Gå til innhold

Elbåtforeningen: Nå er det på tide med goder for elektriske fritidsbåter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En artikkel mer i SE og HØR stil enn det vi forventer i TU.

En ting er hva vi skulle ønske oss, og noe annet er hva som er realistisk.

En skal ikke bruke så lang tid med matematikk, så finner en ut at elektrisk fremdrift i småbåter er for spesielt interesserte.

En bil bruker i snitt 2 kWh/mil, og en sliter med rekkeviddeangst.

Jeg mener å ha en god turbåt, med 120 HK motor og marsjfart 16 knop.

Vekt er en vesentlig faktor for å få god fart med fritidsbåt på sjøen, og batterier veier mye.

Med et batteri på 50 kWh kunne jeg med min båt tatt turen til en holme som lå ca 15 min fra båtplassen.

Med større vekt i båten blir det mindre fart, og kanskje bare 10 min er realistisk.

Med andre ord ville bare de aller nærmeste holmene rundt båtplassen være aktuelle turmål, noe som indikerer at elektrisk drift for småbåter er nærmest å betrakte som "Luftslott".

Evoy lovar
  • Typical 25 to 50 nautical miles (approx. 50 to 100 km) at 25 knots depending on battery choice and boat hull efficiency.
  • Typical 100 – 200 nautical miles at 4-5 knot (approx. 200 – 400 km) depending on battery choice and boat hull efficiency.
– https://www.evoy.no/products/#inboard

 

Med andre ord: Skal du langt, er det berre å redusere farten. Eit anna punkt:

  • Removal of existing fuel and engine systems, which averages 500kg to 1000kg for 20-30ft boats. Allows for big enough batteries to give range enough for most
Elmotor med kablar og andre komponentar veg berre 100-200 kg, so ein får plass til eit Tesla-batteri eller to utan at båten vert tyngre enn han var før. Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Evoy lovar

Typical 25 to 50 nautical miles (approx. 50 to 100 km) at 25 knots depending on battery choice and boat hull efficiency.

Alle lover, men vi får vente og se om de får det til.

 

30.1 fots Targa bruker rundt 2,0 l/Nm i 27 knop, ved 1000 liter kan du forflytte deg 500 nautiske mil, ved maks fart 42 knop 2,7 l/Nm, dette er med 2x Volvo Penta D4-300. Monterer du inn 1x D6-370 blir forbruket ca. 1,7 l per nautisk mil i 27 knop.

 

Men moderne skrogutforming er mer økonomiske i drift og foreksempel kan en båt med en marsjfarten på 12 knop, drivstofforbruket er da litt over en halv liter på en nautisk mil (1852 meter). Det vil si at den kun bruker seks liter i timen på marsjfart.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Evoy lovar

Typical 25 to 50 nautical miles (approx. 50 to 100 km) at 25 knots depending on battery choice and boat hull efficiency.

30 fots Targa bruker rundt 50 liter drivstoff i timen i marsjfart på 27 knop, og med 1000 liter kan den kjøre i 20 timer.
Men du skal ikkje fylle 1000 liter diesel veldig mange gonger før du vurderer om du verkeleg treng å gå 20 timar 27 knop, eller om det hadde lønt seg å skifte til eit billigare drivstoff.

 

I fylgje båtlivundersøkinga 2018 var 70% av all bruk av fritidsbåtar dag-/ettermiddagsturar. 16% brukar båten som transportmiddel til hytte, etc. Berre 3% brukar båten til ferieturar.

 

Båtlivet er sterkt forbundet med mange positive assosiasjoner. Naturopplevelse og friluftsliv er sterke drivkrefter sammen med frihetsfølelse og sosialt samvær på sjøen. Fred og ro er også viktig for svært mange. Disse forholdene ble identifisert som ’viktig’ av 70 % eller mer av de spurte.

https://knbf.no/images/Presentasjoner/Faktafolder_Nasjonal_2018.pdf

 

Det vert meir fred og ro og friluft utan motorbråk og eksos.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men du skal ikkje fylle 1000 liter diesel veldig mange gonger før du vurderer om du verkeleg treng å gå 20 timar 27 knop, eller om det hadde lønt seg å skifte til eit billigare drivstoff.

