Gå til innhold

Hver sjette bergenser vil stemme på Nei til mer bompenger


Anbefalte innlegg

Bergens Tidende melder nå få dager etter at ytre bomring ble satt i drift, at 16.9 % av bergensere vil stemme på partiet Nei til mer bompenger. Med den ytre bomringen ble det satt opp 15 nye bomstasjoner i Bergensområdet. Disse måler bare i retning mot sentrum.

 

Protestpartiet for bompenger er nå det største partiet i Åsane og Arnas største parti. Det betyr at hver sjette bergenser vil stemme på "Nei til mer bompenger".

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Adrenz/Hver-sjette-bergenser-vil-stemme-pa-bompenge-Trym

 

Hvordan bør bompenger kreves inn? Hvordan bør Bybanen i Bergen finansieres, hvis man ikke har bompenger? Finnes det andre, gode alternativer til bompenger? 

 

Oversikt-bomstasjoner-Bergen.jpg

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette gjør jo at det er svært vanskelig for folk som bor f.eks på Sotra og som jobber i byen / Åsane. Synes dette er svært dårlig gjort av politikerne, og her bør man finne andre former enn bompenger... 

 

Det er jo vært debattert tidligere om å sette dette på skatten, men spørsmålet er jo om dette er mulig når man har så mange veiprosjekter gående. Å øke skatten vil ikke akkurat være populært, og det har vi alt sett med NRK skatten. 

 

Jeg ønsker ihvertfall at man finner en annen løsning, å ha så mange bomstasjoner i nærheten av hverandre gjør det svært vanskelig for folk, og tvinger folk som har bil til å velge kollektivt, men hva om ikke det er mulig det heller? At det er såpass store avstander at bil er eneste utvei, eller at det er så dårlig kollektivtilbud der man bor at det ikke går.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg er veldig positiv til bomringer, men kun ETTER at kollektivtilbudet er godt nok. Svært ofte er dette ikke tilfellet.

 

Synes hele dette stuntet med et nytt parti er ganske morsomt. Håper de som sa de ville stemme på dem faktisk gjør dette.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kun positiv til bompenger om den fungerer som en rushtidsavgift, og da kun om kollektivtilbudet er godt nok. Det vil være et bra tiltak for miljøet synes jeg, men synes at alle skal betale uansett hva bilen kjører på. Utenfor rushtid så ser jeg ikke noe poeng i å ha det. Bompenger ble vel innført for å finansiere veldig dyre og store prosjekter så f.eks Østlandet ikke skulle ta hele veibudsjettet for en periode? Tenker at dette uansett jevner seg ut over tid så ser ikke på dette som en god grunn til å ha bompenger.

Lenke til kommentar

Forståelig egentlig, selv om det er en sak som personlig ikke kunne brydd meg. Når man må betale bompenger for å kjøre fra Vadmyra til Bjørndalsskogen (som rammer foreldre som kjører minste til trening) blir det fort litt vel radikalt og jeg forstår at det irriterer selv det største bompengetilhengerne jeg kjenner. 

 

Et eksempel er at det lokale idrettslaget anser spillerne fra det området tapt til fordel for Fyllingsdalen. Selv om kjøreturen gjerne blir enda litt lengre for foreldre. Konsekvensen blir færre medlemmer og en dårligere klubbøkonomi da avstanden er litt for lang til å sende de minste gående til banen.  

 

Sikkert flere slike småhistorier som ergrer og påvirker folk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette gjør jo at det er svært vanskelig for folk som bor f.eks på Sotra og som jobber i byen / Åsane. Synes dette er svært dårlig gjort av politikerne, og her bør man finne andre former enn bompenger... 

 

Det er jo vært debattert tidligere om å sette dette på skatten, men spørsmålet er jo om dette er mulig når man har så mange veiprosjekter gående. Å øke skatten vil ikke akkurat være populært, og det har vi alt sett med NRK skatten. 

 

Jeg ønsker ihvertfall at man finner en annen løsning, å ha så mange bomstasjoner i nærheten av hverandre gjør det svært vanskelig for folk, og tvinger folk som har bil til å velge kollektivt, men hva om ikke det er mulig det heller? At det er såpass store avstander at bil er eneste utvei, eller at det er så dårlig kollektivtilbud der man bor at det ikke går.

