Gå til innhold

Porsche Taycan nærmer seg produksjonsstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det gjorde jo Tesla også. De begynte med å levere ut til ansatte, og så utvidet de gradvis etter hvert. De første som fikk bilene var folk som var knyttet til selskapet, og visste godt at de var testere.

Å la amatører kjøre rundt i Model 3 er ikke profesjonell testing. Det er rimelig åpenbart at Tesla ikke har testet nok før bilen gikk i produksjon. Legg til ikke-eksisterende QA og selskapet har laget mange problemer for seg.

Merkelig hvordan ingen av de proffesjonelle QA-ene i VAG ikke fanget opp at bilene deres manglet et stort batteri og elmotor før nå nylig.

Lenke til kommentar

oophus: Jeg tror du bommer helt på hva som diskuteres: Hvorfor bare 6 mil mellom hver ladesyklus? Om det er med samme bil eller et fåtall biler så betyr det jo at hver bil har kjørt veldig langt og dermed testes for slitasje i større grad enn hvis det fordeles på 100 biler. 6 millioner km delt på 100 biler er 60 000 km per bil. Fordelt på 50 biler ville det vært 120 000 km/bil osv. Fortsatt gjenstår spørsmålet: Hvorfor ikke teste fulle ladesykluser a ~500 km? Eller klarer de å grisekjøre så mye at de klarer å bruke en helt ladesyklus på bare 60 km? Stemmer det at de har kjørt dummy-sykluser? Var det utført med en jevn lav last over lang tid, høy last over kort tid eller en realistisk syklus med topper, bunner og regenerering? I det hele tatt, det åpner mange spørsmål her og så langt har vi ikke fått noe offisielt. Bare et forslag om at det kan ha blitt brukt til dummysykluser. Jeg vil gjerne vite mer og foretrekker svar/uttalelser fra Porsche framfor gjetninger.

Tipper at de bare bruker en testbenk ja. Det å teste drivverk og batterier på veiene kun, må jo være tungvindt? Særlig når man har biler ute på veiene allerede som tester det som testes kan der ute. Da er det nok bedre å ha testbenker hvor man tester batteripakkene vil jeg tru, hvor man kan kontrollere temperatur og slikt etter behov. 

 

Porsche har testet sine biler grundig i flere tiår allerede, og det fungerer måten de gjør det på. Så tipper de ikke glemmer all erfaring nå kun pga de skal teste en elektrisk bil. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å la amatører kjøre rundt i Model 3 er ikke profesjonell testing. Det er rimelig åpenbart at Tesla ikke har testet nok før bilen gikk i produksjon. Legg til ikke-eksisterende QA og selskapet har laget mange problemer for seg.

Det kommer an på hva som skal testes. Hvis vanlig kjøring er det som skal testes, så er det ingenting bedre enn å nettopp ha folk som driver med vanlig kjøring.

 

Men så klart, det er jo Tesla der er snakk om, så da må det krisemaksimeres.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva som skal testes. Hvis vanlig kjøring er det som skal testes, så er det ingenting bedre enn å nettopp ha folk som driver med vanlig kjøring.

Porsche har et omfattende regime med planlagte tester under alle forhold. Model 3-testingen har bestått i at noen tilfeldige personer har kjørt frem og tilbake til jobben i solfylte California. At det ikke er tilstrekkelig går rimelig klart fram av det som er blitt utlevert.

 

Men så klart, det er jo Tesla der er snakk om, så da må det krisemaksimeres.

Ja, og en av krisemaksimererne er Consumer Reports. Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å bruke ord og settninger som "Porsche" og "Taycan kommer til å bli en ekte Porsche." får meg nesten til å spy. El-bil og Porsche... RIP....

 

Uff, tydelig at du ikke liker Porsche eller historie.

 

Porsche startet med en Elbil tilbake i 1898, det startet med elbil og det er deilig å se at de kommer tilbake til det nå som det er brukbart igjen.

