Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høring om forslag til forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B


Anbefalte innlegg

Det er nok enklere å lære seg å kjøre på en automat lettsykkel, hvis en har null erfaring fra før. Så for et forholdsvis kort kurs kan det være en fordel. Men giring er noe de fleste lærer raskt, iallefall hvis en har erfaring fra manuell giring i bil.

Av de 13 europeiske landene som har denne ordningen med forenklet, nasjonal førerett for lett mc, er det dog bare Tsjekkia og Slovakia som har dette begrenset til Automat. ( ref: https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_driving_licence).

En stor del av mc-ulykker er utforkjøring i sving eller kollisjon med bil ( ofte hvor bilisten ikke har sett mc). (https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/hva-skyldes-de-mange-dodsulykkene-pa-mc)

Lett og tung mc er vel dessverre i praksis like utsatt, i forhold til for høy hastighet eller «stivne» i sving og ikke bli sett av bil. Bevisstgjøring og refleksjon rundt dette blir nok sentralt i utvidelseskurset.

For MC er det en omfattende og god opplæring, som skal legge grunnlaget for egentrening som fullverdig motorsykkelist. Forenklet A1 ordningen er nok mer rettet mot de som idag har erfaring med moped til pendling, og at kurset skal dekke overgangen fra 50cc til 125cc. Formålet at flere skal benytte tohjuling til korte reiser fremfor bil.

Jeg har uten hell prøvd å finne rapporter om erfaringer med denne ordningen ellers i Europa. Ser ut som det er noe som fungerer uten noe særlig rabalder.

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hastigheten som dreper, ikke hestekreftene. Grunnen til at hvem som helst kan kaste seg på en moped er at det skal mye til å komme så raskt inn i en sving eller situasjon at man dør av det.

 

Derfor skal det være mye strengere opplæringskrav til 125 cc. Uten å ha god opplæring i unnamanøver, bremsing og svingteknikk, så bør det ikke gå i mer enn 50. Kunne til nød bli oppjustert til 60km/t men ikke mer.

Lenke til kommentar

Helt enig. Derfor er jeg glad for at myndighetene ikke går for slik det er i UK, hvor en 16-åring med mopedlappen automatisk kan kjøre 125cc ved fylte 17 år.

 

Det norske forslaget inneholder derimot et omfattende utvidelseskurs, med flere timer enn noe annet europeisk land som har tilsvarende ordning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel på tide og selge sykkelen, betalt forsikring i et halvt år nå mens eg har ventet på avklaring ang- førerkortet..

Er bare å levere skiltene for så ta de ut igjen når du har evt. Fått lappen! Ikke noe vits å selge syklen! Venter selv i spenning, sjekket daglig siden februar om det har skjedd noe i mediene.

Lenke til kommentar

Er vel på tide og selge sykkelen, betalt forsikring i et halvt år nå mens eg har ventet på avklaring ang- førerkortet..

Kan da bruke den til egentrening mens vi venter på svaret, såfremt du har plass å kjøre. Så ligger den bare ikke og samler støv. Trenger ikke store plassen for å øve på friksjonsone, bakkestart og krypkjøring eksempelvis.

 

Fikk dessverre ikke fortsette med lappen i år men greit å ha egen sykkel å trene på når jeg vil.

Lenke til kommentar

Er det noen som har anledning til å stikke innom Arendalsuka, og «Samferdselsteltet» denne uka? Drive litt lobbyvirksomhet og få frem argumentene fra denne tråden? :-)

 

Edit: Ser at høring om "forenklet førerrett for lett mc" faktisk ble nevnt av Transportkomiteen i juni i år. Ikke noe om mulig konklusjon eller tidsplan, men formuleringen er i allefall et tegn på at ballen ikke er lagt dødt: "Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Une Bastholm om bærekraftig moderne bevegelsesfrihet gjennom redusert biltrafikk".

 

Det skrives:

" Videre har regjeringen Solberg hatt et forslag om å legge til rette for at personer med førerkort klasse B også kan få førerkort klasse A1, på høring. Å gjøre det enklere for flere å kunne kjøre lett motorsykkel fremfor personbil vil også bidra til redusert arealbehov, økt fleksibilitet og større fremkommelighet for flere i trafikken."

Endret av chrgod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forslaget om rett til å føre mopedbil gjennom utvidelse av klasse T er vedtatt, ble offentligjort i dag.  Dette var ikke anbefalt fra SVV.

 

For det som høringen omhandlet , er status slik:

 - Forenklet tilgang til førerkort i klasse A1 for innehavere av førerkort i klasse B   ????

 - Lavere alderskrav for førerett for tre- og firehjuls moped (klasse AM 147)          Ikke anbefalt, vedtatt av SD

 - Rett til å føre tre- og firehjuls moped gjennom utvidelse av klasse T                    Ikke anbefalt, vedtatt av SD

 - Mindre endringer i opplæringskrav for motorsykkel                                               Anbefalt, vedtatt

 - Utvidet besøkskjøring med førerkort utstedt utenfor EØS                                     Ikke anbefalt, vedtatt av SD

 

Så, på sett og vis, det nærmer seg nok..

Endret av chrgod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del så er jeg kun ute etter et pendlerverktøy som kan ta meg hjemmefra og til jobb. En NIU NGT eller en SuperSOCO TC Max f.eks. Eller en 11kW Zero, men da snakker vi litt annen prisklasse enn jeg er ute etter :)

 

Jeg kjører kun på veier med 50/60, evt en 70-sone litt avhengig av hvor jeg kjører. Så målet er bare å kunne holde følge med resten og unngå stygge forbikjøringer.

Lenke til kommentar

For min del så er jeg kun ute etter et pendlerverktøy som kan ta meg hjemmefra og til jobb. En NIU NGT eller en SuperSOCO TC Max f.eks. Eller en 11kW Zero, men da snakker vi litt annen prisklasse enn jeg er ute etter :)

 

Jeg kjører kun på veier med 50/60, evt en 70-sone litt avhengig av hvor jeg kjører. Så målet er bare å kunne holde følge med resten og unngå stygge forbikjøringer.

Er ikke langt fra mitt bruk det :-)

Lenke til kommentar

Jeg stiller også i "samme liga" som de 2 foregående her.

For det meste 50/60 sone, men også noen få turer i 70/80 sone. Da for å kjøre meg en tur til en av de andre Østfold byene eller en tur over grensen for å handle litt (og slippe bompenger ved Svinesund).

 

Nå kjører jeg en TZR som er trimmet noe for å kunne føle meg tryggere i trafikken, men hadde gjerne byttet den med en 125cc for å slippe å være redd for å bli stoppet og sendt på kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...