Gå til innhold

Elbåtforeningen: Nå er det på tide med goder for elektriske fritidsbåter


Anbefalte innlegg

Det er endel av dette og det er nok fullt mulig og gjøre dette på en lovlig måte eller minst i gråsonen, min tidligere sjef hadde en båt til rundt 12 mill. som var registrert som representasjon i firmaet, han tok dog noen turer om sommeren med forretningsforbindelser, men brukte den hyppig privat også. Disse personene er såpass kapitalsterke og har gode advokater så tror skattevesenet/økokrim vil ha en ganske vanntett sak før de trår til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe ja er det ikke egentlig alltid slik? At de med best råd til å betale skatt og bidra til fellesskapet også er de som har råd til å hyre advokater og eksperter på skatterett slik at de bidrar med absolutt minst mulig til fellesskapet? 

 

<digresjon>

Jeg betaler min skatt med glede, det er ikke alvorlige summer for jeg tjener bare helt vanlig. Men som andel av inntekt utgjør det jo likevel veldig mye. Og det er helt ok å tenke på at det lille jeg tross alt bidrar med går til vår felles pott for infrastruktur, helse&sosial, utdanning og eldreomsorg. Men det er kanskje der det ligger at enkelte kommer i slike posisjoner der kan ha flotte 50 fotere o.l. at de alltid setter seg selv først? /digresjon

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I stedet for å gi masse subsidier til elektrifisering burde en heller øke avgiftene på drivstoff, så vil markedet ordne opp selv.

Da blir maten og alt annet som du kjøper dyrere

Men, det er jo noen som liker å piske seg selv

Nettopp derfor vil det være det aller mest effektive enkeltstående virkemidlet for å få ned utslipp og stimulere til teknologiforbedring i mange sektorer.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er endel av dette og det er nok fullt mulig og gjøre dette på en lovlig måte eller minst i gråsonen, min tidligere sjef hadde en båt til rundt 12 mill. som var registrert som representasjon i firmaet, han tok dog noen turer om sommeren med forretningsforbindelser, men brukte den hyppig privat også. Disse personene er såpass kapitalsterke og har gode advokater så tror skattevesenet/økokrim vil ha en ganske vanntett sak før de trår til.

Det finst mange elektriske alternativ i dei øvre prisklassar òg. Kanskje spesielt der:

https://newatlas.com/solarimpact-solar-yacht/56378/

https://www.yachtingworld.com/multihull/review-silent-55-solar-powered-yacht-118869

https://solar-yachts.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at elektrifiseringen av bilparken raskt vil drive drivstoffprisene til værs. Og at de når et nivå hvor ikke "vanlige mennesker" har råd til å holde liv i fossildrevne motorer. Uansett om det er til bil eller båt eller snefreser.

Bilbransjen er godt igang med omlegging til elektrisk. Men det virker på meg som at resterende bransjer samt nordmenn generelt ligger og sover. (og staten...) Blind for at elektrifiseringsprosessen går raskt. Og ustoppelig.
For det tar noen år å elektrifisere alt som drives av fossile motorer. Det skal utvikles batterier, motorer og lademuligheter. Til alt fra gressklippere, snefresere, påhengere, innenbordsmotorer, motorsykler, motorsager, vannjet, snescootere osv osv. Alt skal over på strømdrift. Og det må skje samtidig.

Men det går tregt å få liv i deler av det elektriske markedet med de prisene som er I dag. Eksempelvis koster det 100 000.- (+/-) for en 20 hesters påhenger med batteri. Mens man får en 30 hester bensin til 30 000.-. Og da kjøper naturligvis "alle" det billigste.
Her må staten inn og stimulere bredt en periode for å kickstarte el-markedet. Prisene vil normaliseres ettersom salget stiger.

Det ville være trist om hele småbåtflåten våkner opp en dag og drivstoffprisen har bikka 75 kr/l. Og de fremdeles har dieselmotor under dekk. Og elektriske alternativ er langt fra utviklet.