Løsningen er å ikke bygge den jævla banen og vente til man har råd, det var overhodet ikke nødvendig... Det er problemet med politikere, de tenker ikke over kostnader i det hele tatt, de bare forventer at det blir betalt 20 år senere gjennom unødvendige skatter av folket, eller som her i bompenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Løsningen er å ikke bygge den jævla banen og vente til man har råd, det var overhodet ikke nødvendig... Det er problemet med politikere, de tenker ikke over kostnader i det hele tatt, de bare forventer at det blir betalt 20 år senere gjennom unødvendige skatter av folket, eller som her i bompenger.

 

Det er jeg uenig. Bybanen er et kjempe fint tilbud for alle som bor i sentrum og mot Nesttun, og gjør at færre velger bilen i de områdene, så det må jeg si meg helt uenig i. 

 

Men at prisen ble så stor er ikke særlig overraskende, og at de ikke bare kan bruke midlene som de har fått for det, men også bompenger og andre typer skatter sier seg selv. Det mange milliarder for å bygge ut bybanen så dette var ikke så rart at kostet penger. 

 

Og jo, jeg vil påstå at politikerne var godt inneforstått med hvor mye dette ville koste, også for innbyggerne. Men at de ikke ser hvordan det vil gå ut over folk er nok et godt poeng.. 

 

Forståelig egentlig, selv om det er en sak som personlig ikke kunne brydd meg. Når man må betale bompenger for å kjøre fra Vadmyra til Bjørndalsskogen (som rammer foreldre som kjører minste til trening) blir det fort litt vel radikalt og jeg forstår at det irriterer selv det største bompengetilhengerne jeg kjenner. 

 

Er det faktisk satt opp en bom imellom vadmyra og bjørndalsskogen? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det er jeg uenig. Bybanen er et kjempe fint tilbud for alle som bor i sentrum og mot Nesttun, og gjør at færre velger bilen i de områdene, så det må jeg si meg helt uenig i. 

 

Men at prisen ble så stor er ikke særlig overraskende, og at de ikke bare kan bruke midlene som de har fått for det, men også bompenger og andre typer skatter sier seg selv. Det mange milliarder for å bygge ut bybanen så dette var ikke så rart at kostet penger. 

 

Og jo, jeg vil påstå at politikerne var godt inneforstått med hvor mye dette ville koste, også for innbyggerne. Men at de ikke ser hvordan det vil gå ut over folk er nok et godt poeng.. 

 

 

Er det faktisk satt opp en bom imellom vadmyra og bjørndalsskogen? 

Det er et fint tilbud ja, men det samme var busstilbudet. Det var ingenting gale med busstilbudet. Det politikerne har gjort er å bruke ekstremt (skyhøyt) beløp av penger på å forbedre tilbudet litt, for så å lempe 50% av kostnadene over på befolkningen i hele Bergen.

 

Å bruke penger man ikke har på å bygge noe som ikke er nødvendig for så å putte regningen i ekstraskatter er definitivt måten man øker politikerforakt. 

 

 

Det som er mest komisk med det hele er at Oslo sitt Intercity/tbane prosjekt ble fullfinansiert av staten, skjer det samme her? Nei. Der verdiene skapes brukes det minimalt, mens Oslo stortrives med milliard etter milliard investering i infrastruktur, både vei, tog, t-bane osv. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

 

Er det faktisk satt opp en bom imellom vadmyra og bjørndalsskogen? 

 

Rett ved Vestkanten. Så kjører du fra Loddefjord, Vadmyra eller Mathopen til Fyllingsdalen må det betales hvis jeg forstår rett. 

 

Kan jo også nevnes at bybane til Loddefjord nok er noen tiår unna, det er sjeldent en prioritert bydel i Bergen. 