 

Den ande bilen fra Porsche var en hybrid, verdens først hybridbil. Hovedargumentet for den var rekkeviddeangsten man hadde med elbilene :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Porsche har et omfattende regime med planlagte tester under alle forhold. Model 3-testingen har bestått i at noen tilfeldige personer har kjørt frem og tilbake til jobben i solfylte California. At det ikke er tilstrekkelig går rimelig klart fram av det som er blitt utlevert.

Kilde på Teslas testmetoder?

 

Ja, og en av krisemaksimererne er Consumer Reports.

Nei, men dataene deres er over et halvt år gamle. De stammer fra sommeren 2018 eller så, og bakover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde på Teslas testmetoder?

Det som blir utlevert og den totale mangel på observasjon av vintertester før produksjonsstart.

 

Nei, men dataene deres er over et halvt år gamle. De stammer fra sommeren 2018 eller så, og bakover.

CR observerte at kvaliteten sank med senere produksjonsutgaver. Å få bil med skeive paneler og dårlig lakk er vanlig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å bruke ord og settninger som "Porsche" og "Taycan kommer til å bli en ekte Porsche." får meg nesten til å spy. El-bil og Porsche... RIP....

 

Slikt har vi hørt fra diverse besswerwissere folk før. Det ble blant annet sagt om SUV'n Cayenne, det var ikke måte på hvilken krise det ifølge enkelte var at Porsche skulle selge SUV, det ville for alltid ødelegge merkenavnet og imaget. Ble jo ikke helt slik da. Og så var det mange som mente Porsche ville tape kunder når de lanserte Panamera. Fordi Porsche hadde jo alt laget en bil som passet best for husmødre [Cayenne] og en fullverdig 4 seters vogn var det da ikke plass til i modellutvalget ifølge "ekspertisen". 

 

Er vel rundt 15 år siden Cayenne kom, og om noe så har det vel heller styrket både merkenavnet og vist bredden til Porsche. Heller ikke "familiebilen" Panamera gjorde at fansen vendte Porsche ryggen, tvert om det ble gjerne en legitim årsak til skaffe seg ennå en Porsche. 

 

Kanskje var det akkurat det samme folk sa da Porsche gikk for radiator og veskekjøling? Eller da de skulle lage "folke-porsche" i samarbeid med Audi? Eller når Porsche lanserte 928 med frontmotor og v8? 

 

Har ingen tro på at el-porsche vil svekke merkenavnet eller ødelegge for salget av andre modeller. Porsche er et så sterkt merkenavn som har vist gang på gang på bane og i løp at bilene er ikoniske, og at de følger tiden og ser på og lærer seg nye drivlinjer vil nok alle porsche kunder tjene på. På sikt kan det bli mye gøyalt med el-motor også fra Porsche, med ennå bedre kjøreegenskaper enn dagens modeller. Den hekkmotoren vi alle kjenner og elsker har noen, vel ikke fult så elskelige effekter. Det gjør jo bilene litt tung i sessen, og det slipper brått når det først slipper. :D

Og her har du totalt misforstått hva jeg mener.

Samme for meg og de så lager lastebil så lenge motoren er fossilt brennstoff. Høre lyden av et sportsanlegg når du åpner opp gassen. Og nei det hjelper ikke om bilen har så og så mange ekstra kwh og at samme lyd eller bedre lyd kommer fra 4 stykk 15" subwoofere plassert her og der. Det en fortsatt en el-bil.

Jeg personlig synes at både Cayenne og Panamera er to flotte biler.

Tesla, flott bil det. Vil jeg ha den? Nei.

Jeg bor i Norge så jeg vil ha minimum en Hybrid. Samme for meg om den har el eller hydrogen eller annen miljøvennlig fremdrift. Men jeg skal da pokker i meg ha en motor med fossilt drivstoff. Jeg har null interesse å stå fast en eller annen plass å måtte vente xxx antall timer for at kjøretøyet skal få ladded AAA batteriet sitt...