Nei, ville bare vise deg hvor langt man kan forflytte seg med 1000 liter, hva blir regnestykket ved 100 liter VS 100 kg batterier ?

 

Batteri kan ha misjon på korte dagsturer ut til øya, men lengre ferieturer må vi nok vente endel år til på vedrørende motorbåter.

 

Det vert meir fred og ro og friluft utan motorbråk og eksos.

Vet ikke om du har vært på båttur noen gang, vil ikke si at bråk og eksos er et stort problem, hyttefolk liker ikke at båter som kjører forbi hytta bråker men det er mange som ikke liker at andre koser seg med sin hobby. Jeg liker foreksempel ikke at en borti gata bruker sin meget støyende dronen over eiendommen min men har ikke tenkt og gjøre noe med det.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Batteri kan ha misjon på korte dagsturer ut til øya, men lengre ferieturer må vi nok vente endel år til på vedrørende motorbåter.

3% oppgjev at dei brukar båten sin på ferietur. (Utan at eg veit dette, mistenkjer eg at seglbåtar er overrepresentert her.) For dei resterande 97%, og sikkert mange av seglbåtane, kan elektrisk drift vere eit godt alternativ til eksosmotor i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3% oppgjev at dei brukar båten sin på ferietur. (Utan at eg veit dette, mistenkjer eg at seglbåtar er overrepresentert her.) For dei resterande 97%, og sikkert mange av seglbåtane, kan elektrisk drift vere eit godt alternativ til eksosmotor i dag.

Mesteparten av båtfolka jeg kjenner " og det er en god del" har motorbåter fra 36 til 78 fot og de bruker disse båtene omtrent hver helg fra påsken til sent uti oktober, mesteparten av turene går til favorittstedet som er "røft regnet" ca. 3 timer kjøretur en vei, disse folkene har stort sett deplasement-båter som gjør maks 18 knop og lang-feriene er faktisk på samme favorittsted men det han nok med alderen og gjøre at de ikke lengre gidder og kjøre foreksempel langsmed svenskekysten. de har også varierende med småbåter som brukes til fiske og fornøyelse samt henting av venner/familie samt div. når de ligger ute på øyene. Problemet er at disse båtene bruker endel elektrisk til tv, kjøleskap, varme, etc. så de må starte båten omtret en gang i døgnet for og lade batteriene eller at de kobler seg på en av båtene som har installert aggregat for lading, endel av båtene har også solcellepaneler som hjelper endel på brukstiden av batterier. Det kunne nok ha vært endel mer elektrifisering inne i bildet, med foreksempel strøm ut til øyene men tror det ville blitt forholdsvis dyrt, er er ikke i tvil at det vil komme løsninger etterhvert.

 

Det er en god del personer som har båt som ikke blir brukt, de båtene ligger fast som hytter på populære bryggeanlegg, det er også en stor gruppe personer som bruker båten kun 4 uker i fellesferien og kanskje et par helger hvis været er ekstremt bra. Og det finnes de som har godt med penger som brenner noen tusen liter diesel på en dag med og forflytte foreksempel sin 57 fot Sunseeker Predator i 40 knop fra havna i Oslofjorden til hytta på Sørlandet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ville bare vise deg hvor langt man kan forflytte seg med 1000 liter, hva blir regnestykket ved 100 liter VS 100 kg batterier ? Batteri kan ha misjon på korte dagsturer ut til øya, men lengre ferieturer må vi nok vente endel år til på vedrørende motorbåter. Vet ikke om du har vært på båttur noen gang, vil ikke si at bråk og eksos er et stort problem, hyttefolk liker ikke at båter som kjører forbi hytta bråker men det er mange som ikke liker at andre koser seg med sin hobby. Jeg liker foreksempel ikke at en borti gata bruker sin meget støyende dronen over eiendommen min men har ikke tenkt og gjøre noe med det.