Lenke til kommentar

Jeg kun positiv til bompenger om den fungerer som en rushtidsavgift, og da kun om kollektivtilbudet er godt nok. Det vil være et bra tiltak for miljøet synes jeg, men synes at alle skal betale uansett hva bilen kjører på. Utenfor rushtid så ser jeg ikke noe poeng i å ha det. Bompenger ble vel innført for å finansiere veldig dyre og store prosjekter så f.eks Østlandet ikke skulle ta hele veibudsjettet for en periode? Tenker at dette uansett jevner seg ut over tid så ser ikke på dette som en god grunn til å ha bompenger.

Så bare i Oslo med andre ord?

 

Min by med 50k innbyggere kan kollektivt aldri bli bra nok, pga mangel på folk. Bor du i utkanten av byen går siste buss kl 1630 lørdag.

Mye industri her, disse jobbene starter så tidlig at bussrutene er ikke en mulighet med mindre du sover utenfor jobben din og tar kveldsbussen dagen før. etc

 

Enig at rushtids avgift er allright, men det er av hovedgrunn at folk som kan planlegge litt anderledes gjør gjerne det. At man drar og handler kl 1800 i stede for kl 1600 om det er mulig. Aldri hatt personlig behov for rushrids avgift da jeg er allergisk mot kø og har alltid unngått rushtid så langt jeg kan. Men ser jo at økonomi er en fin avskrekker for mange, så er en bra ting det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett ved Vestkanten. Så kjører du fra Loddefjord, Vadmyra eller Mathopen til Fyllingsdalen må det betales hvis jeg forstår rett. 

 

Kan jo også nevnes at bybane til Loddefjord nok er noen tiår unna, det er sjeldent en prioritert bydel i Bergen. 

 

Vegvesenet sitt kart er trolig litt bedre: https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:grayscale/hva:(~(farge:'0_0,id:45))/@-31726,6736887,10

 

Jeg har selv forståelse for frustrasjonen. Det er tydelig et stort sinne i Åsane og Arna, i og med at bompartiet er størst i de bydelene. Årsaken henger jo naturligvis sammen med at de betaler for noe som ikke kommer dem til gode. Åsane skal riktignok få bybane, men de nordlige deler ved Hylkje, Salhus o.l. får ikke. 

 

Før rushtidavgiften kom, kostet det 25 kroner. Etter rushtidavgiften ble prisen utenom rushtid senket til 19 kroner, og det ble nærmest lovet at det skulle bli værende slik - for det skulle være billige å kjøre utenom rushtiden. Det holdt en liten stund, før prisen økte til 30 kroner etter rushtid. Jeg er spent på hvordan prisnivået i ytre bomring kommer til å holde seg. Pr. nå er det ikke rushtidavgift, men det kommer trolig til å endre seg. Jeg tror også at innen noen år kommer ytre bomring til å være omtrent like dyr som indre bomring. 

 

Samtidig kan jeg forstå dilemmaet for politikerne; folk har over lengre tid klaget over at mange slipper unna bompenger, og de nye bomringene kan anses å være et forsøk på løsning. Personlig slipper jeg lett unna, og kan kjøre bilen min til IKEA og Åsane senter uten å betale en krone i bompenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Altså ikke la de lure deg til å tro at de lager nye bomringer fordi folk har klaget over at noen slipper unna. De trenger penger, elbilprosenten øker og trafikken har gått ned, ergo flere bomringer til å finansiere en somletrikk som ingen i fyllingsdalen har bedt om. Det er utmerket god kollektivtransport fra Fyllingsdalen, alikevel skal det brukes flertalls milliarder kroner av bergens befolkning på en bybane og en SYKKELTUNNEL. Det er ren komedie.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

La oss si 50% frafall til valget, og en har et parti av størrelse fremdeles. Jeg kommer også til å stemme på FNB i min kommune. Åra en transportpolitikk som baserer seg på kollektivtrafikk i et land som Norge er vettalaust og direkte inkompetent. En er stokk dum om en tror det er den samferdselspolitikken Norge trenger.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer land som Romania, Polen og Latvia å bygge vei og infrastruktur uten trenge bompenger?

Hvordan klarte vi for 20-30 år siden å finansiere veiprosjekter og infrastruktur uten bompenger, og hvorfor klarer ikke vi det i dag?

