Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ledpærer ryker altfor tidlig


Anbefalte innlegg

 QUOTE

Du blir lurt. Ikke kjøp dette.

Butikker som Jula selger nyeste generasjon løspærer til under femtilappen.
UNQUOTE

 

Det er disse Jula pærene jeg startet denne tråden for å klage på.

 

På den andre siden tviler jeg på kvalitetspærer fra seriøse fabrikanter som eks.vis Philips eller Osram,

til pris 5-10 ganger billigpærene, også varer 5-10 ganger lengre.

 

Det jeg har lært av dette, er for framtida å kjøpe i butikker og ta vare på alle kjøpskvitteringene

slik at jeg kan ta de  og de altfor tidlig  defekte pærene med til forhandleren.

 

Kjøp fra nettfirmaer uten butikker dropper jeg uansett hvor gode tilbud de måtte ha.

Endret av doro8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt et irriterende antall pærer fra kjente leverandører som døde etter kort tid. Osram og Philips fra REMA til høy pris har ofte vært døde rett ut av esken, eller dødd samme dag.

 

Du kan selvsagt ta vare på kvitteringer, og kreve dine rettigheter når dette skjer. Har du tid til dette? En del av fritiden går med på å arkivere kvitteringer for lyspærer.

Kjøper du de billige, er den summen du taper så liten at det ikke har betydning.

 

Med unntak av stue, der jeg ønsker god lyskvalitet, bruker jeg bare billige.

Nesten ingen billige pærer har så langt røket. Billigprodusene har tilsynelatende bedre kvalitetskontroll enn Osram.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk hvordan levetiden er beskrevet. Jeg har sett beskrivelser som "Denne lyspæren lyser i inntil 25.000 timer, under forutsetning av at den er i bruk maksimalt 2 timer om gangen, og blir slått på kun 1 gang i døgnet". I praksis vil det si at den lyser inntil 2000 timer, men mindre dersom man slår den av og på mer enn 1 gang om dagen.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Syntes LED har gått langt tidligere en forventet. Har derfor startet å skrive på pæren når de er installert, samt tatt vare på kvitteringer.

Her om dagen gikk en North light (Clas Ohlson) LED mignon E14 pære etter ganske nøyaktig 2 år og 1 uke - den har 2 års garanti  :hmm:  :hmm:  :hmm:

Proklamerer 100.000 tenninger, levetid både på "15.000t" og "opp til 15.000". Våres bruk tilsier bruk når vi er hjemme fra jobb, samt hele dagen i helger. Tilsier ca 6000t og under 1000 tenninger.

 

Vanligvis ville jeg bare kjøpt nye. Men er på tide å begynne å klage på dette. Om mange nok gjør det så må de enten justere dataen til å stemme, eller kutte ut å selge dårlig kvalitet.

 

Svaret jeg fikk når jeg kom viste jeg jo allerede:

-Beklager garantitiden har utløpt!

-Men det er ingen problem for meg, for da vil jeg benytte med av reklamasjonsretten.

-Ehm...reklamasjon?  Vent litt, jeg må ta en tlf......... Ja, nei, du får ikke byttet disse. For forbruket er beregnet ut i fra et snittforbruk, så i realiteten vil det da bli mindre en det som står.

-Ja da kommer de jo enda dårligere ut en det som står. For snitt hos meg er ca 6000t og bare ca 1000 tenninger. Riktig nok står det "opp til 15.000t" Så i realiteten kan de jo være så dårlig kvalitet at de bare skal vare 10t. Så "opp til 15.000t" er da altså bare svada-data som skal se bra ut på papiret altså?

-Ja, men det regnes ut som et snitt. Så de holder ikke det som står der.  Jeg kan sikkert gi deg en ny denne gang, men det er egentlig for sent.

-Ok, gidder ikke å bruke noe tid på dette. Så da satser jeg heller på bedre kvalitet neste gang jeg skal ha noe.

 

Skjønte ganske fort at han verken var skolert i kjøpslov eller hadde særlig teknisk innsikt, så ikke noen grunn til å kverulere mer en jeg gjorde  :innocent:

 

 

North light er det vanskelig å få tak i datablad på. Så fra nå av så kjøper jeg vel heller Osram fra de. Siden Osram har datablader på nettsiden hvor en kan vise at produsent sier nominell 15.000t. Selv om ClasOhlson da skriver "opp til 15.000t" på nettsiden sin, så fra nå av så lar jeg de ikke slippe unna reklamasjonstiden så lett   :tease:

 

Edit:

Hmm, sier ikke kjøpsloven at helt ny levering av vare starter nye 5år reklamasjonstid?

Vet at om en PC leveres inn og de del-leverer ny komponent som strømforsyning, batteri , komponent etc så påløper ikke nye 5 år. Men en lyspære kan jo ikke delkomplementeres, repareres, eller utbedres.... Finnes det en mulighet for å ha lyspærer for resten av livet her tro, så lenge de varer under nom levetid og ikke over 5 år... :hmm:   :rofl:

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Syntes LED har gått langt tidligere en forventet. Har derfor startet å skrive på pæren når de er installert, samt tatt vare på kvitteringer.

Jeg også, om det er mulig å skrive på pæra.

 

Lyspærer har ikke 5 års reklamasjon 

Tviler på at de engang har 2 års siden det er en slitedel

 

Forbrukerkjøpsloven § 27.Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Det kommer altså an på hvilke pærer man kjøper. Et år er 8760 timer. Pærer står sjeldent på året rundt. Kjøper man en pære med 10 000 timer levetid har man nok bare 2 år reklamasjonsfrist, men kjøper man en med 50 000 timer levetid har man altså 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...