Tror ikkje man skal nøre for mykje opp under fantasiene til «0-utslipsbil» fantastene. Som Du seier man må se praktisk på det, ikke dytte Dei med liten rot i virkeligheten inn i en dypere 0-utslipps psykose. Mennesker er sårbare.

 

50-100 år gammel teknologi i kombinasjon med 20 år gammel batteri teknologi kan det lages mykje fint av.

Her en LEGO utgave, fra «et» 20 år gammelt sett til ca 3 000,-, full auto m/fjæring.

 

«Tesla semi» koster 1 500,- NOK pr kWt batteri kapasitet, «all inklusive». Dette gir at «the MOV» hva angår prisen på batteripakken på 360 kWt kommer på 540 000,- NOK inklusive El motorer og kraft elektronikk. (for å presisere; kjøl, påbygg og inventar kommer i tillegg, med 1/3 million hver)

 

Da kan Du putre rundt på sjøen i 8 timer ved 45 kW uttak, eller kjøre 8 timers transportetapper på land. Verre er det ikke...!

For å si det enkelt: Det er ikke El-båtforeningen som vil kunne gjøre noe med det, men noverande skule-ungdom om dei får nok og korrekt informasjon. Det vil være en bedre handling og psykose enn å springe etter jenter for å skjere av clitoris eller handmjelke korgutter, kultur og religion har et noe sterkt innslag av psykose, og vi vil ha multi psykose som ikke kan nevnes uten å være rasist.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Uff..

 

 

Det gir så lite mening å gi goder for en teknologi som ikke er klar ennå. Elektrisk innenfor fritidsbåter er helt håpløst. 

Såfremt du ikke skal gi argumenter for at "gjennomsnittlig ferdsel på vannet er 10km".... eller lignende. 

 

Putt heller pengene mot firmaer som jobber for å forbedre elektrisk fremkommelighet. La fremtidig teknologi selge fordi teknologien faktisk er bedre enn nåværende teknologi. 

 

Eller man kan snu på det hele og si at noen faktisk må kickstarte dette markedet. Idag gir det liten mening for produsenter å satse på el-båt fordi det ikke eksisterer et marked.

 

Om vi kan kan klare å bidra til å skape markedet vil det kunne bli et massivt løft for miljøet på sikt. Men først må noen ta ansvar og starte i det små. Og dette kan vi klare å få til om vi ser på incentiver og skaper et miljø rundt el-båt som feks delingsmodellen sm ble nevnt. Et nettverk av ladere for dette miljøet må også på plass slik at det blir brukervennlig nok til at det faktisk blir mulig å ta seg en dag på fjorden uten å være avhengig av fossilt drivstoff, vind til seilene eller menneskelig-mekanisk innsats i form av årer.

 

Poenget er at dette trenger ikke koste veldig mye penger, ja det vil glippe noen momskroner men akkurat det kan vi ta oss råd til.

 

Vi må slutte å være så forbanne misunnelig av oss og heller klappe om noen får politisk vilje til å skape en mulighet for praktisk bruk av el-båter. Føler misunnelsen har vært en faktor som har skapt svært mye støy rundt el-biler det siste tiåret. La oss legge den biten bak oss - for incentivene for el-bil de har virket.

 

Nå er tiden inne for å skape endringer også i maritim sektor for hobby og fritidsbåtene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er tiden inne for å skape endringer også i maritim sektor for hobby og fritidsbåtene.

Er det det ?

 

Og hvordan ser du for deg at dette skal foregå ?

 

Kan tenke meg at endel gjerne ville kjøpt båter til 10 mill. eller mer hvis de slipper mva, og batteristørrelse er ikke så viktig siden de båtene ligger fast og blir brukt som hytter.

