Gå til innhold

Raja mener nordmenn blir lurt av elbil-tallene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med og gi alle som har en årsinntekt under et gitt beløp av staten til kjøp av elbil på foreksempel 300.000.- da ville nok andelen økt relativt fort.

 

Er nok fortsatt mange i arbeiderklassen som betaler dyre billån i tillegg til huslån og andre forbrukslån og de må nedbetale ihvertfall billånet før de får råd til å bytte bil.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda flere som ikke har elbil

Abid Raja har rett i at folk flest ikke har elbil, men andelen elbileier blir enda lavere hvis alle over 18 år tas med i regnestykket. Skal en regne i forhold til befolkningen, kan en ikke bare regne i forhold til bileierne. Norge har ca. 4,2 mill. personer over 18 år. 216 311 elbiler utgjør 5,2 %, ikke 7,9 %. Hvis en regner i forhold til alle – personer under 18 år er jo mennesker de også – så blir andelen elbileier ca. 4 %.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med og gi alle som har en årsinntekt under et gitt beløp av staten til kjøp av elbil på foreksempel 300.000.- da ville nok andelen økt relativt fort.

 

Er nok fortsatt mange i arbeiderklassen som betaler dyre billån i tillegg til huslån og andre forbrukslån og de må nedbetale ihvertfall billånet før de får råd til å bytte bil.

 

Og var tror du staten får penge sine fra da? Mange som ikke har råd med elbil bor i leilighetsblock, eller leier og har derfør små eller null mulighet til at ladde noen elbil. Slik er det før meg och mange andre. Det hjelper ikke om jeg så skulle få en elbil gratis hvis jeg ikke kan ladde den hjemme, eller at ladningen går ned till noen få minutter på en sentral laddestasjon. Og slik er det før mange, ikke bare meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg byttet ut en Ford Mondeo med en Tesla Model S og har spart godt over 50'000 kr det første året. Kjører ca 50'000 km i året.

Mondeon betalte ned 50% av Model S, så månedlige utgifter TOTALT ink strøm(drivstoff) er i overkant av 3600 kr.

 

Med tanke på dette mener jeg at ALLE kan kjøpe seg en elbil av en passende type. Man må bare sette seg ned å regne på det.

 

Jeg kjøper gjerne elbil. Førklare gjerne før meg hvordan jeg skall ladde den. Jeg har ikke mulighet at ledde den hjemme eller på jobb. Jeg kjører ca 10 mil per dag i pendling, så den må laddes ganske ofte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med og gi alle som har en årsinntekt under et gitt beløp av staten til kjøp av elbil på foreksempel 300.000.- da ville nok andelen økt relativt fort.

 

Er nok fortsatt mange i arbeiderklassen som betaler dyre billån i tillegg til huslån og andre forbrukslån og de må nedbetale ihvertfall billånet før de får råd til å bytte bil.

 

Du får nå pent brukte Nissan Leafer i god stand til godt under 100 000 kr. Disse vil fungere greit for de fleste, til både hverdagsbruk og lengre turer en gang i blant, men man må jo beregne litt ekstra tid til lading. En slik bil betaler seg selv på 3-4 år i spart drivstoff og årsavgift. Så vil påstå at man ikke kan bruke dårlig økonomi som grunn til å ikke kjøpe elbil, da elbil er det klart billigste alternativet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du får nå pent brukte Nissan Leafer i god stand til godt under 100 000 kr. Disse vil fungere greit for de fleste, til både hverdagsbruk og lengre turer en gang i blant, men man må jo beregne litt ekstra tid til lading. En slik bil betaler seg selv på 3-4 år i spart drivstoff og årsavgift. Så vil påstå at man ikke kan bruke dårlig økonomi som grunn til å ikke kjøpe elbil, da elbil er det klart billigste alternativet.

Sparer 100 000 på 3-4 år med bensin? Prøver du å være morsom eller?

 

En gjennomsnittlig billist bruker omlag 13 000 i året på drivstoff. Bytter den samme personen ut bensinbilen med en elbil vil vedkommende spare ca 10 000 i året. Det er 10 år med kjøring for å spare 100 000 kroner i drivstoff.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enda flere som ikke har elbil

Abid Raja har rett i at folk flest ikke har elbil, men andelen elbileier blir enda lavere hvis alle over 18 år tas med i regnestykket. Skal en regne i forhold til befolkningen, kan en ikke bare regne i forhold til bileierne. Norge har ca. 4,2 mill. personer over 18 år. 216 311 elbiler utgjør 5,2 %, ikke 7,9 %. Hvis en regner i forhold til alle – personer under 18 år er jo mennesker de også – så blir andelen elbileier ca. 4 %.

