Gå til innhold

Sintef: Hydrogen et bedre alternativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok bedre å høre på folk som ikke har forsket på noe innenfor 30 år i det de prater om, om deres meninger i akkurat det temaet. ^^

 

 

Argumentene hans er jo stort sett de samme som er blitt tatt opp, og som folk flest i enig i rundt problematikken rundt skalering av elbiler. Det er ikke nok strøm til alle uten at man virkelig må bygge ut nettet på flere steder. Utfartsdager og helger er jo et stort problem når bygder plutselig får halve byen rasende mot seg pga man skal på hyttene for eksempel. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mest spennende hydrogenbilene er nå helt klart de Grove har presentert med rekkevidde som starter på 100 mil og muligens en modell med helt opp til 140 mil.

 

Slikt er en total gamechanger i markedet. Men de blir kostbare og vil ta tid før produksjonen tar seg opp. Skal produseres 10 000 modeller neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at hydrogenbiler blir stadig mer populært, antallet er tredoblet siden 2016.

Det har blitt solgt i snitt en hydrogenbil i uken i Norge de tre siste årene, og i utgangen av 2018 var det hele 140 biler med HY-skilter.

Riktignok er det fortsatt over dobbelt så mange Rolls-Royce med skilt i Norge enn hydrogenbiler, men hydrogen er ikke død ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at hydrogenbiler blir stadig mer populært, antallet er tredoblet siden 2016.

Det har blitt solgt i snitt en hydrogenbil i uken i Norge de tre siste årene, og i utgangen av 2018 var det hele 140 biler med HY-skilter.

Riktignok er det fortsatt over dobbelt så mange Rolls-Royce med skilt i Norge enn hydrogenbiler, men hydrogen er ikke død ennå.

Det blir litt sånn "høna eller egget" problematikk. Folk kjøper ikke hydrogenbil fordi hydrogenpumpene ikke er på plass. Må nok vente på at varetransport tar i bruk og trenger pumper, før personbiler i det hele tatt kan få fart i seg. Får bare satse på at 2021 blir året hvor noen pumper starter å dukke opp i litt høyere tempo. Ref. Nikola TRE produkt-testing i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet med hydrogenbiler er at det blir verdiløse med en gang en ikke har ladestasjoner lett tilgjengelig. En elbil kan lades sakte fra husveggen, og bil derfor alltid ha en viss verdi, selv i et samfunn som bestemmer seg for å legge ned alle ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Problemet med hydrogenbiler er at det blir verdiløse med en gang en ikke har ladestasjoner lett tilgjengelig. En elbil kan lades sakte fra husveggen, og bil derfor alltid ha en viss verdi, selv i et samfunn som bestemmer seg for å legge ned alle ladestasjoner.

Det er ingenting som tilsier at en FCEV ikke kan være ladbar? Det finnes da en haug av Fossil-Hybride biler idag som er ladbare? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trokke noen vil lage det just-in case det ikke blir noe av ass.

Hva mener du her? "Just in case"? Alt handler jo om behov. Om folk som idag eier plugin-hybride biler har likt muligheten til å starte hver dag med fullt batteri, så ser jeg ingen grunn til at dette ikke vil skje med noen modeller i fremtiden når det gjelder FCEV's også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettelse: Enkeltperson som er dypt personlig involvert i hydrogen.

 

Slutter aldri løgnene?

På hvilken måte er han "dypt personlig involvert i hydrogen"? Forskere er som regel spesialister, man trenger ikke være avhengig av at "dark matter" må være reell av den grunn om man forsker på rom og tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok bedre å høre på folk som ikke har forsket på noe innenfor 30 år i det de prater om, om deres meninger i akkurat det temaet. ^^

 

 

Argumentene hans er jo stort sett de samme som er blitt tatt opp, og som folk flest i enig i rundt problematikken rundt skalering av elbiler. Det er ikke nok strøm til alle uten at man virkelig må bygge ut nettet på flere steder. Utfartsdager og helger er jo et stort problem når bygder plutselig får halve byen rasende mot seg pga man skal på hyttene for eksempel.

Er det bedre å høre på noen som er tungt personlig og yrkesmessig avhengig av hydrogen? Nei, ikke nødvendigvis.