Skal vi rekke å utvikle elektriske framdriftsløsninger for alle de ulike skipstypene, før høy drivstoffpris legger hver en lystbåt i opplag, så må vi begynne å jobbe med saken ganske umiddelbart.   Det nytter ikke å være passiv og si at "der er ikke noe løsning i dag så det går ikke an".   Sett igang nuh så er løsninga på plass før drivstoffprisen blir totalt usmakelig...  Menneskeheten har vel opp gjennom historien greidd å løse større problem enn dette???

Endret av mosedotten
Lenke til kommentar

 

Da blir maten og alt annet som du kjøper dyrere

Men, det er jo noen som liker å piske seg selv

Maten blir dyrere hvis man øker avgiften på drivstoff til fritidsbåter?

Ja, produksjonsmaskiner til de som

jobber med maten bruker sikkert samme dieselkategori.

Er ingen egen kategori fritidsbåtdiesel

så vidt jeg vet. Så da har det betydning for flere hva den koster.

Lenke til kommentar

 

En artikkel mer i SE og HØR stil enn det vi forventer i TU.

En ting er hva vi skulle ønske oss, og noe annet er hva som er realistisk.

En skal ikke bruke så lang tid med matematikk, så finner en ut at elektrisk fremdrift i småbåter er for spesielt interesserte.

En bil bruker i snitt 2 kWh/mil, og en sliter med rekkeviddeangst.

Jeg mener å ha en god turbåt, med 120 HK motor og marsjfart 16 knop.

Vekt er en vesentlig faktor for å få god fart med fritidsbåt på sjøen, og batterier veier mye.

Med et batteri på 50 kWh kunne jeg med min båt tatt turen til en holme som lå ca 15 min fra båtplassen.

Med større vekt i båten blir det mindre fart, og kanskje bare 10 min er realistisk.

Med andre ord ville bare de aller nærmeste holmene rundt båtplassen være aktuelle turmål, noe som indikerer at elektrisk drift for småbåter er nærmest å betrakte som "Luftslott".

Jeg savner denne type betraktninger i et blad som TU.

 

Et nyansert bilde er ønskelig, ja. Dagens cabin/daycruisere er neppe aktuelt for helelektrisk drift på batteri. Men seilbåter med mye lavere effektbehov, og mindre følsomhet for vekt(batterier i kjølen) er absolutt kandidater. En dieseldrevet generator kan fungere som backup, og plasseres hvorsomhelst på båten. Det samme gjelder forsåvidt brenselcelle for hydrogen. Å bytte ut det stinkende pengeslurpende dieseldroget med en elmotor og brenselcelle, kan absolutt ha noe for seg, også i førstnevnte båtkategori.

En lite omtalt mulighet med elektrisk framdrift.

Elektrisk drift med dagens batteriteknologi gir lite rekkevidde og mye liggetid på hurtiggående båter.

Men seilbåter blir noe ganske annet.

Med generator og seil , og en elmotor som kan gå uanstrengt er rekkeviddeangst mindre overhengende. Og som du påpeker,

vekten er ikke den samme fienden her.

Dessuten er seilere glade i stillheten underveis.

Tror det blit mye hvining og fosselyd ombord i en planende båt med elmotorer som jobber intenst, så stille......ikke god å si. Røykfritt blir det.

Lenke til kommentar

Høres mistenkelig mye ut som Catch 22; kan ikke bruke umoden teknologi, vil ikke utvikle moden teknologi.

Jeg ser poenget ditt og er ikke uenig, men teknologi kommer ikke av seg selv, man må igjennom en del ... mindre gode, løsninger før man ender opp med noe bra. Så vi må nok både på denne elfronten og andre teste ut ting parallelt, og ikke vente på en enkelt løsning - i så fall kommer vi ingen vei.

Poenget må være å subsidiere utviklingen av slik teknologi, ikke salget av uferdig teknologi. Det gir null mening, og er bakvendt. 

 

Det å premiere bilfabrikantene for deres "compliance" modeller er noe av det dummeste vi gjorde. 

