Gå til innhold

Ny Kia e-Soul demonstrerer tydelig hvorfor noen kvier seg for å kjøpe elbil


Anbefalte innlegg

Km-visningen treffer ofte ganske godt for sommerføre i god trafikk med passe E6-hastighet. Det er om somrene jeg drar på bilferie og langturer, ofte med E6 store deler av turen. Derfor passer det meg fint med km-visning.

 

Skal jeg på langtur om vinteren så trekker jeg bare fra litt på km-visningen og får et god estimat igjen. Hvor mye jeg trekker fra avhenger av forholdene. 20% treffer bra på vanlig vinterføre.

 

Hva rekkevidden er ved daglig kortkjøring bryr jeg meg ikke om.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla-visningen av km er jeg også fornøyd med. Km visning av ladefart derimot gir ingen mening, den virker ikke som den henger med i hele tatt i forhold til kW ladeeffekt.

Gjettometer på andre elektriske biler er jo som komiske ali, helt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i spørsmålet siden ladeeffekt og hurtigladeeffekt burde være ganske proporsjonalt. Men det sagt så er prosent en idiotisk måleskala for ladehastighet. Man burde heller bruke km rekkevidde per minutt ladetid eller noe sånt.

 

Om den ene elbilprodusenten oppgir 0-80% på 30 minutter på en 20 kWh bil og den andre gjør det samme med en 100 kWh bil så er det jo himmel og hav forskjell selv om begge deler er 30 minutter. Den første lader kanskje 8 mil rekkevidde per halvtime og den andre 40 mil per halvtime.

Tenkte ikke på ulike batteristørrelser da spørsmålet poppet opp i hodet, så da blir det sånne halvdumme spørsmål, hehe.

Men enig med du, prosent høres ikke ut som en ideell «måleenhet»

Lenke til kommentar

Tesla-visningen av km er jeg også fornøyd med. Km visning av ladefart derimot gir ingen mening, den virker ikke som den henger med i hele tatt i forhold til kW ladeeffekt.

Jeg synes det gir mening. La meg sette det litt på spissen. Bil A forbruker 200 Wh/km og bil B bruker 100 Wh/km. Om begge lader med for eksempel 50 kW så får jo bil A 125 km rekkevidde på en halvtime, mens bil B får 250 km per halvtime.

 

Derfor mener jeg km rekkevidde per tidsenhet er et bedre mål enn % per tidsenhet eller kWh per tidsenhet. Om tidsenheten bør være minutt, halvtime eller time er jeg mer åpen for å diskutere. De har alle sine fordeler og ulemper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Flott elbil, som med største batteri er for dyr i forhold til tilsvarende fossilbil. Og det er et tragisk lite antall som kan leveres kundene. Det er på tide å innføre moms på elbiler.

Synes du ikke det er en smule selvmotsigende? For dyrt, men på tide det blir ennå dyrere?
Overhodet ikke selvmotsigende. Elbilprodusentene har i dag for høy fortjeneste.
Kan du dokumentere dette? Mange produsentar seier jo ope at dei produserer elbilar med tap. Fortenesta ligg i store SUVar på bensin eller diesel.

 

Innføring av moms vil bringe penger inn i statskassa som i dag går til produsenten.

Det er ikkje heilt slik det fungerer. Mva vert betalt av kjøparen, ikkje produsenten.

Jo det er slik det fungerer, prisen på en vare settes ut i fra hva produsent, distributør og selger tror markedet er villig til å betale. For å illustrere det på en fin måte, når moms på mat kom i Norge for en del år siden falt ikke prisen på mat men distributører og butikker stakk av med hele fortjenesten. Når det kommer moms på elbil må pris eks. mva. settes ned for at bilen skal være salgbar. Ingen vettuge mennesker kjøper småbil som Kia Soul med største batteri og ca. 330 liter bagasjerom til over 460.000,- inkl. 25% mva.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke lest partiprogrammet, men jeg hørte på radioen her om dagen at FrP forsøkte å slå politisk mynt på bompengemotstanden ved å hevde at man ved å innføre mva på elbiler kunne finansiere nedlegging av bompenger. Ren splitt og hersk altså. De forsøker altså å sette bompengemotstanderne opp mot potensielle elbilkjøpere med det resultat at elbilsalget vil falle som en stein (en gjentagelse av Danmarks gigantfeil i 2017).

 

Elbilsalget kommer ikke til å falle som en stein fordi produsentene nå er lovpålagt å redusere utslippene, og utslippsgrensene flytter seg. Og for å få lov til å selge fossilbiler som spyr ut dritt må de produsere lavutslippsbiler som elbiler for å kompensere. Elbilene må de selge uansett, og faller salget grunnet innføring av moms må også netto prisen settes ned for at salget skal opprettholdes. Bilprodusentene har kniven på strupen og de tilpasser seg kun når de må. Uten regulering av utslipp vil de fortsette å selge gammel teknologi som forurenser.

 

https://www.tu.no/artikler/eu-vil-kutte-co2-utslipp-fra-personbiler-med-37-5-prosent-for-2030/453867

 

https://www.dn.no/motor/elbiler/norsk-elbilforening/christina-bu/slik-skal-bilbransjen-presses-til-a-bygge-flere-elbiler/2-1-420524

Lenke til kommentar

Fluor1: Det er salget av elbiler i EU som må opp for å tilfredsstille kravene. Norge utgjør et relativt lite antall i den sammenhengen selv med den enorme elbilandelen vi har i salget nå. Elbilsalget i Norge vil falle som en stein dersom norske myndigheter innfører 25% mva på kort tid, men samlet sett i Europa vil det nok stige. I Norge har vi mye renere kraftpoduksjon enn i resten av europa så det gir mening å elektrifisere her først, mens de jobber med å bygge opp renere kraftproduksjon i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et problem. Man bestiller en bil i dag, og om noen år får man bilen og allerede er den utdatert. Utviklingen går mye raskere mellom generasjonene for elbil enn det gjør for bil med forbrenningsmotor.

Jeg har blitt fortalt at leveringstiden på Kia Soul 64 kWh er ca 3 måneder ved bestilling nå, ikke "noen år".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du lest partiprogrammet til frp før du uttaler deg så bastant ?

 

Da er du sikkert mer fornøyd med forslaget til Gjøvik Ap som innebærer og gjøre hele det norske forsvaret klimanøytral inne 2013, i kveld får vi nok vite om AP-landsmøtet stiller seg bakom dette forslaget.

Enten er AP (som vanlig...) noe seint ute. Eller så har du en smule feil i årstallet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...