Gå til innhold

Rune Galambos

Medlemmer
  • Innlegg

    94
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

601 profilvisninger

Rune Galambos sine prestasjoner

139

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er nok en grunn til at man venter på smøremidler. Det er ikke bare å låne smøremidler fra utlandet, for det er store krav til HMS så lenge Norge er i fredstid. Det er også en stor sannsynlighet at Boeing har satt andre krav for smøremidler til P8 enn 737 grunnet type flyging. Selv om flytypen er en 737 i bunn og grunn, så kan det gjøres endringer på slike ting. Men at dette kunne vært tenkt på i forkant er en annen diskusjon, og som burde vært på stell før maskinene ankom Norge.
  2. Det er feil å tiltale en 25år gammel vaktsjef alene for forliset av fregatten. At marinen tillater en uerfaren vaktsjef og besetning å trene på navigering i høy hastighet i et komplisert farvann og skipstrafikk på natten er kritikkverdig. Samtidig så er det heller ikke økonomi til at fregattene opererer med full besetning, men lean management. Det er ikke sikkert de hadde nok besetning til å kunne redde skipet fra forliset. Den eneste som kan klandres for forliset er sjøforsvaret. Det å finne en syndebukk er overhode ikke riktig løsning på denne tragedien. Det er ikke noe her som er gjort med overlegg eller med vilje eller grov uaktsomhet. Det var et uerfaren besetning med alt for dårlig situasjonsforståelse som er årsaken til ulykken. Det er sjøforsvarets ansvar å gi riktig opplæring og treningsopplegg samt størrelse på besetning.
  3. Det kan jo hende at man utvikler noe med alle de gjenværende IRST-Missilene vi har igjen etter F16 som ikke blir implementert til F35. Disse skal vel blant annet brukes på hærens luftvern på sikt etter hva jeg har skjønt. Man har et veldig kapabel missil til luftmål om dette blir festet til skip.
×
×
  • Opprett ny...