Pål Jensen

 

Skal du telle hver enkelt person, må du også legge sammen familier. Altså én elbil i en familie på 5 = 5 personer som har elbil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og var tror du staten får penge sine fra da? Mange som ikke har råd med elbil bor i leilighetsblock, eller leier og har derfør små eller null mulighet til at ladde noen elbil. Slik er det før meg och mange andre. Det hjelper ikke om jeg så skulle få en elbil gratis hvis jeg ikke kan ladde den hjemme, eller at ladningen går ned till noen få minutter på en sentral laddestasjon. Og slik er det før mange, ikke bare meg.

Kva kostar det å installere lading heime, då? Dersom du bur i blokk, vil ladestasjon i garasja auke verdien av husværet med omlag 160.000 kroner i snitt. Det er ei god investering som ikkje bør vere veldig vanskeleg å få styret med på. Eller huseigar, dersom du leiger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg synes viktigere tall må være hvor mange som bruker elbilen som hovedbil, hvor mange som kun bruker elbil, og hvor mange kilometer (i urbane strøk) som blir tilbakelagt med elbil og fossilbil per år. Det er tross alt sistnevnte som er det virkelig interessante tallet. Om folk har en elbil i garasjen og fossilbilen på veien hjelper det lite. (det som selvsagt hjelper mest er å dropppe begge deler og gå for sykkel :) )

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sparer 100 000 på 3-4 år med bensin? Prøver du å være morsom eller?

 

En gjennomsnittlig billist bruker omlag 13 000 i året på drivstoff. Bytter den samme personen ut bensinbilen med en elbil vil vedkommende spare ca 10 000 i året. Det er 10 år med kjøring for å spare 100 000 kroner i drivstoff.

 

Han siktet til at bilen skulle spare seg selv inn på 3-4 år, noe som er riktig for flere.

Du får en Leaf til rundt 70 000 kr.

I sparte utgifter kan du regne inn drivstoff, årsavgift og bompenger som vanligvis er de viktigste. Utenom kommer ofte utgifter til f.eks partikkelfiltre og registerreim som en slipper og som kan utgjøre betydelige summer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes viktigere tall må være hvor mange som bruker elbilen som hovedbil, hvor mange som kun bruker elbil, og hvor mange kilometer (i urbane strøk) som blir tilbakelagt med elbil og fossilbil per år. Det er tross alt sistnevnte som er det virkelig interessante tallet. Om folk har en elbil i garasjen og fossilbilen på veien hjelper det lite. (det som selvsagt hjelper mest er å dropppe begge deler og gå for sykkel :) )

 

Når bensinsalget i mars er 12,5% lavere i 2019 enn i 2018 så er det tydelig at bensinbilene kjører mindre enn før

Lenke til kommentar

Jeg synes viktigere tall må være hvor mange som bruker elbilen som hovedbil, hvor mange som kun bruker elbil, og hvor mange kilometer (i urbane strøk) som blir tilbakelagt med elbil og fossilbil per år. Det er tross alt sistnevnte som er det virkelig interessante tallet. Om folk har en elbil i garasjen og fossilbilen på veien hjelper det lite. (det som selvsagt hjelper mest er å dropppe begge deler og gå for sykkel :) )

Elbilar køyrer gjennomsnittleg lenger per år enn eksosbilar. Det har sjølvsagt delvis samanheng med at elbilparken er gjennomsnittleg nyare og nyare bilar køyrer lengre enn eldre bilar, men òg at folk som køyrer mykje sparer meir på å kjøpe elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Når bensinsalget i mars er 12,5% lavere i 2019 enn i 2018 så er det tydelig at bensinbilene kjører mindre enn før

Det er en forklaring, men ikke nødvendigvis den eneste. Fossilbiler har med tiden også blitt mer energieffektive, og det kan hende at folk har langsomt gått over til mer drivstoffgjerrige biler.

 

Og hvis det er fordi andel fossilbiler på veien har gått ned, kommer oppfølgingsspørsmålet: Er det fordi folk erstatter fossilbilen med elbiler, eller fordi de erstatter bilen med alternative mer miljøvennlige og samfunnsvennlige transportmetoder?

Lenke til kommentar

Elbilar køyrer gjennomsnittleg lenger per år enn eksosbilar. Det har sjølvsagt delvis samanheng med at elbilparken er gjennomsnittleg nyare og nyare bilar køyrer lengre enn eldre bilar, men òg at folk som køyrer mykje sparer meir på å kjøpe elbil.

Eller at man ender opp med å kjøre mer bil og ta mindre kollektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...