Spania? Italia? Syden generelt. Ja selvfølgelig jeg er enig. Da trenger man nødvendigvis ikke fossilt drivstoff pga temp. Men her i Norge... Over mitt varme lik om jeg kun skal ha el bil.

 

Også kan man komme med at en el bil 0 - 100 km/t går sabla fort. Jada, jeg har prøvekjørt en Model S P100D med Ludicrous Speed og alt det dildallet de kaller det.

Ja den bilen gikk sabla fort fra 0 til 100km/t tror med hånden på hjertet at det er den bilen jeg har prøvd som har vært den raskeste med god margin.

 

Men herregud å kjedelig... Virkelig kjedelig. Alt jeg hørte var et svakt "hvin" fra el motorene og bråket fra dekkene.

 

Hadde tatt som et eksempel en Corvette, Mustang, R8, 911, etc etc etc som kan være opp til flere sekunder tregere pga LYDEN.

 

En av menneskets viktigste sanseorgan.

 

Tesla og den nye Porschen ser bra ut +1

Går sikkert som rakkern +1

Miljøvennlig +1

En fossil bil med samme prestasjon koster LANGT mer +1

 

Også.

 

Totalt fraværende å kjøre -1

Kan diskutere frem og tilbake så mye dere vil men pr. dags dato finnes det ikke en el bil som passer til mitt bruk. -1 (og ja jeg har lånt å prøvd noen for å se så jeg HAR testet)

Når alle fossilbilene er vekk og alt vi har igjen er elbiler så skal vi se hva som skjer med strøm prisene. Si hva dere vil men vi får da vente til bevisene ligger på bordet. -1 i mine øyne.

 

Og la meg bare ta for meg "miljøvennlig" prinsippet... Satt i den store sammenhengen hva i all verden hjelper det at lille Norge skal gå foran å redde verden.

Tokyo alene har hva da? 3-4 ganger flere innbyggere i byen en det Norge har i sitt hele land!!

Trekk nå hode opp fra blomsterengen og innse at vi må få de STORE landene til å gjøre noe. Kina, Russland, USA, Sør-Amerika. Etc etc listen er lang.

 

At dette lille landet som knapt synes på en globus skal redde verden... Joa.. " mamma jeg tisset i havet så nå steg det!!! "

 

Og nei jeg er ikke imot elbiler. Men her i norge pr. dags dato er jeg det da teknologien har LANGT igjen før den er der at alle kan bruke den.

Så ja jeg er enig at en eller annen dag bør / skal ALLE over på et miljøvennling alternativ punktum.

 

Men ikke kom med sånne dumme kommentarer som "innen 2025 skal ALLE nye biler solgt være elbil" lukter jo anarki og kaos lang vei. 2025 kommer styggfort. Langt raskere en utviklingen går.

 

Sånn håper du / dere tok dere tid til å lese så hvis dere har så sier jeg takk og håper for en gangs skyld at folk kan slutte å tro at jeg er anti miljøvennlig og hate el bil.

 

Lamborghini eller Pagani + kun el.... RIP...

Volvo, Audi, Mazda, etc etc som kun el bil eller annet miljøvennlig? tommel opp bare de får det til å funke.

 

Dette er MIN mening.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Norge så jeg vil ha minimum en Hybrid. Samme for meg om den har el eller hydrogen eller annen miljøvennlig fremdrift. Men jeg skal da pokker i meg ha en motor med fossilt drivstoff. Jeg har null interesse å stå fast en eller annen plass å måtte vente xxx antall timer for at kjøretøyet skal få ladded AAA batteriet sitt...

Spania? Italia? Syden generelt. Ja selvfølgelig jeg er enig. Da trenger man nødvendigvis ikke fossilt drivstoff pga temp. Men her i Norge... Over mitt varme lik om jeg kun skal ha el bil.

 

 

Dette er MIN mening.