Lenke til kommentar

En annen mulighet for fritidsbåter på sjøen er vindkraft! Det blåser som oftes, mer eller mindre. Man kan sette opp en slags påle omtrent midt i båten en slags mast, stage den opp med noen vaiere, og heise opp noen tøybiter :)

 

 

Som alltid med vindkraft medfører det mye støy, slik også i seilbåt, blafring i seil kan bli nærmest overveldende for de som er lydvare. Så helt greit å finne et annet grønt alternativ til seiling. Seiling er jo heller ikke ideelt for dorging eller når en bare skal ut å lystre krabber. Litt overkill liksom for slik bruk. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget må være å subsidiere utviklingen av slik teknologi, ikke salget av uferdig teknologi. Det gir null mening, og er bakvendt. 

 

Det å premiere bilfabrikantene for deres "compliance" modeller er noe av det dummeste vi gjorde. 

 

Ja det er en måte å se det på, en annen er at all produksjon av el-biler gjør at produsentene får kunnskap og erfaring med ny drivlinje. Og det de lærer kan gjøre at de ser annerledes på forretningsmulighetene innenfor el-bil basert på egne erfaringer på compliance modellene. 

 

I bilverden er det idag kjørt outsourcing helt til det ekstreme. Kanskje kan den enklere drivlinjen i en el-bil gjøre at produsentene på sikt velger å stå for større produksjon av deler selv - inhouse fremfor å outsource slik at de kan knipe inn marginer i alle ledd, og dermed bedre marginene? Eller at den enklere drivlinjen produseres og selges kliss lik til flere produsenter slik at produksjonen blir så strømlinjeformet at stykkprisen blir veldig lav og det i seg selv kan gi incentiver til å droppe fossilteknologien selv om produsentene sitter på mange patenter og mye kunnskap. Kanskje innser de at fossilkunnskapen er nettopp det - noe gammel som hører fortiden til. 

 

Og slår noe av dette til så har det kanskje vært verdt prisen å betale for de el-bil fordelene?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er en måte å se det på, en annen er at all produksjon av el-biler gjør at produsentene får kunnskap og erfaring med ny drivlinje. Og det de lærer kan gjøre at de ser annerledes på forretningsmulighetene innenfor el-bil basert på egne erfaringer på compliance modellene. 

Resultatet er at kundene er beta-testere. Såpass dårlig stilt er det vell ikke hos de større bilfabrikantene, at slikt ikke kan testes fra egen lommebok? Første generasjon leaf, eGolf etc er alt annet enn tull og tøys, som ble solgt med regelrett løgn angående NEDC rekkevidde. Som på sikt bare vil lage problemer ved hurtigladingsplassene siden de rett og slett har gammel og dårlig teknologi i seg. 

 

Skal man gjøre det samme med båter også? Havner har vi for få av til å løse lading på en grei måte. Så her trengs det noe nytt. 

 

Og slår noe av dette til så har det kanskje vært verdt prisen å betale for de el-bil fordelene?

 

Det er ingen tvil om at produksjonen vil bli enklere med tiden. Det er bare å se på 3D printings-teknologien det. Snart vil verkstedene kunne printe delene når dem trengs, fremfor å måtte ha deler på lager. 

 

Jeg argumenterer ikke for at vi på sikt skal fjerne oss av fossile teknologier, men jeg spør hvor bra det er å hoppe inn i det for tidlig, før teknologien som skal overta er bra nok. Det å "floode" markedet med dårlige båter som har dårlig hurtigladings kapasitet vil bare skape problemer senere, når det blir dårlig tid og krangel ved ladingspunktene. På akkurat samme måte som at de første generasjons elbilene på langt nær utnytter hurtigladestedene til at kødannelser oppstår så fort dem er der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mva fritak på innkjøp og montering av elmotor, batteri og evt. hydrogenutstyr til båt, ja takk. Retrofit markedet, spesielt på seilbåter bør absolutt være tilstede.

Dieselstanken i småbåthavner er til tider uutholdelig, og slikt bør på sikt forbys innenfor saktefartgrensa fra land. Fossilt drivstoff kan nok ikke utelukkes helt, men hybridløsninger vil gjøre det mulig å skåne nærmiljøet. De som trenger å kjøre diesel må da vente til de er ute i rom sjø med å fyre igang.

