svinge for å dra, enn å la hjulene stå i vinkelen de har når bilen er stanset og klar til å dra.

  • Liker 1
  • 5 uker senere...
Skrevet

Vet det er et sent svar i en stille tråd, men vil gjerne takke for kjempegode tilbakemeldinger! Derfor jeg spør her inne :D Knall folk  :w00t:  :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...