 

Og hva skal vi gjøre med båtparken vi allerede har ?, den er hovedsakelig laget i glassfiber og har en lang levetid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei, ville bare vise deg hvor langt man kan forflytte seg med 1000 liter, hva blir regnestykket ved 100 liter VS 100 kg batterier ?

 

Batteri kan ha misjon på korte dagsturer ut til øya, men lengre ferieturer må vi nok vente endel år til på vedrørende motorbåter.

 

 

Vet ikke om du har vært på båttur noen gang, vil ikke si at bråk og eksos er et stort problem, hyttefolk liker ikke at båter som kjører forbi hytta bråker men det er mange som ikke liker at andre koser seg med sin hobby. Jeg liker foreksempel ikke at en borti gata bruker sin meget støyende dronen over eiendommen min men har ikke tenkt og gjøre noe med det.

 

Men vi må jo starte en plass først. Og det var jo budskapet i artikkelen. Om vi starter i det små med dagsturmarkedet så vil det være mulig å høste masse erfaringer innen relativt kort tid. Men for at vi skal få til et slikt testmarked må det tilrettelegges. Både infrastruktur som ladere og ikke minst incentiver i form av økonomiske krykker må på plass for å komme igang. 

 

Det er idag spekulasjoner på at next gen batterier er 2-5 år unna. Oppkjøpet av Maxwell som Tesla gjorde støtter kanskje akkurat det? Om disse teoriene stemmer så vil energitettheten være doblet innen 5 år. Dvs halvering av plassbehov og vekt og dobling av rekkevidde. 

 

I påvente av ny og bedre teknologi så kan man likevel sparke igang interessen for el-maritim bruk av fritidsbåt. 

 

Om vi som bieffekt få mindre støy av båtbruk så er det helt greit for meg. Jeg personlig kan vel i enkelte tilfeller sies å faktisk nyte lyden og bromlingen av hurtigspinnende v8 som flyr forbi, men jeg tror nok ikke jeg er blant flertallet. For meg er det vakker sommer-musikk. 

 

Slik jeg ser det så er kostnaden for båtbruk blitt så stor nå at vi nærmer oss punktet hvor det koster mer enn det smaker å bruke båt. De siste 20 årene er feks prisen på båtplasser mangedoblet i bynære og sentrale strøk. Prisen i gjestehavner øker, og drivstoffkostnadene er blitt så store at der mån tidligere så båtersom feks den du nevnte, Targa i fint driv planende på maksfart over lengre strekk så blir det stadig mer sjeldent at man ser slikt om sommeren. Hva koster feks turen fra innerst i Oslofjorden til Gøteborg om du drar på og cruiser på høy fart? 

 

Nå vil jo ikke batteridrift løse akkurat slike problemer på veldig lang tid, men kanskje får vi dreid over til en ny fokus på båtliv og aktiv bruk å sjøen til fritidsbruk om vi kommer igang med el-båter? Gutta i båthavna blir stadig gråere i håret og vi trenger et generasjonsskifte. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det det ?

 

Og hvordan ser du for deg at dette skal foregå ?

 

Kan tenke meg at endel gjerne ville kjøpt båter til 10 mill. eller mer hvis de slipper mva, og batteristørrelse er ikke så viktig siden de båtene ligger fast og blir brukt som hytter.

 

Og hva skal vi gjøre med båtparken vi allerede har ?, den er hovedsakelig laget i glassfiber og har en lang levetid.

 

 

Tja det med å unngå "misbruk" bør være mulig å få til vel? Det virker jo ellers som staten er kjapt ute å korrigerer regelverk og tolkninger slik at misbruk og taktiske tilpasninger unngåes? Nå tolket jeg heller ikke artikkelen slik at de primært ønsket dette for de største cabin-cruiserne. Men primært mot day-cruiser segmentet - altså mindre båter som typisk egner seg dårlig til hyttebruk. 

