Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ledpærer ryker altfor tidlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I "gamle dager" varte jo lysdioder "evig"! De røk jo bare hvis man kjørte for stor spenning på dem.

Idag har jeg inntrykk av at husets LED-pærer varer like lenge som glødelampene alltid har gjort, altså altfor kort.

Skulle ikke forundre meg om man bygger inn kortere levetid slik at de får selge mer enn den ene pæren til lampen din...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I "gamle dager" varte jo lysdioder "evig"! De røk jo bare hvis man kjørte for stor spenning på dem.

Idag har jeg inntrykk av at husets LED-pærer varer like lenge som glødelampene alltid har gjort, altså altfor kort.

Skulle ikke forundre meg om man bygger inn kortere levetid slik at de får selge mer enn den ene pæren til lampen din...

Gamle LEDs var stort sett kun for indikatorlamper og lignende og ble kjørt på noen få mA. LEDs for belysning kjøres på en ekstrem høy effekt i forhold og blir dermed veldig varme. I tillegg kommer selvsagt kvalitetsforskjeller.

 

Ofte er det faktisk strømforsyninga i LED-pærene som ryker og ikke nødvendigvis selve lysdiodene. "Gamle" lysdioder hadde som regel kun en resistor i serie og ble kjørt såpass forsiktig at litt variasjon i spenningen ikke hadde noe å si. Nye LED-pærer har ofte avanserte switch-mode strømforsyninger av variabel kvalitet.

 

Hvite LEDs har også fosfor som degraderes over tid og jeg tror det er ut i fra det levetiden blir oppgitt.

 

Edit: Glemte helt å tipse om at pærene bør ha god kjøling/lufting. De er geniale utendørs men kan ryke veldig fort hvis de står inni f.eks. tette lampeholdere, takbokser og lignende.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørtes lite ut med forventet levetid på 10 000 timer også, muligens lav kvalitet? I så fall spiller nok det en rolle. Samt hvilken spenning du har hjemme kan gå ut over levetiden på pærene. Blir de dimmet på noe vis, eller bare av/på bryter?

De står på hele døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du spesifisere hvilket produkt dette er? F.eks. link.

Pæremerket er "anslut".

6 og 9 watt med matt overflate.

 

Nær beliggenhet til transformator med få og små spenningsavvik.

Andre strømbrukere fra samme uttakene funker problemløst.

 

Har nettop kjøpt samme type 9watt pærer fabrikkmerke philips

Og skal kjøpe Biltema sine.

 

Skal bli interessant å se hvor lenge disse varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilleggsopplysning.

Den aller første led pæra jeg kjøpte var av typen 3 buete rør (ligner vanlige lysrør) opp og ned i pæra.

Denne lever i beste velgående snart 3 år etter anskaffelsen.

 

RETTING

Har studert denne pæra nærmere.

Det er ikke en ledpære, men en spesialkonstruert 15 watt lysrørpære.

Merke Osram.

 

Neste gang jeg bygger hus, skal jeg ha lysrør overalt og zero/null/nada led!

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på om det var LED, men jeg bruker sparepærer i taklysene i leiligheten min og den forrige som sto i taklyset i gangen, satte jeg inn i 2014 en gang. Dette lyset står på døgnet rundt hele året med unntak av de lyseste periodene på sommeren og denne pæra røk en gang i fjor, i 2018.

 

Jeg husker ikke hvilken måned jeg satte den inn eller hvilken måned den omsider røk, men 3 år og 6-9 måneder (nesten) kontinuerlig påslått er i hvertfall bra i mine øyne.

Jeg har ikke prøvd å finne ut hvor mange timer det ble.

 

Så for sparepærer generelt, LED eller ikke, er i hvertfall jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Husk at det er enorme prisforskjeller. Dagligvarebutikkene krever 160 kroner for en forrige generasjon LED-pære fra en kjent produsent som Osram. Ren svindel. Disse gamle pærene består av en halv kilo plast og kretskort, med individuelle lysdiodet loddet på ett eller to runde/ringformede kretskort. De lyser bare rett fremover som en lommelykt, vekk fra sokkelen.

Inneholder mer elektronikk enn en mobillader.

 

image.jpg

 

Du blir lurt. Ikke kjøp dette.

Butikker som Jula selger nyeste generasjon løspærer til under femtilappen.

Dagens LED-pærer ser sånn ut:

ledlife-4w-led-paere-daempbar-kultrad-ro

De nye LED-glødetrådene er koblet i serie som juletrelys, så du trenger ikke en halvkilo med kretskort og elektronikk for strømforsyning. Og den lyser helt rundt, som de gode gamle glødetråd-pærene.

De er dessuten samme størrelse som de gamle, ikke bygget med en 20 centimeters nakke mellom sokkel og kuppel for å inneholde strømforsyninga.

 

Jeg skal ikke uttale meg for mye om lyskvalitet. I stua kan du godt koste på deg dyre PHILIPS HUE eller andre smart-pærer eller kvalitetspærer. Men jeg betaler ikke 160 kroner for en forrige generasjons LED-pære på kjellerboden.

 

 

Jeg har blitt lurt gjentatte ganger. De kjente merkene har ikke bedre levetid. Tvert imot!

Billigmerkene kan ha minst like god levetid. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...