 

Ja ok, folk er forskjellige. Men å uttale seg så bastant om fremtiden tror jeg er den sikre vei til å møte seg i døren. Når energitettheten øker på neste generasjons batterier, så kan det være at også du blir å ratte en el-bil :D

 

Vi trenger både gulrot og pisk får få til overgangen til nullutslippsbiler. Avgasser fra biltrafikken tar knekken på storbyer over hele verden. Og vi opplever det faktisk flere ganger per år selv i lille norge. Kaldt og vindstille vær gjør at vi har byluft som i Tokyo eller andre virkelig store byer. Nå er vi jo stort sett så heldige å leve i et land med konstant nordavind eller pålandsvind så for mange så oppleves kanskje ikke utslippet fra bilparken så truende som det faktisk er - men det betyr likevel ikke at vi kan lene oss tilbake og la alle andre land sørge for utslippskutt. Vi må gjøre vår del, og at lille norge faktisk har klart å skape el-bil incentiver som gjør at elbiler har begynt å få fotfeste og blir en stadig større del av bilparken er bare positivt. 

Lenke til kommentar

 

Jeg bor i Norge så jeg vil ha minimum en Hybrid. Samme for meg om den har el eller hydrogen eller annen miljøvennlig fremdrift. Men jeg skal da pokker i meg ha en motor med fossilt drivstoff. Jeg har null interesse å stå fast en eller annen plass å måtte vente xxx antall timer for at kjøretøyet skal få ladded AAA batteriet sitt...

Spania? Italia? Syden generelt. Ja selvfølgelig jeg er enig. Da trenger man nødvendigvis ikke fossilt drivstoff pga temp. Men her i Norge... Over mitt varme lik om jeg kun skal ha el bil.

 

 

Dette er MIN mening.

 

Ja ok, folk er forskjellige. Men å uttale seg så bastant om fremtiden tror jeg er den sikre vei til å møte seg i døren. Når energitettheten øker på neste generasjons batterier, så kan det være at også du blir å ratte en el-bil :D

 

Vi trenger både gulrot og pisk får få til overgangen til nullutslippsbiler. Avgasser fra biltrafikken tar knekken på storbyer over hele verden. Og vi opplever det faktisk flere ganger per år selv i lille norge. Kaldt og vindstille vær gjør at vi har byluft som i Tokyo eller andre virkelig store byer. Nå er vi jo stort sett så heldige å leve i et land med konstant nordavind eller pålandsvind så for mange så oppleves kanskje ikke utslippet fra bilparken så truende som det faktisk er - men det betyr likevel ikke at vi kan lene oss tilbake og la alle andre land sørge for utslippskutt. Vi må gjøre vår del, og at lille norge faktisk har klart å skape el-bil incentiver som gjør at elbiler har begynt å få fotfeste og blir en stadig større del av bilparken er bare positivt. 

Det at energitettheten øker på neste generasjons batterier er noe jeg ønsker velkommen. MEN.

Det hjelper ikke stort på ladetiden.

Den dagen det tar like lang tid å lade batteriet til 100% som det tar å fylle opp en 80 liters tank på en bil så skal jeg ha meg el-bil. Av den enkle grunn. Hva er da problemet om den nesten er tom?

 

De trenger ikke nødvendigvis ikke forske så mye på å få bedre batterier, men de er nøtt til å forske på en måte der ladetiden blir på samme nivå som å fylle vanlig drivstoff.

 

Klarer de det, da har el-bil generasjonen klart det og slik jeg ser det så "trenger" man ikke lengre fossile bil til hverdagsbruk, men kan heller ha veteraner og spesielle sportsbiler som bruker fossilt drivstoff.

Er noe med det mekaniske i en fossil motor som en el-bil aldri klarer å innfri.

Lenke til kommentar

Det at energitettheten øker på neste generasjons batterier er noe jeg ønsker velkommen. MEN.

Det hjelper ikke stort på ladetiden.

Den dagen det tar like lang tid å lade batteriet til 100% som det tar å fylle opp en 80 liters tank på en bil så skal jeg ha meg el-bil. Av den enkle grunn. Hva er da problemet om den nesten er tom?