 

Liker tanken din på hybride løsninger på småbåter. Kombinert med noen kvadrat med solceller på taket og noen robuste på paneler på dekk, behøver man ikke "plugginhybrid". De fleste båtene blir kun/(knapt) benyttet i helgene, så panelene bør fint kunne toppe batteriene i løpet av ukedagene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja det er en måte å se det på, en annen er at all produksjon av el-biler gjør at produsentene får kunnskap og erfaring med ny drivlinje. Og det de lærer kan gjøre at de ser annerledes på forretningsmulighetene innenfor el-bil basert på egne erfaringer på compliance modellene. 

Resultatet er at kundene er beta-testere. Såpass dårlig stilt er det vell ikke hos de større bilfabrikantene, at slikt ikke kan testes fra egen lommebok? Første generasjon leaf, eGolf etc er alt annet enn tull og tøys, som ble solgt med regelrett løgn angående NEDC rekkevidde. Som på sikt bare vil lage problemer ved hurtigladingsplassene siden de rett og slett har gammel og dårlig teknologi i seg. 

 

Skal man gjøre det samme med båter også? Havner har vi for få av til å løse lading på en grei måte. Så her trengs det noe nytt. 

 

Og slår noe av dette til så har det kanskje vært verdt prisen å betale for de el-bil fordelene?

 

Det er ingen tvil om at produksjonen vil bli enklere med tiden. Det er bare å se på 3D printings-teknologien det. Snart vil verkstedene kunne printe delene når dem trengs, fremfor å måtte ha deler på lager. 

 

Jeg argumenterer ikke for at vi på sikt skal fjerne oss av fossile teknologier, men jeg spør hvor bra det er å hoppe inn i det for tidlig, før teknologien som skal overta er bra nok. Det å "floode" markedet med dårlige båter som har dårlig hurtigladings kapasitet vil bare skape problemer senere, når det blir dårlig tid og krangel ved ladingspunktene. På akkurat samme måte som at de første generasjons elbilene på langt nær utnytter hurtigladestedene til at kødannelser oppstår så fort dem er der. 

Nei, en kan ikke forvente en ubetinget lykkelig reaksjon på å fremelske en umoden teknologi, som har noen av sine beste egenskaper tilgode.

Slikt skaper skuffelse og skepsis, og et

tyngre marked å overbevise for hver gang.

Slik jeg ser det er det batteriene som er barrieren, det har det vært en stund. Det kan bli en stund til før

batterier har fått tilstrekkelig "fossile" egenskaper med tanke på energimengde og ladeinfrastruktur.

 

Det blir aldri uttak til lading på alle avsidesliggende holmer og idylliske steder, ikke er det ønskelig heller.

Teknologien er på vesentlige områder

for umoden til å gi tilstrekkelig brukervennlighet under alle forhold.

Om solceller små vindturbiner, eller for seilbåter slepegeneratorer kan bli et supplement, så greier de aldri å fylle et stort batteri tidsnok om du er i knipe.

En fosilgenerator vil være en forutsetning for tryggheten som man behøver.

Slik er det, lik det eller ikke!

Seilbåten er en fantastisk oppfinnelse,

som er i utvikling fremdeles, den blir ikke uaktuell i overskuelig fremtid.

Man drar på sjøen for å nyte friheten, ikke for å lete etter ladepunkter.

Lenke til kommentar

 

Kjenner noen av disse, har en som henter båten 50' fireline med familie og pikkpakk første helgen i ferien, drar til en leid hytte på Sørlandet som er leid i 5 uker for den nette summen av 80.000.-, de er der hele ferien og er veret veldig bra tar de noen dager til Danmark med båten og legger seg på hotell der, og når ferien er over kommer de tilbake ned båten og vi klargjør den til vinteropplag.

 

 

Hva skal man si, poenget som forsvant kanskje? Eie en 50 foter i premiumklassen for så og leve på leid hytte og hotellrom i ferien? For en enkel gutt fra landet som meg så virker det som temmelig lite gunstig. Hele året betaler en da på 50 foter'n også må en likevel koste på seg å leie hytte og hotellrom? Og for de som har rygg til å cashe ut en 50 foter så spiser jo likevel en slik båt av likviditeten og bedre blir jo ikke regnskapet når hytteleie, hotellrom og bunkers er betalt. 

