Gå til innhold

Senterpartiet vil tvinge utenlandske vogntogførere på glattkjøringskurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med SP sitt forslag er at vi er pålagt å følge EU-regelverket gjennom EØS avtalen. Så det blir vanskelig å få dette igjennom uten implementering i EU`s-regelverket for utdanning i hos lastebilsjafører. Det jeg tror er den største årsaken til ulykken er vogntog som er for dårlig skodd for norske forhold samt brudd på kjøre/hviletidsbestemmelsene. Økt kontroll ved grenseovergangene samt stikkprøver vil gi en god effekt samtidig som en større bot om overtredelse til vogntogets selskap vil bidra til at de skor vogntogene bedre for vinterkjøring.

Når det gjelder å komme seg ut av Schengen og EØS så mener jeg at dette er en dårlig idet fordi at norske arbeidsplasser er avhengig av en frihandelsavtale med EU som er Norges viktigste marked. Vi kan jo bare drømme om å få en bedre avtale dersom vi melder oss ut. Vi er alt for små og uviktige i europeisk sammenheng. Man ser hvor mye man sliter med i UK som er vesentlig viktigere handelspartner i EU enn Norge noen gang vil være. Ser man også mot USA så er det nå bevist at det er de amerikanske forbrukerne som må betale for tollmurene mot kina og dette har en negativ effekt på amerikanske husholdningsbudsjetter samt at de nye jobbene som er generert av skattenedgangen ikke har kompenserer for lavere skatter til industrien. I Norge er vi nå veldig godt stilt med lav ledighet, høyt vareforbruk og god velstand. Dette skal EØS-avtalen ha mye av æren for. Det siste vi trenger nå er usikkerhet i arbeidsmarkedet og fall i investeringer på fastlandsindustrien som endelig har tatt seg opp og som generer de viktigste jobbene for fremtiden i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra forslag. Jeg ville gått enda lenger ved å ikke tillate utenlandske vogntog i Norge.

Ikke dum idè det. De sender vognene over med ferge, så tar norske sjåfører og fører dem til sitt endelige destinasjon.

Er noe som skjer ofte på Larvik-Hirtshals

 

Det som kommer fra via Sverige hukes av på grensen.

 

Økt etterspørsel for lavt utdannet yrke, noe samfunnet ikke har vondt av. Transport prisen går nok noe opp da siden en nordmann koster mer enn en polakk.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra forslag. Jeg ville gått enda lenger ved å ikke tillate utenlandske vogntog i Norge.

Problemet er ikke nasjonaliteten, men egnetheten til kjøretøyene og sjåførene. Norske sjåfører med uegnede kjøretøy eller uegnet erfaring er ikke et sekund bedre. Kravene må altså gå på egnethet og ikke nasjonalitet.

 

Nå har jo alltid Sp vært et fremmedfiendtlig parti, men det er ikke alltid like populært å dra frem Sp/bondepartiets holdninger fra 2. verdenskrig. Forslaget blir sikkert godt mottatt i Frp også. Bare ikke mist motivet av syne. Motivet må være å trygge trafikken på veiene, ikke å undertrykke andre nasjonaliteter.

Lenke til kommentar

Det bør være samme regler som på sjøen. Kommer et utenlandsk skip til Norge å så er det krav om los eller farledsbevis. Et farledsbevis på land kunne i tillegg til glattkjøring være med minimumskrav om at man har kjørt kritiske deler av den aktuelle veistrekningen med ledsager.

 

Som i Tyskland bør det også innføres tidsperioder hvor ikke lastebiler får kjøre,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke nasjonaliteten, men egnetheten til kjøretøyene og sjåførene. Norske sjåfører med uegnede kjøretøy eller uegnet erfaring er ikke et sekund bedre. Kravene må altså gå på egnethet og ikke nasjonalitet.

 

Nå har jo alltid Sp vært et fremmedfiendtlig parti, men det er ikke alltid like populært å dra frem Sp/bondepartiets holdninger fra 2. verdenskrig. Forslaget blir sikkert godt mottatt i Frp også. Bare ikke mist motivet av syne. Motivet må være å trygge trafikken på veiene, ikke å undertrykke andre nasjonaliteter.