 

De trenger ikke nødvendigvis ikke forske så mye på å få bedre batterier, men de er nøtt til å forske på en måte der ladetiden blir på samme nivå som å fylle vanlig drivstoff.

 

Klarer de det, da har el-bil generasjonen klart det og slik jeg ser det så "trenger" man ikke lengre fossile bil til hverdagsbruk, men kan heller ha veteraner og spesielle sportsbiler som bruker fossilt drivstoff.

Er noe med det mekaniske i en fossil motor som en el-bil aldri klarer å innfri.

 

 

Den argumentasjonen har jeg sett mange ganger. Er det slik at du bor på en plass der det er helt umulig å få til hjemmelading av el-bil? Om det er slik, er det noe som tilsier at det vil være en kliss lik situasjon om feks 5 år? Kanskje har da boligeiet eller styret besluttet å oppgradere til el-bil lading? 

 

Da jeg kjørte turbo diesel hadde jeg 85 l tank, ganske gjerrig på forbruk så fylte stort sett en gang eller tre per måned avhengig av bruken selvsagt. Men selv om det tok kanskje 4-5 minutter å fylle tanken utenfor bensinstasjonen så ble det jo til at tanken stort sett ble fylt på vei til/fra jobb eller andre aktiviteter, dermed var det liksom ikke 4-5 minutter dødtid, det å fylle tanken tok av tid jeg heller kunne brukt på noe gøyalt. Og noen ganger måtte jeg kanskje kjøre en omvei for å tanke opp. Det ble samlet sett langt mer stress enn det er å kjøre el-bil til daglig bruk. Og selv på hurtiglading er det null stress, for da kan jeg gå å ta en kopp kaffe, eller en matbit eller en is om solen skinner. 

 

Kobler til lading når en parkerer hjemme. Starter hver dag med oppvarmet bil, tinte ruter og "full tank". Trenger ikke beregne tid til å stoppe å tanke. Ikke trenger jeg så ute å fryse mens tanken fylles. For jeg har full tank hver morgen. På lengre turer så kombinerer jeg lading med spisepause, tissepause eller bare det å få strekt litt på bena. På bilferie går det helt fint å klare minst like lange dagsetapper i el-bil som i fossilbil. Tror ikke jeg kjørte særlig fortere på autobahn heller da jeg kjørte turbo-diesel, for når en har med kone og barn så er jo bilen full av verdisaker og da flørter man jo uansett ikke med hastigheter nærmere 300 km/t. 150+ holder lenge og det går faktisk uten at batteriene går tomme umiddelbart. 

 

Og skulle jeg få spesielle behov feks å frakte avfall eller en havseiler så kan jeg enten leie en container, bestille transport eller leie en høvelig bil. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke ord og settninger som "Porsche" og "Taycan kommer til å bli en ekte Porsche." får meg nesten til å spy. El-bil og Porsche... RIP....

 

Artig kommentar med tanke på at den første elbilen Porsche lanserte var år 1900. Tror ikke Tesla elbiler var påtenkt engang da...

Lenke til kommentar

Kilde på Teslas testmetoder?

 

 

Nei, men dataene deres er over et halvt år gamle. De stammer fra sommeren 2018 eller så, og bakover.

Det kom oppdaterte data for noen få dager siden, Tesla modellen med kråkedører kom på 2 plass over lista med biler med flest feil.

 

Porsche er kjent for noe av de mest solide bilene i bransjen, og er ikke lite juling en 911 GT2/GT3 modell får gjennom livsløpet. Og da snakker vi ikke om imponere naboen med 3,5 sekunder rett fram.

Lenke til kommentar

 

Å bruke ord og settninger som "Porsche" og "Taycan kommer til å bli en ekte Porsche." får meg nesten til å spy. El-bil og Porsche... RIP....

 

Artig kommentar med tanke på at den første elbilen Porsche lanserte var år 1900. Tror ikke Tesla elbiler var påtenkt engang da...

Artig at de gikk bort fra det og ikke kom tilbake til det før på 2000 tallet. Smarteste de gjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...