Jump to content

0gremagi

Medlemmer
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

28 :)
  1. Jeg vet ikke eksakt men jeg tipper vel det er vanskelig å komme noe spesielt under 20.000kr med et minimum av kjøretimer. Også bryderiet/irritasjonen ved å måtte ta en teoriprøve og en oppkjøring igjen (perspektivet for en som har B lappen og trafikkerfaring).
  2. Ta meg selv som eksempel. "Fattig" foreldre som ikke ville/syns det var for dyrt med lett lappen (jeg hadde fryktelig lyst på). Så jeg fikk utdelt en moped i 14års alder, satte meg på den og gikk ikke av den annet enn for å sove til jeg var 18. Mekka/skrudde moped, drømte moped om natta og i det hele tatt. Alle hadde nok ikke like mye fartstid med det som meg. Så blir jeg voksen og får lyst til å kjøre litt lett sykkel som terapi for tapt muligheter i ungdommen. Jeg ser også på det som et flott transportmiddel nå, det er hovedpoenget. Det er bare alt for dyrt med 20+ for en voksen person som faktisk er tilfreds med å "begrense" seg til A1. Da tar jeg heller full A lappen og da ender man ikke opp med å kjøre 125 selvfølgelig. I en modell med individuell vurdering hadde jeg hatt 1 test time med kjørelærer og han hadde stempla lappen, sagt tut og kjør. Fra mitt ståsted hadde selv 5000 vært dyrt, men greit jeg hadde betalt det. Greia med forslaget var å tilgjengeligjøre dette for voksne folk med trafikk/kjøreerfaring. Husker ikke når det ble slutt på automatikken at man fikk a1 på kjøpet med b, ei eller vet jeg argumentasjonen for at dette ble borte. Noen land har vel dette enda. Om ikke annet hvis man har mopedlappen så får man kjøre a1 som 18 åring. I kjipe pottit norge skal alt granskes og vurderes i filler helt til alle som kunne hatt interesse av dette er døde og begravet desverre, eller gjøres alt for dyrt til at noen gidder. For meg er det vanskelig å rettferdigjøre/forklare for samboer som jeg deler økonomi og hus med å bruker 20-25 tusen på a1 lappen, noe som kunne fraktet stort sett meg selv billigere enn bil selvfølgelig, men det er ikke et helårs transportmiddel i Norge (stort sett). Jeg personlig er litt bitter over negativiteten til forslaget fra høringsinstansene og prioriteten det ser ut til å ha fått i systemet. Vet ikke om det er noe mer vi som kjemper for det kan gjøre. Argumentasjonen om hvordan mange andre land gjør det syns jeg er god og har vel ikke blitt nevnt en gang. Syns kriteriene med 25år/5år hørtes fint ut. (Om ikke fra 18 eller 20 som er mer i tråd med andre aldersgrenser vi har). (Får bare beklage om det er en masse skrivefeil, skriver stort sett på mobil med store tomler ?)
  3. Men kan et forslag som har vært på høring og er til behandling bare "dø i stillhet" om det blir purret på? Strengt tatt skal det vel enten vedtas eller forkastes. Virker som om de har lyst til å forbigå det i stillhet. Er det er for lite til å opp i stortinget, dvs departementet som skal avgjøre det? Er jo ikke værre enn å spamme ministeren litt? Syns ikke de skal få drepe dette uten å betale prisen (tapte stemmer). Feks 25år, 5år sammenhengende hadde vært et enkelt og greit kriterie forsåvidt. Med et kurs som kostet 5000. Billig for de som vil ha det, for dyrt til at alle og enhver går å gjør det.
  4. Venter i spenning. Hvis han er siste instans skal jeg "tilfeldigvis" gjøre det samme ?
  5. Bare å legge ved kopi av det svaret og sende til mister Lasse Lager da ? bare vi finner definitivt ut hvor/hvem vi skal plage så er det bare å teppebombe de med mail! ?
  6. Bra, det kan ikke skade å sitte på dem til de kommer med en avgjørelse. Uansett hvor bra eller dårlig den blir ?
  7. Tor Andre Johnsen har vært stille lenge. Såvidt meg bekjent så sitter han i Transport og beredskapskomitén enda (til tross for FRP exiten). Han var veldig positiv til forslaget sist jeg hørte noe fra han. Og angivelig flere i komitén er MC entusiaster. Har ikke hørt noe fra noen hold at forslaget er skrotet. Det er bare veldig stille... Så lenge det mases om forslaget kan det vel ikke bare slenges i en skuff(?) (Er det transport og beredskap eller komunikasjonskomitén egentlig?Mulig jeg har rotet med begrepene) Sikkert ikke dumt å tipse om at det er ganske mange visninger og mange som ivrig følger denne tråden (stemmer stemmer stemmer)
  8. Akkurat, det er mange som oss vil jeg tro. Generell transport når været tillater, treff eller rett og slett kos. Jeg så vel for meg at dette ville være kurs som ble kjørt i bolker og at det var flere deltagere sånn at kjøreskolen kan ha grei inntekt på kurset uten at prisen for den enkelte deltager ikke blir uspiselig. Men hvem vet, jeg sendte mail i sted, om hva vi skal forvente oss at skjer eller ikke (i lys av de siste dagers begivenheter på stortinget).
  9. Sånn jeg har fortstått intensjonene i forslaget var dette et ønske om å tilby billig og lettere tilgjengelig A1 til de som har klasse B. Et påbyggningskurs for de som allerede har bestått det teoretiske og praktiske med å ferdes i trafikken generelt. For meg høres disse antatte prisene høye ut. Om det er et 15t kurs så vil jeg vel anta det kan være mange til stede samtidig på et kurs, 15.000 høres urimelig dyrt ut, det er ikke mange tomflasker man skal pante for å hente seg et fullt klasse A førerkort. Da dør jo hele premisset for forslaget.
  10. Nå er det vel en del av forslagene i hele høringen som allerede har gått gjennom. Dette var et moment i høringene, vet ikke om de bare kan "gå ifra" når det allerede er lagt på bordet. Jeg skal forhøre meg med de jeg har hatt kontakt med om man bare kan kysse dette farvel eller om det er noe more å håpe på.
  11. Jeg har ikke hørt noe nytt, tenkte at det var på tide med en ny mail neste uke. Denne første uka i 2020 er litt avkortet så sikkert ikke så mye som blir gjort. Det var flere kontroverse forslag som gikk gjennom, så jeg har håpet for denne også, bare den ikke blir ofret for å blidgjøre de som var negative på de andre. Det er helt klart a1 endringen som er den som flest vil ha glede av (iallefall for folk her inne)
  12. Jeg sendte noen av de siste opplysningene/argumentene som har dukket opp i tråden til en i transport/beredskapskomiteen på stortinget (som jeg har mailet med tidligere, og som er stor tilhenger av endringen). Han takket for innspillene og tar det vel antageligvis med seg videre. Sykkel er allerede kjøpt forøvrig ? denne endringen (A1) var liksom "gallionsfiguren" for alle forslagene som ble fremmet, så jeg har da fortsatt håpet. Men er ikke mye annet å gjøre enn å purre på departementet.
  13. Det er jo ikke all verdens å gjøre eller diskutere mer. Må bare vente til de høye herrer finner det for godt å ta en avgjørelse.
  14. Ja-a vi venter alle i spenning her. Men juleferien i papirflytter land begynner nok senest i november og varer nok til påske og alt det der ?
×
×
  • Create New...