 

Når vi først er kommet i gang med en slik ordning der vi skaper incentiver for el-båter og får på plass nødvendig infrastruktur så bør det være en smal sak å få på plass incentiver for å bygge om eksisterende fossilbåter til el-båt. Vi vil nok aldri se tilbakevirkende mva fritak - dvs at du kan nok ikke forvente å få tilbake momsen du engang betalte for båten, men kanskje kan du få mva fritak for kjøp av batterier, el-motor(er) og controller(e)? 

Lenke til kommentar

Og det finnes de som har godt med penger som brenner noen tusen liter diesel på en dag med og forflytte foreksempel sin 57 fot Sunseeker Predator i 40 knop fra havna i Oslofjorden til hytta på Sørlandet.

 

 

Hm ja det er nok en svært liten gruppe det. Føler det var mer slutten av 90 tallet det var en greie? Men klart at det alltid vil være en liten gruppe som er så privilegerte at de ikke trenger tenke på prisen på bunkers. Men de blir jo den lille promillen utenfor målgruppen. Men kanskje vil vi se at også slike båter blir grønne om et par tiår? LNG hybrider eller kanskje hydrogen? 

 

Diesel-elektrisk er jo alt veldig godt kjent blant større fartøy og mtp på full dreiemoment fra start samt turtallsvillighet basert på ønsket vikling så bør grønn drift av maritim sektor ha en lys fremtid når bare teknologien modnes. 

 

Heldigvis skjer det jo alt dreining i det profesjonelle markedet. Både bilferger, passasjerferger og innen havbruk ser vi stadig nybygg med batteri-elektrisk drift.  

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Hm ja det er nok en svært liten gruppe det. Føler det var mer slutten av 90 tallet det var en greie? Men klart at det alltid vil være en liten gruppe som er så privilegerte at de ikke trenger tenke på prisen på bunkers. Men de blir jo den lille promillen utenfor målgruppen. Men kanskje vil vi se at også slike båter blir grønne om et par tiår? LNG hybrider eller kanskje hydrogen? 

 

Diesel-elektrisk er jo alt veldig godt kjent blant større fartøy og mtp på full dreiemoment fra start samt turtallsvillighet basert på ønsket vikling så bør grønn drift av maritim sektor ha en lys fremtid når bare teknologien modnes. 

 

Heldigvis skjer det jo alt dreining i det profesjonelle markedet. Både bilferger, passasjerferger og innen havbruk ser vi stadig nybygg med batteri-elektrisk drift.  

Kjenner noen av disse, har en som henter båten 50' fireline med familie og pikkpakk første helgen i ferien, drar til en leid hytte på Sørlandet som er leid i 5 uker for den nette summen av 80.000.-, de er der hele ferien og er veret veldig bra tar de noen dager til Danmark med båten og legger seg på hotell der, og når ferien er over kommer de tilbake ned båten og vi klargjør den til vinteropplag.

Lenke til kommentar

Tja det med å unngå "misbruk" bør være mulig å få til vel? Det virker jo ellers som staten er kjapt ute å korrigerer regelverk og tolkninger slik at misbruk og taktiske tilpasninger unngåes? Nå tolket jeg heller ikke artikkelen slik at de primært ønsket dette for de største cabin-cruiserne. Men primært mot day-cruiser segmentet - altså mindre båter som typisk egner seg dårlig til hyttebruk. 

 

Når vi først er kommet i gang med en slik ordning der vi skaper incentiver for el-båter og får på plass nødvendig infrastruktur så bør det være en smal sak å få på plass incentiver for å bygge om eksisterende fossilbåter til el-båt. Vi vil nok aldri se tilbakevirkende mva fritak - dvs at du kan nok ikke forvente å få tilbake momsen du engang betalte for båten, men kanskje kan du få mva fritak for kjøp av batterier, el-motor(er) og controller(e)? 

Som jeg skrev tidligere så er dette fullt mulig og få elektrifisert dagsturbåter, men synes ikke at det skal utvikles i samme tempo som el-biler og forsåvidt vindmøller, det er vi som i sluttenden må betale dette over skatteseldelen og det vil bli mer en nok og betale der etterhvert.