 

Hm, det store spørsmålet må jo bli åssen slike personer klarer å komme i slike posisjoner at de faktisk velger å gjøre det på denne måten? Folk med langt mer økonomisk forståelse jobber et langt liv uten å komme seg i slike posisjoner. Hva gjør resten av oss galt? :D

Vi tar sorger på forskudd. ?

For å få sove bedre om natta prøver vi å lytte på samvittigheten ofte.?

Vi stoler ikke på flaksen.?

Vi mistenker at den ikke liker oss.?

Lenke til kommentar

Resultatet er at kundene er beta-testere. Såpass dårlig stilt er det vell ikke hos de større bilfabrikantene, at slikt ikke kan testes fra egen lommebok? Første generasjon leaf, eGolf etc er alt annet enn tull og tøys, som ble solgt med regelrett løgn angående NEDC rekkevidde. Som på sikt bare vil lage problemer ved hurtigladingsplassene siden de rett og slett har gammel og dårlig teknologi i seg. 

 

Skal man gjøre det samme med båter også? Havner har vi for få av til å løse lading på en grei måte. Så her trengs det noe nytt. 

 

Det er ingen tvil om at produksjonen vil bli enklere med tiden. Det er bare å se på 3D printings-teknologien det. Snart vil verkstedene kunne printe delene når dem trengs, fremfor å måtte ha deler på lager. 

 

Jeg argumenterer ikke for at vi på sikt skal fjerne oss av fossile teknologier, men jeg spør hvor bra det er å hoppe inn i det for tidlig, før teknologien som skal overta er bra nok. Det å "floode" markedet med dårlige båter som har dårlig hurtigladings kapasitet vil bare skape problemer senere, når det blir dårlig tid og krangel ved ladingspunktene. På akkurat samme måte som at de første generasjons elbilene på langt nær utnytter hurtigladestedene til at kødannelser oppstår så fort dem er der. 

 

 

Men vi er jo der allerede at vi kan lade med lynets hastighet, tror faktisk det er navnet som blir på de nye hurtigladerne -lynladere. Og disse laderne de bygges ut nå. Allerede er det ladere som er raskere enn Teslas. 

 

Vi har teknologien allerede idag - for daycruisermarkedet. Vi er ikke helt der at de som foretrekker skjergårdsjeeper eller weekendcruisere får dekt sitt behov kun på batteri, men vi kan starte i det små med dagsturgjengen. Vi vet hva som skal til for å lade fort og nå vet vi også hva som får batterier til å knele. Alt dette vi idag vet, var det kun noen spesielt interesserte som viste for 10 år tilbake. Og for ti år siden var det ingen som trodde på Tesla, eller at vi skulle få elektriske biler som passer til hvermansen og som kan brukes til jobb like greit som til hytta eller til bilferie på sommeren. Alt dette har skjedd på ti år, sterkt drevet av Tesla selvsagt men også av incentiver, og nå også med litt pisk for å få fortgang på etternølerne. 

 

Li ion har aldri vært billigere, vi har fått rimelig grei energitetthet. Og prisen vil falle mens energitettheten øker. Og vi kan lade raskt nok til at det er mulig å klare dagsturer. Du kommer til et ladepunkt og plugger, går for en is og en kaffe, eller bare spiser en lunsj i båten mens batteriene fylles. Etter en halvtime el kanskje tre kvarter er båten ladet tilstrekkelig til at du kommer hjem og alle har hatt en fin dag på fjorden. 

 

Noen må starte festen - og tia den er nå. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

bojangles: Jeg mener hybrid er veien å gå nå i starten. Det er mye mer kritisk å ikke ha nok reserver når man er på havet. Selv dagsturfolkt har gjerne en 20l kanne i reserve bare for sikkerhetsskyld.

 

Et batteri med ok kapasitet, 100 kWh, koster gjerne 0,1-0,2 millioner og veier rundt 600 kg. Bare vekta alene tilsier at man bør litt opp i skrog-størrelse og motoreffekt, med den merkostnaden det betyr. 0,1-0,2 millioner er en betydelig merkostnad for de fleste fritidsbåter.