 

Argumentet du kommer med er egentlig ubrukelig. Det trenger ikke være strøm til alle samtidig. Alle vil ikke lade på en gang, og man kan bruke lastfordeling slik at flere kan lade samtidig og likevel begrense hvor mye strøm man trekker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bedre å høre på noen som er tungt personlig og yrkesmessig avhengig av hydrogen? Nei, ikke nødvendigvis.

 

Argumentet du kommer med er egentlig ubrukelig. Det trenger ikke være strøm til alle samtidig. Alle vil ikke lade på en gang, og man kan bruke lastfordeling slik at flere kan lade samtidig og likevel begrense hvor mye strøm man trekker.

Du svarer ikke på spørsmålet? På hvilken måte er han "personlig" avhengig av hydrogen? Det at han har forsket på hydrogen i 30 år gjør han til en spesialist innenfor hydrogen, men det trenger ikke bety at han "personlig" er avhengig av det. 

 

Forbrukstopper er det som nettet må bygges etter, og da er det ingen hemmelighet at utfartsdager som påskeferien og den slags skaper problemer, når bilparken på sikt inneholder flere og flere elbiler. Du prater om hverdagene. Det er ikke der problemet ligger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har investert hele sin karriere i en blindvei. Klart han klorer seg fast alt han kan. Han er blind for at han er tungt personlig og karrieremessig investert i en blindvei og en flopp. Dessverre.

 

Forbrukstopper? Igjen, så vil for eksempel hvert borettslag ha en makseffekt de får, og dette fordeles da på bilene som står til lading til enhver tid. De vil ikke kunne trekke noe mer fra nettet enn den makseffekten de er tildelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har investert hele sin karriere i en blindvei. Klart han klorer seg fast alt han kan. Han er blind for at han er tungt personlig og karrieremessig investert i en blindvei og en flopp. Dessverre.

 

Forbrukstopper? Igjen, så vil for eksempel hvert borettslag ha en makseffekt de får, og dette fordeles da på bilene som står til lading til enhver tid. De vil ikke kunne trekke noe mer fra nettet enn den makseffekten de er tildelt.

Blindvei, hva er det du prater om? Hydrogen har vi da brukt i store mengder uavhengig av transportsektoren i mange, mange år allerede. 

 

Forstår du ikke hva en forbrukstopp er for noe? Hvordan løser du utfartsdager med kun elbiler i fremtiden? Kø-dannelser så vi jo allerede nå i påske, så hvordan vil dette se ut om 5-10-20 år? Særlig på plasser hvor nettet ikke er allverden fra før av, hvor mye vil det koste å sikre hurtiglading for forbrukstoppene om 20 år? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sintef:  Hydrogen et bedre alternativ.

 

https://radio.nrk.no/serie/frokostradio#t=52m17.92s

 

Moderatormelding

 

Splittet utifra "Raja mener nordmenn blir lurt av elbil-tallene"

 

Uderzo

Moderator

 

 

Såvidt jeg kan se uttaler han seg ikke som Sintefforsker, men som styreleder i Norsk hydrogenforum. Det er altså ikke forskningsinstituttet Sintef som mener dette, men en person som tilfeldig er ansatt der som mener dette.

Lenke til kommentar

Hva mener du her? "Just in case"? Alt handler jo om behov. Om folk som idag eier plugin-hybride biler har likt muligheten til å starte hver dag med fullt batteri, så ser jeg ingen grunn til at dette ikke vil skje med noen modeller i fremtiden når det gjelder FCEV's også. 

Sorry ass, ser ikke at det vil bli tilfelle. Hvorfor bruke penger på et større batteri enn nødvendig så lenge driften er utslippsfri? At det går an er en ting, men hvorfor skal de? I tilfelle hydrogen ikke blir noe av?

 

Edit: typo

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Sorry ass, ser ikke at det vil bli tilfelle. Hvorfor bruke penger på et større batteri enn nødvendig så lenge driften er utslippsfri? At det går an er en ting, men hvorfor skal de? I tilfelle hydrogen ikke blir noe av?

 

Edit: typo

Uansett hva du tenker og mener, så har Mercedes allerede sagt at deres FCEV vil være plug-in. Så det tyder til at dette vil være rimelig likt som fossile-hybride. Noen vil være det, andre ikke. Alt ettersom. 

 

Siden du allerede låter til å ha svarene. Hvor store mener du batteriene i en FCEV burde være? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...