 

Først så skal det gi intensiver for og motivere til kjøp, og tror det må mer en mva. for og få til det siden en grei skjærgårdjeep koster fra en 90.000.- og oppover og en jolle fra en 15.000.- og oppover komplett med motor. Og det skal elektrifiseres på bryggeanlegg, båtforeninger og private må få subsidier til dette samt at båt-brukeren vil få dyrere båtplass generelt.

 

Tror det er mer hensiktsmessig og la dette gå sin gang foreløpig og se an etter la oss si 10 år, og det har kommet teknologier som gjøre båter mer effektive samt rimeligere.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner noen av disse, har en som henter båten 50' fireline med familie og pikkpakk første helgen i ferien, drar til en leid hytte på Sørlandet som er leid i 5 uker for den nette summen av 80.000.-, de er der hele ferien og er veret veldig bra tar de noen dager til Danmark med båten og legger seg på hotell der, og når ferien er over kommer de tilbake ned båten og vi klargjør den til vinteropplag.

 

 

Hva skal man si, poenget som forsvant kanskje? Eie en 50 foter i premiumklassen for så og leve på leid hytte og hotellrom i ferien? For en enkel gutt fra landet som meg så virker det som temmelig lite gunstig. Hele året betaler en da på 50 foter'n også må en likevel koste på seg å leie hytte og hotellrom? Og for de som har rygg til å cashe ut en 50 foter så spiser jo likevel en slik båt av likviditeten og bedre blir jo ikke regnskapet når hytteleie, hotellrom og bunkers er betalt. 

 

Hm, det store spørsmålet må jo bli åssen slike personer klarer å komme i slike posisjoner at de faktisk velger å gjøre det på denne måten? Folk med langt mer økonomisk forståelse jobber et langt liv uten å komme seg i slike posisjoner. Hva gjør resten av oss galt? :D

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal man si, poenget som forsvant kanskje? Eie en 50 foter i premiumklassen for så og leve på leid hytte og hotellrom i ferien? For en enkel gutt fra landet som meg så virker det som temmelig lite gunstig. Hele året betaler en da på 50 foter'n også må en likevel koste på seg å leie hytte og hotellrom? Og for de som har rygg til å cashe ut en 50 foter så spiser jo likevel en slik båt av likviditeten og bedre blir jo ikke regnskapet når hytteleie, hotellrom og bunkers er betalt. 

Tja, det er en verden vi ikke forstår :)

 

Sannsynligvis er båten eid av et egent selskap som han eier og leier fra, det er en vanlig praksis på såpass dyre båter, eventuell en "firmabåt" som skal foreksempel brukes til representasjonsturer.

 

Disse folkene vil være først ute hvis det kommer intensiver til kjøp av denne type båter,og de selger de etter noen år med fortjeneste til utlandet.

 

Edit: Kan også nevne at aksemarkedet har stor innvirking på bruk og kjøp av denne type båter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja ok, så det er ønsket om mva refusjon som gjør at båtene registreres i et foretak? Det har vel i et par år nå vært relativt mange kontroller av akkurat dette spesielt i Oslofjorden, med alvorlige reaksjoner der de finner syndere. Har dog ikke fulgt med om disse sakene har endt i retten og evt. utkom av rettssakene. 

 

Er nok viktig å trå varsomt om en ønsker å forsøke slike ting. Momskrav, straffeskatt etc kan knekke privatøkonomien og skape varige gjeldsslaver. Noe slikt ville heller ikke kommet inn under den såkalte gjeldsordningen så kravet vil aldri forsvinne, det må betales eller så vil mottaker av krevet måtte leve som boms uten bokførte verdier. Regner også med at om det blir slått fast av selskapskonstruksjon er gjort kun for momsrefusjon og fradragsføring så medfører det kanskje også strafferestlige reaksjoner? 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...