 

Derfor mener jeg man bør ned i batteristørrelse slik at man har akkurat nok til en liten dagstur med batteri, men at all reservekapasitet er bensin/diesel (til bruk når det er vindstille). Det bør også forbrukes litt drivstoff under selve dagsturen for å få litt rullering på tankene og drivstoffet.

 

Det er heller ingen vits å legge opp til å kjøre i toppfart elektrisk. Det koster også mer enn det smaker. Eksos fyker uansett unna i høye hastigehter og støyen fra bølger og fossingen rundt båten vil alltid være der også med elmotor. Det er altså ikke nevneverdig å hente på å måtte ha eldrift i maks hastighet.

 

De øyeblikkene det er plagsomt med bensin/diesel er i lav hastighet når man skal navigere i havneområdet, ved droging og sånt. Da er det veldig deilig med lydløs og eksosfri motor på fine sommerdager.

Lenke til kommentar

Men vi er jo der allerede at vi kan lade med lynets hastighet, tror faktisk det er navnet som blir på de nye hurtigladerne -lynladere. Og disse laderne de bygges ut nå. Allerede er det ladere som er raskere enn Teslas. 

 

Vi har teknologien allerede idag - for daycruisermarkedet. Vi er ikke helt der at de som foretrekker skjergårdsjeeper eller weekendcruisere får dekt sitt behov kun på batteri, men vi kan starte i det små med dagsturgjengen. Vi vet hva som skal til for å lade fort og nå vet vi også hva som får batterier til å knele. Alt dette vi idag vet, var det kun noen spesielt interesserte som viste for 10 år tilbake. Og for ti år siden var det ingen som trodde på Tesla, eller at vi skulle få elektriske biler som passer til hvermansen og som kan brukes til jobb like greit som til hytta eller til bilferie på sommeren. Alt dette har skjedd på ti år, sterkt drevet av Tesla selvsagt men også av incentiver, og nå også med litt pisk for å få fortgang på etternølerne. 

 

Li ion har aldri vært billigere, vi har fått rimelig grei energitetthet. Og prisen vil falle mens energitettheten øker. Og vi kan lade raskt nok til at det er mulig å klare dagsturer. Du kommer til et ladepunkt og plugger, går for en is og en kaffe, eller bare spiser en lunsj i båten mens batteriene fylles. Etter en halvtime el kanskje tre kvarter er båten ladet tilstrekkelig til at du kommer hjem og alle har hatt en fin dag på fjorden. 

 

Noen må starte festen - og tia den er nå. 

1. Hvordan hadde det sett ut i praksis? Hvordan løser du fritidsbåten med kun batterier, samtidig som du ser på dagens situasjon rundt heller dårlig nett ut til bryggene og kaiene? Hvem tar denne regninga? 

 

Ikke bare må båtene lades over tid, ved kaiene der de står over natten, men de må også ha muligheten til å hurtiglades ute på tur, det  handler om sikkerhet. En båt bruker greit mye mer energi alt ettersom vær og vind. Så det er fort gjort å kjøre for langt. Det er en grunn til at folk flest ferdes med ei jerrykanne ekstra i båten sin. Samt det er en grunn til at selv seilbåter har "backup" med motorer. 

 

2. Nei, jeg finnes ikke enig. Dagens batteri-teknologi egner seg ikke. Båter står alt for mye stille til at lithium-ion egner seg da de ikke takler lagring. 

 

Når du lagrer lithium-ion, eller polymer så skal du balansere og lade batteriet opp til 40%. Da mister du om du er heldig kun 2% per sesong i kontrollerte 0 grader. Hvis temperaturen går opp og ned, noe den gjerne gjør iløpet av vinteren, så mister du mye mer, og ikke bli overrasket om du fra sesong til sesong ser 20-40% mindre rekkevidde kun pga dårlig lagring.  Det er nok at noen av cellene mister kapasitet til at hele batteriet ikke får lov til å lades høyere enn den dårligste cellen klarer å ta imot. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...