Gå til innhold

Sommertid skulle spare strøm - nå kan det bli slutt på å stille klokka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe det fleste ender opp på permanent sommertid. Der er faktisk Russland et foregangsland(!!). De innførte permanent sommertid allerede i 2011.

 

Husk å følge med i timen:

 

 

 2011 saw the nationwide introduction of year-round DST, ending a period of annual clock changes that had lasted for 3 decades. Following another law change in 2014, Russian clocks were turned back by 1 hour to today's all-year standard time.

 

Kilde: https://www.timeanddate.com/time/change/russia

Lenke til kommentar

Levde alle mine barndomsår i troen på at når vi stilte klokken om vinteren var det fordi vi skulle få en time mer sollys om ettermiddag/kveld. Først da jeg var på ungdomsskole gikk det opp for meg at i dag stiller vi faktisk klokken for å få en time mindre sollys. 

 

Ja takk til å ha en time lengre dagslys når man er ferdig med jobb/skole enn å kaste den timen bort på morgenkvisten.

Lenke til kommentar

Levde alle mine barndomsår i troen på at når vi stilte klokken om vinteren var det fordi vi skulle få en time mer sollys om ettermiddag/kveld. Først da jeg var på ungdomsskole gikk det opp for meg at i dag stiller vi faktisk klokken for å få en time mindre sollys. 

 

Ja takk til å ha en time lengre dagslys når man er ferdig med jobb/skole enn å kaste den timen bort på morgenkvisten.

Det er jo lett å fikse ved å flytte på arbeids- og skuletider. A-menneska har terrorisert oss for lenge.

 

Etter faktisk sol-tid ligg Noreg over tre tidssoner frå UTC til UTC+2. (UTC-1 om vi reknar med Jan Mayen.) Val av UTC, som er den tidssona Vestlandet ligg i, hadde gjort veldig mykje internasjonal koordinering enklare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Permanent sommertid takk! Vil ikke miste de fine lyse sommerkveldene og vil heller ha det mørkt på morgenen enn ettermiddagen på vinteren.

 

Nei, nei, ett av poengene var jo at du kommer til å kjøre rundt i bil hele ettermiddagen og hive fra deg søppel hvis du har fri når det er lyst ute, dette kommer ikke MDG til å gå god for :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...