 

Bergen er et eksempel på en by hvor kollektivtrafikk er ekstremt vanskelig å tilby pga hvordan topografi og fjell skiller bydeler fra hverandre. Det finnes eksempler på byer hvor det å lage kollektiv er både logisk, gunstigt og mulig. Bergen ligger på total motsatt side av dette spekteret.

Skal du fra Fyllingsdalen til Laksevåg? 7 min biltur, eller 40 min buss

Skal du fra Fana til Åsane? 20 min med bil, 1 time, 20 min med buss

Skal du fra Paradis til Askøy? 15 min med bil, 1 time med buss og bybane

Skal du fra Bønes til Fane? 15 min med bil. 50 min med buss.

 

Når man må kaste vekk så mye ekstra tid på kollektivtrafik hver dag for jobb, skole, trening, aktivitet, sosiale ting er det ikke rart folk tyr til bil. Jeg bor i Fyllingsdalen og jobber på Sotra. Når jeg kjører til jobb bruker jeg ca 25 minutter fra jeg lukker døren til jeg sitter på jobb.

Skal jeg bruke det fantastiske kollektivtilbudet jeg finansierer må jeg gå 15 min til busstopp i nydelig Bergensvær, håpe bussen er der i tide, puste inn menneskesvette på min favoritt ståplass i bussen, bruke over én time på buss i feil retning til Sentrum med overgang til Sotra, og derfra gå 5 min på å komme frem. Da er jeg selvsagt 20 min for tidlig på jobb.

 

Hjem igjen er samme tragedie, bare at da må jeg vente 30 min på første buss. 

Jeg mister over 2 timer HVER DAG dersom jeg må benytte meg av kollektivtilbudet i stedet for bil til jobb. Det er ca 40 timer i måneden hvor jeg ikke kan gjøre annet enn å sitte fastlåst på en buss. Fortell meg igjen hvorfor jeg burde betale bompenger for å finansiere et alternativ for bil...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Fortell meg igjen hvorfor jeg burde betale bompenger for å finansiere et alternativ for bil...

Det positive er at du og jeg finansierer også flotte nye sykkelveier og sykkel-tunneler. For i de fantastiske omgivelsene vi bor i med 250+ dager med pissregn, og enorme høydeforskjeller blant bydelene, så stiller det seg perfekt for syklister. Bare se på de lignende sykkelnasjonene, som Danmark og Nederland, likhetene er utrolig. 

 

Det er rett og slett kvalmende hvordan de robber billister for å finansiere en sykkel-tunnel som sannsynligvis blir det nye oppholdsstedet for narkomane etter politiet jager de vekk fra Straxhuset om et år eller to. 

Lenke til kommentar

Det mest idiotiske og det som skulle vært lovforbud mot, er at innkrevde penger, om det er bompenger eller andre navngitte avgifter, ikke blir brukt til det man naturlig tror det skal bli brukt til. Det hadde nok blitt passe ramaskrik hvis det ble satt opp bommer på gang og sykkelveier for å finansiere bilveier f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bare i Oslo med andre ord?

 

Min by med 50k innbyggere kan kollektivt aldri bli bra nok, pga mangel på folk. Bor du i utkanten av byen går siste buss kl 1630 lørdag.

Mye industri her, disse jobbene starter så tidlig at bussrutene er ikke en mulighet med mindre du sover utenfor jobben din og tar kveldsbussen dagen før. etc

 

Enig at rushtids avgift er allright, men det er av hovedgrunn at folk som kan planlegge litt anderledes gjør gjerne det. At man drar og handler kl 1800 i stede for kl 1600 om det er mulig. Aldri hatt personlig behov for rushrids avgift da jeg er allergisk mot kø og har alltid unngått rushtid så langt jeg kan. Men ser jo at økonomi er en fin avskrekker for mange, så er en bra ting det.

Ja, det kan godt være. Hvis man ser mot Sverige så har de innført dette i Stockholm og Gøteborg. I København var det planer for dette, men det ble avlyst. Så mulig Oslo er den eneste byen i Norge dette har en hensikt per dags dato, men dette kan man vurdere fortløpende med årene også. Køprising som de kaller det på Wikipedia, kan være positivt for samfunnet vårt. Det er bare så synd at politikerne istedenfor utnytter det til å melke bilistene over hele landet. De har faktisk trått så langt over grensen at de nærmest har et folkeopprør mot seg snart. De har jo klart å provosere så mye at det har blitt dannet et nasjonalt bompengeparti, og det vurderer jeg å stemme på faktisk.