De sier det er umulig og gjøre lovkrav pga EØS avtalen, så hvilke valg er man stilt med? Har ikke lest hele avtalen i sin helhet så jeg aner ikke, hva de kan og ikke kan gjøre.

 

Men forbedring på de som kommer inn her må skje, enten at de og kjøretøyet demmes må ha en viss sertifisering etc. Om det ikke er mulig pga EØS avtalen, da er man stilt med litt barbariske valg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tåpelig forslag. Man kan ikke kurses til å kjøre vogntog på en sikker og trygg måte, på nedslitte sommerdekk.

 

Heng ut de firmaene som bestiller disse cowboyene hit til landet vinterstid. De har faktisk et ansvar de også.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Okay så:

1. Vi har loven som tydlig slaghammer

2. Men ikke alle grenseoverganger er overvåket

3. Og det er ingen vilje til å faktisk stanse alle vogntop for å etterkontrollere

4. Og pengeinnkreving utenfor Norges grenser er en sær sak, selv om EU i prinnsippet skulle ha gjort dette enkelt

Så hva er enkleste løsning bortsett fra å stanse alle, f.eks snekre sammen noe elendig kamerasystem + vekter for å øke mengden stikkprøver?

Lenke til kommentar

Når det gjelder vinterdekk til trailere så er dagens krav svært mangelfulle.

Denne artikkelen viser at m+s merking ikke er nok, Sitat "Ifølge NLF finnes det kun en dekkstandard som man med sikkerhet kan si oppfyller kravene, er de dekkene som er merket med alpesymbolet «Three Peak Mountain Snowflake», forkortet til 3PMSF"

 

https://bil24.no/alpemerket-som-gjor-veiene-tryggere/

Lenke til kommentar

Tåpelig forslag. Man kan ikke kurses til å kjøre vogntog på en sikker og trygg måte, på nedslitte sommerdekk.

 

Heng ut de firmaene som bestiller disse cowboyene hit til landet vinterstid. De har faktisk et ansvar de også.

 

Man kan fint kurses til å kjøre sikrere på vinterstid, selv med utslitte sommerdekk. Resten av posten din er jeg enig i.

 

Det er ikke bare vinterdekk(eller mangelen på de) og manglende erfaring hos sjåførene som er problemet.

2 aklsede trekkvogner er totalt uegnet for kjøring på glatt underlag, og man kunne godt ha innført forbud mot bruk i Norge feks samtidig som "vinterdekkpåbudet" gjelder.

Endret av daruu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Man kan fint kurses til å kjøre sikrere på vinterstid, selv med utslitte sommerdekk. Resten av posten din er jeg enig i.

 

Det er ikke bare vinterdekk(eller mangelen på de) og manglende erfaring hos sjåførene som er problemet.

2 aklsede trekkvogner er totalt uegnet for kjøring på glatt underlag, og man kunne godt ha innført forbud mot bruk i Norge feks samtidig som "vinterdekkpåbudet" gjelder.

Det blir aldri sikkert med utslitte sommerdekk på snødekte veier. Aldri, uansett kvaliteten på sjåføren.

Lenke til kommentar

Det blir aldri sikkert med utslitte sommerdekk på snødekte veier. Aldri, uansett kvaliteten på sjåføren.

Blir aldri sikkert med vinterdekk eller og verdens beste lastebil sjåfør eller. Risiko er det alltid.

 

Klart den minskes med bedre dekk, men fra min erfaring. Så er sjåføren viktigere enn utstyret.

 

Tør faktisk påstå at meg på sommerdekk på vinterføre, har en mindre ulykkes % enn min stemor som er helt elendig til og kjøre bil og skulle aldri hatt lappen når hun kjører med vinterdekk. Er borti noe hele tiden

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Man kan fint kurses til å kjøre sikrere på vinterstid, selv med utslitte sommerdekk. Resten av posten din er jeg enig i.

 

Det er ikke bare vinterdekk(eller mangelen på de) og manglende erfaring hos sjåførene som er problemet.

2 aklsede trekkvogner er totalt uegnet for kjøring på glatt underlag, og man kunne godt ha innført forbud mot bruk i Norge feks samtidig som "vinterdekkpåbudet" gjelder.

 

 

Snodig påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...