 

"Køprising skattlegger rushtidstimene høyere enn resten av døgnet. Formålet er mindre biltrafikk og mindre bilkøer i rushen. Mindre bilkøer betyr bedre framkommelighet for trikker og busser, noe som igjen gjør kollektivtilbudet mer attraktivt. Køprising er også et virkemiddel for å redusere lokal luftforurensning og for å bedre luftkvaliteten. I tillegg skaper køprising inntekter for det offentlige."

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar

Dette gjør jo at det er svært vanskelig for folk som bor f.eks på Sotra og som jobber i byen / Åsane. Synes dette er svært dårlig gjort av politikerne, og her bør man finne andre former enn bompenger... 

 

Men … dette er jo helt feil! 

 

Den nye ytre bomringen tilfører ingen endring overhodet for de som tidligere har passert én (eller fler) bomstasjoner.

Så skal du kritisere bomringen, sørg for at faktaene dine stemmer!

 

Hint: timesregelen – du betaler aldri for mer enn én passering

 

 ---

 

Merk at min pirking ikke betyr at jeg forsvarer/digger det nye systemet. (Eller den gamle bomringen, for den del.) Bomstasjoner rammer alt for tilfeldig; noen må passere oftere enn andre, og dette kan på sett og vis føles som en ekstra skatt vi er pålagt (litt som eiendomsskatten Høyre/FrP gjeninnførte for noen år siden i Bergen).. Videre ser vi sporadisk negativ adferd fra publikum; dersom det er praktisk mulig, velger en god andel å kjøre gjennom små boliggater, kjøre lengre omveier, eller lignende. Hverken miljø eller lokale småveier har godt av slik ekstra kunstig påført trafikk!

 

Samtidig erkjenner jeg at det å ta seg frem i rushet, ble fantastisk mye bedre etter at rushtidsavgiften kom. Differensierte bompenger fungerer! Køene er mye kortere nå, og både privatpersoner og næringsliv er tjent med kortere kø. (Grunnen til at det er kortere kø, er fordi noen er såpass heldige at de har fleksibel arbeidstid. De velger da å kjøre til/fra sentrum på mer pris-gunstige tider av døgnet. Et valg de ikke tok før.) Jeg har med andre ord et ganske ambivalent forhold til bompenger ... :-/

 

Håper vi får på plass en bedre løsning, selv om jeg ikke aner hvordan den skulle sett ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig positiv til bomringer, men kun ETTER at kollektivtilbudet er godt nok. Svært ofte er dette ikke tilfellet.

 

Synes hele dette stuntet med et nytt parti er ganske morsomt. Håper de som sa de ville stemme på dem faktisk gjør dette.

det er jo ikke et nytt parti , vi har hatt de i stavanger i 4 år nå med 1 representant i kommunestyret

 

Det positive er at du og jeg finansierer også flotte nye sykkelveier og sykkel-tunneler. For i de fantastiske omgivelsene vi bor i med 250+ dager med pissregn, og enorme høydeforskjeller blant bydelene, så stiller det seg perfekt for syklister. Bare se på de lignende sykkelnasjonene, som Danmark og Nederland, likhetene er utrolig. 

 

Det er rett og slett kvalmende hvordan de robber billister for å finansiere en sykkel-tunnel som sannsynligvis blir det nye oppholdsstedet for narkomane etter politiet jager de vekk fra Straxhuset om et år eller to. 

jeg kan skjønne bom som skal finnansiere en motorvei av høy standard , men når bom og rush avgift skal finnansiere ting som busstilbud og sykkevei da er vi på vidda, i stavanger har politikerne tilogmed klaget på sviktende inntekter i bomen pga økt elbilandel, økt bussbruk og andre alterantive og nå må jo elbiler snart betale og de snakker om og droppe mange av de planlagte prosjektene.

 

samtiding sier de at målet med bommen er og få ned bilbruken/ forrurensingen , men sannheten er at de trenger penger og bilistene må blø. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...